Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.d. student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.

2 Corresponding Author, Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

3 Professor, Educational Sciences Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

4 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

Abstract

Objective: Social skills are developed through exposure to social environments and a part of the education process that is implicit and unteachable (hidden curriculum) available to learners. This study aimed to represent the formation process of social skills in primary school students with the focus on hidden curriculum.
Methods: Therefore, a semi-structured interview was conducted using a qualitative method based on the Foundation's data theory, using a targeted sampling of 15 elementary school teachers in Mahabad city, until the theoretical saturation of the data. Data analysis was also done by continuous comparison method, through open, central and selective coding in the form of 9 general categories and 23 sub-categories under Max Kyuda version 2020 software. The data pattern of the foundation in this study was depicted through the graphic model (outputs of Max Kyuda).
Results: The final model in the form of contextual factors includes; family, school and peers, process factors including; interaction with the environment, skill learning, changing and modifying behavior and training methods and consequent factors; including desirable social skills and undesirable social skills were extracted and categorized based on the three elements of the Strauss and Corbin (2008) model.
Conclusion: The results showed that social skills in students is a multi-dimensional process that requires a comprehensive and multi-faceted look at the educational system in the form of open curricula with an emphasis on the hidden curriculum and its functions (structure of educational centers, social atmosphere and family).

Keywords

Main Subjects

احسانگر، هنگامه. (1398). بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با خلاقیت و رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دوره ابتدایی. پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد، برنامه‌‌ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی.
حجتی، محمد؛ صائمی، حسن؛ شریعت نیا، کاظم و بیانی، علی‌اصغر. (1400). واکاوی مبانی و اهداف برنامه درسی آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و انتقادی در دوره ابتدایی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(53)، 58-71.
حسین‌‌پور، سهیلا و حاج فتحعلی، الهه. (1401). بررسی میزان برخورداری دانش‌آموزان ابتدایی از مهارت‌های اجتماعی و اخلاقی شهروندی. فصلنامه آموزش‌وپرورش متعالی، 2(1)، 47-60.
دهقانی، مرضیه. (1389). تحلیل محتوای کتاب‏های درسی تربیت اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مهارت‌های اجتماعی از دیدگاه معلمان. نوآوری آموزشی، 8(31)، 121-148.
 عظیمی، سید امین و سلیمانی، نسیم. (1400). بررسی تطبیقی کتاب‌های علوم ابتدایی در ایران و روسیه با تمرکز بر مهارت‌های فرآیندی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(52)، 100-110.
علیجان‌پور فوکلایی، کلثوم. (1392). نقش برنامه درسی پنهان بر رشد اجتماعی دانش‌آموزان ششم ابتدایی. همایش ملی تغییر در برنامه درسی ایران، دوره 12.
علیخانی، محمدحسین و مهرمحمدی، محمود. (1383). بررسی پیامدهای ناخواسته برنامه درسی پنهان فضای اجتماعی در دبیرستان‌‌های شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی برای کاهش پیامدهای منفی آن. ماهنامه علمی-پژوهشی رفتار پژوهی، 12(12)، 48-39.
عموقدیری، مهسا؛ تجربه کار، مهشید و پوراحسان، سمیه. (1399). اثربخشی بسته آموزه‏های اجتماعی بر قضاوت اخلاقی و مهارت‌های اجتماعی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 14(51)، 79-61.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1393). اصول و مفاهیم اساسی برنامه‌‌ریزی درسی. تهران: علم استادان.
فروتنیان شهر بابکی، فرزانه. (1392). بررسی رابطه‌ی برنامه‌ی درسی پنهان با فرایند یادگیری دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی نواحی چهارگانه‌ی شهرستان کرج. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
فلاح، سمیه و علیخانی، محمدحسین. (1396). بررسی پیامد‏های قصد نشده (برنامه درسی پنهان) محیط اجتماعی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی دختر و پسر شهر یزد از دیدگاه معلمان. مطالعات روان‏شناسی و علوم تربیتی،3(1)، 16-1.
مهرمحمدی، محمود. (1387). برنامهریزی درسی: نظرگاه‏‏ها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
میرعرب رازی، رضا و اکبری، مهدی. (1395). بررسی آثار برنامه درسی پنهان مدارس و ارائه راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت. پژوهش‌‌های تربیتی، 12(51)، 156-139.
نادری، فرح؛ پاشا، غلامرضا و مکوندی، فرزانه. (1395). تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر فردی، اجتماعی، پرخاشگری و ابراز وجود دانش‌آموزان دبیرستانی در معرض خطر شهر اهواز. مجله علم و پژوهش در روان‏شناسی، (33)، 37-63.
نجات، جعفر. (1398). برنامه درسی پنهان و رشد مهارت‌های اجتماعی. فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، 21 (3): 18-13.
References
Alijanpour Fuklaei, K. (2012). The role of hidden curriculum on the social development of sixth grade students. National Conference on Change in the Curriculum of Iran, 12th period. [In Persian]
Alikhani, M. H. & Mehrmohammadi, M. (2005). Investigating the unwanted consequences of the hidden curriculum of the social space in Isfahan high schools and providing solutions to reduce its negative consequences. Scientific-Research Monthly of Behavioral Research, 12(12), 48-39. [In Persian]
Amoghadiri, M.,Tajrobekar, M., & Pourehsan, Sh. (2019). The effectiveness of the package of social teachings on moral judgment and social skills. Research in educational systems, 14(51), 79-61. [In Persian]
Antonia Casanova, M. (2020). The Hidden Curriculum and Social Skills in Higher Education: A Systematic Review. Journal of Education and Training Studies.
Azimi, S., & Soleimani, N. (2021). A comparative study of elementary science books in Iran and Russia with a focus on process skills. Research in educational systems, 15(52), 100-110. [In Persian]
Chen, X., Zeng, G., Chang, E., & Cheung, H. Y. (2019).What Are the Potential Predictors of Psychological Capital for Chinese Primary School Teachers?. Frontiers in Education, 4. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00050.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (3rd ed.). Los Angeles, CA: Sage Publications Inc.
Dehghani, M. (2010). Analysis of the content of elementary social education textbooks based on social skills from the teachers' point of view. Educational Innovation, 8(31), 121-148. [In Persian]
Ehsangar, H. (2018). Investigating the relationship between hidden curriculum and creativity and social skills development of primary school students. Master's Thesis, Curriculum Planning, Khwarazmi University. [In Persian]
Elliott, S., & Gresham, F. (2005). Social skills intervention for children. Behavior Modification, 17(3), 287-313.
Fallah, S. & Alikhani, M. H. (2016). Investigating the unintended consequences (hidden curriculum) of the social environment of elementary school students in special schools for girls and boys in Yazd from the teachers' point of view. Studies in Psychology and Educational Sciences, 3(1), 1-16. [In Persian]
Fathi Vajargah, K. (2013). Basic principles and concepts of curriculum planning. Tehran: Alam Ostadan. [In Persian]
Forutnian Shahr Babki, F. (2012). Investigating the relationship between the hidden curriculum and the learning process of sixth grade female students in the four districts of Karaj. Master's thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Tehran Branch. [In Persian]
Hojjati, M., Saemi, H., Shariatnia, K., & Bayani, A. A. (2021). Analyzing the basics and goals of the curriculum for teaching creative and critical thinking skills in elementary school. Research in educational systems, 15(53), 58-71. [In Persian]
Hosseinpour, S., & Haj Fatali, E. (2022). Investigating the extent of elementary school students' social and moral citizenship skills. Transcendental Education Quarterly, 2(1), 47-60. [In Persian]
Ito, T., Kubota, K., & Ohtake, F. (2022). Long-term consequences of the hidden curriculum on social preferences. The Japanese Economic Review, 2(3), 269-297.
Mehrmohammadi, M. (2007). Curriculum planning: viewpoints, approaches and perspectives. Mashhad: Astan Quds Razavi Publishing House. [In Persian]
Mir Arab Razi, R., & Akbari, M. (2015). Examining the effects of the hidden curriculum of schools and providing solutions to reduce the negative effects and increase the positive effects. Educational Research, 12(51), 139-156. [In Persian]
Naderi, F., Pasha, G., & Makundi, F. (2015). The effect of social skills training on individual, social, aggression and self-expression of high school students at risk in Ahvaz city. Journal of Science and Research in Psychology, (33), 37-63. [In Persian]
Nejat, J. (2018). Hidden curriculum and development of social skills. Social Science Education Growth Quarterly, 21(3), 13-18. [In Persian]
Nemati, H. (2013). A case study of the hidden curriculum resulting from the smartening of schools. Master's Thesis in Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Education, Tarbiat Moalem University, Tehran. [In Persian]
Yu, W., Yao, W., Chen, M., Zhu, H., & Yan, J. (2023).School climate and academic burnout in medical students: a moderated mediation model of collective self-esteem and psychological ‏‏‏‏‏capital. BMC Psychology, 11(1), 77. https://doi.org/10.1186/s40359-023-01121-6