Document Type : Original Article

Author

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and creativity among high school students. The statistical population of the present study is high school students in Karaj, who are studying in the academic year of 1994-94. In this research, random sampling was used. The number of subjects is 342. Using the pilot and then placing the highest standard deviation and the mean in the formula for determining the sample size, the research tool, Barley Emotional Intelligence Test, and Abedi's creativity test were used by the high school students, questionnaires These two tests have been completed. Data analysis was performed using descriptive statistics (mean-frequency, ...), t-test and Pearson correlation test in inferential statistics. The results showed that there is a significant relationship between emotional intelligence and creativity among high school students.

Keywords

افشارکهن،زهرا و عصاره،علی( 1390).بررسی تأثیر آموزش خلاقیت به معلمان بر خلاقیت دانـش آمـوزان  دوره پایـه ابتـداییاستان خراسان در سال تحصیلی 89-88.فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی.1(2)،55-29.
اکبرزاده ،نسرین( 1383).هوش هیجانی (دیدگاه سالوی و دیگران )،انتشارات فارابی.
اکبری ،محمد؛رضائیان،حمید و مودی،میترا(1386).بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه.فصلنامه اصول بهداشت روانی، 9(35-36)،134.
اعتباریان ،اکبر؛امیدپناه،علی( 1387).رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی.فصلنامه اندیشه و رفتار.2(8).
پورفرج عمران،مجید(1387).بررسی رابطه بین خلاقیت ، هوش هیجـانی و خودکارآمـدی.در مقـالات اولـین کنفـرانس ملـیخلاقیت شناسی،TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.تهران،مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک.
تقوائی یزدلی ،زهرا؛یزدخواستی ،علی و رحیمی،حمید(1393).ارتباط وضعیت برنامه درسـی پنهـان و میـزان هـوش هیجـانیدانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشگاه کاشان.فصلنامه علمی –ترویجـی راهبردهـای آموزشـی،6(4)،239-234.
جنتی،یداﷲ؛موسوی ،سیده عاطفه؛عظیمی لولتی ،حمید؛فانی صابری ،لاله؛همتا،امیر؛فیضی،سعید و قبادی،مامک( 1390). بررسی میزان هوش هیجانی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران.مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران،21(1)،261-254.
جوکار،بهرام؛خیر،محمدو البرزی ،محبوبه(1387).خلاقیت در کودکان :مدل علی کنترل ادراک شده بر خلاقیت باواسـطه  گـریسبک های انگیزشی.فصلنامه علمی- پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز.3(12)،41-69.
حاجیان ،احمدرضا؛شیخ الاسلامی ،محمود؛همایی،رضا؛رحیمی، فیض اﷲ و امین الرعایا ،مهین(1391).رابطـه هـوش معنـوی وهوش هیجانی.مجله تحقیقات علوم رفتاری، 10(6)،508-500.
حسینی،افضل السادات( 1381).یادگیری خلاق،کلاس خلاق.تهران :انتشارات مدرسه.
حسینیان،سیمین؛قاسم زاده ،سوگند و نیکنام ،ماندانا(1390).پیش بینی کیفیت زندگی معلمـان زن بـر اسـاس متغیرهـای هـوشهیجانی و هوش معنوی.فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی،3(9)،42-60.
صبحی قراملکی ،ناصر ؛پرزور؛پرویز(1393).مقایسه هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان و طلاب .فصلنامه فرهنـگ دردانشگاه اسلامی.11(4)،2.
طبری ،مجتبی و قربانی ،مهرناز(1388).نقش هوش هیجانی بر شیوه تصمیم گیری مدیران.فصلنامه مدیریت.6(16).
ظهیرالدین،علیرضا؛دیباج نیا،پروین و قیدر،زهرا(1389).بررسی میزان هوش هیجانی در دانشـجویان سـال چهـارم رشـته هـا ی مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1387-1388.نشریه پژوهنده، 15(5)204-207.
علی بیگی،فرزانه(1388).بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خودکارآمدی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه ده .پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
کیوانلو،فهیمه؛کوشان،محسن و سید احمدی ،محمد(1390).رابطه هوش هیجانی و سبک رهبری.مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار.47،1،18-54.
گنجی ،کامران؛نیوشا،بهشته و هدایتی ، فاطمه(1391).تأثیر آموزش خلاقیت به مـادران بـر افـزایش خلاقیـت کودکـان پـیشدبستانی.ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی.3(2).
مقصـــــودی،جعفر،1384،بررســـــی و مقایســـــه ویژگـــــی هـــــای شخصـــــیتی و روان شـــــناختی ( هـــــوش هیجانی،خلاقیت،خودپنداره،خودکارآمـدی،منبع کنتـرل ) کارآفرینـان تهرانـی بــا افـراد عادی ،پایـان نامـه کارشناســی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی.
 منطقی،مرتضی(1391).بررسی تاثیرآموزش خلاقیت بر دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی. مجلهی علمی پژوهشی پـژوهش های برنامه ی درسی. 2(1)؛28-1.
مهدیزاده ،حسین؛ عزیزی،  مریم و جمشیدزاده ،فرخ لقا(1390).بررسی وضعیت هوش هیجانی در دانشـجویان سـال چهـارم رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی غرب کشور.مجله تحقیقات نظام سلامت، 7(1)،100-89.
نوفرستی، اعظم؛ معین الغربایی، فاطمه(1389). هوش هیجانی و خلاقیت در دانشجویان. روان شناسی تحـولی ،  7(26)،185-175.
Bar-On R(2001).Emotional intelligence and self-actualization.In:Ciarrochi J,editor. Emotional intelligence in everyday life New York,NY:Psychology press.
Batastini,S.D.(2001).The relationship among students emotional intelligence,creativity and leadership.Dissertation Abstract International Section A :Humanities and Social Sciences ,62(UMI No.AAI13006440).
Castilloz R,Salguero ,J.M.,Fernandez-Berrocal,P&Ballaerkan,N.(2013).Effects of an emotional intelligence Intervention  on aggression and empathy among adolescents . Journal of Adolescence,5(36),883-892.
Chan,D.W.(2005).Self-perceived creativity .family hardiness , and emotional intelligence of chins gifted students in Hong Kong.Journal of Secondary Gifted Education.16,(2,3),47-56.
Clarke N(2010).The Impact of a training programme designed to target The emotional intelligence abilities of project managers .International Journal of project Management, 28(5),8-46.
Cobb CD,Mager JD(2000).Emotional Intelligence :What the research says.Education Leadership. 58(3):14-28.
Eowyee,L(2010).Computer games development experience and appreciative learning approach for creative process enhancement.Computer &Education ,55(3):1131-1144.`
Golman D(2008).Leadership that gets results Harv Bus Rev.12(1):76-90.
Isen,A.M.(1999).Positive affect and creativity .In s.w.Russ(Ed),Affect,creative experience ,and psychological adjustment(pp.3-17).philadelphia:Brune/mazel.
Ivcevic,Z.,Brackett,M.A.,&Mayer,J.D.(2007).Emotional intelligence and emotional creativity.Journal pf Personality,75(2),199-220.
Kerr R ,Garvin J,Heaton N ,Boyle E (2006).Emotional intelligence and leadership effectiveness .Leder organ Journal.27(4):265-79.
Petrides KV,Frederickson N ,Furnham A(2004).The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school.Personality and Individual Differences .36(2):277-93.
Ryan,J,Scott,A,Walsh,M.(2010).Pedogogy in the multimodal classroom ;An analysis of the challenges  and Opportunities for teachers.Teachers and Teaching .Theory and Practice ,16(4):477-489.
Shin,K(2010).Taking digital creativity to the art classroom:Mystery box swap.Art Education .63(2):3842.
Wolfradt,U.,Felfe,J.,&Koster,T.(2002).Self perceived emotional intelligence and creative personality .Imagination ,Cogniton and personality,21(4),293-300.
Zenasni ,F.,Lubart,T.I(2009).Perception of emotion alexithymia and creative potential. Personality and Indivitual differences ,(46)3,353-358.
Young,L.P.(2009).Imagine Creating Rubrics that develop creativity.English Journal,99(2):74-79.