Document Type : Original Article

Authors

1 university of Esfahan

2 University of esfahan

3 university of esfahan

Abstract

Competences were a series of key professional and personal skill, which was crucial for the successful actives of the profession. The purpose of this qualitative study was to examine professional competencies of university teacher in order to develop conceptual framework professional competencies of university teacher. The participants consisted of 26 faculty members of Isfahan University at the academic year of 2017-2018, who were selected via the targeted sampling method. Sample selection continued until theoretical saturation. Data were collected via the semi-structured interviewing technique. For data analysis, constrictive and interpretive analysis method had been used. The results of this paper indicate that   five key competences of faculty include, general, educational, research, specialist competence, and Professional ethics. General competences include psychological, individual and attitudinal characteristics. Educational competences include teaching skills, management of classroom, implying the principles of pedagogy and identifying audiences,specialist competence include mastery in  dimensions of  specialized knowledge, research competences include performance of  research, production and dissemination of scientific works and professional ethics includes communicational skills, professional ethics in education, professional ethics in research, and commitment to students.

Keywords

اجتهادی، م.؛ قورچیان، نا. ق.؛ جعفری، پ. و شفیع‌زاده، ح. (1390). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های بهسازی اعضای هیأت علمی. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 62، 21-46.
پورکریمی، ج. (1389). الگوی توسعه حرفه­ای اعضای هیأت علمی سازمان‌های پژوهش مورد: جهاد دانشگاهی، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع ، 6 (2)، 155-141.
سلاجقه، آ. و صفری، ث. (1394). رابطه اخلاق حرفه­ای با عملکرد استادان دانشگاه. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 3، 110-103.
سلیمی، ق.؛ حیدری، ا. و کشاورزی، ف. (1394). شایستگی‌های اعضای هیأت علمی جهت تحقق رسالت دانشگاهی؛ تأملی بر ادراکات و انتظارات دانشجویان دکتری. دو فصلنامه نوآوریو ارزش‌آفرینی، 7، 103-85.
عارفی، م.؛ قهرمانی، م. و حاجی خواجه لو، ص. ر. (1395). ارزیابی معیارهای مؤثر بر شایسته یابی و شایسته گزینی اعضای هیأت علمی دانشگاه از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 34، 38-25.
قلی فر، ا.، حجازی؛ س. ی. و حسینی، س. م. (1389). تحلیل عاملی مهارت‌های حرفه­ای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده­های کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 57، 141-125.
قنبری، س.؛ اردلان، م.؛ بهشتی راد، ر. و سلطان‌زاده و. (1394). اخلاق حرفه­ای اعضای هیأت علمی و رابطه آن با کیفیت آموزش عالی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 2، 49-39.
کریمی، ص. و نصر، ا. (1392). روش‌های تجزیه‌وتحلیل داده­های مصاحبه. عیار پژوهش در علوم انسانی، 7، 93-71.
محمدی، ر. (1395). ارائه مدل مفهومی صلاحیت­های حرفه­ای ارزشیابان و مدیران کیفیت در نظام آموزش عالی. فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 35، 99-61.
معروفی، ی. (1392). عوامل تهدیدکننده گرایش دستیابی به کیفیت برتر آموزش در آموزشگران، مندرج در درآمدی بر آموزشگری در آموزش عالی: به‌سوی عضو هیأت علمی آموزش پژوه، مهر محمدی و همکاران، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
مهرمحمدی، م. (1392). تبیینی نه عنصری از کیفیت: یادگیری کفایت­های تدریس، مندرج در درآمدی بر آموزشگری در آموزش عالی: به‌سوی عضو هیأت علمی آموزش پژوه، مهر محمدی و همکاران، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
Alqiawi, D. A. & Ezzeldin, S. M. (2015). Suggested model for developing and Aassessing competence of prospective teachers in faculties of education, World Journal of Education, 5(6), 65-73
Baker, L., Leslir, K., Panisko, D., Walsg, A., Wong, A. Stubbs, B., & Mylopoulos, M. (2018). Exploring Faculty Developers’ Experiences to inform our understanding of competence in faculty development, Academic Medicine,93(2), 265-273.
Blaskova, M., Blasko, R., Matuska, E., & Rosak-Szyrocka, J. (2015). Development of key competences of university teachers and managers, Procedia - Social and Behavioral Sciences,182, 187 – 196
Blaskova, M. B., Blasko, R. & Kucharcikova, A. (2014). Competences and competence model of university teacher, Precedia- Social and Behavioural Science, 159, 457-462.
Krishnaveni, R. & Anitha, J. (2007) Educators’ professional characteristics, Quality Assurance in Education,15 (2), 149-161.
Li, M & Zhao, Y. (2013). Exploring learning & teaching in higher education, New York: Springer
Lozano, J. F., Boni, A., Peris, J., & Hueso, A. (2012). Competencies in higher education: A critical analysis from the capabilities approach. Journal of Philosophy of Education, 46(1), 132-147.
Mihaela, P. L. (2015), Dimensions of teaching staff professional competences, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 924 – 929
Rampai, N. & Sopeerak, S (2011). The development model of knowledge management via web based learning to enhance pre- service teachers competence. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (3), 249-254.
Roscoe, J. (2010). Continuing professional development in higher education. Human Resource Development International, 5(1), 3-9.
Stritter, F. T., Bland C. J. & Youngblood, P. L. (1991). Determining essential faculty competencies, Teaching and Learning in Medicine, 3:4, 232-238.
Velasco, p. J., Learreta, B., Kober,C. & Tan, I. (2014). Faculty perspective on competency development in higher education: An international study, Higher Learning Research Communications,4(4)