محمد نریمانی؛ میرنادر میری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای تشکیلدهنده و عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی رتبههای برتر کنکور در قالب یک الگوی پارادایمی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، نظریه زمینهای مبتنی بر رویکرد اشتراوس و کوربین و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 33 دانشجوی رتبه برتر کنکور در مقاطع و رشتههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای تشکیلدهنده و عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی رتبههای برتر کنکور در قالب یک الگوی پارادایمی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، نظریه زمینهای مبتنی بر رویکرد اشتراوس و کوربین و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 33 دانشجوی رتبه برتر کنکور در مقاطع و رشتههای مختلف تحصیلی در سال 96-1395 بودند که بر اساس روش نمونهگیری نظری و اصل اشباع انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که سازه موفقیت تحصیلی بهعنوان مقوله اصلی مبتنی بر مؤلفه دستیابی به اهداف است. از مؤلفههای تشکیلدهنده این مقوله میتوان به قبولی در دانشگاههای معتبر، رسیدن به مدارج عالی علمی و کسب تخصص در رشته تحصیلی اشاره کرد. همچنین از عوامل اثرگذار بر موفقیت تحصیلی میتوان به غایتنگری و خودباوری بهعنوان شرایط علی؛ حمایت خانوادگی و امکانات آموزشی بهعنوان شرایط زمینهای؛ هوش تحصیلی بهعنوان شرایط واسطهای و پشتکار و برنامهریزی بهعنوان راهبرد اشاره کرد. مقوله مرکزی به دست آمده، انگیزش موفقیت تحصیلی است که تمام عوامل علی، زمینهای و مداخلهای تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی را در بر گرفته و نیز پاسخ نهایی به سؤال اصلی پژوهش یعنی عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی است.
محمد نریمانی؛ زهرا رستم اوغلی؛ توکل موسی زاده
دوره 10، شماره 33 ، مرداد 1395، ، صفحه 51-72
چکیده
هدف پژوهش حاضر نقش تعلل ورزی، خود تنظیمگری و باورهای فرا شناختی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر مشکینشهر در سال تحصیلی 92-91 تشکیل میدهند. آزمودنیهای پژوهش شامل 120 نفر از دانشآموزان دختر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر نقش تعلل ورزی، خود تنظیمگری و باورهای فرا شناختی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر مشکینشهر در سال تحصیلی 92-91 تشکیل میدهند. آزمودنیهای پژوهش شامل 120 نفر از دانشآموزان دختر شهر مشکینشهر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس این شهر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تعلل ورزی دانشآموزان (PASS)، مقیاس خود تنظیمگری، مقیاس باورهای فراشناختی و مقیاس فرسودگی تحصیلی استفاده شد. یافتهها به روش آماری ضریب همبستگی، رگرسیون چندمتغیری و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که ارتباط مثبت و معنیداری بین باورهای فراشناختی، تعلل ورزی با فرسودگی تحصیلی وجود دارد (001/0>P). همچنین بین خودتنظیمی با فرسودگی ارتباط منفی و معنیداری وجود دارد (001/0>P). نتایج تحلیل مسیر نشان دادند که تعلل ورزی و باورهای فراشناختی به واسطه خود تنظیمگری بر فرسودگی تحصیلی تأثیر میگذارند. دانشآموزانی که با خود تنظیمگری بیشتر از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده میکردند. تعلل ورزی پایینتری داشتند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود.