Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences , University of Tehran

2 Young Researchers and Elite Club,Roudehen Branch.Islamic Azad University

3 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch,Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of interpersonal communication skills training on aggression and impulsivity behaviors among third grade high school students in district 7 of Karaj, Iran. The experimental design was a quasi-experimental design with pre-test and post-test and follow-up (Series Time) with the control group. The statistical population of this study includes all female students of the third grade high school girls in the 7th district of Karaj, who were studying in 2014. Random sampling method is a random sampling method. At first, it was referred to the Education Department, and then one region (Region 7) was randomly introduced from among the 12 districts of the city of Karaj. Then, two high schools were randomly introduced from the schools of this region. In each of the schools, the third grade students were given the Matsun social skills questionnaire (1983) and then the 30 people who had the highest levels of aggression and impulsive behavior they were randomly assigned to two experimental and control groups of 15. Participants were tested in pre-test, post-test and follow-up with a section of Matson's social skills questionnaire (1983) that measures aggression and impulsive behaviors. The reliability of this part of the questionnaire was estimated based on Cronbach's alpha coefficient of 0.87. Trial intervention (interpersonal communication skills training) was performed on the experimental group for 7 sessions, 2 hours. After completing the educational program, both posttest and follow-up tests (one month after the post-test) were performed. In order to analyze the collected data, descriptive and inferential statistics were used. The results of repeated measurement analysis showed that interpersonal communication skills training had a positive and significant effect on aggression and student's impulsive behaviors (05 / 0> P).

Keywords

احمدوند، م. ع. (1386). بهداشت روانی. تهران: انتشارات پیام نور.
اشرفی، م. و منجزی، ف. (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر میزان پرخاشگری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه. مجله پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 1، 81-99.
امینی، م.؛ نوری، ا. و سماواتیان، ح. (1392). تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سلامت عمومی پرستاران. مجله مدیریت اطلاعات سلامت، 10 (1)، 109-117.
برکو، ر. ‌ا.؛ ولوین، آ. د.؛ ولوین، د. آ. (1392). مدیریت ارتباطات. ترجمه: سید محمد اعرابی و داود ایزدی. چاپ هفتم، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
جلیل آبکنار، س. س.؛ عاشوری، م.؛ غباری بناب، ب.؛ حبیب پور، س. (1392). تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهبود عزت‌نفس نوجوانان با کم‌توانی ذهنی. نشریه پژوهش در علوم توان‌بخشی، 9(6)، 956-968.
حاتمی، م.؛ صادقی راد، س.؛ حسنی، ج. (1394). اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی در تکانش گری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 9(31)، 227-254.
هیبلز، س.؛ ویور، ر. آ. (1392). ارتباط مؤثر. مترجمان: عباس بهزادی مقدم، فاطمه کاظم‌زاده، عفت یحیایی، رقیه ارجی. چاپ اول، نشر فرا انگیزش.
شاملو، س. (1385). بهداشت روانی. تهران: رشد.
فرهنگی، ع. ‌ا. (1392). ارتباطات انسانی (مبانی، جلد اول). چاپ بیست و سوم، تهران: انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا.
کلینه، ا.ک. (1995). مهارت‌های زندگی. ترجمه شهرام محمدخانی. (1384). جلد اول، تهران: اسپند هنر، چاپ ششم.
گراوند، پ.؛ منشئی، غ. ر. (1394). مجله مطالعات ناتوانی، دوره 5(11)، 19
مظاهری، ا.؛ رضاخانی، س. (1396). اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر افزایش عزت‌نفس و کاهش تعارضات والد-فرزند در دختران دبیرستانی. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 11(37)، 131-150.
هارجی، آ.؛ ساندرز، ک.؛ دیکسون، د. (1994). مهارت‌های اجتماعی در ارتباط میان فردی. ترجمه: مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی. (1390). چاپ اول، تهران: انتشارات رشد.
یوسفی، ف.؛ خیر، م. (1381). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارت‌های اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 18(2)، 147- 158.
Baby, M., Gale, CH., & Swain, N. (2018). Communication skills training in the management of patient aggression and violence in healthcare. Aggression and Violent Behavior, 39, 67-82. https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.02.004
Deveugele, M., Derese, A., De Maesschalck, S., willems, S., Van Driel, M., & De Maeseneer, J. (2005). Teaching communication skills to medical students, a challenge in the curriculum, patient. Educational science, 25 (2), 24-28.
Elksnin, L. K. & Elksnin, N. (2005). Teaching social skills to students with learning and their parents. Journal of violence Against Women, 10 (9), 1036-1055.
Herbert, J. D., Gaudiano, B. A., Rheingold, A. A. Q., & Myers, V. H. (2005). Social skills Training Augments the Effectiveness of cognitive Behavioral Group therapy for social Anxiety Disorder. Behavior therapy, 36 (2), 125-138.
Jung Kim, M., Sim Doh, H., Sung Hong, K. & Kyung Choi, M. (2011). Social skills training and parent education programs for aggressive preschoolers and their parents in south korea. Journal of children and young services Review, 33 (6),838-845.
Kadish, T. E., Glasser B. A., Ginter. E. J. (2007). Identification The developmental Strengths of Jevenile: Assessing for life skills. Journal of Addication and offender counseling, 21 (2), 11-85.
Kurtz, S. M., Silverman, J. D., Draper, J. (2005). Teaching and learning communication Skills in medicine. 2nd ed. Oxford: Rodeliffe. 122-123.
Khodabakhshi Koolaee, A., Ebrahim Baighi, H., & Navidian, A. (2016). Effects of Communication Skills Training on Aggression and Quality of Life of Male Patients with Chronic Mental Illnesses, Journal of Client-Centered Nursing Care, 2 (1),pp. 3-10.
Kaya, F., & Buzlu, S. (2016). Effects of Aggression Replacement Training on Problem Solving, Anger and Aggressive Behaviour among Adolescents with Criminal Attempts in Turkey: A Quasi-Experimental Study. Archives of Psychiatric Nursing, 30 (6), 729-735, https://doi.org/10.1016/j.apnu.2016.07.001.
Nicola, S. & Christopher, G. (2014). A communication skills *intervention for community healthcare workers reduces perceived patient aggression: a pretest-postest study,International journal of Nursing Studies, 51 (9), pp. 1241-1245.