Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Psychology Dept., Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Master of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate the role of predictors of cognitive emotion regulation skills, psychological hardiness and resilience on corona anxiety. This research is applied according to the purpose and according to the method, it is descriptive-correlation in the method of prediction. The statistical population included all students of Payame Noor University of Shiraz in the academic year 1300-1499, whose number was about 8064 people, a sample of 367 people was selected by stratified method. Data collection tools included questionnaires of cognitive emotion regulation strategies, psychological hardiness, resilience and corona anxiety. Data were analyzed by Pearson correlation and multiple regression tests. The results showed that positive strategies for cognitive emotion regulation, components of psychological hardiness and resilience with corona anxiety have a negative correlation at the level of 0.01. But there is a positive correlation between negative strategies and corona anxiety. The results of regression analysis also showed that through positive coping strategies of emotion, commitment, control, challenge and resilience, corona anxiety scores can be predicted inversely. Negative emotion regulation strategies also directly predicted corona anxiety scores. Therefore, to reduce corona anxiety, special attention should be paid to the categories of cognitive emotion regulation, psychological stubbornness and resilience.

Keywords

ابوالفضلی، پ.، طهماسبی پور، ن. و نصری، ص. (1399). اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب‌آوری تحصیلی و عزت‌نفس دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه. پژوهش در نظام‏های آموزشی، 14(ویژه‌نامه)، 383-397.
اعزازی بجنوردی، ا.، قدمپور، س.، مرادی شکیب، آ.، و غضبانزاده، ر. (1399). پیش‏بینی اضطراب کرونا براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی سلامت و اضطراب مرگ در بیماران دیابتی. نشریه روان پرستاری، (2)8، 34-44.
آفتاب، ر.، و شمس، ا. (1399). ارتباط خودشناسی انسجامی و تاب‏آوری با اضطراب ابتلا به کووید-19: نقش واسطه‏ای عدم تحمل ابهام، نگرانی و فعالیت بدنی. روان‌شناسی ورزشی، 32، 206-225.
امیرفخرایی، آ.، معصومی‏فرد، م.، اسماعیلی‏شاد، ب.، دشت‏بزرگی، ز.، و درویش باصری، ل (1399). پیش‏بینی اضطراب کرونا ویروس بر اساس نگرانی سلامتی، سرسختی روان‌شناختی و فراهیجان مثبت در بیماران دیابتی. فصلنامه پرستاری دیابت زابل، (2)8، 1072-1083.
بازیار، ص. (1395). مقایسه سرسختی روان‌شناختی و سبک زندگی در بین بیماران فشار خونی و افراد عادی در شهر نورآباد. فصلنامه مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، (4)2، 68-84.
حائری، ه.، بشردوست، س.، صابری، ه. (1400). ارائه مدل برای پیش‏بینی اعتیاد به شبکه‏های اجتماعی بر اساس گرایش به شخصیت خودشیفته و نیاز به ارتباط با میانجی‌گری نیاز به تاییدطلبی در دانش‏آموزان. پژوهش در نظام‏های آموزشی، 15(54)، 68-79.
حسینی قمی، ط.، و سلیمی بجستانی، ح. (1391). اثربخشی آموزش تاب‏آوری بر استرس مادران دارای فرزندان مبتلا به سرطان در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران. فصلنامه علمی پژوهشی روان‌شناسی سلامت، 4، 97-109.
خوش ضمیر، ش.، و بینش، م. (1395). رابطه‏ی بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خلاقیت هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان. پژوهش در نظام‏های آموزشی، 10(33)، 85-100.
ذوالفقاری، آ.، و الهی، ط. (1399). سطح اضطراب کودکان در ارتباط با میزان آگاهی و نگرش آن‌ها از بیماری براساس مدل باور سلامتی و میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران. فصل‏نامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی، (1)14، 40-55.
رمضانی، ف.، و حجازی، م. (1396). نقش تاب‏آوری و سرسختی روان‌شناختی در سلامت روانی افراد ورزشکار و غیر ورزشکار. دو فصلنامه علمی پژوهشی روان‏شناسی بالینی و شخصیت، (2)15، 27-36.
سالاری، م.، بکرایی، س.، شریف‌زاده، م.، عالی زاده، ن.، و محسنی، ف. (1399). پیش‌بینی اضطراب کرونا ویروس بر اساس تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان در زنان شاغل. فصلنامه خانواده‌درمانی کاربردی، 1(4)، 38-52.
سقزی، ا.، یزدانی، ح.، و گل محمدیان، م. (1399). نقش واسطه‏ای فراشناخت و فراهیجان مثبت در رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده با اضطراب کرونا. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 11(43)، 33-62.
سواری، ک. (1391). رابطه ساده و چندگانه سرسختی روان‌شناختی و کمال‏گرایی با سلامت روانی. مجله پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1، 48-57.
شهبازی، ی.، مقربی استاد کلایه، ش.، دکالی راد، ع.، کریمی، ز.، و خسروی فرد، ف. (1399). بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان با اضطراب کرونا و اختلال استرس پس از سانحه در پرستاران. چهارمین کنفرانس بین‌المللی بهداشت، درمان و ارتقای سلامت.
علی پور، ا.، قدمی، ا.، علیپور، ز.، و عبداله زاده، ح. (1398). اعتباریابی مقدماتی مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) در نمونه ایرانی. فصلنامه علمی- پژوهشی روان‌شناسی سلامت، 8(32)، 163-175.
علیزاده فرد، س.، و علیپور، ا. (1399). الگوی تحلیل مسیر پیش‏بینی کرونافوبیا براساس عدم تحمل بلاتکلیفی و اضطراب سلامتی. فصلنامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی، (1)14، 16-27.
عینی، س.، عبادی، م.، و ترابی، ن. (1399). تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش‏بینی و تاب‏آوری: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک‏شده. مجله فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 43، 1-32.
کریمی‏افشار، ع.، شعبانیان، گ.، سعیدتالشی، ل.، و منظری توکلی، و. (1397). بررسی تأثیر مداخله تنظیم هیجان گروهی بر تاب‏آوری و اضطراب مرگ زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه علمی پژوهشی روان‌شناسی سلامت، (25)1، 95-105.
مجیدپور تهرانی، ل.، و آفتاب، ر. (1400). نقش واسطه‏ای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و نگرانی در رابطه بین تاب‌آوری و اضطراب ابتلاء به کووید- 19. روان‌شناسی بالینی، 13(2)، 75-86. doi: 10.22075/jcp.2021.22029 .2027
محمودی، ک.، و قائمی، ف. (1396). رابطه بین تنظیم شناختی هیجان با تاب‏آوری در مدیران هلال‌احمر. پژوهش در نظام‏های آموزشی، 11(37)، 93-110.
نصیرزاده، ز.، رضایی، ع.، و محمدی‏فر، م. (1397). اثربخشی آموزش تاب‏آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش‏آموزان دختر دبیرستان. روان‌شناسی بالینی، (10)2، 29-40.
نصیرزاده، م.، و آخوندی، م.، و جمالی زاده نوق، ا.، و خرم نیا، س. (1399). بررسی وضعیت استرس، اضطراب، افسردگی و تاب‌آوری ناشی از شیوع بیماری کرونا (COVID-19) در خانوارهای شهرستان انار در سال 1399: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 19(8)، 889-898.
ورمزیار، ف.، و امیری مجد، م. (1399). پیش‌بینی اضطراب کودکان براساس تنظیم هیجانات و تاب‏آوری در دوران شیوع کرونا ویروس. مجله پیشرفت‏های نوین در علوم رفتاری، 5(51)، 1-13.
Alipour, A., Ghadami, A., Alipour, Z., Abdollahzadeh, H. (2020). Preliminary validation of the Corona diseaseanxiety scale (CDAS) in the Iranian sample. Journal of Health Psychology, 8(4), 163-175. [In Persian]
Birjandi Z, Ghonchei M, Hokmabadi F, Mosavian S. (2021). Investigating the relationship between coronary anxiety and its consequences on employees' mental health. Jarcp, 2(4), 21-32.
URL: http://jarcp.ir/article-1-53-en.html
Bartlett. J & Vivrette. R. (2020). Ways to Promote Children’s resilience to the COVID-19 Pandemic. Trends child. 1-4.
Bartone, P. T., & Homish, G. G. (2020). Influence of hardiness, avoidance coping, and combat exposure on depression in returning war veterans: A moderated-mediation study. Journal of affective disorders265, 511-518.
Cai, W. P., Pan, Y., Zhang, S. M., Wei, C., Dong, W., & Deng, G. H. (2017). Relationship between cognitive emotion regulation, social support, resilience and acute stress responses in Chinese soldiers: Exploring multiple mediation model. Psychiatry research, 256, 71-78.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.
De Santis, J. P., Florom-Smith, A., Vermeesch, A., Barroso, S., & DeLeon, D. A. (2013). Motivation, management, and mastery: a theory of resilience in the context of HIV infection. Journal of the American Psychiatric Nurses Association19(1), 36-46.
Domaradzka, E., & Fajkowska, M. (2018). Cognitive emotion regulation strategies in anxiety and depression understood as types of personality. Frontiers in psychology9, 856.
Fischhoff, B. (2020). Speaking of Psychology: Coronavirus Anxiety. In: https://www.apa.org/research/action /speaking-of-psychology/coronavirus-anxiety.
Lang, A., Goulet, C., & Amsel, R. (2003). Lang and Goulet hardiness scale: Development and testing on bereaved parents following the death of their fetus/infant. Death Studies27(10), 851-880.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & ten Cate, R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of adolescence32(2), 449-454.
Hone, L. & Quinlan. D. (2020). Real-time Resilience Strategies for Coping with Coronavirus. Conference Convenors of WENZ and Co-Directors of the New Zealand Instiute of Wellbeing and Resilience.
Kobasa, S. C., & Puccetti, M. C. (1983). Personality and social resources in stress resistance. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 839-850.
Kovács, I. K., & Borcsa, M. (2017). The relationship between anxiety, somatic symptoms and hardiness in adolescence. Romanian Journal of Psychology, 19(2), 42-49.
Letzring, T. D., Block, J., & Funder, D. C. (2005). Ego-control and egoresiliency: Generalization of selfreport scales based on personality practice, 1st ed. Philadelphia: W.B. Saunders.
Li, S., Wang, Y., Xue, J., Zhao, N., Zhu, T. (2020). The impact of COVID-19 epidemic declaration on psychological consequences: A study on active Weibo users. International Journal of Environ Res Public Health, 17(6), 1-9.
Milioni, M., Alessandri, G., Eisenberg, N., Castellani, V., Zuffianò, A., Vecchione, M., & Caprara, G. V. (2015). Reciprocal relations between emotional self-efficacy beliefs and ego-resiliency across time. Journal of personality, 83(5), 552-563.
Oducado, R. M., Parreño-Lachica, G., & Rabacal, J. (2021). Personal resilience and its influence on COVID-19 stress, anxiety and fear among graduate students in the Philippines. International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 431–443.
Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2005). The cognitive control of emotion. Trends in cognitive sciences9(5), 242-249.
Prout, T. A., Malone, A., Rice, T., & Hoffman, L. (2019). Resilience, defense mechanisms, and implicit emotion regulation in psychodynamic child psychotherapy. Journal of Contemporary Psychotherapy, 49(4), 235-244.
Reknes, I., Harris, A., Einarsen, S. (2018). The role of hardiness in the bullying–mental health relationship. Occup Med, 68(1), 64-6.
Restubog. S, Ocampo. A, & Wang. S. (2020). Taking control amidst the chaos: Emotion regulation during the COVID-19 pandemic. Journal of Vocational Behavior, 119, 1-6.
Shorer, M., & Leibovich, L. (2022). Young children’s emotional stress reactions during the COVID-19 outbreak and their associations with parental emotion regulation and parental playfulness. Early Child Development and Care192(6), 861-871. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1806830
Strauss, A. Y., Kivity, Y., Huppert, J. D. (2019) Emotion regulation strategies in cognitive behavioral therapy for panic disorder. Behave Ther, 50(3),659-71.
Thabet, A. A., & Thabet, S. (2015). Trauma, PTSD, anxiety, and resilience in Palestinian children in the Gaza strip. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 11(1), 1-13.
Vagni, M., Maiorano, T., Giostra, V. & Pajardi. D. (2020). Hardiness, Stress and Secondary Trauma in Italian Healthcare and Emergency Workers during the COVID-19 Pandemic. Journal of Sustainability, 1-16.
Vinkers, C., Amelsvoort, T., Bisson, J., Branchi, I., Cryan, J., Domschke, K., Manchia, M., Pinto, L., Quervain, D., Schmidt, M. & Wee, N. (2020). Stress resilience during the coronavirus pandemic. Journal Pre-proof, 1-9.
World Health Organization. (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. 18 March 2020. https://www. Who.int.
Yafang, X., Xiaoxia, S., Xiaoyan, L., Mingjie, Z., Wenting, W., Ding, D., et al (2019). The mediating effect of health-related hardiness on the degree of physical disability and perceived stress in Chinese female patients with neuromyelitis optica spectrum disorder. Mult Scler Relat Disord, 35, 67-72.
Yildirim, M., y Solmaz, F. (2020). COVID-19 burnout, COVID-19 stress and resilience: Initial psychometric properties of COVID-19 burnout scale. Death Studies. https://doi.org/10.1080/ 07481187.2020.1818885.