نسرین صالحی نژاد؛ فریبرز درتاج؛ علی اکبر سیف؛ نورعلی فرخی
چکیده
مطالعة حاضر با هدف تعیین اثربخشی بستة آموزشی مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر مهارتهای شناختیِ درسِ علومِ دانشآموزان دختر پایة هشتم در سال تحصیلی 96-1395 انجام شده است. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش، کلیة دانشآموزان دختر پایة هشتم مدارسِ دارای ...
بیشتر
مطالعة حاضر با هدف تعیین اثربخشی بستة آموزشی مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر مهارتهای شناختیِ درسِ علومِ دانشآموزان دختر پایة هشتم در سال تحصیلی 96-1395 انجام شده است. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش، کلیة دانشآموزان دختر پایة هشتم مدارسِ دارای امکانات سختافزاریِ شهرِ کرمان بودند، که درمجموع تعداد 40 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب و به شیوة تصادفی در دو گروه (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون همة شرکتکنندگان، با استفاده آزمون پژوهشگر ساختة مهارتهای شناختیِ درسِ علوم، شامل 60 سؤال چهارگزینهای و 10 سؤال تشریحی، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسة دوساعته بستة آموزشی مبتنی بر نرمافزار ساختِ نقشة ذهنی و گروه کنترل آموزش مرسوم را از طرف معلم دریافت کردند. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس تکمتغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، دانشآموزانی که بستة آموزشی مبتنی بر نرمافزار ساختِ نقشة ذهنی را آموزش دیدند، نمراتِ بالاتری در مهارتهای شناختی کل و همچنین در کلیة سطوح مهارتهای شناختی بهویژه مهارتهای (یادآوری، فهمیدن، کار بستن، تحلیل) کسب کردند. بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد میشود، نقشههای ذهنی بهعنوان ابزاری جهت فعال کردن یادگیریهای قبلی دانشآموزان و ایجاد ارتباط بین مفاهیم درسی بهمنظور درک هر چهبهتر مطالب، در آموزش و تدریس مورداستفاده قرار گیرند.
وحید خوش روش؛ علیرضا کیامنش؛ هادی بهرامی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه مؤلفههای نابرابریهای جنسیتی در حیطههای اجتماعی، آموزشی-فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی با انگیزش تحصیلی زنان بود. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بوده است. شرکتکنندگان 360 زن دانشجوی 20 تا 35 ساله دانشگاههای آزاد ساری، تنکابن و چالوس بودند که به روش تصادفی و خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه مؤلفههای نابرابریهای جنسیتی در حیطههای اجتماعی، آموزشی-فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی با انگیزش تحصیلی زنان بود. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بوده است. شرکتکنندگان 360 زن دانشجوی 20 تا 35 ساله دانشگاههای آزاد ساری، تنکابن و چالوس بودند که به روش تصادفی و خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه سنجش نابرابری جنسیتی پژوهشگر ساخته و انگیزش تحصیلی والرند استفاده شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون در نسخه 23 SPSS انجام شد. بین کل مؤلفههای نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی ارتباط مثبت وجود داشت و با افزایش نابرابری جنسیتی، انگیزش افزایش مییافت. همبستگی بین نابرابری آموزشی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی با انگیزش تحصیلی معنیدار بود. بر اساس یافتهها، اهمیت نابرابری جنسیتی بر انگیزش تحصیلی زنان موردبحث قرار گرفت.
محمد نریمانی؛ میرنادر میری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای تشکیلدهنده و عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی رتبههای برتر کنکور در قالب یک الگوی پارادایمی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، نظریه زمینهای مبتنی بر رویکرد اشتراوس و کوربین و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 33 دانشجوی رتبه برتر کنکور در مقاطع و رشتههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای تشکیلدهنده و عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی رتبههای برتر کنکور در قالب یک الگوی پارادایمی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، نظریه زمینهای مبتنی بر رویکرد اشتراوس و کوربین و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. شرکتکنندگان شامل 33 دانشجوی رتبه برتر کنکور در مقاطع و رشتههای مختلف تحصیلی در سال 96-1395 بودند که بر اساس روش نمونهگیری نظری و اصل اشباع انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که سازه موفقیت تحصیلی بهعنوان مقوله اصلی مبتنی بر مؤلفه دستیابی به اهداف است. از مؤلفههای تشکیلدهنده این مقوله میتوان به قبولی در دانشگاههای معتبر، رسیدن به مدارج عالی علمی و کسب تخصص در رشته تحصیلی اشاره کرد. همچنین از عوامل اثرگذار بر موفقیت تحصیلی میتوان به غایتنگری و خودباوری بهعنوان شرایط علی؛ حمایت خانوادگی و امکانات آموزشی بهعنوان شرایط زمینهای؛ هوش تحصیلی بهعنوان شرایط واسطهای و پشتکار و برنامهریزی بهعنوان راهبرد اشاره کرد. مقوله مرکزی به دست آمده، انگیزش موفقیت تحصیلی است که تمام عوامل علی، زمینهای و مداخلهای تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی را در بر گرفته و نیز پاسخ نهایی به سؤال اصلی پژوهش یعنی عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی است.
محترم نعمت طاوسی؛ زهرا قهری صارمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای سبکهای مقابله در رابطه بین هسته ارزشیابیهای خود و فرسودگی تحصیلی بوده است. با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای، 233 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در نیمسال تحصیلی دوم 95-94 انتخاب شدند و به مقیاس هسته ارزشیابیهای خود (جاج، ارز، بونو و تورسن، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای سبکهای مقابله در رابطه بین هسته ارزشیابیهای خود و فرسودگی تحصیلی بوده است. با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای، 233 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در نیمسال تحصیلی دوم 95-94 انتخاب شدند و به مقیاس هسته ارزشیابیهای خود (جاج، ارز، بونو و تورسن، 2003)، سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانوا و شوفلی، 2007) و فرم کوتاه سیاهه مقابله با شرایط تنیدگیزا (کالزبیک، ریجکان، هنگوون و دکر، 2002) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مقابله مسئلهمحور و مقابله هیجانمحور در ارتباط بین هسته ارزشیابیهای خود و مؤلفههای فرسودگی تحصیلی نقش واسطهای معنادار دارد اما مقابله اجتنابی نقش واسطهای معنادار ندارد. نتایج نشان داد مقابله مسئلهمحور و مقابله هیجانمحور در ارتباط بین هسته ارزشیابیهای خود با خستگی هیجانی و بیعلاقگی تحصیلی نقش واسطهای منفی معنادار و با ناکارآمدی تحصیلی نقش واسطهای مثبت معنادار دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان دریافت رگههای شخصیت بهعنوان عامل فردی، تفاوتهای افراد در سبکهای مقابله و فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکند و درنتیجه آموزش سبک مقابلهای مناسب به دانشجویان، فرسودگی تحصیلی آنها را کاهش میدهد
محمدجواد بربری؛ حسین راغفر؛ عبدالحسین کلانتری؛ غلامرضا غفاری
چکیده
در این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر آموزش بر توسعه، در بازه زمانی 2015-1980 در ایران و 11 کشور منتخب، اثر متغیرهای آموزشی (نرخ باسوادی، تعداد دانشجویان و هزینه آموزش عالی) بر روی توسعه مورد تحلیل قرار گرفته و با استفاده از تحلیل طولی و پانل دیتا، مدل موردنظر برازش داده شده است. مطابق یافتههای پژوهش از طریق تحلیل دادهها توسط نرمافزار ...
بیشتر
در این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر آموزش بر توسعه، در بازه زمانی 2015-1980 در ایران و 11 کشور منتخب، اثر متغیرهای آموزشی (نرخ باسوادی، تعداد دانشجویان و هزینه آموزش عالی) بر روی توسعه مورد تحلیل قرار گرفته و با استفاده از تحلیل طولی و پانل دیتا، مدل موردنظر برازش داده شده است. مطابق یافتههای پژوهش از طریق تحلیل دادهها توسط نرمافزار R و روش تحلیل واریانس در شاخصهای آموزش و توسعه اختلاف معناداری مشاهده شد. بر اساس مدل پانلی برازش داده شده بیشترین تأثیر را آموزش عمومی (نرخ سواد) و پسازآن شاخص هزینههای دولت در آموزش عالی بر توسعه داشتند. کشورهای انگلستان، ایالاتمتحده و ژاپن که دارای سابقه بیشتری در امر توسعه آموزشی هستند، ازنظر شاخصهای توسعه هم در وضعیت بالاتری قرار داشتند. ضرایب تأثیرگذاری شاخصهای آموزشی بر توسعه در زمینه آموزشهای عمومی بیانگر این بود که کوچکترین تغییر در سطح سواد اثر بیشتری روی شاخص توسعه در کشورهای توسعه یافته دارد؛ اما با توجه به پایین بودن نسبی سطح سواد در کشورهایی نظیر ایران، هند و مصر هنوز فضای زیادی برای سیاستگذاری در آموزش عمومی جهت تأثیرگذاری بر توسعه وجود دارد. کشورهایی که دارای رشد شتابان و معاصر در توسعه آموزشی هستند (کره جنوبی، چین، ترکیه و برزیل) در میانه این دو طیف قرار داشتند. ازنظر تأثیرگذاری آموزش عالی بر توسعه، ضرایب کشورهای کمتر توسعه یافته اغلب بیشتر از کشورهای توسعه یافته بود. کشور ایران علیرغم اینکه در دوره مذکور با رشد فزاینده تعداد دانشجویان مواجه بود، شاخص توسعه از رشد مناسبی برخوردار نبود و ضرایب مربوط به شاخص آموزش عالی در مقدار پایینتری نسبت به آنچه انتظار میرود قرار گرفته بود. این بدین معنا است که علیرغم گسترش آموزش عالی دیگر عوامل منجر به توسعه در کشور فراهم نبوده و امکان پر کردن شکاف علمی و فنآورانه به وجود نیامده است.
محمد امین زارعی؛ سید علی اکبر افجه ای؛ وحید خاشعی ورنامخواستی؛ مصطفی دلشاد تهرانی
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین مؤلفههای رهبری استراتژیک از طریق مراجعه به نظریات و تعاریف ارائه شده از سوی متخصصین و بررسی تطابق آن با ویژگیهای موردنیاز مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر در بخش کیفی متشکل از تعاریف ارائه شده از سوی صاحبنظران رهبری استراتژیک در منابع انگلیسی حدفاصل زمانی 1980 تا سال 2015 و حدفاصل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین مؤلفههای رهبری استراتژیک از طریق مراجعه به نظریات و تعاریف ارائه شده از سوی متخصصین و بررسی تطابق آن با ویژگیهای موردنیاز مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر در بخش کیفی متشکل از تعاریف ارائه شده از سوی صاحبنظران رهبری استراتژیک در منابع انگلیسی حدفاصل زمانی 1980 تا سال 2015 و حدفاصل 1373 تا 1392 در منابع فارسی بوده، همچنین 50 نفر در بخش کمی بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف فوق از روش پژوهش آمیخته استفاده شده است. در مرحلۀ کیفی برای استخراج و تدوین مؤلفهها از روش تحلیل محتوای کیفی و در مرحلۀ کمی از روش مطالعه موردی توصیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که از جنبه فردی، رهبری استراتژیک دارای ویژگیهایی چون خرد مدیریتی، یادگیرندگی، انعطافپذیری، ظرفیت جذب، ظرفیت تنظیم و تنش خلاق است. ازنظر سازمانی، رهبر استراتژیک با ویژگیهای پیوند فعالیتها با استراتژی سازمان، یکسان نگری به حال و آینده، مدیریت سراسری، بهرهوری و بهبود مستمر، انگیزش و ترغیب، مدیریت تغییر، نظارت مستمر، رابطه تنگاتنگ رهبر و پیرو و غیره شناخته میشود. در حوزه محیطی نیز یک رهبر استراتژیک باید با رصد کردن محیط اطراف سازمان، تفکر استراتژیک، تبیین مسیر صحیح، آیندهنگری، پیشبینی کردن، مزیت رقابتی، مشتری مداری و توسعه بازار را در برنامههای خود لحاظ کند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بهغیراز ویژگی مزیت رقابتی ویژگیهای دیگر رهبری استراتژیک با ویژگیهای موردنیاز مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه متخصصان دانشگاه مطابقت دارد.
مسعود کوثری؛ مژگان خوشنام
چکیده
هدف از پژوهش حاضر دستیابی به معنای ذهنی دانشجویان و درک آنها از دانشگاه پیش از ورود به این محیط بوده است؛ بنابراین از روش پدیدارشناسی استفاده شد و با انجام مصاحبههای عمیق با ۵۳ دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه تهران از دانشکدههای علوم اجتماعی، فنی-مهندسی-علوم پایه، حقوق و علوم سیاسی، ادبیات و علوم انسانی و هنرهای زیبا به تحلیل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر دستیابی به معنای ذهنی دانشجویان و درک آنها از دانشگاه پیش از ورود به این محیط بوده است؛ بنابراین از روش پدیدارشناسی استفاده شد و با انجام مصاحبههای عمیق با ۵۳ دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه تهران از دانشکدههای علوم اجتماعی، فنی-مهندسی-علوم پایه، حقوق و علوم سیاسی، ادبیات و علوم انسانی و هنرهای زیبا به تحلیل اطلاعات پرداخته شد. نتیجه تحقیق، توصیفی سیستماتیک از معنای ذهنی دانشجو نسبت به دانشگاه ایرانی بوده است. برقراری ارتباط با سایر دانشجویان و ایجاد اکیپهای دوستانه و تعاملات با جنس مخالف و افرادی از شهرهای دیگر و فرهنگهای مختلف و گذران اوقات فراغت و زمانهای خارج از کلاس درس با آنها، ازجمله ادراکات بسیاری از دانشجویان بوده است. دانشجویان میخواهند با ورود به دانشگاه بزرگ و جامع در پایتخت پایگاه اجتماعی خود را بالاتر ببرند و کسب اعتبار کنند. با تمام نارضایتیها از خوابگاه، معنی ذهنی مثبتی که از آن در تصور دانشجو وجود دارد این است که زندگی در خوابگاه میتواند سبب بالا بردن مهارتهایی در فرد شود ازجمله کسب استقلال فردی، یادگیری مدیریت مالی، تقویت تعاملات اجتماعی، شناخت از خود و سازگاری با محیط. تعداد کمی از دانشجویان، معنای کسب مهارت در دانشگاه برای اشتغال در آینده را در ذهن داشتند.
سعید غفاری؛ عاطفه شیروانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدارس غیردولتی بهعنوان سازمانی مشارکتی و نوپدید در ایران، با هدف تفویض اختیار به صاحبان اصلی آموزشوپرورش یعنی اولیا و ایجاد فضای همیاری و همکاری تشکیل شد. سنجش اثربخشی این مدارس، از ابعاد درونی و بیرونی زمینه توسعه یا عدم توسعه آن و رفع نقاط قوت و ضعف را فراهم میآورد. به این منظور در این مقاله از مدل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدارس غیردولتی بهعنوان سازمانی مشارکتی و نوپدید در ایران، با هدف تفویض اختیار به صاحبان اصلی آموزشوپرورش یعنی اولیا و ایجاد فضای همیاری و همکاری تشکیل شد. سنجش اثربخشی این مدارس، از ابعاد درونی و بیرونی زمینه توسعه یا عدم توسعه آن و رفع نقاط قوت و ضعف را فراهم میآورد. به این منظور در این مقاله از مدل ترکیبی کارت امتیاز متوازن و تحلیل پوششی دادههای بازهای استفاده شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی- تحلیلی و از جنبه روش گردآوری اطلاعات، یک پژوهش کتابخانهای – میدانی است. در بخش گردآوری دادههای کیفی، دادهها از افراد جامعهی موردمطالعه که شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه کیفیت مدارس بوده، گردآوری شد. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی اغلب مصاحبه است. در پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف تحقیق از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده خواهد شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها با توجه به ماهیت کیفی اطلاعاتی که از مصاحبه به دست آمده و استخراج مفاهیم مشابه در آنها از روش کدگذاری دادههای کیفی استفاده شده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 30 مدرسه از مناطق 20 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند و از این تعداد 10 مدرسه دوره ابتدایی، 10 مدرسه دوره متوسطه اول و 10 مدرسه متوسطه دوم بودند. با استفاده از نرمافزارهای SPSS استفاده شده است. این پژوهش مدل مناسب و کاربردی را برای رتبهبندی، برنامهریزی و بهبود عملکرد مدارس ارائه میکند که میتواند در سازمانهای دیگر مانند بانکها، آب و غیره به کار گرفته شود.
صابر مهری؛ محسن پروازی شندی؛ بیتا آجیل چی
چکیده
هدفاز پژوهش حاضر مقایسه حرمت خود، منبع کنترل و کمالگرایی در دانشجویان زن و مرد ورزشکار با دانشجویان زن و مرد غیر ورزشکار بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان ورزشکار زن و مرد در دوازدهمین دوره المپیاد بازیهای ورزشی در مردادماه سال 1393 در تهران بودند که از این تعداد 92 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدفاز پژوهش حاضر مقایسه حرمت خود، منبع کنترل و کمالگرایی در دانشجویان زن و مرد ورزشکار با دانشجویان زن و مرد غیر ورزشکار بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان ورزشکار زن و مرد در دوازدهمین دوره المپیاد بازیهای ورزشی در مردادماه سال 1393 در تهران بودند که از این تعداد 92 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و با 92 دانشجوی غیر ورزشکار زن و مرد دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی و قم، ازلحاظ متغیرهای جمعیت شناختی شامل سن، جنس، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل همتا شدند بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حرمت خود کوپر اسمیت (1967)، منبع کنترل نوویکی و استریکلند (1973) و آزمون کمالگرایی مثبت و منفی تری-شورت و همکاران (1995) استفاده شد. تحلیل واریانس دوعاملی چند متغیری نشان داد که بین افراد ورزشکار و غیر ورزشکار، در متغیرهای منبع کنترل و حرمت خود تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما در مقایسه جنسیتی، زنان و مردان تنها در متغیر منبع کنترل تفاوت معنادار دارند. بررسی تعامل گروه با جنسیت نیز نشان داد که بین زنان و مردان ورزشکار در مقایسه با زنان و مردان غیر ورزشکار تنها در متغیر منبع کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. تفاوت معناداری بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران و زنان و مردان و همچنین تعامل ورزشکاری و جنس در خصوص متغیر کمالگرایی مشاهده نشد (05/0P<). با توجه به یافته فوق به نظر میرسد تأثیر ورزش در بالا بردن حرمت خود در دانشجویان نهتنها در مواجهه آنان با مشکلات و شکستها میتواند مفید باشد بلکه تأثیر به سزایی در تعاملات بهینه آنان دارد.