احمدی، محسن، اردلان، محمدرضا، قنبری، سیروس، و افضلی، افشین. (1402). نقش رهبری دیجیتال در تصمیمگیری هوشمند با میانجیگری تیمپذیری. پژوهش در نظامهای آموزشی، 17(60)،32-18.
اخلاق نیک، یکتا. (1400). پیشبینی عملکرد شغلی معلمان بر اساس توانمندسازی روانشناختی. فصلنامه آموزشوپرورش متعالی، 1(4)، 89-98.
افجه، علیاکبر، دهقانان، حامد، و مفاخری، فهیمه. (1394). تأثیر حمایت سازمانی، توانمندسازی و رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، ۵(۳)، 47-23.
بیرنگ خجسته پور، پانته آ، درتاج، فریبرز، و قائمی، فاطمه. (1401). نقش واسطهای انگیزش شغلی در رابطه بین راهکارهای مقابله با استرس با شایستگی اجتماعی-هیجانی در معلمان ابتدایی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 16(59)،32-21.
خلیلی قلعه سری، سیده جمیله، و مدانلو، یاسمن. (1398). تأثیر رفتار شهروندی سازمانی در بهرهوری و کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۶(۲)، 66-47
رضاپور میرصالح، یاسر، سعید سلطانی، محمد، و نصوحی، مینا (1396). بررسی نقش واسطهای جو مدرسه در ارتباط بین توانمندسازی و رفتار شهروندی- سازمانی معلمان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 6(3)، 46-64.
سلیمی، جمال، و عبدی، آرش. (1396). مطالعه رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و رضایت شغلی معلمان؛ بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 6(4)، 98-70.
سید نقوی، میرعلی، و جعفری فارسانی، جواد. (1401). رابطه بین کیفیت ادراکشده در سبک رهبری رهبر- عضو و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 16(2)، 126-115.
شریعت نژاد، علی، سپهوند، رضا، اسماعیلی، محمود رضا، و موسوی، سید نجم الدین. (1397). شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy. مطالعات مدیریت بهبود و تحول. 27(89)، 11-37.
شریعت نژاد، علی، سپهوند، رضا، اسماعیلی محمود رضا، و موسوی، سید نجم الدین. (1397). طراحـی و تبیین مدل رهـبری سـطح پنج در سازمانهای دانشبنیان. فرایند مدیریت و توسعه، ۳۱(۱)، 26- 3.
فاضلی، حسن، عباس پور، عباس، رحیمیان، حمید، و دلاور، علی. (1400). شناسایی و اعتباریابی مؤلفههای تصمیمگیری مدیران آموزشی سازمان آموزشوپرورش. پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(53)،41-23.
معجونی، حسن، اردلان، محمدرضا، و قنبری، سیروس. (1400). بررسی رابطهی رهبری سطح پنج و توانمندسازی ساختاری با تعالی سازمانی مدارس بهواسطهی نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی معلمان. جامعهشناسی کاربردی، 32(4)، 118-97.
یاسینی، علی، عباسیان، حسین، و یاسینی، طاهره. (1392). نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران: ارائه یک مدل. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(13)، 33-50.
References
Afjeh, A., Dehghanan, H., & Mafakheri, F. (2015). The Impacts of Organizational Support and Empowerment and Organizational Citizenship Behavior on Job Performance. ORMR, 5(3), 23-47. [In Persian]. http://dorl.net/dor/20.1001.1.22286977.1394.5.3.5.0
Ahmadi, M., Ardalan, M. R., ghanbari, S., & Afzali, A. (2023). The Role of Digital Leadership in Intelligent Decision-Making with the Mediation of Team Reception. Journal of Research in Educational Systems, 17 (60), 18-32. [In Persian]. https://doi. org/10. 22034/jiera. 2023. 391188. 2946
AkhlaghNik, Y. (2022). Predicting Teachers' Job Performance Based on Psychological Empowerment. Transcendent Education, 1(4), 89-98. [In Persian]. https://doi.org/10.30495/ee.2022.1953699.1078
Arefin, S., Arif, I., & Raquib, M. (2015). The mediating role of psychological empowerment in the relationship between high-performance work systems and organizational citizenship behavior. European Scientific Journal ESJ, 11(2), 264-277. https://eujournal.org/index.php/esj/article/view/4973
Balkar, B. (2015). Defining an empowering school culture (ESC): Teacher perceptions. Issues in Educational research, 25(3), 205-225. https://www.iier.org.au/iier25/balkar.pdf
Basu, E., Pradhan, R. K., & Tewari, H. R. (2017). Impact of organizational citizenship behavior on job performance in Indian healthcare industries: The mediating role of social capital. International Journal of Prod. and Performance Man, 66(6). http://dx.doi.org/10.1108/IJPPM-02-2016-0048
Birang Khojastehpour, P., Dortaj, F., Ghaemi, F. (2022). The Mediating Role of Career Motivation in the Relationship between Stress Coping Strategies and Social-Emotional Competence in Primary Teachers. Journal of Research in Educational Systems, 16 (59), 21-32. [In Persian]. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23831324.1401.16.59.1.4
Caldwell, C., Ichiho, R., & Anderson, V. (2017). Understanding level 5 leaders: the ethical perspectives of leadership humility. Journal of Management Development, 36(5), 732-724. http://dx.doi.org/10.1108/JMD-09-2016-0184
Choi, S. L., Goh, C. F., Adam, M. B. H., & Tan, O. K. (2016). Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: the mediating role of employee empowerment. Human resources for health, 14(1), 1-14. https://human-resources-health.biomedcentral. com/articles/10.1186/s12960-016-0171-2
Comeau, D. J., & Griffith, R. L. (2005). Structural interdependence, personality, and organizational citizenship behavior: An examination of person‐environment interaction. Personnel Review, 34(3), 310-330. https://psycnet.apa.org/doi/10.1108/00483480510591453
Damianus, A. D., Abun, D., Magallanes, T., Calaycay, V. G., Melvin, F. A., & Julian, F. P. (2021). Employee empowerment and organizational citizenship behaviour. International Journal of Business Ecosystem & Strategy Bussecon International Academy, 3, 13-25. http://dx.doi.org/10.36096/ijbes.v3i3.267
Dee, J. R., Henkin, A. B., & Duemer, L. (2003). Structural antecedents and psychological correlates of teacher empowerment. Journal of Educational Administration, 41(3), 257-277. https://doi.org/10.1108/09578230310474412
Fazeli, H., Abbaspour, A., Rahimian, H., Delavar, A. (2021). Identifying and Validating Components of Decision-Making of the Secondary School Pricniplals in Iranian Eeducation System. Journal of Research in Educational Systems, 15 (53), 23-41. [In Persian]. https://dorl. net/dor/20.1001.1.23831324.1400.15.53.2.6
Gilbert, S., Lanschinger, H. K. S., & Lieter, M. (2010). The mediating effect of burnout on the relationship between structural empowerment and organizational citizenship behaviors. Journal of Nursing Management, 18(3), 339-348. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2834.2010.01074.x
Greasley, K., Bryman, A., Dainty, A., Price, A., Naismith, N., & Soetanto, R. (2008). Understanding empowerment from an employee perspective: What does it mean and do they want it? TeamPerformance Management: An International Journal, 14(1/2), 39-55. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13527590810860195/full/html
Hermanto, Y. B., & Srimulyani, V. A. (2022). The role of servant leadership and work engagement in improving extra-role behaviour and teacher performance. In International Journal of Productivity and Quality Management, 35(1), 57-77. https://ideas.repec.org/a/ids/ijpqma/v35y2022i1p57-77.html
Jena, L. K., Bhattacharyya, P., & Pradhan, S. (2019). Am I empowered through meaningful work? The moderating role of perceived flexibility in connecting meaningful work and psychological empowerment. IIMB Management Review, 31(3), 298-308. https://doi.org/10.1016/j.iimb.2019.03.010
Khalili Ghal’eSari, S., & Modanlou, Y. (2019). The Relationship between Organizational Citizenship Behavior, Performance, and Quality of Work Life among School Principals. QJFR, 16(2), 47-66. [In Persian]. http://dorl.net/dor/20.1001.1.26766728.1398.16.2.3.0
Korkmaz, T., & Arpacı, E. (2009). Relationship of organizational citizenship behavior with emotional intelligence. Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2432-2435. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.428
Kumar, S. (2020). Leadership through the eyes of a public health professional: A journey of 43 years. Indian Journal of Public Health,, 64(3), 209-215. https://doi.org/10.4103/ijph.ijph_512_20
Majooni, H., Ardalan, M. R., Ghanbari, S., & Afzali, A. (2021). Investigating the Relationship between Level Five Leadership and Structural Empowerment with School Organizational Excellence through the Mediating Role of Teachers' Psychological Empowerment. Journal of Applied Sociology, 32(4), 97-118. https://doi.org/10.22108/jas.2021.128223.2085
Majouni, H., Ardalan, M. R., Ghanbari, S., & Afzali, A. (2023). Investigating the Relationship between Level Five Leadership and Distributive Leadership with Organizational Excellence of Schools through Structural and Psychological Empowerment of Teachers. Journal of New Approaches in Educational Administration, 14(2), [in Persian]. https://doi.org/10.30495/jedu.2023.27572.5504
Matthews, R. A., Michelle Diaz, W., & Cole, S. G. (2003). The organizational empowerment scale. Personnel Review, 32(3), 297-318. https://doi.org/10.1108/00483480310467624
Oplatka, I. (2009). Organizational citizenship behavior in teaching: The consequences for teachers, pupils, and the school. International Journal of Education Management, 23(5), 375-389. http://dx.doi.org/10.1108/09513540910970476
Rezapour Mirsaleh, Y., Soltani, M., & Nosouhi, M. (2017). An examination of the mediating role of school atmosphere with respect to teachers’ empowerment and organizational citizenship behavior. Journal of School Psychology, 6(3), 46-64. [in Persian]. https://doi.org/10.22098/jsp.2017.584
Salimi, J., & Abdi, A. (2018). On the relationship between psychological empowerment and job satisfaction of teachers: Investigating the mediator role of organizational citizenship behavior. Journal of School Psychology, 6(4), 70-98. [in Persian]. https://doi.org/10.22098/jsp.2018.605
Sarfraz, R., Rathore, K., Ali, K., Khan, M. A., & Zubair, S. S. (2022). How level 5 leadership escalates organizational citizenship behaviour in telecom sector of Pakistan? Exploring mediatory role of organizational dissent. PLoS ONE, 17(10), e0276622. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0276622
Sayyed Naghavi, M. A., & Jafari Farsani, J. (2023). The Relationship between Perceived Quality of the Leader-Member Exchange Style and Organizational Citizenship Behavior. Research and Planning in Higher Education, 16(2), 115-126. [in Persian]. https://journal.irphe.ac.ir/article_702730.html?lang=en
Sepahvand, R., Shariat, A., Esmaeili, M., & Mousavi, S. N. (2018). Identifying and Explaining Effective factors and outcomes of five Level leadership Using the Delphi Fuzzy Technique. Management Studies in Development and Evolution, 27(89), 11-37. [in Persian]. https://doi.org/10.22054/jmsd.2018.31058.2740
Shariat Nejad, A., Sepahvand, R., Esmaeili, M., & Mousavi, S. N. (2019). Designing and Explaining the Fifth-Level Leadership Model in Knowledge-Based Organizations. JMDP, 31(1), 3-26. [in Persian]. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17350719.1397.31.1.4.5
Shehada, M. K., & Dawod, W. Y. (2015). The Relationship between Managers' Level-Five Leadership Style and their Employees' Organizational Citizenship Behavior in the Telecommunication Companies in Jordan. European Journal of Business and Management, 7, 63-85. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0276622
Yaakobi, E., & Weisberg, J. (2020). Organizational citizenship behavior predicts quality, creativity, and efficiency performance: The roles of occupational and collective efficacies. Frontiers in Psychology, 11, 758. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.00758/full
Yasini, A., Abbasian, A., & Yasini, T. (2013). The Effect of Principals’ Distributed Leadership Style on Teacher job Performance: Introducing a Model. Journal of New Approaches in Educational Administration, 4(13), 33-50. [in Persian]. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_66.html?lang=en
Yates, L. (2011). Exploring the relationship of ethical leadership with job satisfaction, organizational commitment, and organizational citizenship behavior. The Journal of Values- Based Leadership, 7(1), 1-15. https://scholar.valpo.edu/jvbl/vol7/iss1/4/
Yung Chou, S., & Lopez-Rodriguez, E. (2013). An empirical examination of service-oriented organizational citizenship behavior: The roles of justice perceptions and manifest needs. Managing Service Quality, 23(6), 474-494. https://psycnet.apa.org/record/2013-37115-002