Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student of Counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 . Associate Professor, Department of Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

4 Associate Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

Abstract

The purpose of this study was to describe the living experiences of 12th grade students of academic motivation. The research method was qualitative and data collection tool was interview. The study population was 12th grade students. The sampling was purposeful so that until the new information was no longer available, the sampling would end, so the sample consisted of 19 students who participated in a semi-structured interview. The data obtained from the interviews were analyzed using the grounded theory method and the texts were analyzed by qualitative content analysis and the main categories of academic motivation were extracted. Thus, the factors affecting academic motivation were coded into three main categories, each with additional subcategories. The main categories obtained are: 1- Individual factors including sub-categories of goal-setting, energy, bright future, self-confidence, self-efficacy, success, interest and learning strategies; 2 family factors including parent support and encouragement; 3. Social factors including encouraging friends and peers, modeling who succeeded. In general, academic motivation is influenced by many factors such as the individual, family and community.

Keywords

ابراهیمی، ن.، صباغیان، ز.، و ابوالقاسمی، م. (1390). بررسی رابطه امید با موفقیت تحصیلی دانشجویان. پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی، 2(60)، 1-16.
استراوس، ای و کربین، جی. (2000). مبانی پژوهش کیفی: فنون موفقیت مراحل تولید نظریه زمینه‏ای. ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نی.
امینی، الف.، ولی‌زاده، س.، و محمدی، ب. (1381). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه یادگیری دانشجویان بالینی و ارائه راهکارهای مناسب جهت تقویت انگیزه آن‏ها از دیدگاه مدرسان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز- 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2، 10-11.
برجعلی، الف. (1397). مدل تأثیر انگیزه تحصیلی با میانجی‏گری سرمایه روان‏شناختی بر موفقیت تحصیلی. فرهنگ مشاوره، 9(33)، 1-19.
بشارت، م.ع.، شالچی، ب.، و شمسی‏پور، ح. (1385). بررسی رابطه هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانش‏آموزان. اندیشه‏های نوین تربیتی، 2(4)، 73-84.
بیابانگرد، الف. (1380). روش‏های پیشگیری از افت تحصیلی. تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
رستمی، ب.، معین، ز.، امینی، ک.، فکور، الف.، و رستمی، ح. (1396). انگیزش تحصیلی و برخی عوامل پیش‏بینی کننده آن در دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان- سال 1395. مجله‏ی توسعه‏ی آموزش در علوم پزشکی، 10(28)، 27-38.
شیوندی، ک.، درتاج، ف.، فرخی، ن.ع.، و ابراهیمی قوام، ص. (1396). مدل یابی پیشرفت ریاضی بر مبنای ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجان‏های پیشرفت و خودنظم جویی تحصیلی. فصلنامه فرهنگ مشاوره، 8(30)، 1-24.
عابدیان، ک.، و شاه‏حسینی، ز. (1391). عوامل مؤثر بر انگیزه دانشجویان پرستاری از انتخاب رشته تحصیلی خود (یک مطالعه مقطعی). فصلنامه سلامت خانواده دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، 1(3)، 32-26.
کهدوئی، س.، فلسفی نژاد، م.ر.، و برجعلی، ا. (1396). تدوین و اعتباریابی مدل علی موفقیت تحصیلی در دبیرستان. فصلنامه اندازه‏گیری تربیتی، 7(28)، 33-64.
گال، م.، بورگ، ب.، و گال، ج. (1998). روش‏های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‏شناسی. جلد دوم. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
گردان شکن، م.، یارمحمدیان، م.ح.، و عجمی، س. (1389). تأثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10 (2)، 131-140.
مشکوه، م. (1390). رابطه بین هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی. فناوری آموزش، 5(3)، 201-204.
نجفی کلیانی، م.، شریف، ف.، معطری، م.، جمشیدی، ن.، و کریمی، ش. (1390). کاهش انگیزه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی. پژوهش پرستاری، 6(21)، 39-47.
References
Askari, J. (2006). Assessment of Risk Factors of Motivational Deficiencies in University Students from their Viewpoints. Iranian journal of psychaitry and clinical psychology, 11(4), 455-462.
Bengtsson, M., & Ohlsson, B. (2010). The nursing and medical students motivation to attain knowledge. Nurse Educ Today, 30 (2), 150-6.
Brown, S. D., Tramayne, S., Hoxha, D., Telander, K., Fan, X., & Lent, R. W. (2008). Social cognitive predictors of college students’ academic performance and persistence: A meta-analytic path analysis. Journal of Vocational Behavior, 72, 298-308.
Byrne, Z. S., Mueller-Hanson, R. A., Cardador, J. M., Thornton, G. C., Schuler, H., Frintrup, A., & Fox, S. (2004). Measuring achievement motivation: tests of equivalency for English, German, and Israeli versions of the achievement motivation inventory. Personality and Individual Differences, 37, 203-217.
Chun, H., & Dickson, G. (2011). A psychological model of academic performance among hispanic adolescents. Journal of youth Adolescence, 40, 1581- 1594.
Ferla, J., Valcke, M., & Cai, Y. (2009). Academic self-efficacy and academic self- concept: Reconsidering structural relationships. Learning and Individual Differences, 19, 499–505.
Kosgeroglu, N., Acat, M. B., Ayranci, U., Ozabaci, N., & Erkal, S. (2009). An investigation on nursing, midwifery and health care students’ learning motivation in Turkey. Nurse education in practice9(5), 331-339.‏