Document Type : Original Article

Authors

1 Educational Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

2 Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

3 Associate Professor of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

4 Assistant Professor, Faculty of Literature and Human Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

Abstract

Even though there is a general agreement on the importance of the role of Persistence in higher education, a model that uniquely assesses the role and impact of Dynamism and Persistence on universities has not been presented and no explicit explanation has been made. Considering the pivotal role of the Dynamism and Persistence of higher education in the framework of the qualitative approach and applying the research methodology of Grounded theory, we are going to explain the Dynamism and Persistence model of the higher education system in the universities. Semi-structured interviews were conducted in order to collect information and use a targeted sampling method with 18 experts familiar with the topics of higher education. Data analysis was performed in three stages: open coding, axial coding and selective coding. The results show that 390 codes or the initial concept of interviews, as well as 40 concepts and 23 categories, are presented in the form of a paradigmatic model, including the development of multiple capacities and capabilities of higher education as the core category and the causative conditions (qualified faculty, diversity Educational and research programs, development of applied research, combined training capacity, university interaction with industries, flexible and practical curriculum), underlying factors (multiple educational facilities, motivation of professors, student attraction at all levels, appropriate social communication, development of online systems ), Interventional conditions (attraction and promotion, student empowerment, Q. Development strategies, appropriate image of universities), strategies (foreign students, human resource empowerment, new training capacities), post-secondary factors (individual-organizational levels).

Keywords

بزرگ نژاد، ع.ر. و شریف‌زاده، ف. (1395). مطالعه و بررسی تأثیر اجرای خط‌مشی‌های آموزش عالی کشور با توجه به ارزیابی برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بر عملکرد وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری، فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 10(33)، 170-119.
تقوی‌‌قره‌بلاغ، ح. (1388). بررسی رابطه بین شخصیت و رهبری تحول‌آفرین در بین مدیران مناطق نوزده‌گانه آموزش‌وپرورش شهر تهران. پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
خدامی، س.؛ خدادادحسینی، س. ح.؛ مشبکی، ا. و آذر، ع. (1390). طراحی مدل چابکی مشتری با رویکرد قابلیت‌های پویایی سازمانی: بررسی نقش شایستگی HT، هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار. تحقیقات بازاریابی نوین، 1(4)، 1-24.
خورسندی طاسکوه، ع. (1394)، تحلیل مبانی نظری و اهداف بین‌المللی شدن آموزش عالی. مجله آموزش عالی ایران، 7(3)، ۲۷-۶۰.
شهنازی، ک. و حسنی، م. (1392). اهمیت کانال­های مختلف انتقال دانش بین دانشگاه و صنعت در صنایع ایران. آموزش عالی ایران، ۶ (۱)، 29-54.
شریف‌زاده، ا. و عبداله زاده، غ. (1390). بررسی رضایت دانشجویان کشاورزی از کیفیت آموزشی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 3 (61)، 51 - 74.
عنایتی، ت.؛ صالحی، م. و جلالی، ط. (1397)، بررسی تأثیر هوش‌های رقابتی و تجاری بر تجاری‌سازی ایده‌ها با تأکید بر مزیت رقابتی در دانشگاه‌های نسل سوم به‌منظور ارائه مدل. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12، ویژه‌نامه، بهار، 361-378.
مجتبی زاده، م.؛ عباس پور، ع.؛ ملکی، ح. و فراست خواه، م. (1397). الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12(42)، 7-24.
نکوئی‌زاده، م.؛ حسینی، س. م.؛ قره‌چه، م. و حاجی‌کریمی، ع. (1393). مدل سازوکار اثرگذاری قابلیت‌های پویا بر عملکرد شرکت. اندیشه مدیریت راهبردی، 8(2)، 67-98.
De Wit, H., Hunter, F., Howard, L., & Egron-Polak, E. (2015). Internationalisation of Higher Education. European Parliament, Policy Department B: Structural and Cohesion Policies.
Helfat, C. E. (2007). Dynamic capabilities: Understanding strategic change in organizations. Malden, MA: Blackwell.
Jiao, H., Alon, I., Chun, K., & Cui, Y. (2013). When should organizational change be implemented? The moderating effect of environmental dynamism between dynamic capabilities and new venture performance. Journal of Engineering and Technology Management, 30, 188-205.
Lin, L. (2011). Electronic human resource management and organizational innovation: The roles of information technology and virtual organizational structure. The International Journal of Human Resource Management, 22, (2), 235–257.
Lin, Y., & Wu, L. (2013). Exploring the role of dynamic capabilities in firm performance under the resource-based view framework. Journal of Business Research, 67, 407-413.
McKenna, C. & Hughes, J. (2013). Values, digital texts, and open practices – a changing scholarly landscape in higher education. Literacy in the Digital University: Critical Perspectives on Learning, Scholarship and Technology, eds R. Goodfellow & M. R. Lea, Routledge, London, 15–26.
Robb, A., Valerio, A., & Brent, P. (2014). Entrepreneurship education and training: insights from Ghana, Kenya, and Mozambique. Washington DC: World Bank Group.
Salonda, L. L. (2008). Exploration of a university culture: A Papaua New Guinea case study. Unpublished Doctoral Thesis, Victory University of Technology.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.