Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Candidate of Educational Psychology, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Psychology Dept., Roodehen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Psychology Dept., Roodehen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The data of the present research was initially collected by using research findings systematic review for the study of the organizational factors effective on teachers’ efficiency and motivation. Then the meta-analysis method was used to respond to questions. The statistical population of this research includes all researches which were conducted inside Iran in the field of factors effective on teachers’ efficiency and motivation between 1996 to 2016. On this basis, the statistical population was identified and relevant data was coded by internet research in internal data banks and also manual search in Tehran universities. Finally, 18 studies were included in the present meta-analysis.  To collect the required data meta-analysis, worksheet form was used. Data analysis results show that the size index of studies compound effect was 0.10 under the fixed model and 0.17 under the random model. In the separation study of the size of variables effect, the organization health factors, organizational climate, students’ motivation, director’s attention, and relationship-oriented management style, had the highest effect on the teachers’ efficiency and motivation, respectively. In egger’s regression method, the regression constant was estimated equal to 0.01 which its level of significance is less than 0.05; therefore according to the egger’s regression, publication bias exists. Also, moderating analysis was done for variables of publication year and place of carrying out the research which shows the ineffectiveness of moderating variables of the year of conduction of the research and the place of conduction of the research on the studies’ results.

Keywords

حاج باقری، م.، پرویزی، س؛ و صلصالی، م. (1394). روش‌های تحقیق کیفی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
دلاور، ع. (1392). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
رضایی شریف، ع.، کریمیان پور، غ.، مرادی، گ؛ و کریمیان پور، ا. (1397). بررسی رابطه بین اخلاق کاری و تعهد به تغییر با میانجی‌گری اشتیاق شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 10(34). 64-79.
رهنمایی، ا. (1396). آموزش‌وپرورش فراگیر مبتنی بر تنظیم استعدادهای برتر و خوب و متوسط. نشریه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 9(2)، 1-5.
سیدکلان، م. (1386). ارتباط سبک رهبری مدیران مدارس با کارایی معلمان تربیت‌بدنی در شهرستان پارس‌آباد مغان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
شریفیان، ا. (1397). رشد حرفه‌ای معلمان مستلزم پژوهش کیفی است. ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، 8، 2-12.
فریدی زنگیر، ا. (1390). ارتباط سبک رهبری مدیران مدارس با کارآیی معلمان تربیت‌بدنی شهرستان گرمی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
قره خانی، ح.، الیاسی، ح؛ و فولادی حیدرلو، ن. (1393). رابطه بین سبک رهبری مدیران مجتمع‌های آموزشی با خلاقیت معلمان تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان کهکیلویه و بویراحمد. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(20)، 55-62.
کاشانی، ع. (1391). بررسی کارایی دبیران فارغ‏التحصیل دوره‏های تربیت‌معلم در مقایسه با سایر دبیران دوره راهنمایی منطقه 17 شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
طاهری، م. (1396). رابطه‌ی بین آموزش انعکاسی با فرسودگی و انگیزه معلم از نگاه معلم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا.
واحدی، م. (1388). استاندارد ساختن پرسشنامه سنجش انگیزه معلمی در معلمان مقطع راهنمایی شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
هاگمن، گ. (1992). روان‏شناسی صنعتی و سازمانی: انگیزش و مدیریت تحول. ترجمه‌ی علی‌محمد گودرزی (1395). تهران: انتشارات خدمات فرهنگی رسا.
References
Bornestein, M., Hedges, L. V., Higgins, T. PT., & Rothstein, H. (2009). Introduction to Meta-Analysis. New York: John Wiley & Sons.
Demerouti, E., Bakker, A. B., & Leiter, M. (2014). Burnout and job performance: The moderating role of selection, optimization, and compensation strategies. Journal of Occupational Health Psychology, 19(1), 96-107.
Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43، 495–513.
Hunt, M. (1997), How Science Takes Stock, New York: Russell Sage Found.
Oerlemans, W. G. M., & Bakker, A. B. (2018). Motivating job characteristics and happiness at work: A multilevel perspective. Journal of Applied Psychology, 103(11), 1230-1241.
Ouyang, K., Cheng, B. H., Lam, W., & Parker, S. K. (2019). Enjoy your evening, be proactive tomorrow: How off-job experiences shape daily proactivity. Journal of Applied Psychology. Advance online publication.
Stoeber, J., & Rennert, D. (2008). Perfectionism in school teachers: relations with stress appraisals، coping styles، and burnout. Anxiety, Stress, & Coping, 21, 37–53.