Document Type : Original Article

Author

Abstract

The purpose of this research is to identify and identify the challenges and problems that exist in the education process of humanities in Iranian universities. This epistemological and methodological research has a qualitative approach. Qualitative in-depth interviews and KII techniques (interviews with key informed individuals) have been used to collect data with prominent and competent professors in the fifteen chosen disciplines of the humanities field. The results of this research show that the challenges of education in humanities in Iran include: environmental and indigenous challenges, linguistic, political, ideological, social challenges, institutional and cultural challenges. Other findings of the research are the weakness of the theoretical foundation of university education and humanities. Major problems are: lack of a system for accurate evaluation of teachers' teaching, and lack of adequate and adequate attention to humanities at the policy level, lack of attention to ecological conditions, the complete affiliation of human sciences to institutions The politician, as well as superficiality, is taught and, finally, the lack of attention to individual differences.

Keywords

حاتمی، جواد. طراحی الگویی برای آموزش نگـرش هـای  اجتمـاعی  و ارزیـابی  برنامـه ی درسـی  تعلیمـات  اجتمـاعی  دوره ی راهنمایی بر اساس آن. رساله ی دکتری. دانشگاه تربیت مدرس. 1384.
خالقی، حسن. گزارش در مورد تغییر برنامه های درسی از سوی دانشگاه ها. دومین همایش ملی توسعه آموزش و برنامـه ریـزی  درسی دانشگاه ها. تهران. دانشگاه تربیت مدرس. 21-20 تیرماه 1386.
سعیدی رضوانی، محمود و پرتو عین الدین، مسلم. بررسی عوامل مؤثر بر جذب دانش آموزان دبیرستان هـای  شـهر  تهـران  بـه  زندگانی و شخصیت امام علی (ع). در علیرضا صادق زاده قمصری (گردآورنده). مجموعـه  مقـالات  همـایش  تربیـت  در سیره و کلام امام علی (ع) (صص 672 – 662). تهران: نشر تربیت اسلامی. 1379.
فردانش، هاشم و حاتمی، جواد. تأملی بر مقوله ی نگرش، در حیطه ی عاطفی برنامه های درسی. فصلنامه ی علمـی - پژوهشـی  پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت. شماره 1 و 2. 1383.
فردانش، هاشم. طراحی آموزشی از منظر رویکردهای رفتارگرایی، شناخت گرایی و ساخت گرایی. فصلنامه علمی- پژوهشـی  علوم انسانی دانشگاه الزهراء. ش 25-24. 1377.
قاضی طباطبایی، محمود و ودادهیر، ابوعلی. سوگیری هنجاری در علم و تحقیقات دانشگاهی ایران. نشریه دانشکدة ادبیـات  و علوم انسانی دانشگاه تبریز. 1380.
قاضی طباطبایی، محمود و ودادهیر، ابوعلی. سوگیری هنجاری در علم و تحقیقات دانشگاهی ایران. نشریه دانشکدة ادبیـات  و علوم انسانی دانشگاه تبریز. 1380.
کاظمی، یحیی. مقایسه تأثیر روش های تدریس سخنرانی، بحث گروهی، و ایفای نقش بر تغییر نگرش دانش آموزان نسبت بـه  معلم خود و هدف های ارزشی درس دینی سال اول راهنمایی تحصیلی. (پروژه تحقیقـاتی ). وزارت آمـوزش  و پـرورش :
پژوهشکده ی تعلیم و تربیت. 1381.
معروفی، یحیی و کیامنش، علیرضا و مهر محمدی، محمود و علی عسگری، مجید. ارزش یابی کیفیت تدریس در آموزش عالی. فصل نامه مطالعات برنامه درسی، سال دوم،شماره ی 5، صص 112 – 81،1386.
ستاره، آزیتا. بررسی وضعیت تحقیقات در میان اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم تربیتی. تهران: فصل نامه تعلیم و تربیت، سال چهارم شماره 3 و 1374.4.
امیر هوشنگی، احمد. بررسی میزان آشنایی اعضای هیئت علمی جدید الاستخدام دانشگاه تبریز با روش ها و فنون تدریس: یک مطالعه کیفی. پایان نامه کارشناسی ارشد،1387.