Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Education, Payame Noor university, Tehran, Iran

2 Department of Education, University of Semnan, Semnan, Iran

3 Associate professor of Department of Psychology in Semnan University, Semnan, Iran

Abstract

The main objective of this research was to develop a model for improving the quality of technical and vocational training. In this research, a research methodology based on the approach of Grounded Theory has been used. In this research, the statistical population of the experts in the field of technical and vocational training, includes faculty members, managers, and owners of industries in Kurdistan province. Using snowball sampling method, 18 people were selected as key informants. The data were collected through a semi-structured interview. Two methods including reviewing the participants and reviewing non-participating experts in the research were used to obtain valid and reliable data. Based on the results, this model has causal conditions (professional competencies of educators, educational factors and administrative factors), contextual (cultural and economic context), intervener (international factors and technological factors), strategies (outsourcing, empowerment, development and expansion of information and communication technology, policy-making and educational planning,), and outcomes (economic growth, educational factors improvement, and social development).

Keywords

بختیاری نژاد، ف. و شیخان، ن. (1395). توسعه فناوری در کشور با بازبینی برنامه درسی رشته‏های مهندسی. فصلنامه آموزش در مهندسی ایران، 18(70)، 21-36.
حسینی، م.، صدری، ع. و مطور، م. (1391). جایگاه اشتغال دانش‏آموختگان هنرستان‏های فنی و حرفه‏ای و کاردانش در شهر شیراز. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 6(17)، 107-127.
خورشیدی، ع. و فرخی، د. (1391). مؤلفه‏های سازنده شایستگی‏های مهارت آموختگان. دو فصلنامه مطالعات برنامه‏ریزی آموزشی، 1(2)، 131-162.
سلیمی، ج. (1391). آموزش فنی و حرفه‏ای در قرن 21: سیاست‏های یونسکو در خصوص آموزش فنی و حرفه‏ای در عصر اطلاعات و مقایسه جایگاه آموزش فنی و حرفه‏ای ایران با آن سیاست‏ها. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 6(17)، 25-43.
سوزنچی کاشانی، ا. (1393). اقتصاد دانش‏بنیان، تأملی در مفاهیم و نظریه‏ها، چاپ اول. اصفهان: انتشارات پژوهشگاه مهندسی بحران‏های طبیعی شاخص پروژه.
صالحی عمران، ا. (1393). آسیب‏شناسی مدیریت آموزش‏های مهارتی کشور. فصلنامه مهارت‏آموزی، 2(8)، 25-48.
عبداللهی، ح. (1395)، ارزیابی سازوکارهای تجربه‏شده برقراری ارتباط بین آموزش‏ فنی و حرفه‏ای رسمی و بازار کار در ایران. فصلنامه پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، 13(22)، 152-167.
عزیزی، ن. و نصیری، ر. (1393) مؤلفه‏های تأثیرگذار بر کارآفرینی در سازمان‏های آموزشی: واکاوی سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای استان کردستان. دو فصلنامه مطالعات برنامه‏ریزی آموزشی، 3(6)، 152-189.
معصومی، ب. و کاوندی، ح. (1391)، بررسی نقش نظام آموزش مهارتی در کارآفرینی و اشتغال هنرستان‏های فنی و حرفه‏ای شهر اهواز، فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 6(17)، 45-69.
Abdollahi, H. (2015). Evaluation of the Experienced Mechanisms of linked between technical and vocational trining and the Labor Market in Iran. Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning, 22, 152-167. [In Persian].
Azizi, N. & Nasiri, R. (2014). Components that affecting on of Entrepreneurship in Educational Organizations: A Study of the Technical and Vocational Education of Kurdistan Province. Journal of Educational Planning Studies, 3(6), 152-189. [In Persian].
Azizi, N., & Alikhani, P. (2013). A Consideration on the TVET’s Challenges in Iran: Emerging TVET Priorities for the Knowledge-based Economy. In European Conference on Educational Research (ECER 2013).
bakhtiari nejad, F., & Sheikhan, N. (2016). Technology development in the country with the revision of engineering courses curriculum. Iranian Journal of Engineering Education, 18(70), 21-36. doi: 10.22047/ijee.2016.16247. [In Persion].
Boahin, P. (2018). Competency-based curriculum: A framework for bridging the gap in teaching, assessment and world of work. International Journal of Vocational and Technical Education Research, 4(2), 1-15.
Bridges, C. (2008). Entrepreneurship education and economic development: preparing the workforce for the twenty-first century economy.
Falk, M., & Seim, K. (2001). The impact of information Technology on high-skilled labor in services: Evidence from firm-level panel data. Economics of Innovation and New Technology, 10(4), 289-323.
Florida, R. (2003). Entrepreneurship, creativity, and regional economic growth. The emergence of entrepreneurship policy, 39-58.
Hart, D. M. (Ed.). (2003). The emergence of entrepreneurship policy: governance, start-ups, and growth in the US knowledge economy. Cambridge University Press.
Hasanefendic, S., Heitor, M., & Horta, H. (2016). Training students for new jobs: The role of technical and vocational higher education and implications for science policy in Portugal. Technological Forecasting and Social Change113, 328-340.
Khorshidi, A. & Farrokhi, D. (2012). Components of competency in Student Skills. Journal of educational planning studies, 1(2), 131-162. [In Persian].