Document Type : Original Article

Author

Abstract

This research was conducted with the aim of educational variables in academic achievement of postgraduate students of faculty of psychology and educational sciences. This research is applied in terms of its purpose and in terms of the causal-comparative method and in terms of the general approach. Based on the variables of the selection method (teaching and research-based) and the research bachelor (related and non-related), there are two groups based on the periods of study (daily, night and half-day) and the academic term (first, second and third). The statistical statistic of this research was all students of postgraduate, post-nursing and seminary courses in the fields of psychology and counseling of Allameh Tabataba’i University who were studying in the academic year of 90-89. To describe the descriptive, mean, standard deviation and standard line of independent estimation and one way analysis of variance, t-mean was used for descriptive indexes. According to research hypotheses, the role of educational variables in the academic achievement of postgraduate students of faculty of psychology and education used. The results showed that although there was no significant difference in academic achievement of students in day, night and semi-day courses, the average of academic performance of masters students was higher than that of nursing students and nursing students, and semantic academic performance was higher than nocturnal.

Keywords

اخوان تفتی، م.، ولی زاده، ز( .1385). مقایسه سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران در ابتـدا و انتهـایدوره دانشگاه .پژوهش های تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 16:7-1.
توفیقی، جعفر .(1388). ضرورت ارتقای کیفیت در آموزش عالی، نشریه صنعت و دانشگاه،2(6):10-5.
حائری زاده، س.ع.، اصغرپور ماسوله، ا.ر.، نوغانی، م. و مهرانوری، س.ع(.1388). بررسی تأثیر روابط اجتماعی استاد-دانشجو بر موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشـگاه فردوسـی مشـهد، 6(1)، ص 51-27.
شریفیان، اکبر( .1381). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شاهد ،مجله جامعهشناسی و علوم اجتماعی، 15: 199-229.
مسعودی، ا. و محمدی، م( .1385). بررسی اثر محل سکونت و جنسیت بر ادراکات و عملکرد تحصیلی دانشجویان مهندسـیو علوم پایه دانشگاه شیراز ،مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ( ویژه نامه علوم تربیتی)، 25(4):-185.
ملک، حسین( .1381). بررسی تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش عالی ایران-دورههای دکتری علوم انسانی از منظر اعضـایهیات علمی این دورهها ،مجله مطالعات و پژوهشهای دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 31: 327-354.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری( .1388). آئین نامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته،15-1.
Altbach, P. & Salmi, J. (٢٠١١).”The Road to Academic Excellence: The Making of World-Class Research Universities”. Washington, The World Bank.