Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student in educational Psychology, Department of Psychology, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran

2 Associate Professor, Group of Psychology, Faculty of Psychology and Social Science, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran

Abstract

The purpose of this study was to predict academic procrastination based on psychological capital through the mediation of psychological, emotional and social well-being in University students. The research method was descriptive-correlational and the statistical population included all students of Shahid Rajaee Teacher Training University in the academic year of 1995-96. Four hundred and twenty participants were randomly selected by the cluster multistage method and completed the scales of academic procrastination (Savari, 2011) resilience (Connor and Davidson, 2003), life orientation (Scheier and Carver, 1992)) for measuring optimism, hope (Snyder, et al., 1991), and comprehensive well-being (Joushanloo, Roustami & Nosratabadi, 2001), with emotional, psychological and social components. Data were analyzed by structural equation modeling. The results show that all fitness indices fit with the collected data. The total effect of psychological capital on academic procrastination is negative and significant, and the effect of psychological capital on emotional, psychological and social well-being is positive and significant. The effect of psychosocial well-being on the academic procrastination is significant, as well as the indirect effect of psychological capital on academic procrastination with mediating of psychological, emotional and social well-being is significant. It is recommended that educational psychologists and consultants develop a suitable educational program to reduce the academic procrastination in the students of University and educate them about ways to promote resilience, optimism hope, and social, psychological and emotional well-being.

Keywords

آهنگرزاده رسولی، سهیلا و رسولی، مریم. (1394). بررسی ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی «مقیاس تاب­آوری کانر- دیویدسون» در نوجوانان مبتلا به سرطان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 9(13)، 739-747.
اندیشمند، ویدا و ابراهیمی، عهدیه. (1395). بررسی اثربخشی آموزش موقعیت کنترل بر هدف‌گذاری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه سیرجان در سال تحصیلی 95. پژوهش در نظام­های آموزشی، 10(35)، 266-279.
بشارت، محمدعلی؛ صالحی، مریم؛ شاه‌محمدی، خدیجه؛ نادعلی، حسین و زبردست، عذرا. (1387). رابطه تاب­آوری و سخت­کوشی با موفقیت ورزشی در مداخلات روانی در ورزشکاران. روان‌شناسی معاصر، 3(2)، 38-49.
بهادری خسروشاهی، جعفر و هاشمی نصرت‌آباد، تورج. (1391). رابطه اضطراب اجتماعی، خوش­بینی و خودکارآمدی با بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان. مجله پزشکی ارومیه، 23(2)، 115-122.
تقی­لو، صادق و لطفی، حمیده. (۱۳۹۵). نقش واسطه­ای امیدواری در رابطه بین چشم‌انداز زمان و آشفتگی روان‌شناختی. مجله اندیشه و رفتار، 10(39)، ۹۵-۱۰۹.
جوشن لو، محسن؛ رستمی، رضا و نصرت‌آبادی، نصرت. (1385). بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی جامع. روان­شناسی تحولی، 3(9)، 35-51.
حسینی، زینب­السادات و امیری، حسن. (1394). رابطه بین تاب­آوری با اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان اسلام­آباد غرب. نخستین کنفرانس بین­المللی جامع روان‌شناسی ایران.
خاکپور برازجانی، ساحل و حشمتی جدا، آرزو، (1395). بررسی اثر تعاملی استرس، سلامت روان، اضطراب و افسردگی با اهمال‌کاری تحصیلی. همایش بین­المللی استرس و بیماری­های روانی. تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، 21 و 22 اردیبهشت.
داورنیا، رضا؛ شاکرمی، محمد و زهراکار، کیانوش. (1393). عوامل پیش­بین بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 21(3)، 468-481.
ذرراتی، ناهید و خیر، محمد. (1393). پیش­بینی سلامت روان بر اساس ابعاد کمال­گرایی و اهمال­کاری در دانشجویان پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 1(1)، 1-10.
رحیمیان بوگر، اسحق و اصغرنژاد فرید، علی‌اصغر. (1387). رابطه سرسختی روان‌شناختی و خودتاب­آوری با سلامت روان در جوانان و بزرگ‌سالان بازمانده زلزله شهرستان بم. مجله روان­پزشکی و روان‌شناسی بالینی، 14(1)، 62-70.
ستایشی اظهری، محمد؛ میرنسب، میر محمود و محبی، مینا. (1396). رابطه امیدواری و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی­گری اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان. نشریه آموزش و ارزشیابی، 10(37)، 125-142.
سلیمانی، اسماعیل و حبیبی، یعقوب. (۱۳۹۳). ارتباط تنظیم هیجان و تاب‌آوری با بهزیستی روان‌شناختی در دانش آموران. مجله روان‌شناسی مدرسه، 3(4)، ۵۱-۷۲.
سواری، کریم. (۱۳۹۰)، ساخت و اعتباریابی آزمون اهمال‌کاری تحصیلی. فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 5(2)، ۹۷-۱۱۰.
شیخی محسن؛ فتح­آبادی جلیل و حیدری محمود (1392). ارتباط اضطراب، خودکارآمدی و کمال­گرایی با اهمال­کاری. روان­شناسی تحولی، 9(35)، 283-295.
صیدی سارویی، محمد؛ فرهند، صدف؛ امینی، مرضیه؛ حسینی، سیده مریم. (1392). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، ویژگی­های شخصیتی با بهزیستی روان‌شناختی با واسطه‌گری تاب­آوری در بیماران ام. اس. مجله روش­ها و مدل­های روان‌شناختی، 3(11)، 17-38.
کجباف، محمدباقر؛ عریضی سامانی، سید حمیدرضا و خدابخشی، مهدی. (1385). هنجاریابی، پایایی و روایی مقیاس خوش­بینی و بررسی رابطه بین خوش‌بینی، خودتسلط­یابی و افسردگی در شهر اصفهان. مطالعات روان­شناختی، 2(1-2)، 51-68.
گل پرور، محسن و میرزایی، زینب. (1395). الگوی ساختاری تأثیر سرمایه روان‌شناختی بر موفقیت مسیر شغلی با توجه به میانجی تعهد و رضایت. پژوهش­نامه روان‌شناسی مثبت، 2(2)، 81-94.
لطفی عظیمی، افسانه؛ افروز، غلامعلی؛ درتاج، فریبرز و نعمت طاووسی، محترم. (1394). نقش مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیش­بینی انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان. پژوهش در نظام­های آموزشی، 9(31)، 1-18.
محبی نورالدین وند، محمدحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه و پاشاشریفی، حسن. (1393). رابطه سرمایه روان_شناختی (امید، خوش­بینی، تاب­آوری و خودکارآمدی) با هدف­های پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 11(13)، 61-79.
موسوی نسب، سید محمد؛ تقوی، سید محمدرضا و محمدی، نوراله (1385). خوش­بینی و ارزیابی استرس: بررسی دو مدل نظری در پیش­بینی سازگاری روان­شناختی. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 13(2)، 111-120.
هاشمی نصرت­آباد، تورج؛ باباپور، جلیل و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1391). نقش سرمایه روان‌شناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایه اجتماعی. پایان‌نامه دانشگاه تبریز، کارشناسی ارشد.
Alexander, E. S., & Onwuegbuzie, A. J. (2007). Academic procrastination and the role of hope as a coping strategy. In Personality and Individual Differences 42 (7),  1301–1310. DOI: 10.1016/j.paid.2006.10.008.
Balkis, M. (2013). Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: The mediation role of rational beliefs about studying. In Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 15 (1),  57–74.
Burnam, A., Komarraju, M., Hamel, R., & Nadler, D. R. (2014). Do adaptive perfectionism and self-determined motivation reduce academic procrastination? In Learning and Individual Differences, 36, 165–172. DOI: 10.1016/j.lindif.2014.10.009.
Carlton, B. S., Goebert, D. A., Miyamoto, R. H., Andrade, N. N., Hishinuma, E. S., Makini, G. K. & et al. (2006). Resilience, family adversity and well-being among Hawaiian and non-Hawaiian adolescents. In The International journal of social psychiatry, 52(4), 291–308. DOI: 10.1177/0020764006065136.
Cassidy, Simon (2016): The Academic Resilience Scale (ARS-30). A New Multidimensional Construct Measure. In Frontiers in psychology, 7, 1787. DOI: 10.3389/fpsyg.2016.01787.
Chapman, D. P., Perry, G. S., & Strine, T. W. (2005). The vital link between chronic disease and depressive disorders. In Prev Chronic Dis, 2(1), A14. Available online at http://www.cdc.gov/pcd/issues/2005/.
Ciarrocchi, J. W., & Deneke, E. (2006). Hope,optimism,pessimism, and spirituality as predictoral of Well-being controlling for personality. Research in the Social Scientific Study of Religion, 16,161-183.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). In Depression and anxiety, 18 (2),  76–82. DOI: 10.1002/da.10113.
Conversano, C., Rotondo, A., Lensi, E., Della Vista, O., Arpone, F., & Reda, M. A. (2010). Optimism and its impact on mental and physical well-being. In Clinical practice and epidemiology in mental health: CP & EMH, 6, 25–29. DOI: 10.2174/1745017901006010025.
Durakiewicz, T. (2016). A universal law of procrastination. In Physics Today, 69 (2).,11–12. DOI: 10.1063/PT.3.3064.
Ellis, A., & Knaus, W. J. (2002). Overcoming procrastination (Rev.ed). NY: American Library.
Fernie, B. A., McKenzie, A-M., Nikčević, A. V., Caselli, G., & Spada, M. M. (2016). The Contribution of Metacognitions and Attentional Control to Decisional Procrastination. In J Rat-Emo Cognitive-Behav Ther, 34(1), 1–13. DOI: 10.1007/s10942-015-0222-y.
Ferrari, J. R., & Tice, D. M. (1998). Procrastination as a Self-Handicap for Men and Women. A Task-Avoidance Strategy in a Laboratory Setting. In Journal of Research in Personality, 34(1), 73–83. DOI: 10.1006/jrpe.1999.2261.
Gagnon, J., Dionne, F., & Pychyl, T. A. (2016). Committed action. An initial study on its association to procrastination in academic settings. In Journal of Contextual Behavioral Science, 5 (2), 97–102. DOI: 10.1016/j.jcbs.2016.04.002.
Grunschel, C., Patrzek, J., & Fries, S. (2013). Exploring different types of academic delayers. A latent profile analysis. In Learning and Individual Differences, 23,  225–233. DOI: 10.1016/j.lindif.2012.09.014.
Hinsch, C., & Sheldon, K. M. (2013). The impact of frequent social Internet consumption. Increased procrastination and lower life satisfaction. In J. Consumer Behav, 12(6), 496–505. DOI: 10.1002/cb.1453.
Howell, A. J., & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Association with achievement goal and learning Strategies. personality and Individual Differences, 43, 167-178.
Huber, M., Knottnerus, J. A., Green, L., van der Horst, H., Jadad, A. R., Kromhout, D., & Smid, H. (2011). In BMJ, p. 343. Available online at http://savenhshomeopathy.org/wp-content/uploads/2012/09/Huber-Definition-Health-BMJ-21.pdf.
Kathrin, M., Tannir, N. M. & Cohen, L. (2011). Treatment related optimism protectsquality of life in phase II clinical trial for metastatic renal cell carcinoma. Annals of Behavioral Medicine, 42(3), 313-320.
Kessler, R. C., Chiu, W. T., Demler, O., Merikangas, K. R., & Walters, E. E. (2005), Prevalence, severity, and comorbidity of 12-month DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. In Archives of general psychiatry, 62 (6), 617–627. DOI: 10.1001/archpsyc.62.6.617.
Keyes, C. L. M., & Ryff, C. D. (2003). Somatization and Mental Health: A Comparative study of the idiom of destress hypothesis. Hypothesis Social and Medicine, 57, 1833-1845.
Kim, K. R., & Seo, E. H. (2015), The relationship between procrastination and academic performance. A meta-analysis. In Personality and Individual Differences, 82, 26–33. DOI: 10.1016/j.paid.2015.02.038.
Klassen, R. M., Krawchuk, L. L., & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates. Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. In Contemporary Educational Psychology, 33(4), 915–931. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2007.07.001.
Krypel, M. N., & Henderson-King, D. (2010). Stress, coping styles, and optimism. Are they related to meaning of education in students’ lives? In Social Psychology of Education, 13 (3), 409–424. DOI:10.1007/s11218-010-9132-0.
Larson, M. & Luthans, F. (2006). Potential added value of psychological capital in predicting work attittudes. Journal of leadership &Organizational Studies, 13(2), 45-62.
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital. Measurment and relationship with performance and satisfacation. In Personnel Psychology, 60(3), 541–572. DOI: 10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x.
Milgram, N., Toubiana, Y. (1999). Academic anxiety, academic procrastination, and parental involvement in students and their parents. In British Journal of Educational Psychology, 69 (3), 345–361. DOI: 10.1348/000709999157761.
Ozer, B. U., Demir, A., & Ferrari, J. R. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students. Possible gender differences in prevalence and reasons. In The Journal of Social Psychology, 149(2), 241–257. DOI: 10.3200/SOCP.149.2.241-257.
Rosário, P., Costa, M., Núñez, J. C., González-Pienda, J., Solano, P., & Valle, A. (2009). Academic procrastination: associations with personal, school, and family variables. In The Spanish journal of psychology, 12 (1), 118–127.
Ryff, C. D., Singer, B., Love, G. D. & Essex, M. J. (1998). Resilience in adulthood and later life: Defining features and dynamic processes. In J. Lomranz (Ed.), Handbook of aging and mental health: An integrative approach, 69–96.
Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1992). Effects of optimism on psychological and physical well-being. Theoretical overview and empirical update. In Cogn Ther Res, 16 (2), 201–228. DOI: 10.1007/BF01173489.
Schouwenburg, H. (2005). On counseling the procrastinator in academic setting. FEDORA PSYCHE Conference, Groningen, The Nether lands.
Schraw, G., Wadkins, T., & Olafson, L. (2007). Doing the things we do. A grounded theory of academic procrastination. In Journal of Educational Psychology, 99 (1), 12–25. DOI: 10.1037/0022-0663.99.1.12.
Senécal, C., Koestner, R., & Vallerand, R. J. (1995). Self-Regulation and Academic Procrastination. In The Journal of Social Psychology, 135(5), 607–619. DOI: 10.1080/00224545.1995.9712234.
Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2004). A beginner’s guide to structural equation modeling, Lawrence Erlbaum association publishers, Mahwah, New Jersey and London.
Sirois, F. M. & Tosti, N. (2012). Lost in the Moment? An Investigation of Procrastination, Mindfulness, and Well-being. In J Rat-Emo Cognitive-Behav Ther, 30(4), 237–248. DOI: 10.1007/s10942-012-0151-y.
Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. In Psychological Inquiry, 13, 249–257.
Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2007). Positive psychology. The Scientific and Practical. London: SAGE.
Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., & Sigmon, S. T., et al. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 570-585.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination. Frequency and cognitive-behavioral correlates. In Journal of Counseling Psychology, 31 (4), 503–509. DOI: 10.1037/0022-0167.31.4.503.
Stead, R., Shanahan, M. J., & Neufeld, R. W. J. (2010). I’ll go to therapy, eventually. Procrastination, stress and mental health. In Personality and Individual Differences, 49 (3), 175–180. DOI: 10.1016/j.paid.2010.03.028.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination. A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. In Psychological bulletin, 133(1), 65–94. DOI: 10.1037/0033-2909.133.1.65.
Steel, P., & Klingsieck, K. (2013). Oxford Bibliographies Online Datasets.
Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (2016). Longitudinal Study of Procrastination, Performance, Stress, and Health. The Costs and Benefits of Dawdling. In Psychol Sci, 8(6), 454–458. DOI: 10.1111/j.1467-9280.1997.tb00460.x.
Van Eerde, W. (2003). Procrastination at work and time management training. In The Journal of psychology, 137(5),  421–434. DOI: 10.1080/00223980309600625.
Wolff, S. (1995). The concept of resilience. Australian and New Zealand of Psychiatry, 29, 565-574.