انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221Studying the status of existing student-teacher qualifications in accordance with UNESCO standardsبررسی وضعیت موجود صلاحیت های فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو12248260FAروشن احمدیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطباییاسماعیل زارعی زوارکیدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطباییداریوش نوروزیدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطباییعلی دلاوراستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطباییفریبرز درتاجاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-9186-2196Journal Article20170710The purpose of this study was to investigate the existing status of technical competencies of student teachers according to UNESCO standards. The method of this research is of descriptive-survey type. The statistical population consisted of students of undergraduate teachers at Tarbiat University, Shahid Rajaee Technical Secretariat. Student research samples were teachers who were graduated in the final semester and were selected by simple random sampling. The final sample size was 65 people according to Klein (2003). The research tools included: a) Student Teacher Technology Competency Questionnaire based on the UNESCO standard; b) Functional Test Questionnaire and Checklist for assessing the status quo. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test and single-group t). The results showed that the status quo of the technical qualifications of the student-teacher according to UNESCO standards is in all three components of technology literacy, knowledge deepening and knowledge creation at a moderate to low level. Also, the average of the overall research questionnaire was 2.18. Using t-test, it was in the medium to low range.پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، شامل دانشجو معلمان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی بود. نمونههای تحقیق دانشجو معلمانی بودند که در نیمسال آخر تحصیلی و در آستانه فارغالتحصیلی به سر می برده و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. حجم نمونه نهایی بر اساس دیدگاه کلاین (2003)، 65 نفر در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش شامل؛ الف) پرسشنامه سنجش صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استاندارد یونسکو ب) پرسشنامه آزمون عملکردی و چک لیستی برای سنجش وضعیت موجود، بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف و t تک گروهی) استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو در هر سه مؤلفه سواد فناوری، تعمیق دانش و خلق دانش در سطح متوسط به پایین قرار دارد. همچنین میانگین سؤال کلی تحقیق 18/2 به دست آمد که با استفاده از آزمون t معنادار بوده و در دامنه متوسط به پایین قرار دارد.https://www.jiera.ir/article_48260_8e5fcff6617b4244ed91e490caefba1c.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221The role of the intermediate goals of progress in the relationship between the structure of the educational system and the academic achievement of studentsنقش واسطهای اهداف پیشرفت در ارتباط بین ساختار هدف نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان235149488FAصدیقه جعفریدکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهراملوک خاتمیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراوحید نجاتیدانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتیمهناز اخوان تفتیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراغلامرضا صرامیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170821The purpose of this study was to investigate the intermediate role of progress goals in relation between the structure of the educational system and academic achievement of students. The population of the study consisted of all students of technical and engineering colleges of 5 universities in Tehran. A random sample of 400 students was selected as the research sample. The instruments used in this study are the Meggliidal Classroom Object Structure Questionnaire and the Elliotomaggregate Progression Objectives Questionnaire. To measure the academic achievement of students, the average of all students in the past is used. Research data from the structural equation model examined the research hypothesis. The results of the research show that the target structure with complete mediation of the goals of the progression explains 23% of the changes in the academic achievement of the students, and according to the objectives of the approach-functional progression, the goal-oriented approach-functional structure, the dominant goal structure, the goals of the approach-mastery progress, the goals Achievement-Avoidance Progress, Avoidance-Performance Progress Objectives, and Avoidance-Functional Objective Structure, explain the student's academic achievement. Given the more perceptions of the functional target structure in students and their functional targeting, it is suggested that planning for a higher education structure is based on the mastery of the target structure in order to increase the level of commitment to learning by guiding students towards the goals of mastery progressionپژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت در ارتباط بین ساختار هدف نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی 5 دانشگاه سراسری تهران میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 400 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ساختار هدف کلاسی میگدلی و پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوتومکگرگور میباشد و برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان از معدل کل دانشجویان درترم گذشته استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق مدل معادلات ساختاری، مفروضه پژوهش را مورد بررسی قرار دادند. نتایج پژوهش بیانکننده این است که ساختار هدف با واسطهگری کامل اهداف پیشرفت، 23 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین میکنند و به ترتیب اهداف پیشرفت رویکردی- عملکردی، ساختار هدف رویکردی- عملکردی، ساختار هدف تسلطی، اهداف پیشرفت رویکردی- تسلطی، اهداف پیشرفت اجتنابی- تسلطی، اهداف پیشرفت اجتنابی- عملکردی و ساختار هدف اجتنابی- عملکردی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین میکنند. با توجه به ادراک بیشتر ساختار هدف عملکردی در دانشجویان و هدف گزینی عملکردی آنها، پیشنهاد میشود برنامهریزی ساختار آموزش عالی بیشتر مبتنی بر ساختار هدف تسلطی باشد تا با هدایت دانشجویان به سمت اهداف پیشرفت تسلطی، میزان تعهد آنان را به یادگیری افزایش دهند.https://www.jiera.ir/article_49488_d54a90f19116ae3dad2fe7c72361dc30.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221Effect of life skills training on self-concept of students with academic failureتأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خودپندارهی دانشآموزان دارای افت تحصیلی526349490FAعلی شیخ الاسلامیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-7700-7206عیسی جعفریاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورعلی عبادیانکارشناس ارشد روانشناسی و مشاور مدارس شهرستان نمینJournal Article20170821The purpose of this study was to investigate the effect of life skills training on self-concept of students with academic failure. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of all high school boy students in Namin city in the academic year of 2012-2012. Among them, 30 students with randomized cluster failure were selected and randomly assigned to the experimental group 15) and control group (15 people). 10 sessions of life skills were taught to the experimental group. A California self-concept questionnaire was used to collect data. The results of covariance analysis showed that there is a significant difference between the test and control groups in the post-test stage in terms of self-concept and the self-concept scores of the students in the experimental group were higher than the control group; therefore, it can be said that skill training Of life have increased self-concept in the students of the experimental group and life skills training can be used to increase student self-concept.پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خودپندارهی دانشآموزان دارای افت تحصیلی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر مقطع متوسطهی شهرستان نمین در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از میان آنان، 30 دانشآموز با افت تحصیلی به صورت تصادفی خوشهای انتخابشده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه مهارتهای زندگی آموزش داده شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی خودپندارهی کالیفرنیا استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در مرحلهی پسآزمون از لحاظ خودپنداره تفاوت معناداری وجود دارد و نمرات خودپندارهی دانشآموزان گروه آزمایش بالاتر از گروه کنترل بود؛ بنابراین، میتوان گفت که آموزش مهارتهای زندگی موجب افزایش خودپندارهی در دانشآموزان گروه آزمایش شده است و میتوان از آموزش مهارتهای زندگی برای افزایش خودپنداره دانشآموزان استفاده کرد.https://www.jiera.ir/article_49490_224553a955713c1a373d49ce16868ee0.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221A Comparative Study on the Effect of the Mental Image (Brand) of the University on the Students Self-Concept of Schools of Psychology and Educational Sciences of Allameh Tabataba'i University and Lorestanبررسی مقایسهای تأثیر تصویر ذهنی (برند) دانشگاه بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و لرستان6410349491FAسعید غیاثی ندوشناستادیار دانشگاه علامه طباطباییسعید نصیرزادهدانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطباییجواد نرگسیاندانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170821The purpose of the present research is to compare the effect of university image (brand) on academic self-concept of university students. The general outline of this research is a bit of survey and correlation. The statistical population of this study was all students (boys and girls) of the faculties of psychology and education of Allameh Tabatabai University and Lorestan University with 1200 students who were studying in the academic year of 1994-94, of which 400 were randomly assigned with appropriate allocation were chosen. The research tools were two researcher-made questionnaires of the mental image of the university and the academic self-concept. To determine the reliability of the test, Cronbach's alpha method was used and the Cronbach's alpha coefficient of the mental image questionnaire (brand) from the university was 0.79 and Cronbach's alpha coefficient was self- 0 is. In order to analyze the data, Spearman correlation test, t independent groups, Kolmogorov, Smirnov and Friedman have been used. The findings show that the type of look at the mental image (brand) of the university and the academic self-concept is not the same among the students of Allameh Tabatabai University and Lorestan. Also, there is a positive and significant relationship between the scores of the mental image of the university with the scores of the general environment, academic environment and non-university environment with academic self-concept.هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای تأثیر تصویر ذهنی (برند) دانشگاه بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان دانشگاه است. طرح کلی این پژوهش کمی از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان (پسر- دختر) دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای علامه طباطبایی و دانشگاه لرستان به تعداد 1200 که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، که از این تعداد 400 نفر به شیوه تصادفی طبقهای با تخصیصی مناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش 2 پرسشنامه محقق ساخته تصویر ذهنی از دانشگاه و خودپنداره تحصیلی هستند که به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه تصویر ذهنی (برند) از دانشگاه 79/0 و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه خودپنداره 78 /0 میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی اسپیرمن، t دو گروه مستقل، کلولموگرف، اسمیرنف و فریدمن استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که نوع نگاه به تصویر ذهنی (برند) از دانشگاه و خودپنداره تحصیلی در بین دانشجویان دو دانشگاه علامه طباطبایی و لرستان یکسان نیست. همچنین بین نمرات تصویر ذهنی از دانشگاه با نمرات محیط عام، محیط دانشگاهی و محیط غیردانشگاهی با خودپنداره تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دیده میشود. https://www.jiera.ir/article_49491_5b7d2259a75b1a040d2e90728c7afcca.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221Structural Relationships The Role of Teachers' Quality Teams: The Role of Empowerment Mediatorsروابط ساختاری نقش گروههای آموزشی باکیفیت عملکرد معلمان: نقش میانجی توانمند سازی10412349493FAولی محمد دریتیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورمحمد تابانعضو هیات علمی دانشگاه ایلاموحید شرفیدانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه سمنانسکینه جعفریدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه سمنانJournal Article20170821The purpose of this study was to test the relationship between the role of educational groups and the quality of teachers' performance with the mediating role of their empowerment in Yasuj high schools. The study was a correlational study. Participants included 201 teachers (111 males, 90 females) Yasuj high schools in the academic year of 93-92 who were selected by stratified sampling. All of them completed the scale of the role of educational groups, the quality of performance, and empowerment. Data were analyzed using structural equation modeling using LISREL software. The findings showed that the role of educational groups directly affects structural empowerment. The role of the training groups directly has a structural effect on the quality of the work. The role of educational groups indirectly affects the quality of performance through the empowerment mediator. We conclude that the role of educational groups can be directly empowered and affect the quality of performance. Also, the role of educational groups indirectly and through empowerment can affect the quality of performance. The implications of the findings were discussed.هدف این پژوهش، آزمون روابط ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان با نقش میانجی توانمندسازی آنان در دبیرستانهای شهر یاسوج بود. روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود شرکتکنندگان 201 نفر از معلمان (111 مرد، 90 زن) دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-92 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای نقش گروههای آموزشی، کیفیت عملکرد و توانمندسازی را تکمیل کردند. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که نقش گروه های آموزشی به طور مستقیم بر توانمندسازی اثر ساختاری دارد. نقش گروه های آموزشی به طور مستقیم بر کیفیت عملکرد اثر ساختاری دارد. نقش گروههای آموزشی به طور غیرمستقیم با میانجی توانمندسازی بر کیفیت عملکرد تأثیر دارد. نتیجه میگیریم نقش گروههای آموزشی میتواند به طور مستقیم توانمندسازی و کیفیت عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین نقش گروههای آموزشی به طور غیر مستقیم و با واسطه توانمندسازی میتواند کیفیت عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.https://www.jiera.ir/article_49493_6c63043c021ac0cd8d6466d8168b33b2.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221Comparison of solving social problems, impulsivity and self-efficacy in bullying and normal studentsمقایسه حل مسأله اجتماعی، تکانشوری و خودکارآمدی در دانش آموزان زورگو و عادی12414349494FAاسماعیا سلیمانیاستادیار روانشناسی دانشگاه ارومیه، گروه علوم تربیتییعقوب حبیبیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170821The main purpose of this study was to compare social problem solving, impulsivity and self-efficacy in bullying and normal students. To achieve this goal, among the statistical population of the present study, which included all the bullying and normal students of Ardabil schools in the period of 1963-94, 60 students were selected by multistage cluster sampling as two groups (30 normal students and 30 bullying students). Long and Cassidy Social Problem Solving Questionnaires, Barracat Impact Scale and Sherer Self-efficacy Questionnaire were used to collect data. The method of this study was comparative. For analyzing the data, multivariate analysis of covariance was used. The results showed that there is a significant difference between the bullying and normal students in terms of solving social problem, self-efficacy and impulsivity. This means that bullying students were at a lower level in terms of solving social problems and self-efficacy than ordinary students, but they were high in terms of impulsivity. According to the findings of this study, it can be concluded that solving social problem, impulsivity and self-efficacy act as an important psychological factor in predicting bullying, and paying attention to them can play an important role in preventing bullying in studentsهدف اصلی پژوهش حاضر مقایسهی حل مسأله اجتماعی، تکانشوری و خودکارآمدی در دانش آموزان زورگو و عادی بود. برای وصول به این هدف، از بین جامعه آماری پژوهش حاضر که شامل کلیه دانش آموزان زورگو و عادی مدارس شهرستان اردبیل در سالتحصیلی 94-1393 بودند،60 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان دو گروه مورد مطالعه(30 دانش آموز عادی و 30 دانش آموز زورگو) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های حل مساله اجتماعی لانگ و کسیدی، تکانشوری بارات و خودکارآمدی شرر استفاده شد. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر علی_ مقایسهای بود، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان زورگو و عادی از لحاظ حل مسأله اجتماعی، خودکارآمدی و تکانشوری تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که دانش آموزان زورگو از لحاظ حل مساله اجتماعی و خودکارآمدی نسبت به دانش آموزان عادی در سطح پایین تری قرار داشتند ولی از از نظر تکانشوری در سطح بالایی بودند. با توجه به یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که حل مساله اجتماعی، تکانشوری و خودکارآمدی به عنوان عامل روانشناختی مهم در پیش بینی زورگویی عمل می کند و توجه به آنها میتواند نقش مهمی در پیشگیری از زورگویی دانش آموزان داشته باشد.<br /> <strong> </strong>https://www.jiera.ir/article_49494_d99b77deaadad4043e6cb41f30bee7fc.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221Comparison of cognitive organization and reaction time of students with other disciplines (using Andrea's test)مقایسۀ سازمان ادراکی و زمان واکنش دانشجویان رشته هنر با سایر رشتهها (با استفاده از آزمون آندره ری)14416149495FAفرنوش شمیلیدانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشکده هنر، دانشگاه الزهرافاطمه کاتبدانشیار گروه پژوهش هنر دانشگاه الزهراJournal Article20170821Perception is the process by which the sensation, that is, information derived from the sensory organs, becomes a whole organized and meaningful one. The importance of perception is that the world around us provides a regular basis and a ground for knowledge. On the other hand, achieving a perceived samorah of the world's relations and principles and ultimately a balanced cognition is the alphabet of entering the world of artistic creation. The artist needs organized perception to represent and create artwork. In this research, it is assumed that the artist's perception has been improved by practicing some of the exercises (referred to in the text). To prove this hypothesis, in this research, a tool called the "Andrew Ray" complex geometric shapes test has been used. This test also allows us to find out whether a perception is slow or at ideal speed. The present study seeks to answer two fundamental questions. First, how can the acquisition of artistic skills affect the performance of people's perceptions? And secondly, how can the acquisition of artistic skills affect the reaction time of individuals? For this purpose, 60 subjects including 30 students of different branches of visual arts and 30 individuals from non-artistic subjects participated in this research. Statistical analysis was used to analyze the data of the research. Comparison of scores between two groups of students of visual arts and non-artistic subjects who have not received any special education shows a significant difference in perceptual organization criteria. Based on the results of this test, two criteria for measuring the perceptual organization of individuals, including the quality of drawing and the style of drawing (the process of drawing stages), in the non-artistic group, is weaker than the artistic group. Also, in the artistic group, the process of perception is shorter than the non-artistic group.ادراک فرایندی است که از طریق آن، احساس، یعنی اطلاعاتی که از اندامهای حسی گرفته شده است، به کل سازمانیافته و معناداری تبدیل میشود. اهمیت ادراک از آن جهت است که دنیای اطراف ما را منظم و زمینه را برای شناخت فراهم میکند. از طرفی دستیابی به ادراکی سامانیافته از روابط و اصول حاکم بر جهان و در نهایت شناختی متعادل، الفبای ورود به دنیای آفرینش هنری است. هنرمند جهت بازنمایی و خلق اثر هنری نیازمند ادراک سازمان یافته است. در این پژوهش فرض بر آن است که ادراک هنرمند به واسطهی انجام برخی تمرینات (که در متن بدان ها اشاره شده است) بهبود یافته است. جهت اثبات این فرضیه در این پژوهش از ابزاری به نام "آزمون اشکال هندسی پیچیده آندره ری" استفاده شده است. این آزمون همچنین این امکان را به ما میدهد که بدانیم یک ادراک به کندی صورت گرفته است و یا با سرعت ایده آل. پژوهش حاضر در صدد است به دو سؤال اساسی پاسخ دهد. اول این که کسب مهارتهای هنری چه تأثیری بر عملکرد ادراک افراد میتواند داشته باشد؟ و دوم این که کسب مهارتهای هنری چه تأثیری بر زمان واکنش افراد میتواند داشته باشد؟ بدین منظور60 آزمودنی شامل 30 نفر هنرجوی شاخههای مختلف هنرهای تجسمی و 30 نفر از میان افراد عادی (غیر هنری) در این پژوهش شرکت کردهاند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری استفاده شده است. مقایسهی نمرات، بین دو گروه هنرجویان هنرهای تجسمی و افراد غیر هنری که تحت تعلیم هنری خاص قرار نگرفتهاند، تفاوت معنیداری را در معیارهای سازمان ادراکی نشان میدهد. بر اساس نتایج به دست آمده از این آزمون، دو معیار سنجش سازمان ادراکی افراد، شامل کیفیت ترسیم و سبک ترسیم) روند مراحل ترسیم)، در گروه غیر هنری، ضعیف تر از گروه هنری است. همچنین در گروه هنری فرآیند ادراک در مدت زمان کوتاهتری نسبت به گروه غیر هنری اتفاق میافتد.https://www.jiera.ir/article_49495_3c860edd8925a62397838d8f2012d3b3.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221Strategic Model of Open University Assessmentمدل راهبردی ارزیابی دانشگاههای باز16218549496FAرکسانا فکریاستادیار مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور. پست الکترونیکیاحمد علمشاهیکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نورJournal Article20170821Strategic evaluation in the organization is considered as one of the main responsibilities of management and is one of the first and most important parts of strategic planning. In the knowledge age of today, organizations are more successful in implementing new strategies based on competitive advantage and improving their processes and operations by understanding the environment and customers. As an important institution in the field of education, development and provision of human resources, the university must remain competitive in order to meet its customers' demand. Therefore, the desire to survive in this competitive environment, for the open university - in which the reduction of time and space barriers for training and using modern IT-based methods is more than other aspects - from turning to management and Strategic planning has increased the ability to adapt to today's changing environments, as well as ability, accountability and customer satisfaction. One of the most powerful strategic models in this area is the balanced scorecard model, in which all aspects of an organization are balanced. Therefore, using the strengths of this model in strategic management of performance evaluation, the native model of balanced scorecard in open universities is presented and in case of Payame Noor University, as the largest open university in Iran. The results of this research can be effective in developing a balanced scorecard model in the academic sector as well as being applicable to strategic planning and performance evaluation of open universities as well as universities based on distance learning methods.ارزیابی راهبردی در سازمان، به عنوان یکی از وظایف مهم و اساسی مدیریت و یکی از اولین و اساسیترین بخشهای برنامهریزی راهبردی به شمار میرود. در عصر دانشمحور امروز، سازمانهایی موفقترند که راهبردهای جدید مبتنی بر مزیتهای رقابتی را به سرعت اجرا کنند و با شناخت محیط و مشتریان، فرایندها و عملیات خود را بهبود بخشند. دانشگاه نیز به عنوان یک نهاد مهم در راستای آموزش، توسعه و تأمین منابع انسانی باید رقابتی بماند تا بتواند تقاضای مشتریان خود فراهم نماید. لذا، میل به بقا در این محیط رقابتی، برای دانشگاه باز – که در آن به جنبه کاهش موانع زمانی و مکانی برای آموزش و بهرهگیری از روشهای نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات بیشتر از سایر جنبهها توجه میشود- آنان را از روی آوردن به مدیریت و برنامهریزی راهبردی برای افزایش قابلیت انطباق با محیط متغیر امروزی و توانایی و پاسخگویی و جلب رضایت مشتریان ناگزیر ساخته است. یکی از مدلهای راهبردی بسیار توانا در این زمینه، مدل کارت امتیازی متوازن است که در آن تمام جنبههای مختلف یک سازمان به طور متعادل پرداخته میشود. لذا در این پژوهش با بهکارگیری نقاط قوت این مدل در مدیریت راهبردی ارزیابی عملکرد، مدل بومی شده کارت امتیازی متوازن در دانشگاههای باز ارائه و به طور موردی در دانشگاه پیام نور- به عنوان بزرگترین دانشگاه باز در ایران- به کار گرفته شده است. نتایج این پژوهش علاوه بر اینکه میتواند به طور کاربردی برای برنامهریزی راهبردی و ارزیابی عملکرد دانشگاههای باز و همچنین دانشگاههای مبتنی بر روشهای آموزش از راه دور به کار گرفته شود در توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی نیز موثر است.https://www.jiera.ir/article_49496_2a0705338143d71fd933b2d71b67dc33.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221The Relationship between Religious Orientation and Moral Intelligence with Marital Commitment of Married Students of Sistan & Baluchestan Universityبررسی رابطه جهتگیری مذهبی و هوش اخلاقی با تعهد زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه سیستان و بلوچستان18620749497FAرضا بلاغتعضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستانهادی احمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی.دانشگاه تهراننجمه گلزاری مقدمدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20170821The purpose of this study was to investigate the relationship between religious orientation and moral intelligence with marital commitment of married students of Sistan and Baluchestan University. This descriptive correlation study was a regression model. Using stratified random sampling, 308 marital students from Sistan and Baluchestan University in 1394 were selected through three Alport religious orientation questionnaires (1950), Lanik and Kiel (2005) and Marital Engagement Adams and Jones (1997) studied. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression with SPSS 21 software. Findings showed: a) There is a positive and significant relationship between religious orientation and marital commitment (p <0.01). B) There is a positive and significant relationship between moral intelligence and marital commitment (p <0.01). (C) Both dimensions of external and internal religious orientation and elements of integrity, accountability and forgiveness (components of moral intelligence) are capable of predicting marital commitment. According to the findings, more attention is needed to the role of religious beliefs and ethical intelligence in increasing marital commitment in all societies, especially families, education, higher education and national mediaمطالعه حاضر باهدف بررسی رابطه بین جهتگیری مذهبی و هوش اخلاقی با تعهد زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام گرفت. این پژوهش توصیفی همبستگی از نوع رگرسیون بود که به شیوه نمونهگیری طبقه ای-تصادفی 308 نفر از دانشجویان متأهل دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394 از طریق سه پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت (1950)، هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) و تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997) مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرمافزار spss<sub>21</sub>مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد : الف) بین جهتگیری مذهبی با تعهد زناشویی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0p<). ب) بین هوش اخلاقی با تعهد زناشویی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0p<). ج) هر دو بعد جهتگیری مذهبی بیرونی و درونی و مؤلفههای درستکاری، مسئولیتپذیری و بخشش (مؤلفههای هوش اخلاقی) از توان پیشبینی تعهد زناشویی برخوردار هستند. با توجه به یافتهها توجه بیشتر به نقش باورهای مذهبی و هوش اخلاقی در افزایش تعهد زناشویی در تمامی نهادهای جامعه بهویژه خانواده، آموزش و پرورش، آموزش عالی و رسانه ملی ضروری مینمایدhttps://www.jiera.ir/article_49497_74753a1ca127e3a0d2df8d2df79bafeb.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221The study of the relationship between ineffective beliefs and coping styles with the tendency toward high-risk behaviors in adolescent girls aged 14-18 years old in Qomبررسی رابطه باورهای ناکارآمد و سبکهای مقابلهای با گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر دبیرستانی 14 تا 18 ساله شهر قم20823449498FAزهره محمد عینیکارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطباییایراندخت فیاضاستادیار دانشگاه علامه طباباییJournal Article20170821The purpose of this study was to investigate the relationship between ineffective beliefs and coping styles with the tendency toward high-risk behaviors in adolescent girls aged 14-18 years old in Qom. The statistical population of the study was all adolescents aged 18 to 14 years old at high school in Qom high schools in the academic year of 1394-95. 144 of them were selected as research sample. They filled in questionnaires of ineffective beliefs, coping styles and risk of adolescents. The research method was descriptive correlational survey. For data analysis, correlation and stepwise regression were used. Pearson correlation showed that there is a positive and significant relationship between ineffective beliefs and high risk behaviors in adolescents. Also, there is a negative and significant relationship between the problem-oriented coping style and the tendency toward high-risk behaviors. The emotional-oriented coping style with a tendency towards high-risk behaviors has a positive and significant relationship. The results of stepwise regression to predict the tendency toward high-risk behaviors based on inefficient beliefs showed that in the first step, the need to satisfy others, in the second step of vulnerability-performance evaluation, in the third step, need confirmation of others, and in the fourth step of success - perfectionism Are able to predict 47% of changes in tendency towards high-risk behaviors. In addition, the results of stepwise regression to predict the tendency toward high-risk behaviors from coping strategies showed that in the first step, an emotional style and in the second step a problem- Predicted 38.9% of the change in the tendency to high-grade behaviors They are.هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه باورهای ناکارآمد و سبکهای مقابلهای با گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر دبیرستانی 18-14 ساله شهر قم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه نوجوانان دختر 18 تا 14 ساله دبیرستانی مشغول به تحصیل در دبیرستانهای شهرستان قم در سال تحصیلی 95- 1394 بودند. 144 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. آنان پرسشنامههای باورهای ناکارآمد، سبکهای مقابلهای و خطرپذیری نوجوانان را تکمیل نمودند. روش اجرای پژوهش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین باورهای ناکارآمد با گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین سبک مقابلهای مسئله مدار با گرایش به رفتارهای پرخطر رابطه منفی و معنیدار و سبک مقابلهای هیجان مدار با گرایش به رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معنیدار دارد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام برای پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر از روی باورهای ناکارآمد نشان داد در گام اول نیاز به راضی کردن دیگران، در گام دوم آسیبپذیری- ارزشیابی عملکرد، در گام سوم نیاز به تأیید دیگران و در گام چهارم موفقیت – کمالطلبی قادر به پیشبینی 47 درصد از تغییرات گرایش به رفتارهای پرخطر میباشند علاوه بر این نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام برای پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر از روی راهبردهای مقابلهای نشان داد در گام اول سبک هیجانمدار و در گام دوم سبک مسألهمدار قادر به پیشبینی 9/38 درصد از تغییرات گرایش به رفتارهای پرخطر هستند.https://www.jiera.ir/article_49498_0ffbc4420fed96e44fb60a81b54d74a8.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324103220161221The challenge of teaching humanities in Iranian universities: a qualitative studyچالش آموزش علوم انسانی در دانشگاههای ایران: یک مطالعهی کیفی23427349500FAجواد حاتمیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170821The purpose of this research is to identify and identify the challenges and problems that exist in the education process of humanities in Iranian universities. This epistemological and methodological research has a qualitative approach. Qualitative in-depth interviews and KII techniques (interviews with key informed individuals) have been used to collect data with prominent and competent professors in the fifteen chosen disciplines of the humanities field. The results of this research show that the challenges of education in humanities in Iran include: environmental and indigenous challenges, linguistic, political, ideological, social challenges, institutional and cultural challenges. Other findings of the research are the weakness of the theoretical foundation of university education and humanities. Major problems are: lack of a system for accurate evaluation of teachers' teaching, and lack of adequate and adequate attention to humanities at the policy level, lack of attention to ecological conditions, the complete affiliation of human sciences to institutions The politician, as well as superficiality, is taught and, finally, the lack of attention to individual differences.هدف این پژوهش، کشف و شناسایی چالشها و مشکلات موجود در فرایند آموزش رشتههای علوم انسانی در دانشگاههای ایران میباشد. این پژوهش از حیث معرفتشناختی و روششناختی، دارای رویکردی کیفی است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق کیفی و تکنیک KII[1] (مصاحبه با افراد مطلع کلیدی) با استادان برجسته و دارای صلاحیت در پانزده رشتهی منتخب حوزهی علوم انسانی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که چالشهای آموزش رشتههای علوم انسانی در ایران عبارتاند از؛ چالشهای محیطی و بومی، چالشهای زبانی، سیاسی، ایدئولوژیک، اجتماعی، چالشهای نهادی و فرهنگی. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به ضعف بنیهی نظری آموزش دانشگاهی و علوم انسانی اشاره کرد. مشکلات عمدهی دیگر عبارتاند از؛ نبود سیستم ارزشیابی دقیق از تدریس استادان و نیز عدم توجه لازم و کافی به رشتههای علوم انسانی در سطح سیاستگذاری، عدم توجه به شرایط بوم شناختی، وابستگی کامل رشتههای علوم انسانی به نهادهای سیاستگذار و نیز سطحینگری به مقولهی تدریس و بالأخره عدم توجه به تفاوتهای فردی<br /> <br /><br /> <br /> https://www.jiera.ir/article_49500_31785a849971c96ac766e9e385cc91c4.pdf