Document Type : Original Article

Authors

Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani university

Abstract

The purpose of the current study was to investigate the experiences of students with academic procrastination. The methodology was qualitative and phenomenological type. Semi-structured interviews were conducted with 11 students of the fourth grade of high school in Marivan city who were selected purposefully in the academic year of 1995-96. Recorded interviews were recorded in written form and analyzed in a seven-stage Colaizzi sampling. An analysis of the lived experiences of students has led to the identification, categorization and extraction of the main categories of "academic procrastination etiology", "outcomes" and "strategies", and also from the main categories mentioned, sub categories of intrapersonal etiology including lack of Time management skills, perfectionism and absolute thinking, negative thoughts and fear of failure, lack of interest in the educational subjects and peripheral and interpersonal etiology including friends without plan and motivation, lack of successful prototypes, as well as emotional, psychological, educational, and behavioral-cognitive outcomes and individual-social strategies were extracted as the main categories of consequences and solutions. The findings of this study provided a clear picture of the causes of academic procrastination, outcomes, and problem solving strategies.

Keywords

آق آتابای، آ. (1393). بررسی رابطه هوش اجتماعی و تنظیم هیجان با تعلل­ورزی تحصیلی با توجه به میانجی‌گری برون‌گرایی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر گنبدکاووس در سال 92-93. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
ابوالقاسمی، ع.؛ نظری، م.؛ زاهد، ع. و نریمانی، م. (1391). نقش هیجانات خودآگاه و تعلل‌ورزی در پیش‌بینی عملکرد و اعتمادبه‌نفس تحصیلی دانشجویان. اندیشه‌های نوین تربیتی، 29، 9-28.
اشتری مهرجردی، ا.؛ بگیان کوله مرز، م. جعباسی، م. و محمودیان، ح. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت زمان بر بهبود مهارت‌های مطالعه و تعلل ورزی دانش‌آموزان. مجله نوآوری‌های آموزشی، 54، 84-100.
آلیس، آ. و نال، ج. (1391). روان‌شناسی اهمال‌کاری: غلبه بر تعلل ورزیدن. ترجمه فرجاد. تهران: رشد.
بدری گرگری، ر. و حسینی، ف. (1391). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری با تعلل­ورزی دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه تازه­ها و پژوهش­های مشاوره، 36، 111-126.
جوکار، ب. و لطیفیان، م. (1385). رابطه ابعاد هویت و جهت­گیری هدف در گروهی از دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی شهرستان­های شیراز و یاسوج. مجله علوم تربیتی و انسانی دانشگاه شیراز، 49، 27-46.
جوکار، ب. و دلاورپور، م. آ. (1386). رابطه تعلل­ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. مجله اندیشه‌های نوین تربیتی، 12، 3-4.
حاتمی، ج.؛ پژمان­فرد، م. و صالح نجفی، م. (1392). رابطه باورهای هوشی، هدف­های پیشرفت و تعلل­ورزی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 7 (21)، 57-70.
حاج باقری، ا.؛ پرویزی، س. و صلصالی، م. (1394). روش‌های تحقیق کیفی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
دشت بزرگی، ز. (1395). رابطه تعلل‏ورزی و کمال‌گرایی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پزشکی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۹ (۱)، 34-41.
رحیمیان بوگر، ا. و روحانی­پور، ش. (1394). اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان: نقش پیش‌بین عوامل جمعیتی و روان‌شناختی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 3 (4)، 1-19.
سوار، ک.؛ بشلیده، ک. و شهنی ییلاق، م.(1389). ارتباط مدیریت زمان و خود اثربخشی ادراک‌شده با اهمال‌کاری تحصیلی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 14(5)، 99-112.
شهبازیان، آ. (1395). رابطه اهمال‌کاری تحصیلیو احساس تنهایی با فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان مدارس متوسطه دوم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
فاتحی. ی.؛ عبدخدایی، م.؛ آذرافروز. م. و بختی، م. (1393). اهمال‌کاری تحصیلی و پنج مدل شخصیتی. روان‌شناسی شخصیت، 9 (4)، 45-59.
فتحی، آ.؛ فتحی­آذر، ا.؛ بدری گرگری، ر. و میرنسب، م.(1394). اثربخشی آموزش راهبردهای تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان متوسطه شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی، 30 (8)، 45-57.
قره­آغاجی، س.؛ فتحی آذر، ا.؛ واحدی، ش. و ادیب، ی. (1395). اثربخشی مداخله­های آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد درمانگری بر تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان. روان‌شناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 50، 199-207.
قلایی، ب. و یعقوبی، ا. ق. (1392). بررسی رابطه ابعاد شخصیتی و عزت‌نفس با تعلل‌ورزی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7، 71-86.
لواسانی، م.؛ آذرنییاد، آ.؛ مهمان پذیر، پ. و رضائیان، ح. (1392). نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد تعلل­ورزی تحصیلی در پیش‌بینی میزان وابستگی به اینترنت، مجله جهانی رسانه، 16، 1-26.
محمدپور، ا. و بهمنی، م. (1389). زنان، پاساژ و مصرف نشانه‌ها. مطالعات راهبردی زنان، 47، 41-72.
نریمانی، م.؛ رستم اوغلی، ز. و موسی زاده، ت (1395). نقش تعلل ورزی، خود تنظیم‌گری و باورهای فرا شناختی در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه، فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 10 (33)، 51-72.
نیکبخت، ا.؛ عبدخدائی، م. و حسن‌آبادی، ح. (1392). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانش­آموزان، مجله پژوهش‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 3 (2)، 81-94.
هاشمی، ل. (1392). بررسی رابطه علی کمال­گرایی و تعلل ورزی تحصیلی با واسطه­گری خودتنظیمی انگیزشی، شناختی و فراشناختی. پایان‌نامه دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
یعقوبی، ا. ق.؛ قلایی، ب.؛ رشید، خ. و کردنوقابی، ر. (1394). عوامل مرتبط با تعلل­ورزی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 37، 161-185.
Aremu, A. O., Williams, T. M., & Adesina, F. T. (2011). Influence of academic procrastination and personality types on academic achievement and efficacy of in-school adolescents in Ibadan. IFE Psychologia, 19, 93–113.
Balkis, M. (2013).Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: The mediation role of rational beliefs about studying. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 13(1), 57–74.
Balkis, M., & Dura, E. (2007). The evaluation of the major characteristic and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Educational Sciences: Theory and Practice, 7, 376-385.
Day, V., Mensink, D., & Sullivan, M. (2000). Patterns of academic procrastination. Journal of college Reading & Learning, 30(2),120-134.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Duru, M.B, E. (2007).The Evaluation of the Major Characteristics and Aspects of the Procrastination in the Framework of Psychological Counseling and Guidance. Educational Sciences: Theory & Practice 7 (1), 376-385.
Eccles, J., & Wigfield, A. (1992). The development of achievement task values: A theoretical analysis. Developmental Reviw, 12, 265-310.
Fuschia, M., & Siveis, (2006). I will look after my health model with community dwelling adults. Personality and individual differences, 43, 185-271.
Gustavson, D. E., & Miyake, A. (2017). Academic procrastination and goal accomplishment. Learning and Individual Differences, 54,160–172.
Kachgal, M., Hansen, L. S., & Nutter, K. J. (2001). Academic procrastination prevention/intervention strategies and recommendations. Journal of Developmental Education, 25(Fall), 14-24.
Noran, F. Y. (2000). Procrastination among students in institutes of higher learning: Chalenges for KEconomy. Retrieved 28 March 2018 from http://www.mahdzan.com/papers/procrastinate.htm.
Orpen, C. (1998).The causes and consequences of academic procrastination: Aresereach not. West Educat. 21, 73-5.
Ryan, R., & Deci, E. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.
 Shrav, G., Wadkins, T. & Olafson, L. (2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procractination. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12-25.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65-94