Document Type : Original Article

Authors

-

Abstract

The purpose of this study was to determine the mediating role of academic motivation's component in the relationship between psychological capitals with academic burnout of students. The study design was a descriptive correlational type and statistic population included all students of Islamic Azad University Tehran center and Tehran east branches and Islamic Azad University, Tehran Medical Branch in 2016-2017 first semester which through them in a multi-stage random sampling method 410 people were selected. The study tool included Academic Burnout Questionnaire (Berso, 1997), Academic Motivation Scale (Vallerand et al., 1992), and for Psychological Capital Questionnaire: Life Orientation Test (Scheier & Carver, 1991), Resilience Scale (Connor & Davidson, 2003) and Hope Scale (Snyder et al., 1991). The data were analyzed by structural equation modeling. Intrinsic academic motivation and academic amotivation negatively and significantly mediated the effect of psychological capital on academic burnout. It is suggested that to provide psychological capitals and a platform for the growth of talent for all students, and individuals have the incentive to work hard to achieve the goal.

Keywords

ارفع بلوچی، ف.، کارشکی، ح.، آهنچیان، م. ر.، ناصریان، ح.، و افشاری­زاده، ای. (1395). ساخت و اعتباریابی مقیاس نیاز پژوهشی معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد بر اساس نظریه خودتعیین­گری. رویکردهای نوین آموزشی، 11(24)، 27-44.
آهنگرزاده رضایی، س.، و رسولی، م. (1394). بررسی ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی مقیاس تاب‌آوری کانر- دیویدسون در نوجوانان مبتلا به سرطان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 13(9)، 439-747.
ایرجی­راد، الف.، و ملک­شاه، ای. (1396). بررسی تأثیر سرمایه روان‌شناختی با میانجی­گری انگیزه پیشرفت بر خلاقیت دانشجویان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(24)، 51-70.
بخشنده باورساد، مریم.، حکیم، اشرف السادات.، عظیمی، نسرین.، لطیفی، سید محمود.، و قالوندی، حسین. (1394). بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(1)، 35-44.
بشارت، م. ع. (1386). ویژگی­های روان­سنجی فرم فارسی مقیاس تاب‌آوری، گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
بیانی، ع. الف.، بیانی، ع.، و رجبی، الف. (1395). رابطه فرسودگی تحصیلی، سرمایه روان‌شناختی و امیدواری به اشتغال با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر: یک تحلیل مسیر. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت، 5(5)، 40-47.
پولادی ری‌شهری، ر. (۱۳۷۴). ساخت و اعتباریابی مقیاس عوامل استرس­زا در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
رضایی جندانی، م.، هویدا، ر.، و سماواتیان، ح. (1394). مفهوم توانمندسازی روان‌شناختی و رابطه آن با سرمایه روان‌شناختی معلمان. رویکردهای نوین آموزشی، 10(1)، 67-82.
روحی، ق.، آسایش، ح.، بطحایی، الف.، شعوری بیدگلی، ع. ر.، بادله، م. ت.، و رحمانی، ح. (1392). ارتباط خود کارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 8(1)، 45-51.
زرع گر، م.، ابراهیمی­پور، ح.، شعبانی، ی.، و هوشمند، ای. (1396). بررسی ارتباط انگیزش و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 4(1)، 40-50.
زمانی، م.، و طالع­پسند، س. (1396). تأثیر مداخلات چندبعدی انگیزشی- رفتاری بر انگیزه پیشرفت، عملکرد و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دختر پایه هفتم. رویکردهای نوین آموزشی، 12(25)، 92-109.
سلطانی، ز.، صادق محبوب، س.، قاسمی جوبنه، ر.، و یوسفی، ن. (1395). نقش سرمایه روان‌شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 156-162.
صیف، م. ح.، رستگار، الف.، و ارشادی، ر. (1396). بررسی رابطه کمال‌گرایی با فرسودگی به واسطه درگیری تحصیلی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(2)، 34-43.
قدم­پور، ع.، فرهادی، ع.، و نقی بیرانوند، ف. (۱۳۹۵). تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۸ (۲)، 60-68.
کجباف، م. ب.، عریضی سامانی، ح. ر.، و خدابخشی، م. (1385). هنجاریابی، پایایی، و روایی مقیاس خوش­بینی و بررسی رابطه بین خوش­بینی، خود تسلط یابی، و افسردگی در شهر اصفهان. مطالعات روان‌شناختی، 2(2-1)، 51-68.
گرشاسبی، الف.، خرسند، ای.، و تقی­زاده، ع. (1397). تأثیر آموزش مهارت‌های خودتنظیمی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری در درس زبان انگلیسی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(1)، 1-9.
لطفی عظیمی، الف.، افروز، غ. ع.، درتاج، ف.، و نعمت طاوسی، م. (1394). نقش مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیش­بینی انگیزش تحصیلی دانش­آموزان. پژوهش در نظام­های آموزشی، 9(31)، 1-18.
مرادی، ک.، واعظی، مظفرالدین.، ف، محمد.، و میرزایی، م. (1393). رابطه خوش‌بینی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در بین دانش‌آموزان مدارس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران. علوم تربیتی و روان­شناسی، 2(5)، 69-80.
ناصری، ف.، و کارشکی، ح. (1396). نقش میانجی­گرایانه بی­انگیزگی در رابطه باورهای انگیزشی، پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(79)، 163-174.
نعامی، ع. ز. (۱۳۸۸). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. مطالعات روان‌شناختی، ۵ (۳)، ۱۳۴-۱۱۷.
ویسانی، م.، غلام‌علی لواسانی، م.، و اژه‌ای، ج. (۱۳۹۱). نقش اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار: آزمون مدل علی. مجله روان‌شناسی، ۱۶ (۲)، 142-160.
References
Ahangarzadeh Rezaei S., & Rasoli, M. (2015). Psychometric properties of the persian version of "Conner-Davidson Resilience Scale"in adolescents with cancer. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty, 13(9), 739-747. [In Persian]
Arfaa Baluchi, F., Kareshk, H., Ahanchian, M. R., Naserian, H., & Afsharizadeh, A. (2016). Construct and validate the scale of research needs for Mashhad City high school teachers based on Self -determination Theory. New Educational Approaches  11(2), 27-44. [In Persian]
Bakhshandeh Bavarsad, M., Hakim, A. S., Azimi, N., Latifi, M., & Ghalvandi, H. (2015). Nursing Students Viewpoints about Educational Motivation and its Related Factors in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Research in Medical Education, 7(1), 35-44. [In Persian]
Ball, S. A. (2005). Personality traits, problems, and disorders: Clinical applications to substance use disorders. Journal of Research in Personality, 39(1), 84-102.
Bayani, A. A., Bayani, A., & Rajabi, A. (2016). The relationship between psychological capital, hope for employment and academic burnout with mental health among students of Islamic Azad University-Azadshahr Branch: A Path Analysis. Journal of Health Promotion Management, 5(5), 40-47. [In Persian]
Besharat, M. A. (2008). Psychometric Properties of Resilience Persian-Scale Form. Research Report, University of Tehran. [In Persian]
Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136–162). Newbury Park, CA: Sage.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression Anxiety, 18(2), 76-82.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2015). Self-Determination Theory. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd ed. Oxford: Elsevier.
Garshasbi, A., khorsand, E., & Taghizadeh, A. (2018). The effect of self- regulation skills training on academic achievement motivation and academic performance of nursing students in English lesson. Research in Medical Education, 10(1), 9-1. [In Persian]
Ghadampour, E., Farhadi, A., & Naghibeiranvand, F. (2016). The relationship among academic burnout, academic engagement and performance of students of Lorestan University of Medical Sciences. Research in Medical Education, 8(2), 60-68. [In Persian]
Guadagnoli, E., & Velicer, W. F. (1998). Relation to sample size to the stability of component patterns. Psychological Bulletin, 103(2), 265-275.
Howard, M. C. (2017). The empirical distinction of core self-evaluations and psychological capital and the identification of negative core self-evaluations and negative psychological capital. Personality and Individual Differences, 114, 108-118.
Irajirad, A., & Malekzadeh, E. (2017). The effect of psychological capita Mediation by motivation on Students' Creativity, 6(24), 51-70.[In Persian]
Kajbaf, M. B., Arizi Samani, H. R., & Khodabakhshi, M. (2006). Standardization, reliability,and validity of Optimism Scale in Esfehan city. Journal of Psychological Studies, 2(1), 51-68. [In Persian]
Lin, S.-H., & Huang, Y.-C. (2014). Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education, 15(1), 77-90.
Litalien, D., Morin, A. J. S., Gagné, M., Vallerand, R. J., Losier, G. F., & Ryan, R. M. (2017). Evidence of a continuum structure of academic self-determination: A two-study test using a bifactor-ESEM representation of academic motivation. Contemporary Educational Psychology, 51, 67-82.
Lotfi Azimi, A., Afrooz, Gh. A., Dortaj, F., & Nemat Tavoosi, M. (2016). The role of control and self-efficacy in predicting student's academic motivation. jiera, 9(31), 1-18. [In Persian]
Moradi, K., Vaezi, M., Farzaneh, M., & Mirzaei, M. (2014). Relationship between academic optimism and academic achievement in boys high schools students of districts 6, 9 in Tehran city. Research in School and Virtual Learning, 2(5), 69-80. [In Persian]
Naami, A. Z. (2009). Relationship between quality of learning experiences and academic burnout of postgraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Quarterly Journal of Psychological Studies, 5(3), 117-134. [In Persian]
Naseri, F., & Kareshki, H. (2017). The mediating role of demotivation in the correlation of motivational beliefs, academic achievement and academic burnout. Iranian Journal of Medical Education, 17(0), 163-174. [In Persian]
Pooladi Reyshahri, R. (1996). Construction and Validation of the Stress Factors Scale in Students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Master thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz. [In Persian]
Rezaei, M., Hoveida, R., & Samavatian, H. (2015). Concept of psychological empowerment and its relationship with psychological capital among teachers. New Educational Approaches  10(1), 67-82. [In Persian]
Roohi, G., Asayesh, H., Bathai, S. A., Shouri Bidgoli, A. R., Badeleh, M. T., & Rahmani, H. (2013). The relationship between self-efficacy and academic motivation among students of medical sciences. Journal of Medical Education and Development, 8(1), 45-51. [In Persian]
Seibert, G. S., May, R. W., Fitzgerald, M. C., & Fincham, F. D. (2016). Understanding school burnout: Does self-control matter? Learning and Individual Differences, 49, 120-127.
Seif, M., Rastgar, A., & Ershaddi, R. (2017). The Relationship between perfectionism with burnout through academic engagement. Research in Medical Education, 9(2), 43-34. [In Persian]
Shehni-Yailagh, M., Kianpour Ghahfarkhi, F. Maktabi, G. H., Neasi, A., & Samavi A. (2012). Reliability and validity of the Hope Scale in the Iranian Students. J. Life Sci. Biomed, 2(4), 125-128.
Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu, L., Gibb, J. Langelle, C., & Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 570-585.
Soltani, Z., Sadegh Mahboob, S., Ghsemi jobaneh, R., & Yoosefi, N. (2016). Role of psychological capital in academic burnout of Students. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences, 9(2), 156-162. [In Persian]
Taylor, G., Jungert, T., Mageau, G. A., Schattke, K., Dedic, H., Rosenfield, S., & Koestner, R. (2014). A self-determination theory approach to predicting school achievement over time: the unique role of intrinsic motivation. Contemporary Educational Psychology, 39(4), 342-358.
Timo, J., Sami, Y., Anthony, W., & Jarmo, L. (2016). Perceived physical competence towards physical activity, and motivation and enjoyment in physical education as longitudinal predictors of adolescents’ self-reported physical activity. Journal of Science and Medicine in Sport, 19(9), 750-754.
Tong, E. M. W. (2015). Hope and Hopelessness. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition) (pp. 197-201). Oxford: Elsevier.
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and motivation in Education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003-1017.
Weisani, M., Gholamali Lavasani, M., & Ejei, J. (2012). The effect of achievment goals on statistic anxiety through academic motivation and statistic learning. Journal of Psychology, 16(2), 142-160. [In Persian]
Zamani, M., & Talepasand, S. (2017). The effect of multidimensional motivational- behavioral interventions on achievement motivation, academic performance and motivation of 7th grade students. New Educational Approaches  12(1), 92-109. [In Persian]
Zaregar, M., Ebrahimipour, H., Shaabani, Y., & Hooshmand, E. (2017). The relationship between motivation and academic burnout among students of health school, Mashhad University of Medical Sciences. Development Strategies in Medical Education, 4(1), 40-50. [In Persian]