Document Type : Original Article

Authors

1 Educational Science, Professor Assistant, Payam Noor University

2 educational science, Payam Noor University

Abstract

The purpose of this Research, was to Analysis the state of Barriers to the use of Educational Tools and Technologies in Iran's electronic higher education system. The research method is survey in terms of data collection, and descriptive in terms of nature. The study population consisted of all teachers and students of higher education electronic institutions of Iran in the academic year 2016 - 2017 among which 741 were selected as the sample using the snowball sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The questionnaire reliability was confirmed by both Cronbach's alpha and internal correlation coefficients using the Amos software and Confirmatory Factor Analysis Method. Cronbach's alpha for whole questionnaire was obtained 0/867.The results suggest that the state of Barriers to the use of training tools in Iran's electronic higher education system is significantly favorable. However; positive attitude towards technology, preferred use of technology in communication and comfort feeling in the use of technology are most Barriers to the Use of Educational Tools and Technologies in Iran's Electronic Higher Education System. Moreover, the Analytical result of the state of Barriers to the use of training tools showed a significant difference in various subgroups in terms of training role, gender and school group variables.

Keywords

تاری، ف.؛ شمس، غ. ر؛ و زینالی­زاده، م. (1396). شناسایی و مدل‌سازی مهم‌ترین چالش‌های به‌کارگیری آموزش الکترونیکی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری در شرکت ملی گاز ایران. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4 (14)، 1-27.
پورآتشی، م.؛ و مختاریان، م. (1386). بررسی دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها درباره موانع استفاده از تکنولوژی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی. فصلنامه علوم کشاورزی، 39 (2)، 197-205.
جعفری­فر، ح. (1388). بررسیمیزاناستفادهدانشجویان،اساتیدوآموزشیارانازابزارهای تعاملیموجوددرسیستمیادگیریدانشگاهعلومحدیث. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
خداداد حسینی، ح.؛ نوری، ع؛ و ذبیحی، م. (1392). پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش عالی ایران، کاربرد نظریه جریان، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی ایران، 5 (67)، 111-136.
رستگارپور، ح.؛ و گرجی­زاده، س. (1391). ارزیابی کارآمدی دوره­های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تربیت مدرس از دیدگاه کاربران، فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2 (3)، 5-30.
رضاییان، م.؛ کوثری، م. ع؛ و نوه ابراهیم، ع. (1396). تحلیل چالش‌های فراروی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 6 (1)، 72-91.
سیّدنقوی، م. (1386). مطالعه دیدگاه اساتید و دانشجویان درباره آموزش الکترونیکی، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 13 (1)، 157-176.
شاه­حسینی، م. ع.؛ نارنجی ثانی، ف.، عبادی، ر؛ و رودباری، ح. (1394). ارزیابی کیفیت خدمات نظام یاددهی- یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران، تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 49 (2)، 277-303.
فرج­الهی، م.؛ سرمدی، م. ر؛ و نعمتی، س. ه. (1388). مطالعه نیازسنجی آموزشی نظام آموزش از دور دانشگاه پیام نور از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان. مجله اندیشه‌های نوین تربیتی، 5(3)، 145- 187.
کرمی، م.؛ ایران­نژاد، م؛ و جعفری کرفستانی، ز. (1392). وضعیت موجود و چشم­انداز مطلوب کاربرد فن‌آوری اطلاعات در آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 5 (68)، 23-48.
مومنی­راد، ا. (1388). بررسی کیفیت رشته فناوری اطلاعات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی بر اساس استانداردهای آموزش الکترونیکی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
نادری­فر، م.؛ قلجایی، ف.؛ جلال­الدینی، ع؛ و سالار، ع. (1395). چالش‌های آموزش الکترونیکی در آموزش پزشکی: مروری بر متون، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9 (23)، 102-111.
Arkorful, V., & Abaidoo, N. (2015). The role of e-learning, advantages and disadvantages of its adoption in higher education. Instructional Technology, 12(1), 29-77.
Eisenstadt, M., & Vincent, T. (2012). The knowledge web: Learning and collaborating on the net: Routledge.
Lemercier, C., & Tricot, A. (2005). Multimedia, Comprehension and the psychology of learning: a review of four cognitive models, Retrived 14 July 2009 from: www.aace.ir.
Manu, G., Marsden, S., Oluka, T., Sharma, R., & Lucas, H. (2017). Lessons Learned From Implementing E-Learning for the Education of Health Professionals in Resource-Constrained Countries. The Electronic Journal of e-Learning, 15(2), 144-155.
Nieto, A. L; Guijarro, E., & Berjano, E. (2006). Critical assessment of the worldwide web as an information resource in higher education: Benefits, Threats and recommendations, Journal Of Onlin Learning and Teaching, 2(1) 51-76.
Nneka Eke, H. (2011). Modeling LIS students intention to adopt e-learning: A case from University of Nigeria Nsukka, Nigeria: Library Philosophy and Practice.
Pooratashi, M., & Movahed, H. (2006). Barriers to use of ICT by agricultural graduate students erspective, Iranian Agricultural Extension and Education Sciences, 3(2), 107-119 (in Persian).
Rahmanpour, M., Liaghatdar, M. J., & Afshar, E. (2009). A comparative study of the development of information technology in higher education worldwide with an emphasis on Iranian higher education system, Pazhouhesh-Namaye Tarbiati, 5(18), 17-54.
Russo, T., & Benson, S. (2005). Learning with Invisible Others: Perceptions of Online Presence and their Relationship to Cognitive and Affective Learning, Educational Technology & Society, 8(1), 54-62.
Sun, H. (2003). an integrative analysis of TAM: Toward a deeper understanding of technology acceptance model, Proceeding of the Americas Conference on Information Systems (AMCIS), 03: Tampa, FL.
Traxler, J. (2018). Distance learning- predictions and possibilities, education Science, Educ. Sci. 8(35) 59-76. DOI:10.3390/educeci8010033.
Venkataraman, S., & Sivakumar, S. (2015). Engaging students in Group based Learning through e-learning techniques in Higher Education System. International Journal of Emerging Trends in Science and Technology, 2(01), 112-119.
Zolghadri, S., & Mallahi, K. (2013). A Study on Barriers of E-learning from Viewpoint of University Staff and Students; Iranian Case Study, Islamic Azad University’s Branches, Region I (Fars). Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 6(10) 64-83.