Document Type : Original Article

Authors

1 faculty of education and psychology- university of mohaghegh ardabili- iran

2 faculty of education and psychology- university of Mohaghegh Ardabili- iran.

Abstract

This aim of the study was to determine the constituent elements and factors influencing on academic success of top rated entrance exam in term of a paradigm model. A qualitative research, grounded theory method based on Strauss and Corbin's approach and semi-structured interview were used for attaining this goal. Participants included 33 students among top rated entrance exam in different fields of study and degrees in 2016-2017, which were selected based on theoretical sampling method and saturation principle. Data analysis was done based on three approaches including open, axial and selective coding. Results of study indicated that the construct of academic success as the main category comprises from element of attaining the goals and some of elements comprising this case were “acceptance in famous university”, “attaining to higher scientific degree”, and “expertise in the field of study”. Some factors influencing on academic success included Teleological and Self-Beliefs as the casual conditions, family support and educational facilities as the contextual conditions, academic intelligence as the intervening conditions and perseverance and planning as the action/interaction strategies. The core category is Academic Success Motivation, which includes all influential casual, contextual and intervening factors on academic success, and the final answer to main question of research, that is influential factors on academic success.

Keywords

ابراهیمی، نسرین؛ صباغیان، زهرا و ابوالقاسمی، محمود. (1390). بررسی رابطه امید با موفقیت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 60، 1-16.
ابوالحسنی، منصوره. (1389). بررسی مقایسه‌ای استعاره‌های موفقیت بین سه گروه رتبه‌های برتر، متوسط و پذیرفته‌نشدگان آزمون سراسری 1389-1388. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
اشتراوس، ا؛ و کربین، ج. (2000). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه­ای. ترجمه ا. افشار (1392) چاپ سوم. تهران: نی.
اندیشمند، ویدا و ابراهیمی، عهدیه. (1395). بررسی اثربخشی آموزش موقعیت کنترل بر هدف گذاری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه سیرجان در سال تحصیلی 95-1394. پژوهش در نظام­های آموزشی، 10(35)، 266-279.
سعدی‌پور (بیابانگرد)، اسماعیل. (1387). روش‏های پیشگیری از افت تحصیلی. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
تمنایی­فر، محمدرضا و گندمی، زینب. (1390). رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. راهبردهای آموزش، 4(1)، 15-19.
حسین پور، مریم. (1389). بررسی رابطه بین علاقه‌مندی به رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. مشاور مدرسه، 5(4)، 5-13.
حنیفی، فریبا و امینی، زهرا. (1395). بررسی رابطه بین سبک­های مقابله­ای با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تهران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(2)، 89-108.
زکی، محمدعلی. (1384). بررسی جامعه‌شناختی نقش عوامل اجتماعی، رضایت اجتماعی و عزت‌نفس بر موفقیت تحصیلی. مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، 2، 21-42.
رضانژاد، محمد طاهر؛ رضانژاد، تیمور؛ نوریان، خیرالله؛ غفاریان، حمیدرضا و حسن­زاده، نسرین. (1393). ارتباط بین مؤلفه‌های هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. ارمغان دانش، 19(2)، 188-194.
زمینی، سهیلا؛ حسینی­نسب، سید داوود و هاشمی نصرت آباد، تورج. (1386). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه‌ریزی عصبی-کلامی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 1(3)، 51-59.
سراوانی، س. (1389). بررسی میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و عوامل مؤثر بر آن در سال 1389. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران.
سلملیان، زهره و کاظم­نژاد، احسان. (1393). همبستگی عزت‌نفس با موفقیت تحصیلی در دانشجویان. پرستاری و مامایی جامع‏نگر، 24(71)، 40-47.
سیف، علی اکبر. (1377). روان‌شناسی پرورشی. تهران: آگاه.
شولتز، د؛ و شولتز، س. (2002). نظریه‌های شخصیت. ترجمه‌ی سید محمدی (1383). تهران: ویرایش.
شریعتمدار، آسیه؛ و نعیمی، مریم. (1394). پیش­بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی از طریق سبک­های مقابله­ای با مشکلات نوجوانان. پژوهش در نظام­های آموزشی، 9(31)، 191-210.
صالحی، شایسته؛ یارقلی، راحله و متقی، مینو. (1392). رابطه راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی با موفقیت تحصیلی در دروس نظری داخلی جراحی پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(2)، 616-628.
ظریف­قاسمیان، نعیمه. (1395). واکاوی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 1(2)، 57-75.
قنبرپورعالم، ضرغام؛ فرح­بخش، کیومرث و اسمعیلی، معصومه. (1391). بررسی و مقایسه روابط خانوادگی دانش‌آموزان موفق و ناموفق در تحصیل. فصلنامه خانواده پژوهی، 8(31)، 337-353.
لطفی­عظیمی، افسانه؛ افروز، غلامعلی؛ درتاج، فریبرز و نعمت طاوسی، محترم. (1394). نقش مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیش­بینی انگیزش تحصیلی دانش­آموزان. پژوهش در نظام­های آموزشی، 9(31)، 1-18.
مولازاده، علیرضا؛ حمایلی، حمیرا؛ غلامی، محمدسعید؛ مرتضوی، احمدرضا؛ دولتخواه، حمیدرضا و قدسی، رقیه. (1393). ارتباط سلامت عمومی و انگیزه پیشرفت با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا در سال 1392. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور، 2(4)، 54-61.
هژبریان، هانیه؛ بیگدلی، ایمان اله؛ نجفی، محمود و رضایی، علی محمد. (1393). ارائه الگوی روان‌شناختی شکوفایی انسان بر اساس نظریه زمینه‌ای. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 34(10)، 207-230.
هوارث، د؛ و فیشر، پ. (2008). ازدواج موفق و خانواده سالم. ترجمه به پژوه (1388). تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
یاراحمدی، یحیی و مرادی، امید. (1391).بررسی رابطه بین ادراک حمایت از سوی خانواده، معلمان و دوستان و باورهای خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. نخستین همایش ملی شخصیت و زندگی نوین.
یوسفی، علیرضا؛ قاسمی، غلامرضا و فیروزنیا، سمانه. (1388). ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله آموزش در علوم پزشکی، 9(1)، 79-85.
Beane, J. A. (1991). Sorting out the self-esteem controversy. Educational Leadership, 49, 25-30.
Boeree, G. (2006). Alfred Adler. Retrieved on from: http://webspace.Ship.Edu/cg boer/adler.html
Coutinho, S. A. (2007). The relationship between goals, metacognition, and academic success. Educate, 7(1), 39-47.
Dennis, J. M., Phinney, J. S., &Chuateco, L. I. (2005). The role of motivation, parental support, and peer support in the academic success of ethnic minority first-generation college students. Journal of College Student Development, 46(3), 223-236.
Henderson, B., Marx, M., & Kim, Y. (1999). Academic interests and perceived competence in American, Japanese, and Korean children. Journal of cross-cultural psychology, 30(1), 32-50.
Iglesia, G., Stover, J. B., & Liporace, M. F. (2014).Perceived social support and academic achievement in Argentinean college students. Europe's Journal of Psychology, 10(4), 637–649.
Kessler, R. C., Foster, M. P. H., Saunders, W. B., & Stang, P. E. (1995). Socialconsequences of psychiatric disorders I: educational attainment. American Journal of Psychiatry, 152, 71026–71032.
Lewis, G. (2003). NLP practitioner course for teaching & learning. The Newsletter of the NLP in Education. Net work, Issue, 2.
Lockett, C. T., & Harrell, J. P. (2003). Racial identity, self-esteem, and academic achievement: Too much interpretation, too little supporting data. Journal of Black Psychology, 29(3), 325-336.
Mackinnon, S. P. (2012). Perceived social support and academic achievement: Cross-lagged panel and bivariate growth curve analyses. Journal of Youth and Adolescence, 41(4), 474-485.
Márquez, P. G. O., Martín, R. P., & Brackett, M. A. (2006). Relating emotional intelligence to social competence and academic achievement in high school students. Psicothema, 18 (Suplemento), 118-123.
Mihaela, P.L. (2015). Psychological factors of academic success.Social and Behavioral Sciences 180,1632-1637.
Ruus, V. R., Veisson, M., Leino, M., Ots, L., Pallas, L., Sarv, E. S., &Veisson, A. (2007). Students'well-being, coping, academic success, and school climate. Social Behavior and Personality, 35(7), 919-936.
Snyder, C. R., Shorey, H. S., Cheavens, J., Pulvers, K. M., Adams III, V. H., &Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of educational psychology, 94(4), 820.
Trapmann, S., Hell, B., Hirn, J. O. W., & Schuler, H. (2007). Meta-analysis of the relationship between the Big Five and academic success at university. Journal of Psychology, 215(2), 132-151.
Turkum, A. S., Kiltas, A., Biyik, N., & Yemenici, B. (2005). The investigation of university student perceptions about family functioning. International Review, 5(1), 253-262.
Valentine, J. C., DuBois, D. L., & Cooper, H. (2004). The relation between self-beliefs and academic achievement: A meta-analytic review. Educational Psychologist, 39(2), 111-133.
Van Ameringen, M., Mancini, C., & Farvolden, P. (2003). The impact of anxiety disorders on educational achievement. Journal of anxiety disorders, 17(5), 561-571.
Williford, H. (2009). The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement in Eleventh Graders. Retrieved 10, November, 2009 from: http://www.nadasisland.com.
Zahed-Babelan, A., & Moenikia, M. (2010). The role of emotional intelligence in predicting students’ academic achievement in distance education system. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1158-1163.
ZAHEDANI, Z. Z., REZAEE, R., YAZDANI, Z., BAGHERI, S., & NABEIEI, P. (2016). The influence of parenting style on academic achievement and career path. Journal of advances in medical education & professionalism, 4(3), 130.