Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Psychology, science and Research Islamic Azad University, Khouzestan, Ahvaz, Iran.

2 Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad university, Anvaz, Iran.

3 Department of Psychology, Chamran of Ahwaz University, Iran.

Abstract

The purpose of this study was to compare academic engagement, academic self-efficacy and achievement with academic performance in gifted second-degree high school students (males and females) in Ahwaz city. This research was a causal-comparative study. The sample included 300 gifted students (140 gifted males and 160 gifted females) who were selected by stratified random sampling. The required data were collected from three educational questionnaires namely Zarang Questionnaire (2011), Mauritius Academic Self-efficacy Questionnaire (2001), and Midgley Development Goals Questionnaire (1998). The collected data were analyzed using statistical methods such as multivariate analysis of variance and One-variable. The findings of the study showed that gifted boys had lower mean than gifted girls did in three components of cognitive, behavioral, and motivational involvement and the self-efficacy of gifted boys was lower than the gifted girls was. The goals of achievement in the components of the goals of mastery and advancement of gifted students were averagely low and showed a high average for the gifted boys in the avoidance goals.Significant differences were found between the gifted- female students and the gifted-male students in all variables. This difference was significant at the 0.001 level. As a result, based on the findings, the gifted-male students that needs educational attention and individual efforts.

Keywords

الهام‌پور، ف.، گنجی، ح. و ابوالمعالی، خ. (1397). مقایسه رابطه پیشرفت تحصیل با درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس بین دانش‌آموزان دختر و پسر. مجله پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 3(18)، 26-40.
بنتهام، س. (2005). روان‌شناسی تربیتی. ترجمة اسماعیل بیابانگرد. (1384). تهران: رشد.
رستگار خالد، ا. (1389). تفاوت‌های جنسیتی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، 13(50)، 82-124.
رضایی، ا. و سیف، ع. ا. (1384). نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 84، 44-86.
 عمادی، س. ر.؛ فرشچی، ف. (1394). تحلیل همبستگی مشغولیت تحصیلی دانشجویان با دستاوردهای تحصیلی آن‌ها، مجله مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 8، 115-134.
عقیقی بیدگلی، ا. و تمنایی فر، م. ر. (1394). تفاوت‌ها جنسیتی در خودکارآمدی تحصیلی پیشرفت تحصیلی در دانشجویان، سومین کنفرانس ملی روان‌شناسی و علوم رفتاری، تهران.
غلامعلی لواسانی، م.، خضری آذر، ه. و امانی ساری بگلو، ج. (1390). تفاوت‌های جنسیتی در خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، ارزش تکلیف، درگیری شناختی و پیشرفت ریاضی. مجله مطالعات اجتماعی- روان‌شناختی زنان، 9(1)، 7-31.
قائد رحمتی، م.، اسدی، م. و شیرعلی‌پور، ا. (1392). مقایسه فراگیران دختر و پسر در فراتحلیل خودکارآمدی. فصلنامه آموزشی و ارزشیابی، 6(22)، 87-97.
معصومی، م. م.، حسین‌زاده لطفی، ف.، شاهورانی، ا. و رشیدیان، ز. (1386). بررسی علل افت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر خرم‌آباد در درس ریاضی. مجله ریاضیات کاربردی واحد لاهیجان، 4(14)، 75-88.
References
Anderman, L. H. & Anderman, E. M. (1999). Social predictors of change instudents achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 25, 21-37.
Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of school psychology44(5), 427-445.‏
Bayata, S. & Meamar, A (2016). Preadictive Achievment cognitive and meta- cognitive Aspects procedia- Social and Behavioral Scences, 217 (February), 169-176.
Casuso-Holgado, M. J., Cuesta-Vargas, A. I., Moreno-Morales, N., Labajos-Manzanares, M. T., Barón-López, F. J., & Vega-Cuesta, M. (2013). The association between academic engagement and achievement in health sciences students. BMC Medical Education13(1), 33.‏
Dinger, F. C., Dickhauser, O., Spinath, B. & Steinmayr, R. (2013), Antecedent and consequences of students achievement goals: A mediation analysis. Learning and Individual Differences, 28, 90-101.
Elliot, A. J. & Dweck, C. S. (2005). Competence as the core of achievement motivation. In A. J. Elliot & C. S. Dweck (Eds), Handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
Lam, S. F., Jimerson, S., Shin, H., Cefai, C., Veiga, F. H., Hatzichristou, C., ... & Basnett, J. (2016). Cultural universality and specificity of student engagement in school: The results of an international study from 12 countries. British Journal of Educational Psychology86(1), 137-153.‏
Lietaert, S., Roorda, D., Laevers, F., Verschueren, K., & De Fraine, B. (2017). The gender gap. British Journal of Educational Psychology, 85(4), 498–518.
Mazlan, I., Abdul Rahim, M. R., & Sharina, S. A. (2019). The impact of self-efficacy (online measure) on students ’grade pointscores, International Journal of Asian Social Science, 9(3), 271-275.
Pajares, F. & Miller, D. (1994). Role of self-efficacy and self- Concept Beliefs in Mathematical problem solving: A path Analysis. Journal of educational psychology, 86, 193-203.
Skinner, E. A., & Pitzer, J. R. (2012). Developmental of Student Engagement. Coping. And Every Resilience. In S. L. Christenson, A. L. Resechly & C. Wylie (Eds), Handbook of Research in student Engagement. New York: Springer.
Sirin, S. R., & Rogers-Sirin, L. (2005). Components of school engagement among African American adolescents. Applied Developmental Science9(1), 5-13.‏
Villant, G. E. (2003). Mental health. American Journal of psychiatry, 16, 1384-1374.
Wilcox, G., McQuay, J., Blackstaffe, A., Perry, R. & Hawe, P. (2018). Twenty percent of the variance between students in academic engagement is explained by grade level, gender family affluence, anxiety, and social support. School Psychology Forum, 10(4), 397-409.