Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student in Educational Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

2 Associate Professor of Educational Sciences Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

Abstract

The purpose of this study was to develop an appropriate quality model for the implementation of the educational system of the first secondary school. The purpose of this study is descriptive correlational in terms of purpose of data collection. The statistical population of this study consisted of students, teachers and high school principals of Kohgiluyeh and Boyerahmad province. 900 people were selected through cluster sampling. Data collection tool was a researcher-made questionnaire. To assess the validity and reliability of the measurement tools, the content validity and results of the measurement model were cited. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed. Structural equation modeling using Smart PLS 3 software was used for data analysis. Based on the results, each of the predicted values ​​of the model explains the percentage of variance of customer orientation in the educational system. A final model study revealed that the sum of the independent variables accounted for 77% of the changes in customer education in the education system, which is a significant amount. The predictive power of the model was reported for strong customer orientation. Based on the results of significance analysis of path coefficients of the structural model of the research, the t-statistic for all variables was greater than 1.96 and according to the 95% confidence level was significant (P-Value ≤ 0.01). The value obtained for GOF was 0.669, indicating the robustness of the model, and therefore the fit of the overall model was confirmed.

Keywords

اسلاوین، ر. ای. (2001). روان‌شناسی تربیتی؛ نظریه و کاربست. ترجمه‏ی یحیی سیدمحمدی، (1385). تهران: روان.
ایزری، م. و یزدخواستی، ع. (۱۳۸۵) فرهنگ مدیریت تغییر و بهبود کیفیت در آموزش‌وپرورش، هفتمین کنفرانس بین‌المللی مدیران کیفیت، تهران.
پاسبان، م. و زنجانی، س. و فاتحی خشکناب، ل. (1392)، بررسی میزان آمادگی کارکنان دانشگاه‌ها برای پیاده‌سازی و استقرار مدیریت بهره‌وری و کیفیت جامع (مطالعه موردی)، مدیریت بهره‌وری، 6(24)، 158-141.
داوری، ع. و باباییان ع.، ح. (1394)، امکان‌سنجی به‌کارگیری و زمینه‏های تحقق مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش‌وپرورش، موردمطالعه آموزش‌وپرورش ایلام- شهرستان چرداول، شرکت علمی پژوهشی و مشاوره‏ای آینده‌ساز- استان مازندران – ساری.
سیدی، س. م.، شهیدی، ن. و شرفی، ر. (1391)، امکان‌سنجی به‌کارگیری مدیریت کیفیت فراگیر به‌منظور ایجاد نوآوری در نواحی چهارگانه آموزش‌وپرورش شیراز، فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(2)، 1391.
قربان دوردی نژاد، ف. (1384) کاربرد مدیریت کیفیت جامع در فرایند یاددهی- یادگیری، فصلنامه تعلیم و تربیت، (مسلسل 82):31- 58.
کمانی، س. م. و حیدری خالص، م. (1395)، بررسی نقش الگوی تعالی مدیریت کیفیت جامع در تغییر و تحول راهبردی در آموزش‌وپرورش در سطح شهرستان لردگان، نخستین کنفرانس بین‌المللی پارادایم‏های نوین مدیریت - هوش تجاری و سازمانی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
محمودی خاتون‌آباد، ف. (1390)، بررسی میزان آگاهی و به‌کارگیری مدیران از مدیریت کیفیت جامع و رابطه آن با اثربخشی از دیدگاه معلمان در سطح هنرستان‏های شهر کرج، این نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان البرز واحد کرج.
Blandford, Sonia. (2013). The Impact of ‘Achievement for All’ on School Leadership. Educational Management Administration & Leadership. 41. 45-62. 10.1177/1741143212462701.
Krejcie, R.V., & Morgan, D.W., (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement.
Militaru, M., Ungureanu,G, and Chenic,A.S (2013). The prospects of implementing the principles of Total Quality Management (TQM) in education, Procedia - Social and Behavioral Sciences 93 (2013) 1138 – 1141.
Mitreva, E., and Filiposki, O. (2012). Proposal methodology of the subsystem-internal standardization as part of TQM system. International.
Srima, Sudarat & Wannapiroon, Panita & Nilsook, Prachyanun. (2015). Design of Total Quality Management Information System (TQMIS) for Model School on Best Practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 174. 2160-2165. 10.1016/j.sbspro.2015.02.016.
Srima, S, Panita W & Prachyanun N, (2015) Design of total quality management information system (TQMIS) for model school on best practice, Procedia - Social and Behavioral Sciences 174 2160 – 2165.
Taskov, N.& Mitreva, E. (2015). The motivation and the efficient communication both are the essential pillar within the building of the TQM (Total Quality Management) system within the Macedonian higher education institutions, Procedia - Social and Behavioral Sciences 180, 227 – 234.