گلپر مهرابی؛ عباس عباس پور؛ علی دلاور؛ علی خورسندی طاسکوه
دوره 16، شماره 56 ، فروردین 1401، ، صفحه 5-21
چکیده
بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت پژوهشها موضوعی نیازمند توجه به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است. با توجه به متفاوت بودن معیارهای کیفیت پژوهش در حوزههای مختلف علمی، هدف پژوهش حاضر شناسایی ارزشهای غالب و مضامین مرتبط با کیفیت پژوهش در حوزه علومانسانی و اجتماعی است. از این رو، پژوهش حاضر با استفاده از دو روش مرور نظاممند ...
بیشتر
بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت پژوهشها موضوعی نیازمند توجه به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است. با توجه به متفاوت بودن معیارهای کیفیت پژوهش در حوزههای مختلف علمی، هدف پژوهش حاضر شناسایی ارزشهای غالب و مضامین مرتبط با کیفیت پژوهش در حوزه علومانسانی و اجتماعی است. از این رو، پژوهش حاضر با استفاده از دو روش مرور نظاممند ادبیات و تحلیل مضمون انجام شده است. با استفاده از روش مرور نظاممند ادبیات، تمامی پژوهشهای مرتبط در پایگاههای اطلاعاتی معتبر بینالمللی و داخلی بازیابی شده و مورد غربالگری قرار گرفتند؛ سپس، بر اساس منابعِ مرتبطِ گزینش شده، همه معیارها و مضامین اثرگذار بر کیفیت پژوهش شناسایی و استخراج شدند. معیارهای استخراج شده به عنوان کد یا مضمون در سه مرحله کدگذاری شدند. در نتیجه، سه دسته کد شامل مضامین فراگیر، مضامین سازماندهنده و مضامین پایه شکل گرفتند. اعتبارسنجی مضامین نیز از طریق مشارکت و همفکری با متخصصان علوم انسانی واجتماعی محقق گردید. یافتههای این پژوهش نشان داد که، مضامین فراگیر عبارتند از: زیرساخت پژوهش، جو سازمانی، طرح علمی دقیق، مطلوبیت علمی و مولد بودن پژوهش، نفوذ و اقتدار علمی و تصویرسازی خلاقانه. انتظار میرود یافتههای این پژوهش یاریگر پژوهشگرانی باشد که درصدد انجام پژوهش باکیفیت هستند و از سوی دیگر این یافتهها، تسهیلگر ارتقا نظام مدیریت پژوهش دانشگاهی به هنگام ارزیابی دقیق پژوهشها به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی باشد. کلیدواژهها: کیفیت پژوهش دانشگاهی، علوم انسانی و اجتماعی، مرور نظاممند ادبیات، تحلیل مضمون