Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Educational Sciences Dept, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this study was to analyze the education in multi-grade classes in the days of coronary heart disease and virtual education. For this purpose, a qualitative approach and a descriptive phenomenological method were used. The statistical population includes 187 teachers of multi-grade primary schools in the years 2020-2021 in Markazi province. 5 teachers were purposefully selected, then 10 other teachers were identified and studied by introducing the previous ones by snowball sampling. Were located. The data of this study were saturated from interviews with 15 people. Semi-organized interviews were used to collect data. Analyzing the data with a clause pattern and during 7 steps including: careful study of interviews, extraction of main themes, formulation of known meanings, classification of codes, integration of codes, clarification of the structure of the phenomenon, final validation; Done. Findings of the research were divided into 5 main themes including restructuring of multigrade classrooms, students, parents, teachers and educational facilities and 17 sub-themes. The results show that in the days of the outbreak of coronary heart disease, education in multi-grade classes has been removed from being multi-grade and as a result, the benefits of this type of training have been reduced. Also, the limitations of e-learning in multi-grade classes due to lack of access to smartphones and the Internet have become more apparent.

Keywords

آقازاده، م.، و فضلی، ر. (۱۳۸۹). راهنمای آموزش در کلاس‏های چندپایه. تهران: آییژ.
بشیری حدادان، ک.، و محمودی، ف.، و رضاپور، ی. (۱۳۹۶). توصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاس‏های چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر. پژوهش‏های آموزش و یادگیری،. ۲(۷)، ۱۰۷- ۱۲۰.
بدری، ر.، و محمودی، ف.، و ایمان‏زاده، ع.، و ادیب، ی. (۱۴۰۰). تجارب زیسته معلمان از آسیب‏ها و چالش‏های برنامه درسی کلاس‏های چندپایه دوره ابتدایی (مطالعه‏ای پدیدارشناسی)، تدریس پژوهی، ۹(۱)، 146-166.
بهمن نیا، س.، و محمودیان آذر، ت. (۱۳۹۶). شیوه اداره و مدیریت کلاس درسی چندپایه، مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، (۳)، ۱۳۵ - ۱۴۴.
حمیدی زاده، ک.، و امیری چرمهینی، ز. (۱۴۰۰). واکاوی تجربه زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از کارورزی در دوران کرونا، پژوهش در تربیت‏معلم، ۴(۴)، 42-60.
خاکزاد، ف.، و دهقانی، م.، و رزی، ج. (۱۳۹۵). بررسی و مقایسه یادگیری ضمنی و پیشرفت تحصیلی در کلاس‏های چندپایه دوره ابتدایی، پژوهش‏های کاربردی روان‌شناختی، ۷(۱)، 41-56.
رحمانی، ع. (۱۳۹۶). مدیریت زمان در کلاس‏های چندپایه، مطالعات آینده‏پژوهی و سیاست‏گذاری، (۳)، ۴۰-۵۵.
رستمی، م.، و رستمی، ح.، و غلامی، ف. (۱۳۹۸). مدیریت و برنامه‏ریزی در کلاس‏های چندپایه. مشهد: جالیز.
سلیمانی، ن.، و حدادیان، ا.، و شهرابی، ک. (۱۳۸۹). بررسی و مقایسه پیشرفت تحصیلی و مهارت‌های اجتماعی دانش‏آموزان کلاس‏های چندپایه و عادی در مدارس ابتدایی، رهبری و مدیریت آموزشی، (۴)، ۱۲۹-۱۴۴.
صمدیان، ص. (۱۳۹۱). شیوه اداره و تدریس در کلاس‏های چندپایه. تبریز: انتشارات بوی جوی مولیان.
طاهری زاده، س.، و شعبانی، ر. (۱۳۹۸). برنامه درسی بومی شده، ضرورت انکارناپذیر برای کلاس‏های چندپایه، پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، (۶۳)، ۷66-77.
عباسی، ف.، و حجازی، ا.، و حکیم‏زاده، ر. (۱۳۹۹). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصت‏ها و چالش‏های تدریس در شبکه آموزشی دانش‏آموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی، تدریس پژوهی، ۸ (۲)، 1-24.
فضلی، ر. (۱۳۸۹). شش نکته‏ی کلیدی برای تدریس در کلاس‏های چندپایه، رشد آموزش ابتدایی، ۱۴ (۱)، 36-38.
مرتضوی زاده، س. (۱۳۸۸). مدیریت کلاس درس چندپایه چشم‏اندازی به تلفیق برنامه‏های درسی، تکنولوژی آموزشی، (۷)، ۳۸ -۴۴.
کریمی، م.، و غفوری، خ. (۱۳۹۷). مزیت‏ها و محدودیت‏های کلاس‏های چندپایه بر اساس تجارب زیسته معلمان کلاس‏های چندپایه، توسعه‏ی حرفه‏ای معلم، ۳ (۲)، ۵۹-۷۴.
نوابی نژاد، ش.، و مددی امام‌زاده، ز.، و کدیور، پ. (۱۳۸۵). بررسی و مقایسه مهارت‌های اجتماعی، عزت‏نفس و پیشرفت درسی بین دانش‏آموزان کلاس‏های چندپایه و تک پایه (مدارس ابتدایی)، پژوهش در مسائل تعلیم‏وتربیت، (۲)، ۴۴-۲۷.
References
Abbasi, F., Hejazi, E., Hakimzade, R. (2020). Lived Experience of Elementary School Teachers about The Opportunities and Challenges of Teaching in the Educational Network of Students (SHAD): A Phenomenological Study. Journal of Teaching Reaserch, 8 (3), 1-24. [In Persian].
Aghazade, M. (2010). An applied guide to the new teaching methods. Tehran: Meraat. [In Persian].
Aksoy, N. (2008). Multi grade Schooling in Turkey: An Overview, International Journal of Educational Development, Vol 28(2), pp. 218-228.
Badri, R., Mahmodo, F., Imanzadeh, A., Adib, Y. (2021). Teachers' Lived Experiences of Harms and Curriculum Challenges in Elementary Multi-Grade Classrooms (Phenomenological Studies). Journal of Teaching Reaserch, 9 (1), 135-153. [In Persian].
Bahmannia, S., Mahmodiyan, T. (2017). How to manage and manage a multi-grade classroom. Journal of Studies in Psychology and Educational Sciences, (3), 135- 144. [In Persian].
Bashiri Haddadan, G., Mahmodi, F., Rezapoor, Y., Adib, Y. (2015). Describing the Experience and Perception of Teachers and Experts from Education in Multi-grade Classes of Primary Schools in Rural Areas of Kalibar. Journal of Teaching and learning research, 2 (7), 120-170. [In Persian].
Fazli, R. (2010). Six key points for teaching in multigrade classes. Journal of The growth of elementary education, 14 (1), 36-38. [In Persian].
Hamidizadeh, K., Amiri Charmahini, Z. (2021). An analysis of the Students’ Experience of Farhangian University from the internship course of COVID-19 Pandemic Conditions. Quarterly Journal of Research in Teacher Education, 4(4), 42-61. [In Persian].
Karimi, M., Ghafory, K. (2018). Advantages and limitations of multigrade classes based on the lived experiences of teachers of multigrade classes, Journal of Teacher career development, 3(2), 59-74. [In Persian].
Khakzad, F.,Dehghani, M., Razi, J. (2016). Comparison of implicit learning and academic achievement in multiple grade classes in primary schools. Journal of Applied psychological research, 7(1), 41-56. [In Persian].
Kilik, D., Abay, S. (2010). Primary School Teacher’ Opinions on Problems Facing in the Process of Teaching and Learning in the Multi Grade Classrooms. Journal of Turkish Educational Sciences,7(3), 623-654.
Mortazavizadeh, S. (2010). Multi-grade Classroom Management Vision to integrate curricula. Journal of Educational technology, (7), 38-44. [In Persian].
Nvabi, S., Madadi, Z., Kadivar, P. (2006). Assessment and comparison of social skills, self-esteem and academic achievement among students in multi-grade and single-grade classes (elementary schools), Journal of Research in education issues, (2), 27-44. [In Persian].
Taherizade, S., Shabany, R. (2019). Localized curriculum,undeniable necessity for multigrade classes. Research in curriculum planning, 16 (63), 66-77. [In Persian].
Proehl, R. A. Douglas, S. Elias, D. Johnson, A. H. & Westsmith, W. (2013). A collaborative approach: Assessing the impact of multi-grade classrooms. Journal of Catholic Education, 16(2), 417-440.
Öztürk, M. Yilmaz, G. K. Akkan, Y. & Kaplan, A. (2015). Computer Applications with the Related Facts in Multi-Grade: Teachers Opinions. Journal of Education and Human Development, 4(2), 158-170.
Rhmani, A. (2017). Time management in multigrade classrooms, Quarterly Journal of Future studies, research and policy making, (3), 40-55. [In Persian].
Rostami, M., Rostami, H., Gholami, F. (2019). Management and planning in multi-grade classes, Mashhad. Jaliz. [In Persian].
Samadiyan, S. (2006). Method of organizing and teaching multigrade classes. Tehran: Moallef. [In Persian].
Soleymani, N., Haddaiyan, A., Shahrabi, K. (2010), Assessment and comparison of academic achievement and social skills of students in multi-grade and regular classes in primary schools. Quarterly Journal of Educational Leadership and Administration, 4(4), 129-144. [In Persian].
Wallace, J.S; Masvet, G.B. (2005). Handbook for multi grade teachers. Translation: A, Zarafshan. Tehran: Madrese.