آموزش از دور، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی
بهنوش آتش زر؛ عبدالله شفیع آبادی؛ رحیم حمیدی پور
چکیده
زمینه: تابآوری بهعنوان ظرفیت انسان برای فائق آمدن یا سازگاری با موقعیتهای معکوس زندگی بهطور گسترده در سالهای اخیر موردتوجه ویژهای قرارگرفته است.هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی الگوی برازش مدل تابآوری تحصیلی بر اساس سواد رسانهای و تفکر نوآورانه با نقش میانجی تنظیم هیجانهای تحصیلی بود.روش: روش پژوهش حاضر ازنظر راهبرد کمی ...
بیشتر
زمینه: تابآوری بهعنوان ظرفیت انسان برای فائق آمدن یا سازگاری با موقعیتهای معکوس زندگی بهطور گسترده در سالهای اخیر موردتوجه ویژهای قرارگرفته است.هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی الگوی برازش مدل تابآوری تحصیلی بر اساس سواد رسانهای و تفکر نوآورانه با نقش میانجی تنظیم هیجانهای تحصیلی بود.روش: روش پژوهش حاضر ازنظر راهبرد کمی و ازنظر تکنیک توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400 -1401 با جمعیت 34676 نفر بود. بدین منظور تعداد 335 دانشجو (193 زن، 142 مرد) بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای سواد رسانهای فلسفی (۱۳۹۳)، تفکر نوآورانه Morad (2021)، تنظیم هیجانهای تحصیلی Pekrun (2002) و تابآوری تحصیلی Samuels (2004) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری دلالت بر برازش قابلقبول مدل با دادهها بود. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که سواد رسانه و تفکر نوآورانه بهطور مستقیم بر تابآوری تحصیلی تأثیر دارند. همچنین این دو متغیر بهطور غیرمستقیم و از طریق تنظیم هیجانهای تحصیلی به پیشبینی تابآوری تحصیلی میپردازند؛ بنابراین برای ارتقای تابآوری تحصیلی دانشجویان، باید بر روی سواد رسانهای و تفکر نوآورانه متمرکز شد و تنظیم هیجانات تحصیلی آنها را ارتقا بخشید.