Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Candidate of Curriculum Planning, Educational Sciences Dept., Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran

2 Assistant Professor, Educational Sciences Dept., Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran

3 Associate Professor, Educational Sciences Dept., Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran

Abstract

The aim of this study was to extract the basics and objectives of the curriculum for teaching creative and critical thinking skills in the elementary course of the Iranian educational system. In order to conduct this research, a qualitative approach and contractual content analysis method were used. The participants of the study were 12 experts in the fields of curriculum planning, philosophy of education and psychology who were selected by purposive sampling. The instrument used was a semi-structured interview. According to the research findings, first the basics of the thinking skills training curriculum (creative and critical) were examined, which were divided into three sections: philosophical and value basics, psychological basics, and sociological basics. In the section on philosophical and value principles, the main categories were the emphasis on formal and public education, the emphasis on the values of thinking, and the emphasis on the merits of thinking. The main categories extracted for psychological foundations were emphasis on rationality, application of emotional and social dimensions, and attention to participation and cooperation. Finally, the main categories selected for the sociological foundations were scrutiny, social critique, and self-criticism. For the appropriate purposes of teaching creative and critical thinking, based on the opinion of experts, two main categories of intrapersonal skills and extrapersonal skills were selected. In the category of intrapersonal skills, principles such as technical skills, problem-solving skills and moral skills, and in the category of extrapersonal skills, the principles of emotional competence, cognitive competence and social competence are extracted.

Keywords

ادر، ج. (1394). آموزش مهارت‌های تفکر خلاق. ترجمه ابوذر کرمی، تهران: سایه سخن.
الله‏کرمی، آ؛ و علی‏آبادی، خ. (1391). نقش خلاقیت در پیش‌بینی تفکر انتقادی و شادکامی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(2)، 49-70.
آقامحمدی، ج؛ و شاه‌حسینی، س. (۱۳۹۵). مقایسه تأثیر میزان استفاده از ارتباطات بی‌واسطه و ارتباطات رسانه‌ای بر میزان تفکر خلاق دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه اراک. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(4)، 121-140.
بندک، م. (1393). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش مهارت‌های زندگی دوره ابتدایی. رساله دکتری، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
تیرپور مشهدسر، ل. (۱۳۹۷). روش تدریس مبتنی بر تفکر خلاق بر میزان پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان ابتدایی در درس علوم شهرستان بابلسر، سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد، موسسه علمی پژوهشی ISR- دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور - آموزش‌وپرورش محمودآباد.
حائری زاده، خ. و محمدحسین، ل. (1396). تفکر خلاق و حل خلاقانه مسئله. تهران: نشر نی.
حیدری زاده، ن.، اسمعیلی، ز.، فرج الهی، م؛ و صفایی، ط. (1397). طراحی و اعتباریابی الگوی تربیت اخلاقی متناسب با ویژگی‌های دانش‌آموزان دوره ابتدایی ایران با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12(ویژه‏نامه)، 231-247.
رئیسی، ز. (۱۳۹۷). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه‌ی چهارم ابتدایی به‌منظور تربیت تفکر خلاق، همایش کشوری دانش موضوعی-تربیتی (دانش‌آموزش محتوا)، اردبیل، دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل.
سلسبیلی، ن. (1386). گذار نظام برنامه‌ریزی درسی ایران به سمت عدم تمرکز در طراحی و تدوین برنامه درسی، با تأکید بر برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مدرسه. مطالعات برنامه درسی، 1(4)، 49-68.
سیف، ع. (۱۳۹4). روان‏شناسی پرورشی نوین، روان‏شناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران.
شرفی، م. (1391). تفکر برتر (رویکردی فلسفی، دینی و روان‌شناختی به تفکر و کارکردهای آن در زندگی). تهران: انتشارات سروش.
شریفی، ص، سیف نراقی، م، نادری، ع، احقر، ق. (1397). جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش ایران. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12(ویژه‏نامه)، 249-266.
صوفی، ف. (۱۳۹0). تحلیل محتوای کتب علوم تجربی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی بر اساس مؤلفه‏های پژوهش محوری. دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه الزهرا.
عظیمی، س؛ و سلیمانی، ن. (۱۴۰۰). مطالعه تطبیقی کتاب‌های علوم ابتدای ایران و روسیه با رویکرد توجه به مهارت‌های فرایندی، نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، ۱۵ (۵۲)، ۱۰۰-۱۱۰.
عقیلی، س.، علم الهدی، ج؛ و فتحی واجارگاه، ک. (1397). طراحی الگوی برنامه ‏درسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران. تدریس پژوهی، 6(4)، 1-23.
فتحی آذر، ا.، حسینی اصل، م؛ و بدری، ر. (1394). مقایسه رشد تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در نوجوانان دختر دوره متوسطه شهر تبریز. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 10(37)، 129-151.
فیشر، ر. (۱۳۹۶). آموزش تفکر به کودکان. ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان. تهران: گوزن.
کرمانیان، م.، کلاگر، ف؛ و احمدزاده عالمی، ف. (۱۳۹۷). بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر حل مسئله بر پرورش تفکر خلاق در دانش‌آموزان دبستان، سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد، موسسه علمی پژوهشی ISR- دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور - آموزش‌وپرورش محمودآباد.
کریمی، ع. بخشعلی زاده، ش.، داعی پور، پ.، اسماعیل‌پور، ز؛ و امانی طهرانی، م. (1392). سؤال‏های مطالعه بین‌المللی روند علوم و ریاضیات (تیمز 2007) ویژه پایه چهارم ابتدایی. تهران: مدرسه.
کرمافروز، م.، شریعتمداری، ع.، سیف نراقی، م (1390). طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروندی برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 2(10)، 29-48.
مایرز، چ. (1393). آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی، تهران: سمت.
موسوی، س. (۱۳۹۷). راه‏های ایجاد تفکر خلاق و آموزش خلاقیت به دانش‌آموزان، دومین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روان‏شناسی، کرج، دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌ها و مرکز توسعه خلاقیت و نوآوری علوم نوین.
والاس، ب.، کیو، د.، و میکر، ج. (2013). راهنمای جامع آموزش مهارت‌های تفکر و حل مسئله به دانش‌آموزان مدارس ابتدایی: طراحی تدریس، آموزش و راهبردهای جامع ارزیابی و خودارزیابی دانش‌آموز. ترجمه نادر باقری، فاطمه کبیری و حسین جعفری‌ثانی. (1393). مشهد: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی).
هاشمی، س.، شایان امیر، س.، حاجی یخچالی، ع؛ و نعامی، ع. (1396). تأثیر آموزش فرآیند حل مسئله خالق بر خالقیت و نوآوری کارکنان منطقه چهار عملیات انتقال گاز. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(2)، 59-82.
References
Alake-Tuenter, E. Biemans, H. J., Tobi, H., Wals, A. E., Oosterheert, I., & Mulder, M. (2012). Inquiry-Based Science Education Competencies of Primary School Teachers, A literature study and critical review of the American National Science Education Standards. International Journal of Science Education, 34(17) 2609-2640.
Allah Karami, A., & Aliabadi, K. (2012). The role of creativity in predicting critical thinking and happiness. Innovation and Creativity in the Humanities, 2(2), 49-70. [In Persian]
Agham Mohammadi, J., & Shah Hosseini, S. (2016) Comparison of the effect of using direct communication and media communication on the creative thinking of undergraduate students of Arak University, Quarterly Journal of Initiative and Creativity in Humanities, 5(4). [In Persian]
Aghili, S. R., Alam al-Huda, J., & Fathi Vajargah, C. (2018). Designing a curriculum model for moral education in the elementary school of Iran. Teaching Research, 6(4), 1-23. [In Persian]
Azimi, S., & Soleimani, N. (2021).Comparative study of Iranian and Russian elementary science textbooks with the approach of attention to process skills. Scientific Journal of Research in Educational Systems, 15(52), 100-110. [In Persian]
Bengi, B. (2015). Creative and Critical Thinking Skills in Problem-based Learning Environments, Journal of Gifted Education and Creativity, 2(2) 71-80.
Bandak, M. (2014). Designing an optimal curriculum model for teaching elementary life skills. Ph.D. Thesis. Tehran: Allameh Tabatabai University. [In Persian]
Center for Inspired Teaching, Philosophy & Teaching Approach. (2017). Web resource, available at http://www.inspiredteaching.org/ inspired-teaching-demonstration-school/philosophy, accessed.
Ennis, R. h. (2002). An outline of goals for a critical thinking curriculum and its assessment.
Eder, J. (2015). Creative Thinking Skills Training, (Translated by Abuzar Karami) Tehran: Saye Sokhan. [In Persian]
Fathi Azar, E., Hosseini Asl, M., & Badri, R. (2015). Comparison of the development of critical thinking, creative thinking and irrational cognition in high school girls in Tabriz. Journal of New Psychological Research, 10 (37), 129-151. [In Persian]
Fisher, R. (2017). Teaching thinking to children. Translated by Masoud Safaei Moghaddam. Tehran: Publishing House. [In Persian]
Haerizadeh, Kh., & Mohammad Hossein, L. (2017). Creative thinking and creative problem solving. Tehran: Ney Publishing. [In Persian]
Heidarizadeh, N., Ismaili, Z., Faraj Elahi, M., & Safaei, T. (2018). Designing and validating a model of moral education in accordance with the characteristics of elementary school students in Iran with emphasis on the document of fundamental transformation of education. Journal of Research in Educational Systems, 12 (Special Issue), 231-247. [In Persian]
Humble, S., Pauline, D., & Elias, M. (2018). Factor structure of the Torrance Tests of Creative Thinking Figural Form A in Kiswahili speaking children: Multidimensionality and influences on creative behavior, Thinking Skills and Creativity, 27(33-44).
Hashemi, S. I., Shayan Amir, S., Haji Yakhchali, A., & Naami, A. (2017). The Effect of Creator Problem Solving Process Training on Creativity and Innovation of Region Four Gas Transmission Operations Staff. [In Persian]
Kermanian, M., Klagar, F., & Ahmadzadeh Alemi, F. (2018). The Effect of Problem-Based Teaching Methods on Fostering Creative Thinking in Elementary Students, Third National Conference on New Approaches to Education and Research, Mahmoudabad, ISR Research Institute - Technical and Vocational University - Education And breeding Mahmudabad. [In Persian]
Karimi, A., Bakhshalizadeh, Sh., Daeepour, P., Esmaeelpour, Z., & Amani Tehrani, M. (2013). International Study Questions of Science and Mathematics Process (Thames 2007) for the fourth grade of elementary school. Tehran: Madrasa Publications. [In Persian]
Karam Afrooz, M. J., Shariatmadari, A., & SeifNaraghi, M. (2011). Designing a Citizenship Education Curriculum Model for Middle School Students. Educational Management Research, 2(10), 29-48. [In Persian]
Lisa, G. S.& Mark, J. S. (2008). Teaching Critical Thinking and Problem Solving Skills.The Delta Pi Epsilon Journal, L(2), Spring/Summer.90-99.
Monroy, L. (2014). Teaching creativity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174 (2015) 2795 – 2797.
Myers, C. (2017). Teaching Critical Thinking, translated by Khodayar Abili, Tehran: Samat Publications. [In Persian]
Mousavi, S. M. (2017). Ways to Create Creative Thinking and Teach Creativity to Students, Second International Conference on New Research Achievements in Social Sciences, Educational Sciences and Psychology, Karaj, Comprehensive University of Applied Sciences, Municipalities Cooperation Organization and Creativity Development Center Innovation of modern sciences. [In Persian]
Runisah, U. (2016). The Enhancement of Students' Creative Thinking Skills in Mathematics through The 5E Learning Cycle with Metacognitive technique, International Journal of Education and Research, 347-360.
Ritter, S. M. & Mostert, N. (2017), Enhancement of Creative Thinking Skills Using a Cognitive-Based Creativity Training, Journal of Cognitive Enhancement, 1(243–253).
Raeisi, Z. (2015) Content Analysis of Fourth Grade Elementary Experimental Science Book for Teaching Creative Thinking, National Conference on Thematic-Educational Knowledge (Content Education), Ardabil, Farhangian University, Ardabil Province. [In Persian]
Salsbili, N. (2007). Transition of Iran's curriculum planning system to decentralization in curriculum design and development, with emphasis on school-based curriculum planning. Curriculum Studies, 1 (4), 49-68. [In Persian]
Seif, A. A. (2015). Educational Psychology (Psychology of Learning and Teaching). Tehran: Nashrdoran. [In Persian]
Sufi, F. (2011). Analyzing the content of experimental science textbooks in middle school based on research-oriented components. Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Educational Management, Al-Zahra University. [In Persian]
Sharifi, S., Seif Naraghi, M., Naderi, E., &Ahqar, G. (2018). The place of critical thinking in the upstream documents of Iranian education. Journal of Research in Educational Systems, 12 (Special Issue), 249-266. [In Persian]
Tirpour Mashhad Sar, L. (2018). Teaching Method Based on Creative Thinking on Academic Achievement and Motivation of Elementary Students in Babolsar Science Course, Third National Conference on New Approaches in Education and Research, Mahmoudabad, ISR Research Institute-Technical University and Vocational country - Mahmoudabad education. [In Persian]
Taufiq, H., Endang, S., & Cepi, K. (2018). The effectiveness of enrichment test instruments design to measure students’ creative thinking skills and problem-solving, Thinking Skills and Creativity, 29, September 2018, 161-169.
Wallace, B., Maker, J., & Cave, D. (2013). Thinking Skills and Problem-Solving-An Inclusive Approach: A Practical Guide for Teachers in Primary Schools. (Translated by Hossein Jafari Sani et al.). Mashhad: To be published (Astan Quds Razo Publications. [In Persian]
Yunus, M. (2015). Becoming critical thinkers: A narrative inquiry of Indonesian EFL lecturers. International Journal of English and Education4(3), 326-339.