Document Type : Original Article

Authors

Faculty of Library and Information Science, Payam Noor University, Qom

Abstract

The aim of the present research was to predict self-control based on excitement and self-centrism, and the mediating role of coping styles. The method of the study was descriptive and correlational with structural equations. The population of the study included the students in the second semester in 1396-97, who were 380 based on the statistics by the education department. The sampling technique was random clustering. Considering the Morgan table, 181 students were sampled for the purpose of the study. The instruments were Tony (2004) Questionnaire of Self-Control, Arnett’s excitement Scale (1992), Lopsly et al. (1997) Questionnaire of Self-Centrism, and Lazaro’s and Flookman (1985) Coping Styles Questionnaire. For data analysis, the SPSS version 21 was used for Multivariate Regression with the significance levels 0.05 along with Lizrel for structural equations. The results revealed that there is multiple relationship between self-control, excitement, and self-centrism and the mediating role of coping styles. There was also a relationship between self-control and excitement and the mediating role of coping styles. A relationship was also found between self-control and self-centrism and the mediating role coping styles. There was also a relationship between excitement and self-centrism and the mediating role of coping styles.

Keywords

آقایوسفی، ع.، زارع، ح. و پوربافرانی، س. (1393). بررسی رابطه خود میان‏بینی با سازگاری اجتماعی دانشجویان. مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه پیام نور، 3، 152-141.
رضایی، ن.، دلاور، ع. درتاج، ف. سعدی‌پور، ا. و ابراهیمی قوام، . (1395). تأثیر مهارت‏های مقابله‏ای بر خودکنترلی و خودکارآمدی امتناع از رفتارهای پرخطر. فصلنامه انتظام اجتماعی، 8(6)، 1-23.
رفیعی پور، ا.، شفقتی، س.، عابدینی، ع.، و جعفری، ط. (1398). پیش‌بینی اضطراب امتحان بر اساس ابعاد دشواری در تنظیم هیجان در دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 13(46)، 111-122
رنجبرنوشری، ف. بشرپور، س.، حاجلو، ن. و نریمانی، م. (1397). تاثیر آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان بر خودکنترلی، سبک خوردن و نمایه توده بدنی در دانشجویان. فصلنامه آموزش و بهداشت و ارتقاء ایران، 6(2)، 125-133.
عباسیان، ف.، صادقی، م.، و قدم پور، ع. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان ناسازگار. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 13(44)، 71-87.
حافظی، ف. و امیریه، ش. (1394). مقایسه سطح هیجان‏خواهی و خودکنترلی در دانش‏آموزان مدارس عادی و نمونه دولتی، اولین همایش ملی روان‌شناسی و خانواده اهواز.
شیخ دارانی، ه. و مهرابی، ح. (1395). تعیین نقش هیجان‏خواهی‏، خودکنترلی و اطرافیان در گرایش به اعتیاد در نوجوانان دختر، همایش ملی پیشگیری از اعتیاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر.
فاطمی، م. (1395). هوش هیجانی، (چاپ اول). تهران: سارگل.
گلکار، ح.، آزاد فلاح، پ.، و رسول زاده طباطبایی، س. (1390). بررسی تأثیر آموزش مهارت‏های مقابله‏ای بر سلامت عمومی و حرمت خود. مطالعات روان‌شناسی بالینی، 1(2)، 1-24.
محمدی، ح. و موسوی، و. (1394). مقایسه تنظیم هیجان و خودمهارگری در کودکان با و بدون نارسایی توجه-فزون کشی. سلامت روان کودک، 2(2)، 21-33.
محمدی، د.، ترابی، ا. و غرایی، ب. (1387). بررسی تعیین ارتباط سبک‏های مقابله‏ای با هوش هیجانی در دانش‏آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران، مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 14(2)، 176-183.
منصور، م. و دادستان، پ. (1390). روان‌شناسی ژنتیک 2: نظام‌های تحولی از روان تحلیل‏گری تا رفتارشناسی و نظام‌های عینی. تهران: رشد.
موسوی مقدم، ر. هوری، س.، امیدی، ع. و ظهیر‎خواه، ن. (1394). بررسی رابطه هوش معنوی با خودکنترلی و مکانیسم‏های دفاعی در دانش‏آموزان دختر سال سوم متوسطه. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 25(1)، 59-64.
نادری، م. (۱۳۸۹). تحلیل وب‌سایت‌های کودکان از دیدگاه نظریه رشد شناختی پیاژه: نیم دوره عملیات عینی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع‏رسانی، دانشگاه فردوسی مشهد.
نریمانی، م.، غفاری، م. گنجی، م.، و ابوالقاسمی، ع. (1384). مقایسه خودپایی و هیجان خواهی در ورزشکاران حرفه‏ای و غیرحرفه‏ای. نشریه پژوهش در علوم ورزشی، 3(9)، 137-149.
وادزورث، ب. (1378). روان‌شناسی رشد: تحول شناختی و عاطفی از دیدگاه پیاژه. ترجمه جواد صالحی فدردی، امیر امین یزدی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
Abasian, F., Sadeghi, M., & Ghadampour, E. (2019). Effect of Training of Self-Regulation Strategies on Academic Self-Efficacy and Academic Adjustment of Maladaptive High School Students. Journal of Reserch in Educational Systems, 13(44), 71-87. [In Persian]
Aghayousafy, A., Zare, H., & Porbafr, S. (2014). A Study of Relationship between Egocentrism and Social Adjustment. Social Cognition, (3), 141-152. [In Persian]
Arnett, J. (1992). Sensation seeking: A new conceptualization and a new scale. Journal of Personality & Individual Difference, 16(2), 289-296.
Berger, F. (2017). Adolescent egocentrism: a comparison among adolescents and adults. Journal of Adolescence, 23, 343-354.
DeRider, T. D., DeBoer, B. J., Baker, A. B. & VanHooft, A. J. (2011). Not doing bad things is not equivalent to doing the right thing: Distinguishing between inhibitory self-control. Pers Individ Dif, 50, 1006-1011.
Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child Development, 38, 1025-1034.
Fatemi, M. (2016). Emotional Intelligence (Vol. 1). Tehran, Iran: Sargol. [In Persian]
Golkar, H., Azad Fallah, P., & Rasol zadeh Tabatabai, S. K. (2011). The Effect on General Health and Coping Skills and Self Esteem. Clinical Pschology Studies, 1(2), 1-24. [In Persian]
Hafezi, F., & Amirieh, S. (2015). Comparison of the level of sensation seeking and self-control in public school students and government sample. First National Conference on Psychology and Family. Islamic Azad University of Ahvaz. [In Persian]
Hittner, J. B. & Swickert, R. (2013). Sensation seeking and alcohol use: A meta-analytic review. Journal of Addictive Behavior, 31, 13-40.
Lapsley, D. K., Flannery, D. J., Gotlschlich, H. & Raney, M. (1996). Sources of risk and resilience in adolescent mental health, poster session presented at the sixth biennial meeting of the society for research on adolescence. Boston. MA.
Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1988). Stress, appraisal and coping. New York, Springer; 1-11.
Levine, F., & Friedman, H. S. (2002). Nonverbal display of emotion in public and private: Self-monitoring, personality, and expressive cues. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 766-775
Longshore, D., Chang, E., & Messina, N. (2005). Self-control and social bonds: A combined control perspective on juvenile offending. Journal of Quantitative Criminology, 21, 419-437.
Longshore, D., Chang, E., & Messina, N. (2005). Self-control and social bonds: A combined control perspective on juvenile offending. Journal of Quantitative Criminology, 21, 419-437.
Mansor, M., & Dadsetan, P. (2011). Genetic psychology 2: The psychological evolution from birth to aging. Tehran: Roshd. [In Persian]
Mohammadi, H., & Mosavi, V. (2015). Comparison of Emotional Regulation and Self-Control in Children with and without Attention. Journal of child Mental Health, 2(2), 21-33. [In Persian]
Mohammadi, S. D., Torabi, S. E., & Gharaei, B. (2008). The Relationship between Coping Styles and Emotional Intelligence in Students. Journal of Pschology and Clinical Pschology, 14(2), 176-183. [In Persian]
Musavimoghadam, S. R., Hori, S., Omidi, A., & Zahirikhah, N. (2015). Evaluation of relationship between intellectual intelligence and self-control, and defense mechanisms in the third year of secondary school girls. Medical Science Jornal of Islamic Azad University, 25(1), 59-64. [In Persian]
Naderi, M., & Pari Rokh, M. (2010). Overview of Pediatric Web Site Analysis from Piaget's Cognitive Theory (Objective Half Period). Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian]
Narimani, M., Ghafari, M., Ganji, M., & Abolghasemi, A. (2005). Comparison of self-esteem and emotion-seeking in professional and non-professional athletes. Research in Sport Science, 3(9), 137-149. [In Persian]
Penley, J. A. J. (2012). Associations among the big five, emotional responses, and coping with acute stress. Personality and Individual Differences, 32, 1215-1228.
Ranjbar Noushari, F., Basharpoor, S., Hajlo, N., & Narimani, M. (2018). The Effect of Emotion Regulation Skills’ Training on Self-Control, Eating Styles and Body Mass Index in Overweight Students. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 6(2), 125-133. [In Persian]
Reza'ea, N., Delavar, A., Dortaj, F., Sadi Por, E., & Ebrahimi Ghevam, S. (2016). The Effect of Coping Skills on Self-Control and Self-efficacy of Refusing High Risk Behaviors (Study of Protective Factors of Adolescent Risk Behaviors). Quarterly Entezam-E-Ejtemaei, 8(6), 1-23. [In Persian]
Rafiepoor, A., Shafaqati, S., Abedini, A., & Jafari, T. (2019). Prediction of Test Anxiety Based on Difficulties in Emotion Regulation in High School Students in Tehran. Journal of Research in Educational Systems, 13(46), 111-122. [In Persian]
Shaikh Darani, H., & Mehrabi, H. A. (2016). Determining the Role of Sensation Seeking, Self-Control, and People in the Tendency to Addiction in Female Adolescents. National Conference on Addiction Prevention. Shahin Shahr: Islamic Azad University of Shahin Shahr Branch. [In Persian]
Spangler, G. & Rihaezer, K. (2016). Biobehavioral organization in sesurly and insecurely attached infant. Child development, 64, 1439-1450.
Tangney, J. P. Baumeister, R. F. & Boone, A. L. (2013). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. J Pers, 72(2), 271–324.
Vohs, D. V., Baumeister, F. R., Schmeichel, B. J., Jean, M. T., Noelle, M. N, & Dianne, M. T. (2010). Making choices impairs subsequent self-control: A limited-resource account of decision making, self-regulation and active Initiative. Personality Processes and Individual Difference, 45, 883-898.
Wadsworth, B. (1999). Growth Psychology: A Transformational and Emotional Transition from Messenger's Case. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian]
Wikstrom, P. & Treiber, K. (2014). The role of self-control in crime causation. European Journal of Criminology, 4, 237-267.
Zuckerman, M. (2012). The Sensation Seeking and Risky Behavior. Washington DC: American Psychological Association.