Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Iran

2 Managing Director of Urmia University of Educational Management science Committee

3 Member of educational management group of Urmia University science Committee

4 Department of Geography, Urmia University

5 department of education, Islamic azad university, urmia branch, urmia,iran

Abstract

The purpose of the present study, which is descriptive-analytic, is to investigate and assess the level of development and explanation of the gap between the cities of Ardebil province in terms of educational indicators. Information about 53 indicators in the form of physical facilities educational and educational spaces, educational facilities for students, Students 'academic achievement, economic productivity indices, human resource indices by referring to the statistical and libraries' annual reports, institutional indicators, non-cognitive indices and process indicators were also collected through a questionnaire. Information about the province's education and training, population and housing censuses, statistical yearbooks, and computer data from Iran's Statistics Center have been gathered. SPSS software version 20 and Excel2016 have been used to perform computations. Using Vicon models and the entropy weighing method, the ranking of education and training areas of the province has been carried out. Then, through statistical models such as regression analysis and analysis of variance, ANP network analysis process has been used to analyze the factors affecting the development of education areas in Ardabil province. Finally, the most influential indicators were identified. Based on the findings, Ardebil city ranked first in the first rank and in the city of Aslandoz.

Keywords

احمدی، ع. و موسوی، م. ن. و سادات کهکی، ف. (1394). تحلیل نابرابری فضایی شهرستان‏های استان کردستان با استفاده از شاخص‏های توسعه. دومین کنگره بین‏المللی و پنجمین همایش ملی عمران و توسعه شهری: سنندج، اسفند 1394، 18-22.
اسلامی هرندی، ف.،کریمی ،ف.، و نادی، م. ع .(1398) . شناسایی مؤلفه‌های عدالت آموزشی در آموزش‌وپرورش ایران. مجله پژوهش در نظام‌های آموزشی ، 13(47)،57-77.
پورطاهری، م.، محمدی، ن.، و رکن‏الدین افتخاری، ع. (1393). ارزیابی و سنجش محرومیت در سطح مناطق روستایی مورد: بخش مرکزی شهرستان جوانرود. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 3(3)، 17-40.
حبیبی، آ.، ایزدیار، ص.، و سرافرازی، ا. (۱۳۹۳). تصمیم‏گیری چندمعیاره فازی. تهران: کتیبه گیل.
حکمت نیا، ح. و موسوی م. ن. (1392). کاربرد مدل در جغرافیا با تأکید بر برنامه‏ریزی شهری و ناحیه‏ای، چاپ سوم. تهران: آزادپیما.
حکمت نیا، ح. و موسوی م. ن. (1383). بررسی و تحلیل روند تغییرات سطوح توسعه و نابرابری‌های ناحیه‌ای در استان یزد (1375-1355). مجلهجغرافیاوتوسعه، 2(4)، 101-112.
حکمت نیا، ح. و موسوی م. ن. (1385). کاربردمدلدرجغرافیاباتأکیدبربرنامه‏ریزیشهریوناحیه‏ای. یزد: علم نوین.
خاکپور، ب. و باوان پوری، ع. (1388). بررسی و تحلیل نابرابری در سطوح توسعه‏یافتگی مناطق شهر مشهد. مجلهدانشوتوسعه، 16(27)، 182-202.
روشن، ا. ر.، حسینی لرگانی، س. م.، و قائمی ، ف. (1386). تحلیل برنامه‌های توسعه کشور در بخش آموزش عالی(پس ‌از انقلاب). پژوهش در نظام‌های آموزشی، 4(10)،75-96.
رهنمایی، م. ت. و پور موسوی، س. م. (1385). بررسی ناپایداری‏های امنیتی کلان‏شهر تهران بر اساس شاخص‏های توسعه پایدار شهری. مجله پژوهش‏هایجغرافیایی، 57(38)، 177-193.
زالی، ن. (1379). سطح‏بندیتوسعه منطقه‏ای، نمونهموردیاستانآذربایجانشرقی، پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری. گروه شهرسازی. دانشگاه شیراز.
زیاری، ک.، زنجیرچی، س. م. و سرخ کمال، ک. (1396). بررسی و رتبه‌بندی درجه توسعه‏یافتگی شهرستان‏های استان خراسان رضوی با استفاده از تکنیک تاپسیس. پژوهش‏هایجغرافیایانسانی، 72، 17-30.
شریف زادگان، م. ح. (1385). راهبردهای توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی. فصلنامهرفاهاجتماعی، 6(24)، 9-30.
شیانی، م. (1383). وضعیت شهروندی و موانع تحقق آن در ایران، رساله دکتری جامعه‏شناسی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
صفرزاده، ب. (1392). سنجش درجه‏ی توسعه‏یافتگی شهرهای استان اردبیل بر اساس شاخص‏های خدمات شهری با استفاده از مدل TOPSIS، دومین کنگره بین‏المللی سازه. معماری و توسعه شهری در سال ۱۳۹۳.
قائد رحمتی، ص. و خادم الحسینی، ا. (1389). تحلیلی بر درجه توسعه‌یافتگی شهرستان‏های استان سیستان و بلوچستان، نشریهآمایشمحیط، 3، 97-113.
کلالی، مقدم، ژ. (1378). بررسی پروژه‏های اقتصادی اجتماعی در توسعه مناطق محروم در شهرستان تربت‏جام. پایان‏نامه کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه فردوسی.
محمدی، ج.، عبدلی، ا.، و فتحی بیرانوند، م. (1391). بررسی سطح توسعه‏یافتگی شهرستان‏های استان لرستان به تفکیک بخش‏های مسکن و زیر بنایی و خدمات رفاهی، کشاورزی و صنعت. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 12(25)، 127-150.
موسایی، م.، و احمدزاده، م. (1388). آموزش توسعه‏ای و توسعه پایدار. توسعه راهبر، 58(18)، 209-223.
نسترن، م. و فتاحی، س. (1388). سطح‏بندی شهرستان‏های استان گلستان ازنظر شاخص‏های توسعه‏یافتگی با استفاده از روش تحلیل عاملی. جغرافیاومطالعاتمحیطی، 1(1)، 43-54.
نسترن، م. (1382). تبیین فضایی و تحلیل پراکنش نما گرهای آموزشی، مطالعه موردی: مناطق شهری اصفهان. مجلهپژوهشیعلومانسانیدانشگاهاصفهان، 15، 39-58.
یزدانی، م. ح.، غفاری گیلانده، ع. و علیزاده، ی. (1392). بررسی و رتبه‏بندی توسعه آموزشی نواحی نوزده‏گانه آموزش‏وپرورش استان اردبیل. دوفصلنامهمطالعاتبرنامه‏ریزیآموزشی، 2(4)، 38-65.
References
Ahmadi, A. M., Mousavi, M. N. & Sadat Kohaki, F. (2015). Analysis of Spatial Inequality of Kurdistan Cities Using Development Indices. Second International Congress and Fifth National Conference on Civil and Urban Development: Sanandaj, 18-22. [In Persian]
Alexiadou, N. (2005). Social exclusion, and educational opportunity: the case of British education policies within a European Union context. Globalisation, Societies and Education3(1), 101-125.
Bailey, N., Flint, J., Goodlad, R., Shucksmith, M., Fitzpatrick, S., & Pryce, G. (2003). Measuring deprivation in Scotland: developing a long-term strategy. Final Report, Scottish Executive Central Statistics Unit.
Habibi, A., & Sadiqah, I. (2014). Fuzzy Multi-criteria Decision Making. Gill's Inscription Publications. [In Persian]
Hekmatya, H., & Mousavi, M-N. (2007). Model application in geography with emphasis on planning. Urban and Regional. Yazd: Modern Science Publications. [In Persian]
Hekmatya, H., & Mousavi, M-N. (2013). Model application in geography with emphasis on urban and regional planning, Third Edition. Tehran: Azadpima Publications. [In Persian]
Hekmatya, H., & Mousavi, M-N. (2004). A Study and Analysis of Process of Development Levels Changing and Regional Inequalities in Yazd Province During 1976-1996. Journal of Geography and Development, 2(4), 101-112. [In Persian]
Islami Harandi Karimi, F., & Nadi, M. A. (2020). Identifying the Components of Educational Justice in Iranian Education. Journal of Research in Educational Systems, 13 (47), 57-77. [In Persian]
Soares, J. O., Marquês, M. M. L., & Monteiro, C. M. F. (2003). A multivariate methodology to uncover regional disparities: A contribution to improve European Union and governmental decisions. European Journal of Operational Research145(1), 121-135.
Kalali Moghaddam, J. (2000). Nvestigation of socio-economic projects in development of deprived areas in Torbat Jam city. M.Sc., Mashhad: Ferdowsi University. [In Persian]
Khakpour, B., & Bavani Pouri, A. (2010). Investigation and analysis of inequality in developmental levels of Mashhad. Journal of Knowledge and Development (Scientific - Research), 16 (27), 202-182. [In Persian]
Laurini, R. (2018). Information systems for urban planning: a hypermedia cooperative approach. CRC Press. Routledge, New York.
Leinonen, T. (2001). Equality of Education-A Comparative Study of Educational Ideologies of the World Bank and the Governments of Zambia in 1971-1996 (Master's thesis). University of Tampere.
Mohammadi, J., Abdoli, A., & Fathibiranvand, M. (2012). Investigation of Development Level of Lorestan Provinces by Separation of Housing and Infrastructure and Welfare Services, Agriculture and Industry. Geographical Sciences Applied Research, 12 (25), 127-150. [In Persian]
Mosaic, M., & Ahmadzadeh, M. (2009). Developmental Education and Sustainable Development, Leadership Development, 58 (18), 209-223. [In Persian]
Nastaran, M., & Fatahi, S. (2009). Ranking of Golestan Provinces for Development Indicators Using Factor Analysis Method. Geography and Environmental Studies, 1 (1), 43-54. [In Persian]
Nastaran, M. (2003). Spatial Explanation and Distribution Analysis of Educational Representatives, Case Study: Isfahan Urban Areas), Journal of Isfahan University of Humanities Research, 15, 58-39. [In Persian]
Pour Taheri, M., Mohammadi, N., & Rakneddin Eftekhari, A. (2014). Evaluation and Evaluation of Deprivation in Rural Areas Case: Central District of Javanrood, Journal of Space Economics and Rural Development, 3(3), 17-40. [In Persian]
Qaed Rahmati, S. & Khadim al-Husseini, A. (2011) .An Analysis on the Expansion Rate of Sistan and Baluchestan Provinces, Environmental Preparation Journal, 3, 97- 113. [In Persian]
Rahnami, M. T. & Pour Mousavi, S. M. (2007). Investigation of Tehran Metropolitan Security Instability Based on Sustainable Urban Development Indicators. Magazine. Geographical Researc, 57(38), 177-193. [In Persian]
Roshan, A. R., Hosseini Largani, S. M., & Ghaemi, F. (2007). Analysis of Development Plans in the Higher Education (Post-Revolutionary) Sector, Research in Educational Systems, 4 (10), 75-96. [In Persian]
Safarzadeh, B.(2014). Evaluation of Ardebil City Development Level Based on Urban Services Indicators Using TOPSIS Model, Second International Structural Congress. Architecture and Urban Development in Year 2014. [In Persian]
Sharif Zadegan, M. H. (2007). Strategies for Economic Development and Social Justice. Social Welfare Quarterly, 6(24), 9-30. [In Persian]
Shiani, M. (2005). Citizenship Status and Obstacles to Realization in Iran, PhD Thesis in Sociology. Tehran: Allameh Tabatabai University. [In Persian]
Sindzingre, A. N. (1999, February). Exclusion and Poverty in Developing Countries: some issues. In Villa Borsig Workshop on Inclusion, Justice, and Poverty Reduction, German Foundation for International Development, Bonn (pp. 2-4).
Townsend, P. (1987). Deprivation. Journal of Social Policy, 16(2), 125–145.
Yazdani, M. H., Ghaffari Gilandeh, A., & Alizadeh, Y. (2014). Investigating and Ranking Educational Development of Nineteen Areas of Education in Ardabil Province, Two Quarterly Journal of Educational Planning Studies, 2(4), 38-65. [In Persian]
Zali, N. (2000). Regional Development Grading, Case Study of East Azarbaijan Province, MSc Thesis, Faculty of Art and Architecture. Department of Urban Planning. Shiraz University. [In Persian]
Ziyari, K., Zanjirchi, S. M. & Sorkh Kamal, K. (2018). Investigating and ranking the degree of development of Khorasan Razavi cities using TOPSIS technique. Human Geography Research, 17, 72-30. [In Persian]