Document Type : Original Article

Authors

Abstract

The purpose of this study is to study the obtained profiles in the third to fifth development plans in the field of higher education, emphasizing the impact of these policies on the performance of the Ministry of Science, Research and Technology, identifying the strengths and weaknesses Programs, the performance of the Ministry of Science, and the extent to which each of the lines and objectives related to each of the three programs is presented and, finally, presents a model based on previous experience in implementing the policy implementation plan for science and technology development program VI Development Program This methodology is "qualitative" with the "grounded theory" approach. To collect data, semi-structured interviewing tool with 10 experts and custodians and active planners in the field of higher education and the decision-making government structure on the higher education curriculum and development plans of the Islamic Republic have been used. Data analysis was performed by adopting "Strauss and Corbin Interpretative Analysis Method" and performing an open and axial coding process. In the results of the research, these points are emphasized that "Orbital Quality in Higher Education" as the Axis of Line Execution The science and technology development plans are based on the context of the "strategic management of higher education" in society. "The development of balanced inputs and outputs of science and technology" includes the consequences of trying to implement the policy of development of science and technology with regard to the "financial infrastructure and man" (the papers) design and explanation, leading to the realization of outcomes or " Realization of science and technology policies ".

Keywords

آذر، عادل،  غلامرضایی، داوود ،دانایی فرد، حسن، خدادادحسینی، سیدحمید(1392). طراحی مدل تحلیل سیاست های آموزش عالی کشور با استفاده از پویایی سیستم؛ مورد برنامه پنجم توسعه .سیاست علم و فناوری :  تابسـتان 1392 , دوره  5 , شماره  4 ; از صفحه 1 تا صفحه 18 .
  الوانی، سید مهدی، پورسید، بهزاد و پیکانی، مهربآن هادی( 1388). مروری بر مدلهای سیاستگذاری در آموزش عالی .مجلس و پژوهش. 15. 101-73.  
تسلیمی ، محمد سعید و همکاران ( 1383 ). توصیف و تحلیل روند بخش آموزش عالی طی برنامه اول، دوم و سوم توسـعهجمهوری اسلامی ایران تهران، هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
حسینی لرگانی، سیده مریم( 1387). بررسی وضعیت گذشته و موجود بخش آموزش عالی و ارزیابی عملکرد برنامـه چهـارمتوسعه کشور. طرح تحقیقاتی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
دانایی فرد، حسن، عمادالدین ثقفی و  اصغر مشبکی اصفهانی(1389). اجرای  خط مشی عمومی: بررسی نقـش عقلانیـت درمرحله تدوین خط مشی،پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 14 ، شماره 4، زمستان 1389 زیاری، کرامت ا( ... 1380 )، برنامه و برنامه ریزی درایران ، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
شریفزاده، فتاح(1390) ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعۀ علمی و اجتماعی کشور: پژوهشی دربارة دورة کارشناسی رشتۀ مدیریت دولتی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ،جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی   سال دوم، شمارة اول، بهار و تابستان 1390 ، صص  79-112.
عباسی، طیبه، دانایی فرد، حسن، آذر، عادل و الوانی، سید مهدی(1389). تبیین تغییر خط مشی با استفاده از نظریـه جریانـات
چندگانه کینگدون، مطالعه موردی تغییر قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری .فصـلنامهسیاست علم و فناوری.3(1).صص 97-81.  
گودرزی،علی،آل رسول،سهیل و علایی پور،علی( 1384). مروری بر کارکردها و چالشـهای آمـوزش عـالی. فصـلنامه علمـیراهبردی زیرساخت (شماره 1- بهار1384).
نوروزی زاده،رضا، شفیع زاده، حمید و روحانی، شادی( 1392). ارزیابی و تحلیل بخش علم و فنـاوری قـانون برنامـه پـنجمتوسعه از منظر اسناد فرادستی، فصلنامه راهبرد،سال بیست و دوم ، شماره 66 ،بهار 1392 ، صص 314-285
Hales, steve (٢٠٠١). Dimensions knowledgeand its management Available at www.insighting.co.uk .
Lai, M.F., ٨ Lee GG. (٢٠٠٧) Relationship oforganizational culture toward knowledge activities.  Business Process Management journal. Vol, ١٣ Noz, pp, ٣٠٦-٣٢٢
MerwickTa.D.knowledge(٢٠٠١) managementtechnology . systems vol . ٤٠.no٤. pp٨١٤.