Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Management , Educational management, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.

2 Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Bardaskan, Iran

3 Department of Management, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran

4 Department of Mathematical sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran

5 Department of Management, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.

Abstract

To help improve the quality of the state higher education system, the current study aimed at identifying and ranking the factors which affect the academic authority of universities.(A Case Study on Imam Reza International University, Peace Upon Him) This study is an applied one with respect to its aim and is a library and Delphi one concerning its quality. Applying the library method, this research identified a series of factors which affect the academic authority of universities, and then it investigated and finalized them through reaching a consensus among a group of experts. The members of this group of 15 were selected by means of snowball sampling and the priorities of the above mentioned factors were determined through analytic hierarchy process. The factors affecting the university academic authority were identified in the form of 902 primary subject matters, and after being screened and classified at various levels, they were defined in the form of 45 sub factors and each was ranked according to its level of importance. Based on the viewpoints expressed by the experts group and according to importance, the factor of educating and empowering a human capital that has self-confidence and entrepreneurial skills was ranked first in the series of factors which affect the university academic authority. The existence of a national and transnational synergistic academic network was ranked second and the factor of creating an appropriate pyramid of faculty members by employing qualified and specialized forces had the third priority.

Keywords

پوررضا، ر. (1390). رسالت آموزش در کسب مرجعیت علمی از منظر نقشه جامع علمی کشور. مجموعهمقالاتاولینهمایشملیآموزشدرایران1404. تهران: پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت.
پورعزت، ع. الف.، خواستار، ح.، طاهری عطار، غ.، فراحی، م. م. و نرگسیان، ع. (1387). الگوی مطلوب طرّاحی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران در عصر جهانی‏شدن. مطالعات معرفتی در دانشگاهاسلامی، 12(4).3-22.
تابان، م.، سیدجوادین، ر.، اله پور اشرف، ی.، یاسینی، ع. و ویسه، م. (1395). شناسایی مؤلفه‏های مرجعیت علمی در آموزش عالی ایران با رویکرد داده بنیاد. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 20(2)، 163-182.
حکمت افشار، م.، کلانتری، س.، ثناگو، الف. و جویباری، ل. (1392). احیای رویکرد مرجعیت علمی: دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 2(2)، 125-133.
خراسانی، الف.، فتحی واجارگاه، ک. و قنبری، ر. (1394). تأملی بر اهمیت کارکرد پژوهشی دانشگاه در روند توسعه علمی و مرجعیت علمی. اولین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روان‌شناسی، مشاوره و آموزش در ایران. تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
خلیلی، الف.، خورسندی طاسکوه، ع. غیاثی ندوشن، س. و آراسته، ح. م. (1397). چگونگی کاربست قدرت در استقلال دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران؛ یک تحلیل گفتمان انتقادی. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12(43)، 7-24.
رضاپور، ح. و فتاحیان، م. ح. (1396). آینده انقلاب اسلامی و قدرت نرم آموزش عالی، مطالعات انقلاب اسلامی، 14 (49)، 55-74.
سیدجوادین، ر. و تابان، م. (1396). مدیریت توسعه منابع انسانی با رویکرد مرجعیت علمی. تهران: نگاه دانش.
فیاض، الف. و افشار کهن، ز. (1390). گذری بر بسترهای فرهنگی تحقق مرجعیت علمی در جهان. مجموعهمقالاتهمایشملیآموزشدرایران1404. تهران: پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت.
قمی، ح.، زادگان، ع.، علی زاده و.، خدایاری، م. ت. و همتی، م.ع. (1390). بررسی عوامل دستیابی به مرجعیت علمی از دیدگاه استادان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. افق توسعه آموزش پزشکی، 4 (3)، 51-53.
قوام‏آبادی، م.غ.، مرتضوی نژاد، م.، نوروزی، س.، جوادی، م.، نانی، س. و عبدالحسین زاده، م. (1394). الگوی مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانات مقام معظم رهبری. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 18(68)، 5-30.
گودرزی، غ؛ و رودی، ک. (1390). تبیین مرجعیت علمی برای نهادهای علمی کشور با رویکرد تئوری مفهوم‏سازی بنیادی. نشریه سیاست علم و فناوری، 4(2)، 75-89.
محمدی نژاد، ب. (1390). مجموعه‏ای برایتحولدرحوزهبرنامه‏ریزیآموزشی. تهران: دفتر پشتیبانی‏ و حمایت ‏آموزش ‏عالی.
مقدسی، ج.، محمدخانی، ک. و محمدداودی، الف. ح. (1397). شناسایی روش‌های توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی؛ مورد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12(43)، 25-39.
Davey, T., Baaken, T., Galan Muros, V., & Meerman, A. (2011). The state of European University-business cooperation. Part of the DG Education and Culture Study on the cooperation between higher education institutions and public and private organisations in Europe.
Fayyaz, I. & Afshar Kohan, Z. (2011). Crossing the Cultural Bases of Realizing Academic Authority in the World. National Conference on Education in Iran 1404. Tehran: Research Institute of Science, Technology, and Industrial. [In Persian]
Gardner, P. L., Fong, A. Y., & Huang, R. L. (2010). Measuring the impact of knowledge transfer from public research organisations: a comparison of metrics used around the world. International Journal of Learning and Intellectual Capital7(3-4), 318-327.
Ghavam Abadi, M.Gh., Mortazavinezhad, M., Nowruzi, S., Javadi, M. & Abdolhosseinzadeh, M. (2015). The pattern of scientific authority in the Islamic Republic of Iran based on the statements of the Supreme Leader. Quarterly of Basij Strategic Studies, 18(68), 5-37. [In Persian]
Ghomi, H., Zadegan, A., Ali Zadeh, V., Khodayari, M. T. & Hemmati, M. A. (2011). Investigating the Factors of Achieving Scientific Authority from the Viewpoints of Tabriz University of Medical Sciences Professors. Horizon of Medical Education Development Horizon, 4(3), 51-53. [In Persian]
Goodarzi, Gh. & Rudi, K. (2011). Explanation of Scientific Reference for Scientific Institutions of the Country with Fundamental Conceptual Theory Approach. Science and Technology Policy, 4(2), 75-108. [In Persian]
Hekmat Afshar, M., Kalantari, S., Thinago, A. & Joybari, L. (2013). The revival of scientific authority approach: Graduate Students' Viewpoints of Golestan University of Medical Sciences. Qualitative Research in Health Sciences, 2(2), 125-133. [In Persian]
Khalili. A., Khorsandi Tasko, A., Ghiyasi Nadoshan, S. & Araste, H. R. (2019). How Power Applies to Academic Independence in Iranian Higher Education System; A Critical Discourse Analysis. Quarterly Journal of Research in Educational Systems, 12(43), 7-24. [In Persian]
Khorasani, A., Fathi Vajargah, K. & Ghanbari, R. (2015). The importance of university research function in the process of scientific development and scientific authority. Tehran: Association for the Development and Promotion of Fundamental Science and Technolpgy. [In Persian]
Mohammadinejad, B. (2011). Development in Educational Planning. Tehran: Higher Education Support Office. [In Persian]
Moghadasi, J., Mohammad Khani, K. & Mohammad Davoodi, A. H. (2019). Identifying Employee Development Methods in Higher Education System; Case Study of Islamic Azad University Region 8. Quarterly Journal of Research in Educational Systems, 12(43), 25-39. [In Persian]
Noaman, A. Y., Ragab, A. H. M., Madbouly, A. I., Khedra, A. M., & Fayoumi, A. G. (2017). Higher education quality assessment model: Towards achieving educational quality standard. Studies in Higher Education42(1), 23-46. To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2015.1034262. Published online: 22 Apr 2015.
Perkmann, M., Neely, A. & Walsh, K. (2011). How should firms evaluate success in university–industry alliances? A performance measurement system–R&D Management, 41, 202–216.
Por Reza, R. (2012). The mission of education in acquiring scientific authority from the perspective of comprehensive scientific map of the country Proceedings of the First National Conference on Education in Iran 1404. Tehran: Science, Technology and Industry Policy Research Institute. [In Persian]
Purazat, A., Khastar, H., Taheri Attar, Gh., Farahi, M. M. & Nargesian, A. (2009). Desirable pattern of design of universities and institutes of higher education in the era of globalization. Studies of the Islamic Revolution, 12(4), 3-22. [In Persian]
Rezapor. H. & Fatahiyan, M. H. (2018). The Future of the Islamic Revolution and the Soft Power of Higher Education. Studies of the Islamic Revolution, 13(49). 55-74. [In Persian]
Romani-Dias, M., Carneiro, J.  &Barbosa, A. S.  (2019). Internationalization of higher education institutions: the underestimated role of faculty. International Journal of Educational Management, 33(2), 300-316. To link to this article: https://doi.org/10.1108/IJEM-07-2017-0184
Sayyd Javadin, R. & Taban, M. (2017). Human resource development management with The approach of scientific authority. Tehran: Negahe Danesh. [In Persian]
Taban, M., Sayyd Javadin, R., AllahporAshraf, Y., Yasini, A. &Vase, M. (2016). Identification of Scientific Reference Components in Iranian Higher Education with Data Base Approach. Quarterly of Knowledge Studies in The Islamic University,‏ 20(67), 163-182. [In Persian]