Document Type : Original Article

Authors

Department of Educational Sciences, Tehran Center Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study was to identify the components of critical thinking education model based on the Vygotsky’s constructivist theory and to study the effectiveness of the model on the critical thinking of the fifth grade elementary students. The method of this study wascombined studies (qualitative and quantitative). The statistical population in the qualitative section included all relevant articles indexed in databases of science direct, PubMed, cinahl, and Scopus. From this population, 34 articles were selected using purposeful sampling and for validate the pattern were selected 32 relevant experts by purposeful snowball sampling. The statistical population of quantitative part consisted all 5th grade elementary school students in the academic year of 2017-2018 in Tehran. From this population, 66 people were selected using a cluster sampling method and randomly assigned two experimental and control groups. Data collection tools included researcher-made questionnaire and the Watson-Glaser critical thinking appraisal (1998). To analyze the qualitative section data was used content analysis, for patternvalidation using the confirmatory factor analysis and effectiveness section was performed using covariance analysis. The findings showed that the critical thinking model were classified according to Vygotsky’s theory in three classes: teacher role, learner's role and the role of knowledge. The results showed that fitting the critical thinking model was optimal according to experts and critical thinking pattern led to a significant difference between groups in critical thinking by 53%. According to the results, applying Critical Thinking Model based on Vygotsky's theory is effective on critical thinking of students.

Keywords

اسمیت، جی. پی. و هولفیش، اچ. جی. (1389). روش‌های تفکر منطقی در آموزش، ترجمه علی شریعتمداری: تهران: انتشارات سمت.
بیجوند، ف.؛ سبحانی نژاد، م.؛ نیک آذین، ا. و محمدی پویا، س. (1393). بررسی رابطه مهارت تفکر انتقادی با کیفیت زندگی، سلامت روان، مقبولیت اجتماعی و قدردانی دانشجویان پزشکی. روان‌شناسی بالینی و شخصیت، 21 (11)، 49-60.
جوادی ممتاز، ط.؛ کردنوقابی، ر. و معروفی، ی. (1395). مقایسه اثربخشی روش و فن آموزش پرسشگری بر تفکر انتقادی و مهارت‌های آن در درس مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 12 (40)، 105-130.
دره زرشکی، ن.؛ برزگر بفرویی، ک. و زندوانیان، ا. (1396). اثربخشی آموزش فلسفه به شیوه حلقه کندوکاو بر تفکر انتقادی در دانش‌آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه روان‌شناسی شناختی، 5 (2)، 66-76.
رشتچی، م. (1389). بررسی نظریه ویگوتسکی از دیدگاه روان‌شناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان. تفکر و کودک، 1 (1)، 3-20.
عسگری، م. و ملکی، س. (1389). اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 1 (1)، 1-23.
کاویانی مهر، م.؛ سلیمی، م. و لیاقت، ر. (1394). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس تفکر انتقادی واتسون-گلیزر و ارتباط آن با خلاقیت. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی، 6 (2)، 77-90.
کلانتری، س.؛ بنی جمالی، ش. و خسروی، ز. (1393). بررسی اثربخشی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر کاهش تفکر غیرمنطقی دانش‌آموزان دختر کلاس اول مقطع راهنمایی شهرستان بروجن. مجله روان‌شناسی بالینی و شخصیت، 21 (11)، 37-48.
کلهر، م. و مهران، گ. (1396). تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 13 (44)، 153-172.
لاورنس، اس.؛ میرز، گلن، گامست، گارینو، ا. جی. (1391). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر)، ترجمه دکتر حسن پاشا شریفی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
محمودی، م. ه. و دهقان نژاد، م. (۱۳۹۴). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی بر استفاده از راهبردهای یادگیری. دو فصلنامه‌ی مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی، (۱۶) ۷، 55-84.
مطرودی، ل. (1390). بررسی تحلیلی عوامل مؤثر در پرورش تفکر انتقادی کودکان مقطع ابتدایی.پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مهدی زاده، ح.؛ لطفی، ف. و اسلام‌پناه، م. (1391). بررسی تأثیر نقشه‌های استدلالی بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان. فناوری آموزش، 7(2)، 153-160.
Alper Ay, F., Karakaya, A. & Yilmaz, K. (2015). Relations Between Self-Leadership And Critical Thinking Skills. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 207, 29 –41.
Bernard, R. M., Zhang, D., Abrami, P. C., Sicoly, F., Borokhovski, E., & Surkes, M. A. (2008). Exploring the structure of the Watson–Glaser Critical Thinking Appraisal: One scale or many subscales? Thinking Skills and Creativity, 3(1), 15-22.
Browne, L., Hough, M., & Schwab, K. (2009). Scaffolding: A Promising Approach to Fostering Critical Thinking, SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 24 (1), 114-119.
Chandra, J. S. (2008). A vygotskian perspective on promoting critical thinking in young children through mother-child interactions (thesis, doctor of philosophy). Murdoch university.
Duane, B., & Satre, M. E. (2014). Utilizing constructivism learning theory in collaborative testing as a creative strategy to promote essential nursing skills. Nurse Education Today, 34(1), 31-34.
Edens, K., & Shields, C. (2015). A Vygotskian approach to promote and formatively assess academic concept learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40 (7), 928-942.
Ennis, R. H. (2002). Goals for a critical thinking curriculum and its assessment. In Arthur L. Costa (Ed.), Developing minds (3rd Edition). Alexandria, VA: ASCD.
Gefen, D., Strub, D. & Boudrean, M. (2001). Structural Equation Modeling and Regression: Guidelines for Research Practice. Communication of AIs, 7, 1-78.
Gellin, A. (2003). The effect of undergraduate student involvement on critical thinking: A meta-analysis of the literature 1991–2000. Journal of College Student Development, 44(6), 746–762.
Lee, A., & Boyle, P. (2012). Quality Assurance for learning and teaching: A systemic perspective. Ideas on Teaching, Accessed 12/09/2012, URL: http:// www. cdtl. nus. edu. sg/Ideas/iot536.htm.
Possin, K. (2014). Critique of the Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Test: The More You Know, the Lower Your Score. Informal Logic, 34 (4), 393-416.
Stålbrandt, E. E., & Hössjer, A. (2007). Scaffolding and interventions between students and teachers in a Learning Design Sequence. Psicologia Escolar e Educacional, 11, 37-48.
Stupple, E. J. N., Maratos, F. A., Elander, J., Hunt, T. E., Cheung, K. Y. F., & Aubeeluck, A. V. (2017). Development of the Critical Thinking Toolkit (CriTT): A measure of student attitudes and beliefs about critical thinking. Thinking Skills and Creativity, 23, 91-100.
Wass, R. T. (2012). Developing Critical Thinkers in Higher Education: A Vygotskian Perspective (Thesis, Doctor of Philosophy). University of Otago. Retrieved from http://hdl.handle.net/10523/2491
Wass, R., Harland, T., & Mercer, A. (2011). Scaffolding critical thinking in the zone of proximal development. Higher Education Research & Development, 30 (3), 317-328.
Wilson, K. (2016). Critical reading, critical thinking: Delicate scaffolding in English for Academic Purposes (EAP). Thinking Skills & Creativity, 22, 256 -266.