Document Type : Original Article

Authors

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of life skills training on self-concept of students with academic failure. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of all high school boy students in Namin city in the academic year of 2012-2012. Among them, 30 students with randomized cluster failure were selected and randomly assigned to the experimental group 15) and control group (15 people). 10 sessions of life skills were taught to the experimental group. A California self-concept questionnaire was used to collect data. The results of covariance analysis showed that there is a significant difference between the test and control groups in the post-test stage in terms of self-concept and the self-concept scores of the students in the experimental group were higher than the control group; therefore, it can be said that skill training Of life have increased self-concept in the students of the experimental group and life skills training can be used to increase student self-concept.

Keywords

اتکینسون، ریتا، اتکینسون، ریچارد، اسمیت، ادوارد، بم، داریل و نولن هوکسما، سوزان( 1391). زمینه ی روانشناسـی هیلگـارد (ترجمه محمدنقی براهنی، بهروز بیرشک، مهرداد بیک، رضا زمانی و مهرناز شهرارای). تهران: رشد.
بیابانگرد، اسماعیل( 1390). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
حسینی دولت آبادی، فاطمه( 1386). نقش خودپنداره در موفقیت تحصیلی دانش آموزان با تکیـه بـر وظـایف معلمـان.مجلـهپیوند، 330 و 331، 39-33.
سعادتمند، سعید و سپهریان آذر، فیروزه( 1391). اثربخشی آمـوزش مهـارت هـای زنـدگی بـر خودپنـداره تحصـیلی، انگیـزهپیشرفت و سلامت روان دانش آموزان ناموفق .اولین همایش مّلّّی روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید رجایی.
عبداﷲ پور، محمد( 1385). تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر عّزّّت نفس، خودپنداره و سلامت روان دانش آموزان پسر سـالدوم متوسطه شهرستان کهکیلویه (دهدشت). پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. واحد علوم و تحقیقات اهواز.
گاطعزاده، عبدالامیر( 1390). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشجویان دختر .فصلنامه علمـی -پژوهشـیزن و فرهنگ، (9)3، 119-111.
محمدخانی، شهرام، جزایری، علیرضا، محمدخانی، پروانه، رفیعی، حسـن؛ و قاضـی طباطبـایی، محمـود( 1378). اثربخشـی آموزش مهارت های زندگی بر عوامل خطرساز مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر .فصلنامه رفاه اجتماعی، (29)7، .125-150.
نریمانی، محمد و احدی، بتول( 1389). آزمون های شخصیت. اردبیل: محقق اردبیلی.
هنری ماسن، پاول، کیگان، جروم، کارول هوستون، آلتا، جین وی کانجر، جـان  (1392). رشـد و شخصـیت کـودک (ترجمـه ی مهشید یاسایی). تهران: نشر مرکز.
Esmaeilinasab, M., Malekmohamadi, D., Ghiasvand, Z., & Bahrami, S. (2011). Effectiveness of life skills training on increasing self-esteem of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1043-1047.
Ghazvinim, S. D. (2011). Relationships between academic self-concept and academic performance in high school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1034-1039.
Green, J., liem, G. A., Martin, A. J., Colmar, S., Marsh, H. W., & mclnerney, D. (2012). Academic motivation, self-concept, engagement, and performance in high school: Key processes from a longitudinal perspective. Journal of Adolescence, 35 (5), 111-112.
Huang, Ch. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinal relations. Journal of School Psychology, 49 (5), 505-528.
Marsh, H. W., & O'Mara, A. J. (2008). Reciprocal effects between academic self-concept, selfesteem, achievement and attainment over seven adolescent-adult years: Unidimensional and multidimensional perspectives of self-concept. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 542552.
Marsh, H. W., Trautwein, U., Lüdtke, O., Köller, O., & Baumert, J. (2005). Academic self-concept, interest, grades, and standadized test scores: Reciprocal effects models ofcausal ordering. Child Development, 76, 397-416.
Preckel, F., Niepel, Ch., Schneider, M., & Brunner, M. (2013). Self-concept in adolescence: A longitudinal study on reciprocal effects of self-perceptions in academic and social domains. Journal of Adolescence. 36 (6), 1165-1175.
Rahmati, B., Adibrad, N.,Tahmasian, K., & Salehsedghpour, B. (2010). The Effectiveness of life skill training on Social adjustment in Children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 870–874.
Taylor, L. D., Davis-Kean, P., & Malanchuk, O. (2007). Self-esteem, academic selfconcept, and aggression at school. Aggressive Behavior, 33 (2), 130–136.
Vatankhah, H., Daryabari, D., Ghadami, V., & Naderifar, N. (2013). The effectiveness of
communication skills training on self-concept, self-esteem and assertiveness of female students in guidance school in Rasht. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 885-889.
اتکینسون، ریتا، اتکینسون، ریچارد، اسمیت، ادوارد، بم، داریل و نولن هوکسما، سوزان( 1391). زمینه ی روانشناسـی هیلگـارد (ترجمه محمدنقی براهنی، بهروز بیرشک، مهرداد بیک، رضا زمانی و مهرناز شهرارای). تهران: رشد.
بیابانگرد، اسماعیل( 1390). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
حسینی دولت آبادی، فاطمه( 1386). نقش خودپنداره در موفقیت تحصیلی دانش آموزان با تکیـه بـر وظـایف معلمـان.مجلـهپیوند، 330 و 331، 39-33.
سعادتمند، سعید و سپهریان آذر، فیروزه( 1391). اثربخشی آمـوزش مهـارت هـای زنـدگی بـر خودپنـداره تحصـیلی، انگیـزهپیشرفت و سلامت روان دانش آموزان ناموفق .اولین همایش مّلّّی روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید رجایی.
عبداﷲ پور، محمد( 1385). تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر عّزّّت نفس، خودپنداره و سلامت روان دانش آموزان پسر سـالدوم متوسطه شهرستان کهکیلویه (دهدشت). پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. واحد علوم و تحقیقات اهواز.
گاطعزاده، عبدالامیر( 1390). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشجویان دختر .فصلنامه علمـی -پژوهشـیزن و فرهنگ، (9)3، 119-111.
محمدخانی، شهرام، جزایری، علیرضا، محمدخانی، پروانه، رفیعی، حسـن؛ و قاضـی طباطبـایی، محمـود( 1378). اثربخشـی آموزش مهارت های زندگی بر عوامل خطرساز مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر .فصلنامه رفاه اجتماعی، (29)7، .125-150.
نریمانی، محمد و احدی، بتول( 1389). آزمون های شخصیت. اردبیل: محقق اردبیلی.
هنری ماسن، پاول، کیگان، جروم، کارول هوستون، آلتا، جین وی کانجر، جـان  (1392). رشـد و شخصـیت کـودک (ترجمـه ی مهشید یاسایی). تهران: نشر مرکز.
Esmaeilinasab, M., Malekmohamadi, D., Ghiasvand, Z., & Bahrami, S. (2011). Effectiveness of life skills training on increasing self-esteem of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1043-1047.
Ghazvinim, S. D. (2011). Relationships between academic self-concept and academic performance in high school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1034-1039.
Green, J., liem, G. A., Martin, A. J., Colmar, S., Marsh, H. W., & mclnerney, D. (2012). Academic motivation, self-concept, engagement, and performance in high school: Key processes from a longitudinal perspective. Journal of Adolescence, 35 (5), 111-112.
Huang, Ch. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinal relations. Journal of School Psychology, 49 (5), 505-528.
Marsh, H. W., & O'Mara, A. J. (2008). Reciprocal effects between academic self-concept, selfesteem, achievement and attainment over seven adolescent-adult years: Unidimensional and multidimensional perspectives of self-concept. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 542552.
Marsh, H. W., Trautwein, U., Lüdtke, O., Köller, O., & Baumert, J. (2005). Academic self-concept, interest, grades, and standadized test scores: Reciprocal effects models ofcausal ordering. Child Development, 76, 397-416.
Preckel, F., Niepel, Ch., Schneider, M., & Brunner, M. (2013). Self-concept in adolescence: A longitudinal study on reciprocal effects of self-perceptions in academic and social domains. Journal of Adolescence. 36 (6), 1165-1175.
Rahmati, B., Adibrad, N.,Tahmasian, K., & Salehsedghpour, B. (2010). The Effectiveness of life skill training on Social adjustment in Children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 870–874.
Taylor, L. D., Davis-Kean, P., & Malanchuk, O. (2007). Self-esteem, academic selfconcept, and aggression at school. Aggressive Behavior, 33 (2), 130–136.
Vatankhah, H., Daryabari, D., Ghadami, V., & Naderifar, N. (2013). The effectiveness of
communication skills training on self-concept, self-esteem and assertiveness of female students in guidance school in Rasht. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 885-889.