Document Type : Original Article

Authors

1 psychology group- lorestan university- kh-adabamor iran

2 lorestan university

3 ph.D Educational Lorestan University

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of teaching ethical intelligence in storytelling on interpersonal forgiveness of sixth grade elementary school students. This study was a semi-experimental study with pretest-posttest design with control group. The statistical population consisted of all sixth grade elementary school students in Ahwaz in the academic year of 2017-18, using multistage cluster random sampling, one of the four education districts of Ahwaz was selected randomly then, from twelve secondary schools of district one, one school, and finally from two four classes, two classes were selected randomly as experimental and control groups and assigned to two groups (20 experimental group and 20 control group). The training of ethical intelligence was conducted in a storytelling manner for the experimental group, the control group did not receive any training. After completing the sessions, posttest was performed on two groups of experimental and control. The data gathering tool was an interpersonal forgery questionnaire from Ehteshamzadeh & et al. (2010). After training the ethical intelligence, in the experimental group, there was a significant increase in the interpersonal indulgence compared to the control group (p <0/001). As a result, it can be said that the teaching of ethical intelligence in the storytelling method was effective in student interpersonal forgiveness.

Keywords

احتشام­زاده، پ.؛ احدی، ح.؛ عنایتی، م. و حیدری، ع. (1389). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش بخشودگی بین­فردی. مجله روان­پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 16(4)، 443-455.
بوربا، م. (2010). پرورش هوش اخلاقی در فرزندان، ترجمه فیروزه کاووسی، 1390، تهران، رشد.
سیف، س. و بهاری، ف. (1383). رابطه بین بخشودگی و سلامت روانی همسران، فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 1(1)، 9-18.
درتاج، ف.؛ مصائبی، ا. و اسدزاده، ح. (1388). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان 15-12 ساله. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 3(12)، 62-72.
رضایی، س.؛ خدابخشی­کولایی، آ. و تقوایی، د. (1394). اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش اضطراب و پرخاشگری دانش­آموزان دبستانی پسر دارای اختلالات برونی­سازی شده. نشریه پرستاری کودکان، 2(2)، 10-19.
سمدز، ل. ب. (1996). بخشودن و رها کردن. ترجمه: مریم ظهیر. تهران، آسیم.
سیف، س. و بهاری، ف. (1380). استاندارد­سازی و هنجاریابی مقیاس سنجش بخشودگی در خانواده­های ایرانی. گزارش طرح تحقیقاتی، پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا.
سیف، س. و بهاری، ف. (1383). رابطه بین بخشودگی و سلامت روان همسران. مطالعات روان­شناختی دانشگاه الزهرا (س)، 1(1)، 9-18.
سیمون، س. (1385). بخشودن. ترجمه مهدی قراچه­داغی، تهران، درسا.
صادقی، ا. (1395). اخلاق حرفه­ای در مدیریت سلامت زمینه­ساز رعایت حقوق بیمار. مجله اخلاق پزشکی، 4(13)، 14-26.
صفاری­نیا، م.؛ محمدی، ن. و افشار، ح. (1395). نقش بخشودگی بین­فردی در تاب­آوری و شدت درد بیماران مبتلا به درد مزمن. مجله اصول بهداشت روانی، 18(4)، 212- 219.
صنعت­نگار، س.؛ حسن­آبادی، ح. و اصغری­نکاح، م. (1391). اثربخشی قصه­درمانی گروهی بر کاهش ناامیدی و تنهایی کودکان دختر مراکز شبه خانواده. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 6 (24)، 7-23.
کرمی، م. ح. (1386). منشور اخلاق آرمانی در خمسه امیر خسرو دهلوی. مجله زبان و ادبیات فارسی. 5(8)، 89-118.
گل­پرور، م. (1389). بررسی نقش اخلاق تحصیلی، عدالت و بی­عدالتی آموزشی با تعهد و فریب­کاری علمی در دانشجویان. فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، 5(4)، 25-42.
گل­محمدیان، م. (1393). مقایسه مؤلفه‌های هوش اخلاقی در زنان سازگار و ناسازگار، اولین همایش روان‌شناسی خانواده. انجمن روان‌شناسی خانواده. دانشگاه شهید چمران اهواز.
مرتضایی، ش.؛ قاسمی­پیربلوطی، م. و احمدی، ر. (1392). بررسی رابطه بین هوش هیجانی، هوش اخلاقی و قانون­مداری دانش­آموزان شهرستان شهرکرد. فصلنامه دانش انتظامی چهارمحال و بختیاری. 1(3)، 1-21.
وزیری، ش. و لطفی­کاشانی، ف. (1392). آموزش مهارت­های کنترل خشم: مهارت­های بنیادی مدرسه در زندگی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 28(3)، 93-111.
یاسمی­نژاد، پ. (1393). تأثیر آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت‌پذیری، همدلی هیجانی، اخلاق تحصیلی و بخشودگی بین­فردی دانش­آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه. پایان­نامه دکتری در رشته روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.
Bao, Z., Zhang, W., Lai, X., Sun, W., & Wang, Y. (2015). Parental attachment and Chinese adolescents' delinquency: The mediating role of moral disengagement. Journal of Adolescence, 11(4), 37-47.
Dewar, G., Burke, A. L. J., Winefield, H., & Strelan, P. (2012). Forgiveness, psychological distress and chronic pain: have we missed something? Anaesth Intensive Care, 40 (3), 536.
Baskin, T., & Enirght, R. (2004). Intervention studies on forgiveness: a Meta – analysis. Journal of counseling Development, 82(1), 79-12.
Borba, M. (2005). The step-by-step plan to building moral intelligence. Jossey-Bass Publishers, 8-10.
Clarken, H. (2009). Moral intelligence in the schools, Paper presented at the annual meeting of the Michigan Academy of Sciences, Arts and Letters Wayne State University.
Enright, R. D., & Coyle, C. T. (1998). Researching the Process Model of Forgiveness within Psychological Interventions. in F. D. Finch metal. 2004. Forgiveness and Conflict Resolution in Marriage. Journal of Family Psychology. 18 (1), 72-81.
Enright, R. D., & Coyle, T. (1998). Researching the process model of forgiveness within psychological interventions. In E.L.Worthington (Ed.). Dimensions of forgiveness, Psychological research and theological, 139-161.
Frank, A. W. (2014). Narrative ethics as dialogical story‐telling. Hastings Center Report, 44(1), 16-20
Friedberg, G. P., Adonis, M. N., Vonbergen, H. A., & Ferkauf,S. S. (2005). Short communication: September 11th related stress and trauma in New Yorkers. Journal of stress and Health, 21, 53-60.
Gini, G., Pozzoli, T., & Hymel, S. (2014). Moral disengagement among children and youth: A meta‐ analytic review of links to aggressive behavior. Aggressive behavior, 40(1), 56-68.
Gross,J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281-291.
Hargrave, T. D. (1994). Families and forgiveness: Healing intergenerational wounds. New York: Brunner/Mazel.
Hargrave, T., & Sells, J. (1998). Forgiveness: Theoretical and Empirical Review. 20, 21-36.
Hargrave,T. D., & Sells, G. N. (1997). The development of a forgiveness scale. Journal of marital and Family Therapy, 23, 41-63.
Hargrave, T. D. (1994). Families and forgiveness: Healing intergenerational wounds. New York: Brunner/mazel.
IsmaeliTarzi, Z., Hashashtifar, M., & Ismaelitarzi, H. (2012). Investigating ting the relationship between moral intelligence and the managers, creditability. Morality in sciences and technology quarterly periodical, 70-84.
Karimi, M., Salehi, M., & Gholtash, A. (2014). The Relationship between professional Ethics and moral Intelligence with organizational behavior citizenship in female High school teachers.Reef Resources Assessment and management technical paper. 40.
Lennick, D., & Kiel, F. (2005). Moral intelligence the key to enhancing business performance and leadership success, Wharton school publishing, an imprint of Pearson Education, 18(33), 29- 45.
Maltby, J., Wood, A. M., Day, l., & Kon, T. W. A. (2008). Personality predictors of levels of forgiveness two and half years after the transgression. Journal of Research in Personality, 42, 1088-1094.
McCullough, M. E., Worthington, J. R., E. L., & Rachal, K. (1997). Interpersonal forgiveness in close relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 321-336.
McCollough, M. E., Bellah, C. G., Kilpatrick, S. D., & Johnson, J. l. (2001). Vengefulness: Relationships with forgiveness, rumination. well-being and the big five Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 601-610.
McCullough, M. E., Rache, K. C., Sandage, S. J., Worthington, E. L., Brown, S. W., & Hight, T. L. (1998). Interpersonal forgiving in close relationships II: Theoretical elaboration and measurement. Journal Personality Social Psychology,75(6), 1586-603.
Neto, F. (2007). Forgiveness, personality and gratitude. Personality and Individual pifferences, 43, 2313-2323.
North, J.(1998). The Ideal of Forgiveness: A Philosopher's Exploration. in R. D. Enright & Exploring forgiveensess, 15- 34.
Saiedi, S. (2013). Investigating the relationship between moral intelligence and extending citizenship behaviors among Tehran´s citizens. M.A.thesis.Tehran university.
Thompson, L.Y., Snyder, C. R., Hoffman, L., Michael, S.T., Rasmussen, H.N., & Billings, L.S. (2005). Dispositional forgiveness of self, other and situations. Journal of Personality. 73, 316-60.
Rahimi, G. R. (2012). Investigating the effect of the employees, moral intelligence on their occupational success in Islamic Azad university, region 13,National conference of values and moralities in management. Bo nab Islamic Azad university.
Ross, S. R., Kendall, A. C., Matters, K. G., Wrobel, T. A., & Rye, M. S. (2004). A person logical examination of self and other forgiveness in the five factor model. Journal of personality Assessment, 82, 707-214.
Worthington, E. L., & Wade, N. G. (1998). The Psychology of Forgiveness and Implications for Clinical Practice. Journal of Social and Clinical Psychology. 18, 385-416.
Worthington, E, L., Sandage, S. J., & Berry, J. W. (2000). Group- interventions to promoteforgiveness.In M. E. Mccullough, K. I. PARGAMENT, & C. E. thoresen (Eds.), forgiveness: theory,research, and practice (pp.228-253). New York: Guilford.
Zdenk, B., & Schochor, D. (2007). Developing moral literacy in classroom, Journal of Educational of Administer Action, 45(4), 514-32.