علی دلاور؛ محمد قربانی
دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1389، صفحه 9-26
چکیده
ریاضیات از درسهای مهمی است که یادگیری آن میتواند در تمامی عرصههای زندگی تأثیرگذار باشد. این پژوهش، با هدف تدوین مُدلی برای تبیین و پیشبینی پیشرفت ریاضی بر اساس باورهای انگیزشی دانشآموزان انجام شده است. روش پژوهش، همبستگی از نوع پیشبینی است. پس از تهیۀ ابزار اندازهگیری و تعیین روایی و پایایی آن، از بین جامعۀ آماری ...
بیشتر
ریاضیات از درسهای مهمی است که یادگیری آن میتواند در تمامی عرصههای زندگی تأثیرگذار باشد. این پژوهش، با هدف تدوین مُدلی برای تبیین و پیشبینی پیشرفت ریاضی بر اساس باورهای انگیزشی دانشآموزان انجام شده است. روش پژوهش، همبستگی از نوع پیشبینی است. پس از تهیۀ ابزار اندازهگیری و تعیین روایی و پایایی آن، از بین جامعۀ آماری پسران دانشآموز سال دوم دبیرستآنهای دولتی تهران، نمونهای به حجم 120 نفر دانشآموز به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد و پرسشنامههای مربوطه را تکمیل کردند. نمرۀ ریاضی هر یک از دانشآموزان نیز به عنوان ملاک پیشرفت ریاضی اخذ شد. دادههای جمعآوریشده به وسیلة نرمافزار spss و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. متغیرهای پژوهش توصیف شدند و مدل پیشنهادی بر اساس فرضیههای پژوهش به آزمون گذاشته شد. یافتههای به دست آمده فرضیة اول را تأیید کردند. بدین معنی که میتوان برای پیشبینی پیشرفت ریاضی بر اساس عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی معادلۀ رگرسیون را صورتبندی کرد و نشان داد که این عوامل سهگانه، روی هم 98 درصد از واریانس پیشرفت ریاضی را تبیین میکنند. برای آزمون فرضیه دوم از روش تحلیل مسیر استفاده شد و نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازندگی ندارد. نتایج آزمون فرضیه سوم نشان داد که عوامل فردی 67 درصد، عوامل آموزشگاهی 61 درصد و عوامل خانوادگی 49 درصد در پیشبینی پیشرفت ریاضیات سهم دارند. نتایج آزمون فرضیۀ چهارم نشان داد که عوامل آموزشگاهی نسبت به عوامل خانوادگی واریانس بیشتری از پیشرفت ریاضی را تبیین میکنند، گرچه عوامل خانوادگی هم تأثیر معنیداری بر پیشرفت ریاضی دارند.
علیرضا رازقی؛ مسعود حسینچاری
دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1389، صفحه 27-47
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ وضعیتهای هویت و مهارتهای ارتباطی در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی عشایری و شهری مستقر در شیراز انجام شد. نمونهای مشتمل بر 371 دانشآموز دورۀ متوسطه شهری و عشایری که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، دو پرسشنامۀ مهارتهای ارتباطی و وضعیتهای هویت را تکمیل کردند. برای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ وضعیتهای هویت و مهارتهای ارتباطی در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی عشایری و شهری مستقر در شیراز انجام شد. نمونهای مشتمل بر 371 دانشآموز دورۀ متوسطه شهری و عشایری که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، دو پرسشنامۀ مهارتهای ارتباطی و وضعیتهای هویت را تکمیل کردند. برای تلخیص و تحلیل دادهها، علاوه بر روشهای آماری توصیفی، از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که وضعیت هویتی پیشرفته در کلیه گروههای مورد پژوهش، بهطور مثبت پیشبینیکنندۀ مهارتهای ارتباطی است. همچنین وضعیت هویتی آشفته بهصورت منفی مهارتهای ارتباطی در دانشآموزان شهری را پیشبینی میکند، اما پیشبینیکنندۀ مهارتهای ارتباطی در دانشآموزان عشایری نیست. علاوه بر آن، وضعیت هویتی آشفته، به صورت منفی پیشبینیکنندۀ مهارتهای ارتباطی در پسران است اما قادر به پیشبینی مهارتهای ارتباطی در دختران نیست. علاوه بر موارد مذکور، رابطۀ وضعیتهای هویت با خردهمهارتهای ارتباطی نیز در گروههای مورد پژوهش، بررسی شده است. یافتهها با توجه به تحقیقات پیشین به بحث گذاشته شدهاند و پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه مطرح شده است.
فریبرز باقری؛ عشرت ساسانی
دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1389، صفحه 49-68
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسه ساختار انگیزش در افراد معتاد به اینترنت با افراد بهنجار در گروه سنی 15- 28 ساله صورت گرفت. نمونهاین پژوهش در بر گیرنده 70 آزمودنی است و شامل 35 نفر افراد عادی و 35 نفرکاربر افراطی و معتاد به اینترنت میباشند که به صورت نمونهگیری تصادفی در دسترس، در کافی نت های سطح تهران انتخاب شدهاند، با تحلیل یافتههای ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مقایسه ساختار انگیزش در افراد معتاد به اینترنت با افراد بهنجار در گروه سنی 15- 28 ساله صورت گرفت. نمونهاین پژوهش در بر گیرنده 70 آزمودنی است و شامل 35 نفر افراد عادی و 35 نفرکاربر افراطی و معتاد به اینترنت میباشند که به صورت نمونهگیری تصادفی در دسترس، در کافی نت های سطح تهران انتخاب شدهاند، با تحلیل یافتههای حاصل از پرسشنامه ساختارانگیزش(PCI) و تست اعتیاد به اینترنت ((IAT، این نتایج بدست آمد، که بین افراد معتاد به اینترنت و افراد بهنجار تفاوت به لحاظ کنترل در سیر تحقق اهداف، میزان سر خوردگی در صورت عدم تحقق اهداف، میزان تعهد و وابستگی قلبی به اهداف و اهمیت اهداف فرد برای اهداف دیگر وی میباشد، ولی تفاوتی به لحاظ میزان اهمیت اهداف، سیر تحقق اهداف، میزان آگاهی به تعقیب اهداف، میزان شادی و خشنودی در صورت تحقق اهداف، طول زمان لازم تا تحقق اهداف و میزان آزادی در انتخاب اهداف دیده نشد.
اسماعیل زارعی زوارکی؛ حسین سلیمانی ازندریانی؛ فریبا درتاج
دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1389، صفحه 69-83
چکیده
زمینه: اعضای جامعۀ به لحاظ ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوتهای قابل ملاحظه ای با دیگر همسالان خود دارند. به نحوی که به دلیل همین تفاوتهای محسوس قادر نیستند از برنامههای درسی عادی که اصولاٌ بر پایه ویژگیها و توانایی های مشترک اکثریت کودکان در سنین مختلف تنظیم گردیده است، به طور مناسب بهرهمند گردند. هدف: هدف ار این پژوهش ...
بیشتر
زمینه: اعضای جامعۀ به لحاظ ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوتهای قابل ملاحظه ای با دیگر همسالان خود دارند. به نحوی که به دلیل همین تفاوتهای محسوس قادر نیستند از برنامههای درسی عادی که اصولاٌ بر پایه ویژگیها و توانایی های مشترک اکثریت کودکان در سنین مختلف تنظیم گردیده است، به طور مناسب بهرهمند گردند. هدف: هدف ار این پژوهش ارزیابی کیفی مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود در مولفه های نیروی انسانی، محیط فیزیکی، رسانه ها، مواد و تجهیزات میباشد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی بوده و از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای تعین نمونه مورد نظر استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کلیه کارشناسان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی و همچنین مدیران مراکز یادگیری دانشآموزان استثنایی شهر تهران میباشد. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان میدهد که 1-مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه نیروی انسانی از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعیف میباشند.2- مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه محیط فیزیکی از نظر نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعیف میباشند.3- مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه رسانه ها، مواد و تجهیزات از نظر نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود دچار ضعیف میباشند. نتیجهگیری: نتایج به دست امده نشان داد که مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مولفه های نیروی انسانی، محیط فیزیکی، رسانه ها، مواد و تجهیزات ضعیف ارزیابی می شوند. این یافتهها تا حدود زیادی نیز با نتایج سایر پژوهشهای انجام شده مطابقت داشت.
ابوالقاسم یعقوبی
دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1389، صفحه 85-95
چکیده
معنویت یکی از نیازهای درونی انسان است که برخی از صاحب نظران، آن را متضمن بالاترین سطوح زمینه های رشد شناختی، اخلاقی، عاطفی و تلاش همواره آدمی برای پاسخ دادن به چراهای زندگی میدانند. هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه های گوناگون به ویژه ارتقاء و تامین سلامت روانی دارد و از طرفی اهمیت نقش شادی در بهداشت روانی، ...
بیشتر
معنویت یکی از نیازهای درونی انسان است که برخی از صاحب نظران، آن را متضمن بالاترین سطوح زمینه های رشد شناختی، اخلاقی، عاطفی و تلاش همواره آدمی برای پاسخ دادن به چراهای زندگی میدانند. هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه های گوناگون به ویژه ارتقاء و تامین سلامت روانی دارد و از طرفی اهمیت نقش شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی، کارآمدی و مشارکت اجتماعی از مهمترین اولویتهای روانشناسی قرار گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی با میزان شادی دانشجویان میباشد. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا بوده و به نسبت جمعیت هر دانشکده با در نظر گرفتن نسبت جنسیت و گروه های آموزشی تعداد 380 نفری (180 پسر و 200 دختر) به عنوان نمونهی این پژوهش به صورت نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و از پرسشنامه هوش معنوی با 14 گزینه و فهرست شادکامی آکسفورد با 29 گزینه به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t مستقل و همبسته و تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین گروه های مختلف دانشجویان، تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنا که با افزایش نمرۀ هوش معنوی، میزان نمرۀ شادکامی نیز افزایش نشان میدهد.
عبدالله معتمدی
دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1389، صفحه 97-116
چکیده
نیازسنجی مطالعهای است که طی آن اطلاعاتی برای برآورد نیازهای یک گروه، جامعۀ یا سازمان جمعآوری میشود و نیازسنجی آموزشی میتواند به برنامهریزی درسی، شناسایی مشکلات افراد، اندازهگیری یادگیری فراگیران، پاسخگو کردن، بهبود فعالیتها یا ارائه بازخورد به افراد و مداخلة آموزشی کمک کند .در این تحقیق با استفاده از برخی تکنیک ...
بیشتر
نیازسنجی مطالعهای است که طی آن اطلاعاتی برای برآورد نیازهای یک گروه، جامعۀ یا سازمان جمعآوری میشود و نیازسنجی آموزشی میتواند به برنامهریزی درسی، شناسایی مشکلات افراد، اندازهگیری یادگیری فراگیران، پاسخگو کردن، بهبود فعالیتها یا ارائه بازخورد به افراد و مداخلة آموزشی کمک کند .در این تحقیق با استفاده از برخی تکنیک های عمده نیازسنجی یعنی تکنیک دلفای، مصاحبه چهره به چهره و بارش مغزی و انتخاب نمونه هایی از جامعۀ آموزشیاران، کارشناسان و نوسوادان تلاش شد تا تنوع نیازهای آموزشی نوسوادان در ابعاد فرهنگی و اجتماعی مشخص شود. در مجموع 46 نیاز فرهنگی و 54 نیاز اجتماعی توسط گروههای مختلفی مطرح شد. تحلیل اولویتبندی آموزشیاران، کارشناسان و سوادآموزان از نیازهای فرهنگی و اجتماعی نشان داد که بین نظر این سه گروه تفاوت معنیداری وجود دارد.
سیده طیبه مطیعی لنگرودی؛ نرگس یعقوبی؛ علی مقدم زاده
دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1389، صفحه 117-143
چکیده
هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل تحقیقات انجام شده در حوزه افتتحصیلی فرزندان شاهد در بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال 1373 تا 1385، بهمنظور نیل به یافتههای هماهنگ و منسجم از نتایج مطالعات مختلف و تعیین اندازه اثر واقعی و سطح معناداری هر یک از عوامل تأثیرگذار (فردی، خانوادگی، آموزشی، اجتماعی و محیطی) بر افتتحصیلی و مشخص کردن متغیرهایی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل تحقیقات انجام شده در حوزه افتتحصیلی فرزندان شاهد در بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال 1373 تا 1385، بهمنظور نیل به یافتههای هماهنگ و منسجم از نتایج مطالعات مختلف و تعیین اندازه اثر واقعی و سطح معناداری هر یک از عوامل تأثیرگذار (فردی، خانوادگی، آموزشی، اجتماعی و محیطی) بر افتتحصیلی و مشخص کردن متغیرهایی است که دارای بیشترین تأثیر بر افتتحصیلی فرزندان شاهد است. جامعۀ آماری این پژوهش برگرفته از تمام پژوهشهای انجام شده در بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال 1373 تا 1385 در زمینه افتتحصیلی فرزندان شاهد (اعم از دانشآموز و دانشجو) است. بهمنظور دستهبندی متغیرهای مربوط به عوامل مؤثر در افتتحصیلی فرزندان شاهد، پس از تفکیک آنها به دسته عوامل فردی، خانوادگی، آموزشی و اجتماعی ـ محیطی، این عوامل با برنامه CMA تحلیل شدند. در 11 پژوهش، 26 متغیر فردی؛ در 13 پژوهش، 43 متغیر خانوادگی؛ در 6 پژوهش، 14 متغیر آموزشی؛ و در 5 پژوهش، 6 متغیر محیطی ـ اجتماعی شناسایی شد. بیشترین اندازه اثر در بین عوامل فردی به متغیر «نگرش به آینده شغلی»، در بین عوامل خانوادگی به متغیرهای «داشتن مسئولیت اداره خانواده» و «بیماری مستمر یکی از اعضای خانواده» اختصاص یافت. بین اندازه اثر متغیرهای مؤثر در افتتحصیلی (فردی، خانوادگی، آموزشی و اجتماعی ـ محیطی) فرزندان شاهد برحسب مقطع تحصیلی، روشهای آماری و روشهای مختلف نمونهگیری تفاوتی مشاهده نشد.
امیر حسین علی بیگی؛ رضوان قمبرعلی
دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1389، صفحه 145-163
چکیده
در چشمانداز پایداری، مهمترین سرمایه کشورها، سرمایه های انسانی هستند. بنابراین داناسازی و باتبع تواناسازی انسانها از اعم رسالت هاست. در این بین آموزش عالی از این جهت که رسالت تولید علم، ترویج دانش و آموزش و پرورش منابع انسانی مورد نیاز بخش های مختلف جامعۀ را بر عهده دارد، از جایگاه ویژهای در دستیابی به توسعه پایدار برخوردار ...
بیشتر
در چشمانداز پایداری، مهمترین سرمایه کشورها، سرمایه های انسانی هستند. بنابراین داناسازی و باتبع تواناسازی انسانها از اعم رسالت هاست. در این بین آموزش عالی از این جهت که رسالت تولید علم، ترویج دانش و آموزش و پرورش منابع انسانی مورد نیاز بخش های مختلف جامعۀ را بر عهده دارد، از جایگاه ویژهای در دستیابی به توسعه پایدار برخوردار می باشد. در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که با هدف ترسیم الگویی مفهومی برای دانشگاه پایدار انجام شد، ادبیات پایداری در آموزش عالی و فعالیتهای موجود جهانی درباره تلفیق پایداری در دانشگاهها بررسی و تحلیل گردید و بر این اساس الگوی اولیه، طراحی و در اختیار تنی چند از صاحب نظران آموزش عالی قرار گرفت. نظرات صاحب نظران در مورد الگو، لحاظ و در نهایت الگوی مفهومی دانشگاه پایدار با تأکید بر سه اصل اساسی تفکر سامانهای (سیستمی)، برنامه ریزی مشارکتی و توسعه پایدار ترسیم شد. از مهمترین بخش های الگو تشکیل کمیته پایداری در دانشگاهها برای برنامه ریزی و اجرای برنامههای تلفیق پایداری در ابعاد آموزش، پژوهش و برونرسی دانشگاهی است. امید می رود این الگو به توسعه آموزش عالی در جهت پایداری اقتدار علمی کشور کمک کند.