نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‏شناسی تربیتی

2 عضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ابعاد کمال گرایی در رابطۀ بین ابعاد فرزندپروری و
اهمال کاری تحصیلی بود. بدین منظور 490 دانشجو ( 211 پسر و 279 دختر ) از دانشگاه شه ید
بهشتی تهران که به شیوة نمونه گیری خوشه ای با واحد نمونه ای کلاس انتخاب شده بودند،
پرسشنامۀ سبک فرزندپروری ادراک شده (نقاشیان، 1358 )، مقیاس ارزیابی اهمال کار ی نسخۀ
دانشجو (سولومون و راث بلوم، 1984 ) و مقیاس چندبعدی کمال گرایی (فلت و هویت، 1991 ) را
تکمیل کردند. برای تحلیل اطلاعات از روش آماری رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از
تحلیل رگرسیون نشان داد که بعد محبت طرد فرزندپروری به صورت مستقیم و منفی اهمال کاری
تحصیلی و کمال گرایی جامعه مدار و به صورت مستقیم و مثبت کمال گرایی خودمدار و همچنین به
صورت غیر مستقیم و منفی و به واسطۀ ابعاد کمال گرایی، اهمال کاری تحصیلی را پی شبینی میکند .
همچنین نتایج نشان داد که بعد کنترل آزادی فرزندپروری به صورت غیرمستقیم و مثبت و تنها از
طریق بعد کمال گرایی جامعه مدار و نه بعد کمال گرایی خودمدار اهمال کاری تحصیلی را پ یش بین ی
میکند.

کلیدواژه‌ها

آقاجری، ز. (1374). بررسی شیوۀ فرزندپروری والدین بر عزت نفس و سازگاری فرزندان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
حیدری، م، دهقانی، م، خداپناهی، م. (1388). بررسی تأثیر شیوه فرزندپروری ادراک شده و جنس بر خودناتوان سازی. فصلنامه خانواده پژوهی، 5، 137 – 125.
صادقی، م. (1384). بررسی رابطه بین روش تربیت دینی با تصور از خدا در دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
علی مدد، ز. (1388). بررسی نقش واسطه ای خود تعیینی در رابطۀ بین ابعاد فرزند پروری و اهمال‏کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
ماسن، ه؛ کیگان، ج؛ هوستون، آوکانجر، ج. (1386). رشد و شخصیت کودک، (ترجمۀ مهشید یاسایی). تهران: ماد.
Abar, B., Carter, K. L., & Winsler, A. (2008). The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among African-American parochial. children. Asian Journal of Psychology and Education, 6, 1-4.
Balkis, M., Duro, E. (2009). Prevalence academic procrastination behaviore among pre-service teachers, and its relationship white demographics and individual preferences. Journal of Theory and Practice in Education, 5, 18-32.
Burka, J. B., & Yuen, L. M. (1983). Procrastination: Why you do it, what to do about it. Reading, MA: Addison-Wesley.
Capan, B. E. (2010). Relationship among perfectionism, academic procrastination and life satisfaction of university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1665–1671.
Davis, R. D. (1999). Millon: Essentials of his science, theory, classification, assessment, and theory. Journal of Personality Assessment, 72(3) , 330–352.
Dewitte, S., & Schouwenburg, H. C. (2002). Procrastination, temptations, and incentives: the struggle between the present and the future in procrastinators and the punctual. European Journal of Personality, 16, 469–489.
Ferrari, J.R. (1991). Compulsive procrastination: some self-reported characteristics. Psychological Reports, 68, 455–458
Ferrari, J. R. O,Callaghan, J., & Newbegin, I. (2005). Prevalence of procrastination in the United States, United Kingdom, and Australia: Arousal and avoidance delays among adults. North American Journal of Psychology, 7, 1–6.
Ferrari, J. R., & Olivette, M.J. (1993). Perceptions of parental control and the among late development of indecision adolescent females. Adolescence, 28, 963–970.
Ferrari, J. R., & Olivette, M.J. (1994). Parental authority and the development of female dysfunctional procrastination. Journal ofResearch in Personality, 28, 87–100.
Ferrari, J.R., Harriott, J.S. & Zimmerman, M. (1999). The Social Support Networks of Procrastinators-Friends or Family in times of Trouble. Personality and Individual Differences, 26, 321-331.
Flett, G. L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & O'Brien, S. (1991b). Perfectionism and learned resourcefulness in depression and self-esteem. Personality and Individual Diferences, 12, 61-68.
Flett, G. L., Blankstein, K., Hewitt, P. L., & Koledin, S. (1992). Components of perfectionism and procrastination in college students. SocialBehaviour and Personality, 20, 85–94.
Flett, G. L., Hewitt, P. L., Singer, A.(1995). Perfectionism and parental authority styles.Individual psychology, 1, 50 – 60.
Frost, R. O., Marten, P. A., Lahart, C. M., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449-468.
Hewitt, P.L & Flett, G.L, (1991).Perfectionism in the self and social context: Conceptualization, assessment, and association with psychology. Journal of Personality and Social Psychology.60,456-470.
Hill, M., B., Hill, D., A., Chabot, A., E, & Barrall, J. F. (1978). A survey study of college faculty and student procrastination. College Student Journal, 12, 256-262.
Jeon,s. (2007). The effect of parent,s and techers motivating styles on adolescents school outcomes and psychological well-being: a test of self-determination theory in a korean context.A thesis submitted in practical fulfillment of the requirements of philosophy. Iowo University.
Johnson, D., & Slaney, R. B. (1996). "Perfectionism: Scale Development and a study of Perfectionistic Clients in Counseling". Journal of College Student Development, 37, 1, 29-41.
Kenney-Benson, G.A., and Pomerantz, E.M.(2005). The Role of Mothers’ Use of Controlin Children’s Perfectionism: Implications for the Development of Children’s Depressive Symptoms. Journal of Personality, 73, 23 – 46.
Milgram, N., & Naaman, N. (1996). Typology in procrastination. Personality and Individual Differences, 20, 679-683.
Mills, J. S., Blankstein, K. R. (2000). Perfectionism, intrinsic vs extrinsic motivation, and motivated strategies for learning: a multidimensional analysis of university students. Personality and Individual Differences, 29, 1191-1204.
Onwuegbuzie, A. J. (2000a).Academic Procrastinators and Perfectionistic Tendencies Among Graduate Students. Valdosta State University, 103 – 109.
Park, J., & Kwon, J. (1998). The effect of perfectionism and ego-threat of task on academic procrastination. Paper presented at the conference of the Korean Psychological Association, 5, 105-119.
Pychyl, T. A., Coplan, R. J., & Reid, P. A. (2002). Parenting and procrastination: gender differences in the relations between procrastination, parenting style and self-worth in early adolescence. Personality and Individual Differences, 33, 271–285.
Reber, A. (1995). Dictionary of psychology. Second edition. New York: Penguin Book.
Robin, A.L., Koepke, T., & Moye, A. (1990). Multidimensional assessment of parent adolescente rations. Psychological assessment: A Journal of consulting and clinical psychology, 451 – 459.  
Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and be havioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology,33, 387-394.
Saddler, C. D., & Buley, J. (1999). Predictors of academic procrastination in college students. Psychological Reports, 84, 686-688.
Saddler, C. D., & Sacks, L. A. (1993). Multidimensional perfectionism and academic procrastination: Relationships with depression in university students. Psychological Reports, 73, 863-871.
Seo., E. H. (2008). Self-efficacy as a mediator in the relationship between self-oriented perfectionism and academic procrastination.Social Behavior and Personality.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 503-509.
Spera, C. (2005). A Review of the Relationship Among Parenting Practices, Parenting Styles, and Adolescent School Achievement. Educational Psychology Review,2, 125-146.
Steel. P. (2007). The nature of procrastination. A meta- analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psycological Buletin, 133, 65-94.
Voicu, D. (1993). An examination of parent-child relations, psychological separation, and psychological adjustment inrelation to academic and general dispositional procrastination. Unpublished honors thesis, York University, North York, Ontario, Canada.