Document Type : Original Article

Authors

1 Islamic Azad University, Arak Branch

2 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities of payame noor university, Iran

3 Director of Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak Branch, Iran

Abstract

The present paper aims to provide a combined quality evaluation model of higher education in higher education based on the CIP evaluation approach. In terms of purpose, this study is a basic research that has been done with cross-sectional survey method and with an approach based on mixed research method. The statistical population of this study includes experts active in the electronic unit of Azad University, who have been selected by targeted sampling method. Data collection tools are interviews and questionnaires. To achieve the objectives of the research, by analyzing the interviews with the experts, a set of applied indicators of combined education quality assessment were identified. The main categories of combination education quality assessment are: context, input, process, and output. Sub-categories also include expectations, opportunities, goals, faculty members, e-unit managers, students, facilities, equipment and "educational aids, process management and monitoring methods, product". According to the leveling done, the final model for evaluating the quality of combined education was designed in the electronic unit of Azad University. Based on this model, proper selection of infrastructure managers is the most important element in implementing a combined education evaluation system.

Keywords

آذر، ع.، خسروانی، ف. و جلالی، ر. (1397). پژوهش در عملیات نرم رویکردهایِ ساختاردهی مسئله. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
بازرگان، ع. (1397). ارزشیابی آموزشی. تهران: سمت.
جعفرپور، م. (1394). ارزیابی مؤلفه‏های کیفی آموزش ترکیبی و ارائه راهکار. رسالة کارشناسی ارشد رشتة تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی.
جلالی، ر. (1391). نمونه‏گیری در پژوهش‏های کیفی. مجلة پژوهش‏های کیفی در علوم سلامت، 1(4)، 310-320.
رود ساز، ح.، کمالیان، ا.، امیری، م. و قائم‏مقامی تبریزی، ا. (1396). شناسایی عوامل علّی مؤثر بر الگوی آموزش‏های مجازی دانشگاهی در ایران. فصلنامة پژوهش در نظام‏های آموزشی، 11(36)، 121-144.
سیدی، م. و یعقوبی، ز. (1391). طراحی و پیاده‏سازی نظام آموزش ترکیبی برای آموزش دانشجویان رشته‏های توان‏بخشی. مجلة میان‏رشته‏ای آموزش مجازی در علوم پزشکی، 3(2)، 42- 50.
طرقی بیدآبادی، ج. (1398). مدیریت آموزش عالی. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
معقول، ع.، نادرزاده، م.، چرابین، م. و زنده‏دل، ا. (1397)، شناسایی عوامل ارزیابی عملکرد سازمانی گروه‏های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. فصلنامه علوم پزشکی نیشابور، 6(3)، 52-63.
نادرزاده، م.، معقول، ع. و زنده‏دل، ا. (1398)، طراحی مدل ارزیابی عملکرد گروه‏های آموزشی دانشکده‏های دانشگاه علوم پزشکی مشهد. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 13(2)، 249-266.
نادری‏فر، م.، گلی، ح. و قلجایی، ف. (1396)، گلوله‏برفی روشی هدفمند در نمونه‏گیری پژوهش‏های کیفی. نشریه گام‏های توسعه در آموزش پزشکی، 14(41)، 101-121.
نجفی، ح. (1396). رابطه بین ابعاد و شاخص‏های آموزش ترکیبی و کیفیت‏بخشی به یادگیری در دانشگاه پیام نور. فصلنامة فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(4)، 59-80.
نصیریان ثمرین، ک.، ثمری، ع.، نامور، ی. و سلیمانی، ت. (1398). طراحی الگوی ارزشیابی کیفیت آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه‏ای به روش آمیخته. فصلنامه اندیشه‏های نوین تربیتی، 15(3)، 199-228.
وارث، م. و قره قانی، ط. (1398). یادگیری ترکیبی، جدیدترین نظریه در آموزش‏های به‏هم‏پیوسته. چهارمین کنفرانس بین‏المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روان‌شناسی.
همتی، ز.، ایرج پور، ع.، اله بخشیان، م.، ورزش نژاد، م. و عبدی شهشهانی، م. (1397). ارزشیابی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‏های ویژه نوزادان بر اساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(36)، 324-332.
References
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Barbara, M. (2010). Virtual Education in Roule Island Public Schools: Current status and perceptions of administrators.
Bukit, A. V., Bastari, A., & Putra, G. E. (2019). Evaluation of Learning Programs in Indonesian Naval Technology College with the Context, Input, Process, and Product (CIPP) Model. International Journal of Applied Engineering Research, 14(20), 3823-3827.
Darma, I. K. (2019). The effectiveness of teaching program of CIPP evaluation model. International research journal of engineering, IT & scientific research, 5(3), 1-13.
Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. Internet and Higher Education, 7(2), 95-105.
Garrisson. R., & Vaughan, N. (2008). Blended learning in higher Education: Framework, principles and guide line. San Francisco Jossey-Bass.
Han, F., & Ellis, R. A. (2019). Identifying consistent patterns of quality learning discussions in blended learning. The Internet and Higher Education, 40, 12-19.
Hoic-Bozic, N., Mornar, V., & Boticki, I. (2009). A Blended Learning Approach to Course Design and Implementation. Education, IEEE Transactions, 52(2), 19-30.
Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities, Reading, MA: Addison-Wesley.
Martínez, G. R., Pinta, D. A., & Santacruz, L. Á. B. (2018). CIPP model to evaluate the principles applied to develop the Input Skills in the Bachelor Degree Program of EFL. International Journal of Education and Learning Systems3, 17-128.
Said, H. (2008). Towards a blended learning model for teaching and learning computer programming: A case study. Informatics in Education, 7(2), 181-210.
Stacey, E., & Gerbic, P. (2008). Success factors for blended learning. In Hello! Where are you in the landscape of educational technology?. Proceedings of Ascilite Melbourne.
Stufflebeam, D. (2002). CIPP Evaluation Model Checklist: A Tool for Applying the Fifth Installment of the CIPP Model to Assess Long-term Enterprises, The Evaluation Center at Western Michigan University's website.
Wang, W. (2011). A Content Analysis of Reliability in Advertising Content Analysis Studies., East Tennessee State University.
Yeh, T. T., Chang, K. C., & Wu, C. Y. (2019). The active ingredient of cognitive restoration: A multicenter randomized controlled trial of sequential combination of aerobic exercise and computer-based cognitive training in stroke survivors with cognitive decline. Archives of physical medicine and rehabilitation, 100(5), 821-827.
Zhang, X. (2019). Research and application of combination of war and training mode in real combat.