نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 استادیار گروه مدیریت آموزشی،واحد تاکستان،دانشگاه آزاد اسلامی،تاکستان،ایران.
3 دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
چکیده
هدف از این تحقیق ارائه مدلی جامع جهت ارتقاء رضایتمندی دانشجویان دانشگاههای دولتی در استان زنجان میباشد.روش پژوهش، آمیخته (کمی- کیفی) از نوع اکتشافی- تأییدی است.جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی متخصصان آموزش عالی میباشند.از روش نمونهگیری هدفمند با بهرهگیری از فن گلوله برفی و بکارگیری معیار اشباع نظری در مصاحبهها استفاده شد.در نهایت مصاحبههایی نیمه ساختاریافته از 10 نفر از متخصصان فعال در دانشگاههای دولتی صورت گرفت.جامعه آماری در بخش کمی پژوهش را کلیه دانشجویان فعال به تحصیل در دانشگاههای دولتی(9971نفر) در نیمسال دوم تحصیلی 97-96 تشکیل دادند.تعداد 384 نمونه طلایی به کمک جدول جرسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب گردید.روش جمعآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته میباشد.در خصوص تعیین روایی پرسشنامه، محقق از مساعدت و همفکری متخصصان این حوزه استفاده کرده است. پایایی اولیه سؤالات پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، در سطح 90/. مورد تأیید واقع گردید.برای بررسی سؤالات از آزمونKMO، بارتلت و روش تحلیل عاملی تأییدی، آزمون رتبهبندی فریدمن، و برای تعیین اعتبار و تناسب مدل طراحی شده از شاخصهای روایی همگرا(AVE) و روایی واگرا(فورنل و لارکر) و پایایی ترکیبی(CR) و آلفای کرونباخ استفاده شد.برای برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی از ضرایب معنیداریT ، معیار R2 و معیار Q2 استفاده گردید.همچنین برازش مدل کلی پژوهش با معیار GOF انجام پذیرفت.از نرمافزارهای آماریSmart-PLS 2 و22 spss برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.نتایج پژوهش مدل نهایی را که شامل 9 بعد اصلی(آموزشی، پژوهشی، اداری/ مالی، رفاهی، فرهنگی، سیاسی، تکنولوژی، مجازی و بینالمللی)، 23 مؤلفه و70 شاخص در حوزه ارتقاء رضایتمندی دانشجویان میباشند را مورد تأیید قرار داد.
کلیدواژهها