Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student in Educational Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

2 Associate professor of Allameh Tabatabaie University, Tehran, Iran

3 Director of Clinical Psychology, Allameh Tabataba'i University

4 Associate Professor of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran

Abstract

The current research aims to study the impacts of teaching the educational pattern on improving the parent-child relationship and the national and religious identity. The study approach was of quasi-experimental pretest-posttest type with an existing control group, the statistical population of which is all female students in the twelfth grade at Technical Schools in Birjand in the academic year of 2016-2017. A total of 30 people, who had the desired input characteristics, were selected by a multistage cluster sampling as the sample group. The Fine, Morland and Schwebel’s Parent-Child Relationship questionnaires (1983) and Lotfabadi’s National and Religious Identity questionnaire (1383) were used to measure the variables of the research. The analysis of the research data was conducted through the Multivariate Covariance Examination. The results indicate that the parent-child relationships improve by teaching the Educational Pattern. It was also demonstrated that the relationship improvement, in turn, improved the children’s national and religious identity. So, it can be concluded that the educational model training leads to the improvement of children’s national and religious identity as well.

Keywords

احمدی، م. س. (1393). اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر خودتنظیمی یادگیری دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهر زنجان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 15 (55)، 113-120.
اخوان کاظمی، ب. و ارغوانی، ف. (1390). نقش هویت دینی در همگرایی ایران و آسیای مرکزی، فصلنامه سیاست، 41(3)، 1-21.
بیگدلی، ا.، صفری، ه. و محمدی، ع. (1394). اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی به والدین با الگوی یادگیری جانشینی بر بهبود روابط مادر–دختر در دانش‌آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهریار. فصلنامه روان‌شناسی بالینی، 4(28)، 27-36.
ثنایی، ب.، علاقه‌بند، س. و هومن، ع. (1379). مقیاس­هایسنجشخانوادهوازدواج. تهران: بعثت.
حاتمی، م.، صادقی­راد، س. و حسنی، ج. (1394). اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی در تکانش گری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک. پژوهش در نظام­های آموزشی، 9(31)، 227-254.
حسین­زاده، ع. ح. و شجراوی، م. (1392). بررسی تأثیر میزان و نوع استفاده از ماهواره بر هویت اجتماعی دینی و ملی نوجوانان. فصلنامه دانش انتظامی، 15(5)، 13-32.
حکمت­پور، م. و صالحی امیری، ر. (1391). بررسی تأثیر نقش خانواده در حفظ هویت ملّی و دینی جوانان (مطالعه موردی منطقه ۱ و ۵ شهر تهران). مجلهمدیریتفرهنگی، 6(18)، 49-59.
شریفی، ط.، شکرکن، ح.، احدی، ح. و مظاهری، م. م. (1388). بررسی رابطه بین هویت­های دینی و ملی با سلامت روانی دانشجویان. یافته-های نو در روان‌شناسی، 4(11)، 126-142.
دلاور، ع. (1391). روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش.
زارع شاه­آبادی، ا. و صادقی، ش. (1391). خانواده و هویت ملی؛ بررسی موردی دانش­آموزان شهر یزد. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 5(2)، 65-87.
عامری، ف. و عمویی، ن. (1395). نقش عملکرد خانواده در میزان تجربه بحران هویت و تمایزیافتگی نوجوانان. فصلنامه خانواده و پژوهش، 13(30)، 77-91.
فرازی، ف.، اسمعیلی، م.، اسکندری، ح. و حاتمی، م. (1396). تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند با همایندی گرایش به تفکر انتقادی. نشریه پژوهش­های تربیتی، 4(34)، 75-94.
فلاح­زاده، م. ه. (1391). مطالعه عوامل اجتماعی مؤثر بر شکل­گیری هویت (ملی-دینی) در بین جوانان 15 تا 30 سال شهر تهران. پایان­نامه دکتری. گروه جامعه­شناسی. دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه علامه طباطبایی.
قربانی، ن. (1394). سبک­ها و مهارت­های ارتباطی. تهران: بینش نو.
لطف‌آبادی، ح. و نوروزی و. (1383 الف). سنجش رابطه­ی هویت دینی و ملی دانش­آموزان نوجوان ایران با نگرش آنان به جهانی‌شدن. روش­شناسیعلومانسانی، 10(40)، 10-31.
لطف‌آبادی، ح. و نوروزی و. (1383 ب). نظریه­پردازی و مقیاس­سازی برای سنجش نظام ارزشی به‌منظور بررسی تأثیر جهانی­شدن بر نظام ارزشی دانش­آموزان نوجوان ایران. فصلنامه نوآوری­ای آموزشی، 3(7)، 33-58.
ماسن، پ.، کیگان، ج.، هوستون، آ. ک. و کانجر، ج. (1984). رشد و شخصیت کودک. ترجمه یاسایی، 1388. تهران: نشر کتاب، کتاب ماد.
مفاخری، م. (1392). بررسی کیفی رضایت زناشویی، هویت دینی، ملی و قومی در میان زوجین استفاده‌کننده از ماهواره و غیر آن در شهر دهگلان. پایان­نامه کارشناسی ارشد. گروه مشاوره خانواده. دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
مظاهری، ا. و رضاخانی، س. (1396). اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر افزایش عزت‌نفس و کاهش تعارضات والد-فرزند در دختران دبیرستانی. پژوهش در نظام­های آموزشی، 11(37)، 131-150.
مهرام، ب.، ساکتی، پ. و لطف­آبادی، ح. (1384). بررسی تحولات نگرشی و هویتی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، 1(6)، 65-80.
میرزایی کوتنایی، ف.، شاکری­نیا، ا. و اصغری، ف. (1394). رابطه تعامل والد-فرزند با سطح رفتارهای پرخاشگرانه دانش­آموزان. فصلنامه سلامت روانی کودک، 2(4)، 21-34.
میلانی-فر، ب. (1395). بهداشت روانی. تهران: قومس.
نجفی، م.، مهدی­فر، م. ع. و دبیری، س. (1391). رابطه عملکرد خانواده و بحران هویت نوجوانان. مجموعه مقالات کنگره بین­المللی خانواده و جهانی­شدن، پنجمین کنگره آسیب­شناسی خانواده. صص.346-348. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
Anyamene, A., Nwokolo, C,. & Madegbuna, U. (2015). Effects of psychoeducation technique on examination misconduct tendencies of secondary school students. European Scientific Journal, 11(11), 1857–7881.
Aslani, K. h., & Sanaee, B. (2004). The role of relation skills on efficiency of family in married students. Journal of Science and Research in Apply Psychology. 30, 115-136. [Persian].
Brown, N. W. (2018). Psychoeducational groups: process and practice (4th ed). New York: Routledge.
Butauski, M. (2016). Young adults identify exploration: privacy management & parent-child communication on topics of career, religion, & politics. (Master of Arts). Kent State University.
Clarion, C. (2013). Classroom management strategies for dealing with habitually disruptive students: Applications of psycho-educational principles and models. Retrieved on 14th August 2013 from http://www.scribd.com/doc/ 36459574/Classroom-Management-Strategiesfor-Dealing-with-Habitually-Disruptive-Students-Applications-of-Psycho-Educational-Principles-and-Methods.
Cook, R. M. (2016). Parent-Adolescent communication and adolescent depression after a partial hospitalization program, The Graduate Faculty of The University of Akron, PHD.
Gordon, t. (1976). P.E.T. in Action. New York: Wyden.
Hambali, I. M., & Gipayana, M. (2016). A cognitive stage-experiential psycho-educational guidance model to enhance the Bhineka Tunggal Ika (Unity in diversity) awareness. Journal of Social Sciences, 5 (1), 19-28.
Harigie, O. H., & Dickson, d. (2004). Skilled interpersonal communication: Research, theory and practice. Routledge. New York: USA.
Kojastehmehr, R. (2009). The effectiveness of relation skills on relation's models and positive feeling to spouse in couples of Ahvaz city. Journal of Social Study of Women Psychosocial, 8(1), 81-96. [Persian].
Lohm, D. (2007). How has Australia's history influenced young adults' understanding of Australianness?. Australian Sociological Association Annual Conference- New Zealand, 2007.
O’Reilly, M. F., Lancioni, G. E., Sigafoos, J., O’Donoghue, D., Lacey, C., & Edrisinha, C. (2004). Teaching social skills to adults with intellectual disabilities: a comparison of external control and problemsolving interventions. Research in Developmental Disabilities, 25 (5), 399-412.
Pattersong, R. (1977). Families. New York: Research Press.
Pellerone, M., Spinelloa, C., Sidoti, A., & Micciche, S. (2015). Identity, perception of parent-adolescent relation and adjustment in a group of university students. Social and Behavioral Sciences, 190, 459-464.
Rivera, f., Garoa-Moya, I., Moreno, C., & Ramos, P. (2013). Developmental contexts and sense of coherence in adolescence: A systematic review. Journal of health psychology, 18(6), 800-812.
Runcan. P. L. (2012). The time factor: does it influence the parent-child relationship? Procedia-social and behavioral sciences, 33, 11-14.
Runcan, P. L., Constantineanu, C., Ielics, B., & Popa, D. (2012). The role of communication in the parent-child interaction. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46: 904-908.
Trenas, A. F. R., Osuna, M. J. P., Olivares, R. R., & Cabrera, J. H. (2013). Relationship between Parenting Style and Aggression in a Spanish Children Sample. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82, 36-529.
Vyskocilova, J., & Prasko, J. (2012). Social skills training in psychiatry. Journal of Activities Nervosa Superior Revive, 54 (4), 159–170.