Document Type : Original Article

Authors

1 Department of psychology and education, faculty of humanities, Arak university, Arak, Iran

2 Department of psychology and education, faculty of humanities, Arak University, Arak, Iran

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of Pebble-in-the-Pond instructional design model on the students’ problem-solving skills of Training Science department in Arak University. For this purpose, the quasi-experimental method with the pre-post-test plan including the control group was used. The research population included 170 students of Bachelor degree in Training Science majoring at educational technology in Arak University in the academic year of 2016-2017 that 30 of them who had chosen the system-based instruction course were selected purposefully. Then, they were randomly assigned to an experimental and a control group each consisting of 15 subjects. The data gathering instrument was Hapner and Petterson problem-solving questionnaire (1982). In order to analyze the data, the multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used. The statistical findings showed that the instructional method based on the Pebble-in-the-Pond model did not affect the students’ problem-solving skills significantly, (P<. /05). Nevertheless experimental group performed relatively better than control group in problem-solving skills variable.

Keywords

بهرامی، ع.، و رستگار پور، ح. (1394). مطالعه تحلیلی طراحی آموزشی دیوید مریل. فن‌آوری آموزشی و یادگیری، 4، 61-87.
بیابانگرد، ا. (1384). روان‌شناسی تربیتی (روان‌شناسی آموزش و یادگیری). تهران: نشر ویرایش.
دهقانزاده، ح. (1390). مقایسه‌ی میزان اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه با یکدیگر و با روش مرسوم در یادگیری، یادداری دانش‌آموزان سوم راهنمایی در درس حرفه‌وفن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
سلیمی، ج.، و محمدی، ر. (1392). بررسی میزان تأثیر آموزش مهارت‌های حل مسئله بر اضطراب امتحان دانشجویان پسر. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 21، 71-84.
سیف، ع. (1392). روان‌شناسی پرورشی نوین: روان‌شناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
فردانش، ه. (1391). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
فرضی، ح.، و زارعی، ح. ع. (1394). بررسی رابطه بین مسئولیت­پذیری با سبک‌های حل مسئله در دانش آموزان پایه ششم شهرستان شاهین‌دژ در سال تحصیلی 94-1393. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 4 (24)، 59-69.
فرهادیان، م. (1388). جایگاه و نقش یادگیری مبتنی بر حل مسئله در کتاب‌های درسی الکترونیکی. عیار، 23، 100-116.
کاظمی، ح.، و کشاورزیان، ف. (1391). نقش فراشناخت و حل مسئله در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی در دانش آموزان دختر و پسر شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 15، 91-106.
کرمی، م.، و فردانش، ه.، و عباسپور، ع.، و معلم، م. (1388). مقایسه‌ی اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و سازنده گرا در آموزش مدیران.دو فصلنامه‌ی مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 3، 9-30.
لشین، بی. اس.، پولاک، جی.، و رایگلوث، اچ. ام. (1389). راهبردها و فنون طراحی آموزشی (ترجمه هاشم فردانش). تهران: سمت. (تاریخ انتشار به زبان‌اصلی ندارد).
محبی، ع. (1393). بررسی تأثیر ساختن­گرایی توسط الگوی پنج مرحله­ای طراحی آموزشی. فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 24، 315-331.
مریل، ام. دی. (1392). اصول پایه آموزش: یک ترکیب. در اثر محمدرضا وحدانی اسدی، حسین اسکندری و داریوش نوروزی (مترجمان)، روندها و مباحث نوین در طراحی و فن‌آوری آموزشی(صص 144-125). تهران: انتشارات آوای نور. (تاریخ انتشار به زبان‌اصلی 2007).
Ersoy, E. (2016). Problem solving and its teaching in mathematics. The Online Journal of New Horizons in Education, 6, 79-87.
Gardner, J. L. (2011). Testing the Efficacy of Merrill’s First Principles of Instruction in Improving Student Performance in Introductory Biology Courses. Unpublished Doctoral Dissertation. Utah State University.
Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1982). The Development and Implications of a Personal Problem-Solving Inventory. Journal of Counseling Psychology, 1, 66-75.
Mendenhall, A., Buhanan, C. W., Suhaka, M., Mills, G., Gibson, G. V., & Merrill, M. D. (2006b). A task-centered approach to entrepreneurship. Tech Trends, 50(4), 84–89.
Mendenhall, A. M. (2012). Examining the Use of First Principles of Instruction by Instructional Designers in a Short-Term, High Volume, Rapid Production of Online K-12 Teacher Professional Development Modules. Unpublished Doctoral Dissertation, Florida State University.
Merrill, M. D. (2007a). First principles of instruction: a synthesis. In R. A. Reiser & J. V. Dempsey (Eds.), Trends and Issues in Instructional Design and Technology, (2nd Edition), 2, 62-71.
Merrill, M. D. (2002a). First principles of instruction. Educational Technology Research and Development, 50(3), 43-59.
Merrill, M. D. (2002b). A pebble-in-the-pond model for instructional design. Performance Improvement, 41(7), 39-44.
Merrill, M. D. (2007b). A task-centered instructional strategy. Journal of Research on Technology in Education, 40(1), 33-50.
Merrill, M. D. (2009). Finding e3 (effective, efficient and engaging) Instruction. Educational Technology, 49(3), 15-26.
Merrill, M. D., & Gilbert, C. G. (2008). Effective peer interaction in a problem‐centered instructional strategy. Distance Education, 29(2), 199–207.
Rosenberg-kima, R. B. (2012). Effects of Task-Centered vs. Topic-Centered Instructional Strategy Approaches on Problem Solving: Learning to Program in Flash. Unpublished Doctoral Dissertation, Florida State University.