انجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520211222The Effectiveness of Child-Parent Relationship Play Therapy on Emotion Regulation and Subjective Vitality in Students with Learning Disabilities in the COVID Pandemic اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک بر تنظیم هیجان و نشاط ذهنی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری در شرایط همهگیری کووید 516146253FAانسیه سادات مصطفویدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمهناز اخوان تفتیاستاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0009-0006-3493-8592مریم محسن پوراستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20210905The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of child-parent relationships play therapy on emotion regulation and subjective vitality in students with learning disorders. The research was a quasi-experimental study (pre-test-post-test with a control group). The statistical population consisted of students from third-grade to sixth-grade with learning disabilities who had been referred to the learning disability centers of Birjand during the school year of 2020-2021. Thirty students were selected and divided randomly into experimental and control groups. The Emotion Regulation Questionnaire (Gross & John, 2003) and Subjective vitality scale (Ryan & Frederick, 1997) assessment instrument had been used. The plan based on child-parent relationship therapy was performed for the experimental group during ten virtual sessions. The results of multivariate and univariate analysis of covariance showed play therapy based on child-parent relationships had a significant effect on emotion regulation and subjective vitality in students with learning disorders. However, it did not affect the combination of dependent variables of emotion regulation and subjective vitality. Even though the effective use of all emotion regulation strategies has an effect on the well-being and vitality of students with learning disabilities, using only two strategies of Reappraisal and Suppression can’t increase higher subjective vitality in these students undoubtedly. It can be concluded that the treatment in question affects the emotion regulation and subjective vitality of students with learning disabilities and can be used to help them.<span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک بهصورت مجازی بر تنظیم هیجان و نشاط ذهنی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرحِ پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری را دانشآموزان پایهی سوم تا ششم دارای ناتوانی یادگیری شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داده است که دارای مشکلات هیجانی بوده و به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه کردهاند. تعداد 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامههای تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (</span><span dir="LTR" style="font-size: 11.0pt;">Gross & John, 2003</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">) و نشاط ذهنی (</span><span dir="LTR" style="font-size: 11.0pt;">Ryan & Frederick, 1997</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">) را تکمیل کردند. محتوای آموزشی بازیدرمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک، در 10 جلسه به والدین گروه آزمایش، بهصورت مجازی ارائه شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره نشان داد درمان مدنظر بر تنظیم هیجان و نشاط ذهنی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری تأثیر معناداری داشته است، اما بر تعامل ترکیبی تنظیم هیجان و نشاط ذهنی اثرگذار نبود. لذا، اگرچه استفاده مؤثر از تمام راهبردهای تنظیم هیجان بر بهزیستی و نشاط تأثیر داشت اما با استفاده از تنها دو راهبرد ارزیابی مجدد و سرکوبی نمیتوان بهطورقطع نشاط ذهنی را در این دانشآموزان افزایش داد. درنتیجه این درمان بر تنظیم هیجان و نشاط ذهنی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر داشته و استفاده از آن، جهت کمک به این دانشآموزان پیشنهاد میشود.</span>https://www.jiera.ir/article_146253_53a78b2ccdd218e17980b6bdc04dce7a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220101Predicting Coronary Anxiety based on Cognitive Emotion Regulation Strategies, Psychological Stubbornness, and Resilience بررسی رابطه اضطراب کرونا با راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی روانی و تاب آوری1628145983FAفریبا تابع بردباردانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمعصومه اسماعیلیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-6847-1165مهرناز امیریدانشجوی کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی.دانشگاه پیام نور. تهران. ایرانJournal Article20211001The aim of this study was to investigate the role of predictors of cognitive emotion regulation skills, psychological hardiness and resilience on corona anxiety. This research is applied according to the purpose and according to the method, it is descriptive-correlation in the method of prediction. The statistical population included all students of Payame Noor University of Shiraz in the academic year 1300-1499, whose number was about 8064 people, a sample of 367 people was selected by stratified method. Data collection tools included questionnaires of cognitive emotion regulation strategies, psychological hardiness, resilience and corona anxiety. Data were analyzed by Pearson correlation and multiple regression tests. The results showed that positive strategies for cognitive emotion regulation, components of psychological hardiness and resilience with corona anxiety have a negative correlation at the level of 0.01. But there is a positive correlation between negative strategies and corona anxiety. The results of regression analysis also showed that through positive coping strategies of emotion, commitment, control, challenge and resilience, corona anxiety scores can be predicted inversely. Negative emotion regulation strategies also directly predicted corona anxiety scores. Therefore, to reduce corona anxiety, special attention should be paid to the categories of cognitive emotion regulation, psychological stubbornness and resilience.هدف از این پژوهش بررسی پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس مهارتهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی روانی و تابآوری بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و با توجه به روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 که تعداد آنها حدوداً 8064 نفر بود که نمونهای به تعداد 367 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (Garnefski et al., 2001)، پرسشنامه اضطراب کرونا ویروس علی پور و همکاران (1398)، مقیاس تابآوری (Conner & Davidson, 2003)، پرسشنامه سرسختی روانشناختی (Lang & Goulet, 2003) بود. تجزیهوتحلیل دادهها بهوسیله ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس -23 انجام گرفت. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل آماری دادهها نشان داد که راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان، مؤلفههای سرسختی روانی و تابآوری با اضطراب کرونا دارای همبستگی منفی در سطح 01/0 است و بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان با اضطراب کرونا رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از طریق راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان، تعهد، کنترل، چالش جویی و تابآوری میتوان نمرات اضطراب کرونا را بهصورت معکوس پیشبینی کرد. راهبردهای منفی تنظیم هیجان نیز نمرات اضطراب کرونا را بهصورت مستقیم پیشبینی کردند؛ بنابراین یافتههای پژوهش نشان میدهد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، تابآوری و سرسختی روانی سهم معناداری در پیشبینی اضطراب کرونا دارند.https://www.jiera.ir/article_145983_265a72157c6d05688cb3d27f44a92fb0.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105Role of Research Help-Seeking and Research Self-efficacy in the Prediction of Research Anxiety among Graduate Students during the Coronavirus 2019 Epidemic (COVID-19)پیش بینی اضطراب پژوهشی بر اساس کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی در دوران شیوع ویروس کرونا2940146213FAشیرین روستائیدانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانعلی تقوائی نیادانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران0000-0002-6655-3420فریبرز نیکدلاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20210906The aim of this study was to determine the role of research help seeking and research self-efficacy in the prediction of research anxiety among graduate students during the Coronavirus 2019 Epidemic (COVID-19). The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the present study included all graduate students of Yasouj University in the academic year 2020-2021. 343 graduate students were selected as the sample group by available sampling method. Data collection tools included Rezvani Research help seeking Questionnaire (2016), Biocosturk Research Self-Efficacy Questionnaire (2011), and Research Anxiety Questionnaire of Borang et al. (2017). Pearson correlation test and multiple regression analysis were used to analyze the data. The results of Pearson correlation coefficient test showed that a significant relationship was observed between researches help seeking and research self-efficacy with research anxiety. The results of multiple regression analysis showed that the variables of avoidance of help seeking, need for help, problem recognition self-efficacy, methodological self-efficacy and reporting self-efficacy have the ability to predict research anxiety. Therefore, it can be concluded that research help seeking and research self-efficacy lead to reduce research anxiety students during COVID-19.این پژوهش با هدف تعیین نقش کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی در پیشبینی اضطراب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 1399-1400 بود. 343 نفر بهعنوان گروه نمونه پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه کمک طلبی پژوهشی سعیدی رضوانی (1396)، پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی Büyükőztürk و همکاران (2011) و پرسشنامه اضطراب پژوهش بورنگ و همکاران (1396) بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی با اضطراب پژوهشی ارتباط معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای اجتناب از کمک طلبی، نیاز به کمک طلبی، خودکارآمدی شناخت مسئله، خودکارآمدی روششناسی و خودکارآمدی گزارشنویسی توانایی پیشبینی اضطراب پژوهشی را دارند؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی منجر به کاهش سطح اضطراب پژوهشی دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا میشود.https://www.jiera.ir/article_146213_51612ed79e4d3a3fc65e8f5f25237c67.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105Identifying Indicators of Education in During the COVID-19شناسایی شاخص های آموزشی در دوران کرونا4150146251FAعادل زاهد بابلاناستاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-2471-4971مهدی مصلح گرمیانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-4889-3672جواد امجدی حوردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-3856-3717الهه سلطانیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-5469-3976Journal Article20210928The spread of Corona and the consequent closure of educational centers in the world and in Iran caused the form of education to change from face-to-face or virtual. Hence, the lack of necessary infrastructure, teachers 'and students' unfamiliarity with virtual learning caused families, students and schools to face a huge learning challenge. For this reason, the purpose of this study is to identify the indicators of educational of the Corona. The nature of the research is qualitative in terms of content analysis style. The sample size after theoretical saturation was 11 people and purposefully selected. Data were collected through semi-structured interviews and data analysis by thematic method using MAXQDA10 software. Findings showed that educational indicators in times of crisis and corona outbreak included 5 cases; "Factors related to school, family, teachers, communication infrastructure and factors related to students." Therefore, creating communication infrastructure in all parts of the country, including villages and cities, creating a culture of e-learning and holding in-service courses to improve the productivity of teachers in conducting e-learning can help education in times of crisis.شیوع کرونا و بهتبع آن تعطیلی مراکز آموزشی در جهان و ایران باعث شد تا شکل آموزش از حضوری به غیرحضوری یا مجازی تغییر یابد. ازاینرو، عدم فراهم بودن زیرساختهای لازم، عدم آشنایی معلمان و دانشآموزان با یادگیریهای مجازی باعث شد تا خانوادهها، دانشآموزان و مدارس با چالش عظیمی در زمینه یادگیری روبرو شوند. به همین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، شناسایی شاخصهای آموزشی موجود در دوران کرونا بود. پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به سبک تحلیل محتوا بود. حجم نمونه پس از اشباع نظری به تعداد 11 نفر و بهصورت هدفمند انتخاب شد. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند و تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش فن مضمون و با استفاده از نرمافزار MAXQDA10 انجام شد. یافتهها نشان داد شاخصهای آموزشی در دوران بحران و شیوع کرونا به تعداد 5 مورد شامل؛ «عوامل مربوط به مدرسه، خانواده، معلمان، زیرساختهای ارتباطی و عوامل مربوط به دانشآموزان» است. لذا ایجاد زیرساختهای ارتباطی در تمامی نقاط کشور اعم از روستاها و شهرها، فرهنگسازی یادگیری الکترونیکی و برگزاری دورههای ضمن خدمت جهت ارتقای بهرهوری معلمان در انجام یادگیریهای الکترونیکی میتواند به آموزش در دوران بحران کمک نماید.https://www.jiera.ir/article_146251_b9fbd4b6a6167660a1d16bdd7f4ef88d.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105The Mediating Role of Loneliness between Fear of Corona and Perceived Social Support with Psychological Well-being of Male High School Students in the Corona Pandemicنقش میانجی احساس تنهایی در رابطه بین ترس از کرونا و حمایت اجتماعی ادراکشده با بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول در دوره پاندمی کرونا5162149680FAندا مرادیکارشناسی ارشد روانشناسی، واحد اصفهان خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانایلناز سجادیاندانشیار، گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0003-4257-6967Journal Article20211026The aim of this study was to survey mediating role of loneliness between fear of corona and perceived social support with psychological well-being of junior high school students in the corona pandemic. In this descriptive study, the statistical population of the study included all high school students in Isfahan in the academic year 2021-2022. For this purpose, 225 were selected by cluster sampling method and researched into questionnaires including fear of corona (Weiss et al, 2020), (Russell,1980), perceived social support of (Zimet et al,1988) and psychological well-being (Ryff et al, 2002) responded. Research data were analyzed using statistical software package for social sciences and structural equation modeling using SPSS23 statistical software and PLS3 software. The results showed that psychological well-being had a negative relationship with social support and feelings of loneliness and a significant positive relationship with perceived social support. Feelings of loneliness mediate the relationship between fear of coronation, feelings of loneliness, and perceived social support(P<0/05). The results of the structural equation model had a good fit and the feeling of loneliness mediated the relationship between corona fear and perceived social support with the psychological well-being of junior high school male students.این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجیگری احساس تنهایی بین ترس از کرونا و حمایت اجتماعی ادراکشده با بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول در دوره پاندمی کرونا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. به این منظور تعداد 225 به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای ترس از کرونا ویسی و همکاران (1399)، احساس تنهایی Rojel (1980)، حمایت اجتماعی ادراکشده Zimet و همکاران (1988)، بهزیستی روانشناختی Ryff و همکاران (2002) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری spss23 و PLS3 تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، بهزیستی روانشناختی با ترس از کرونا و احساس تنهایی رابطه منفی و معنادار و با حمایت اجتماعی ادراکشده رابطه مثبت معنادار دارد (05/0>P). نتایج مدل معادلات ساختاری از برازش مطلوب برخوردار بود و احساس تنهایی در رابطهی بین ترس از کرونا و حمایت اجتماعی ادراکشده با بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول نقش میانجیگری داشت.https://www.jiera.ir/article_149680_e09a221e66cbd0227b7182e6b88641bc.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105The Effect of "Teachers' Corrective Feedback" on Changing the Level of "Covid-19 Anxiety" of Female Students with Depression in Ardabil Secondary High Schoolبررسی تأثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی6373146255FAمهدی مصلح گرمیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-4889-3672علی خالق خواهدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-5469-3967مهدی معینی کیادانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانسجاد علی نژادکارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش، دانشگاه پیام نور، میاندواب، ایرانJournal Article20210906The aim of this study was to determine the effect of "teacher correctional feedback" on the anxiety level of Covid-19 female students with depression in Ardabil secondary high school. This research was a quasi-experimental study in which a pre-test-post-test design with a control group was used. The sample of the study was 40 subjects who were among high school girls with depression in the Beck 2 depression list of Ardabil city using multi-stage random cluster random sampling method and using simple random sampling method. The intervention groups were "providing teacher correction feedback" (20 people) and control (20 people). For the intervention group, 12 sessions of 90 minutes were performed. For data collection Covid-19 Anxiety Questionnaire Alipour et al(2017) and Beck Depression inventory version two(1978) were used in the pre-test and post-test stages for the two intervention and control groups. Data were analyzed in SPSS software version 24. The results of multivariate and univariate analysis of covariance showed a significant difference between the two groups (P <0.01). The results showed that the anxiety level of Covid-19 in the intervention group was significantly reduced compared to the control group (P <0.01). Therefore, According to the results it was found that "teacher Corrective feedback" has a positive and significant effect on the anxiety of Covid-19 female students with depression. Therefore, the relevant authorities working in the field of education should pay special attention of teacher Corrective feedback in this Covid-19 course in order to reduce the level of anxiety in students with depression.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر «بازخوردهای اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی دوره متوسطه دوم شهر اردبیل بود. این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 40 آزمـودنی از میـان دانـشآمـوزان دختـر دوره متوسطه دوم دارای افسردگی در سیاهه افسردگی بک 2 شـهر اردبیل با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخـاب و بـا استفاده از روش نمونهگیری تصـادفی ساده در گـروههـای مداخله «ارائه بازخوردهای اصلاحی معلم» (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شـدند. برای گروه مداخله 12 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب Covid-19 علی پور و همکاران (1398) و پرسشنامه افسردگی بک نسخه دو (1978) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای 2 گروه مداخله و کنترل استفاده شد. دادهها در نرمافزار spss نسخه 24 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تفاوت معناداری بین 2 گروه نشان داد (01/0>P). یافتهها حاکی از آن بود که میزان اضطراب Covid-19 گروه مداخله بهطور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است (01/0>P)؛ بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که «بازخورد اصلاحی معلم» بر میزان اضطراب Covid-19 دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی، تأثیر مثبت و معناداری دارد. لذا باید مسئولین مربوطه که در حوزه آموزشوپرورش مشغول فعالیت هستند به بحث بازخوردهای اصلاحی معلم در این دوره Covid-19 توجه ویژهای داشته باشند تا از این طریق بتوانند میزان اضطراب در دانشآموزان مبتلا به افسردگی را کاهش بدهند.https://www.jiera.ir/article_146255_6fbe09e43383b9d372473352ad7b99d9.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105Developing Causal Model of Meaningful Life and Loneliness Based on Psychological Distress with the Mediating Role of Family Emotional Climate in People with Experience of Coping with Coronavirus Pandemicتدوین مدل علّی معناداری زندگی و احساس تنهایی بر اساس پریشانی روانی با نقش میانجی گری جو عاطفی خانواده در افراد دارای تجربه رویارویی با همه گیری کرونا ویروس7484145985FAکامران شیوندی چلیچهاستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0003-3427-4627زهره درتاجدانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانفضل الله حسنونددانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-5574-1311فاطمه قائمیدانشیار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران0000000231759698Journal Article20211007The purpose of this study was to develop a model for identifying the consequences of psychological distress during the spread of coronavirus pandemic by mediating role of family emotional climate, which was a practical research in terms of purpose and descriptive-correlative in nature. The statistical population of the study included all Iranians in the country during the spread of coronavirus pandemic. The sample was 590 people who were selected from men and women from different provinces. Sampling was performed based on multistage cluster method which twelve provinces were selected as the target and then the questionnaires were completed by online survey. Kessler Psychological Distress Scale (2002), Steger meaning of life (2010) and researcher-constructed feeling loneliness and Emotional Family Climate Scale were used to collect the data. Structural equation model was used for statistical analysis. Findings showed that psychological distress had a positive causal relationship with the feeling of loneliness and a negative causal relationship with the meaning of life and also, the emotional climate of the family had a mediating role in the relationship between psychological distress and loneliness and meaning of life. As a result, psychologists, sociologists, and other social media professionals should consider the high capacity of the family's emotional climate as a key factor in Reducing of the effects of psychological distress resulting from the spread of crises such as the coronavirus pandemic on individual and collective living condition.<span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">این پژوهش با هدف تدوین مدل علّی پیامدهای پریشانی روان</span><span dir="LTR" lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">شناختی ناشی از همه</span><span dir="LTR" lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">گیری کرونا ویروس و بررسی نقش میانجی</span><span dir="LTR" lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">گری جو عاطفی خانواده به انجام رسید که ازنظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل ایرانیان سراسر کشور در سال 1400 بود. نمونه آماری برابر با 590 نفر بود که از استان</span><span dir="LTR" lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">های مختلف کشور انتخاب گردید. نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای انجام شد و پرسشنامهها به شیوه</span><span dir="LTR" lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">ی نظرسنجی اینترنتی تکمیل شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پریشانی روانی کسلر (2002)، معناداری زندگی استگر (2010)، احساس تنهایی محققساخته (1400) و جو عاطفی خانواده محققساخته (1400) استفاده گردید. بهمنظور تحلیل آماری از مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافته</span><span dir="LTR" lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">ها نشان داد که پریشانی روانی دارای رابطه علّی مثبت با احساس تنهایی و رابطه علّی منفی با معناداری زندگی و همچنین، جو عاطفی خانواده دارای نقش میانجی</span><span dir="LTR" lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">گری در رابطه میان پریشانی روانی با احساس تنهایی و معناداری زندگی بود. درنتیجه، روانشناسان و دیگر متخصصان در عرصه ارتباطات اجتماعی باید ظرفیت جو عاطفی خانواده را بهعنوان یک عامل اساسی در تبیین اثرات پریشانی روانی حاصل از گسترش بحرانهایی همچون همه</span><span dir="LTR" lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">گیری کرونا ویروس موردتوجه قرار دهند.</span>https://www.jiera.ir/article_145985_7917fc8974efdde18049c0f45d359172.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105The Role of Media Literacy in Predicting Attitudes toward E-learning of Students and Professors in the Coronaبررسی نقش سواد رسانه ای در پیش بینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا8597145986FAفریبا درتاجاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمریم رجبیان ده زیرهدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، تهران، ایرانآزاد الله کرمیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20210913The purpose of this study is to investigate the role of media literacy in predicting attitudes toward e-learning of students and professors in the corona. The present study was applied in terms of descriptive-survey research method. The statistical population of the study includes all students and professors of Payame Noor University of Kerman, of which 473 (366 students and 107 professors) were selected by stratified random sampling. Data collection tools included Seyed Taghavi (2007) e-learning attitude questionnaire and phalsafi media literacy (2014). Data were analyzed using one-sample t-test, Pearson correlation coefficient and multiple regression. Findings showed that the attitude towards e-learning among students, professors and the whole research sample with a significance level of less than 0.05 is significantly higher than the average (4) (P <0.05). The status of media literacy among students, professors and the whole research sample with a significance level of 0.001 is significantly higher than the average (3) (P <0.01). There is a positive and significant relationship between media literacy and attitudes toward e-learning in students and professors during the Corona era (P <0.01). The media literacy variable positively and significantly predicted the attitude towards e-learning in students and professors during the coronation period (p <0.01, β = 0.81). Based on the results, it is possible to increase the media literacy skills of students and professors by holding training courses to create a positive attitude towards e-learning.<span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای در پیشبینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی ازلحاظ روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور کرمان بودند که 473 نفر از آنها (366 نفر از دانشجویان و 107 نفر از اساتید) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نگرش به یادگیری الکترونیکی سید تقوی (1386) و سواد رسانهای فلسفی (1393) بود. دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنیداری کمتر از 05/0 بهطور معنیداری بیشتر از حد متوسط (4) است (05/0 </span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">P<</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">). وضعیت سواد رسانهای در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنیداری 001/0 بهطور معنیداری بیشتر از حد متوسط (3) است ( 01/0 </span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">P<</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">). بین سواد رسانهای و نگرش به یادگیری الکترونیکی در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0></span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">P</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">). متغیر سواد رسانهای بهصورت مثبت و معنیدار نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی را در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا پیشبینی میکرد (01/0></span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">p</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">، 0/81 =</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">β</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">). بر اساس نتایج، میتوان با برگزاری دورههای آموزشی مهارتهای سواد رسانهای دانشجویان و اساتید را جهت ایجاد نگرش مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی افزایش داد.</span>https://www.jiera.ir/article_145986_d3f2897f88988b2bc31e474d2b91538f.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105The Relationship between Mindfulness and Life Satisfaction in Teachers: A Mediating Role of Coping Styles in Coping with the Corona Epidemicرابطه ذهن آگاهی با رضایت از زندگی در معلمان: بررسی نقش میانجی گرانه سبک های مقابله در رویارویی با اپیدمی کرونا98109146781FAمعصومه کریم زادهکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران0000-0003-0116-7649محمد آزاد عبداله پوراستادیار، روانشناسی تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران0000-0003-0116-7649Journal Article20211002The aim of this study was to investigate the relationship between mindfulness and teachers' life satisfaction with regard to the mediating role of coping styles in coping with the corona epidemic. The research method was correlation with the application of structural equations in terms of applied purpose, in terms of quantitative nature and in terms of data collection. The statistical population was the primary school teachers of Bukan city in the academic year 2020-2021, of which 189 were purposefully selected as a sample. And colleagues (1399) and the Bauer et al.'s (2006) pentagonal mindfulness scale responded. For data analysis, the partial least squares (PLS) method was used using SPSS and PLS3 software. The results showed that there is a significant relationship between research variables and positive and negative coping styles have a mediating role in the relationship between mindfulness and life satisfaction and 19% of the effect of total mindfulness on teachers' life satisfaction through indirect Positive coping styles are explained by the mediating variable. Also, 18% of the effect of total mindfulness on teachers' life satisfaction is indirectly explained by the mediating variable of negative coping styles. Based on the findings of this study, it can be concluded that mindfulness as a positive and valuable trait by influencing coping styles in the face of the corona epidemic, can lead to increased life satisfaction of teachers.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ذهن آگاهی با رضایت از زندگی معلمان با توجه به نقش میانجی سبکهای مقابله در رویارویی با اپیدمی کرونا بود. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر ماهیت کمی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات، همبستگی با کاربرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که 189 نفر از آنان به شیوه هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای رضایت از زندگی داینر و پاوت (1985)، سبکهای مقابلهای درتاج و همکاران (1399) و مقیاس پنجوجهی ذهن آگاهی Bauer و همکاران (2006) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش حداقل مجذورات جزئی (PLS) به کمک نرمافزار SPSS و PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای پژوهش رابطه معنیدار وجود دارد و سبکهای مقابله مثبت و منفی در رابطه بین ذهن آگاهی و رضایت از زندگی نقش میانجی را دارند و 19 درصد از اثر کل ذهن آگاهی بر رضایت از زندگی معلمان از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی سبکهای مقابله مثبت تبیین میشود. همچنین، 18 درصد از اثر کل ذهن آگاهی بر رضایت از زندگی معلمان از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی سبکهای مقابله منفی تبیین میشود. براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ذهن آگاهی بهعنوان یک ویژگی مثبت و ارزشمند با تأثیر بر سبکهای مقابله در رویارویی با اپیدمی کرونا، میتواند منجر به افزایش رضایت از زندگی معلمان گردد.https://www.jiera.ir/article_146781_91c0b5067099d883ccce233893429398.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105Developing a Coronary Anxiety Model in Students based on the Dimensions of Positive Psychologytتدوین مدل اضطراب کرونا در دانش آموزان براساس ابعاد روانشناسی مثبت گرا110119146214FAوجیهه ظهورپروندهاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحسین غفاریاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20211008The aim of this study was to develop a coronary anxiety model in students based on the dimensions of positive psychology. The research method was descriptive correlational studies and structural equation modeling. The statistical population included all high school students in Mashhad in the year 2021-2022 with 983 people who were selected using Cochran's formula and simple random sampling method of 276 people. The data collection tools were corona anxiety and positive psychology questionnaires. The validity of the questionnaires was confirmed using content and face validity. Its reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.77 and 0.89, respectively. In addition to descriptive statistics, statistical techniques such as Pearson correlation coefficient, multiple regression and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed that the dimensions of positive psychology (happiness, mental well-being, optimism, self-worth, hope, interpersonal skills and responsibility) have a direct and significant effect on coronary anxiety in students. The results of the fit model indices indicated a good fit of the model, and in fact the general result is that the designed model of students' coronary anxiety based on the dimensions of positive psychology has a good fit.هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشآموزان براساس ابعاد روانشناسی مثبتگرا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم ناحیه سه شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1401 به حجم 983 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 276 نفر انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادههای پژوهش پرسشنامههای اضطراب کرونا علی پور و همکاران (1398) و روانشناسی مثبتگرا Arjiel (2011) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از تکنیکهای آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که ابعاد روانشناسی مثبتگرا بر اضطراب کرونا دانشآموزان تأثیر منفی و معناداری در سطح 05/0 دارد. نتایج شاخصهای مدل برازنده حاکی از برازش مطلوب مدل بود. با توجه به یافتهها، با افزایش میزان شادی، بهزیستی روانی، خوشبینی، خودارزشمندی، امیدواری، مهارتهای بین فردی و مسئولیتپذیری، میزان اضطراب کرونا در دانشآموزان کاهش مییابد؛ بنابراین بهکارگیری راهبردهایی که موجب افزایش ابعاد روانشناسی مثبتگرا میشود، میتواند اضطراب کرونا ر کاهش دهد.https://www.jiera.ir/article_146214_8489f9d0ff8d9adbeae7f2804aebaf7a.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105Analysis of Education in Multi-Grade Classes of COVID-19 Pandemic Conditions: A Case Study in Markazi Provinceبررسی آموزش در کلاس های چند پایه در همه گیری بیماری کرونا: مطالعه موردی در استان مرکزی120132145984FAکتایون حمیدی زادهاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-8759-1418Journal Article20210728The aim of this study was to analyze the education in multi-grade classes in the days of coronary heart disease and virtual education. For this purpose, a qualitative approach and a descriptive phenomenological method were used. The statistical population includes 187 teachers of multi-grade primary schools in the years 2020-2021 in Markazi province. 5 teachers were purposefully selected, then 10 other teachers were identified and studied by introducing the previous ones by snowball sampling. Were located. The data of this study were saturated from interviews with 15 people. Semi-organized interviews were used to collect data. Analyzing the data with a clause pattern and during 7 steps including: careful study of interviews, extraction of main themes, formulation of known meanings, classification of codes, integration of codes, clarification of the structure of the phenomenon, final validation; Done. Findings of the research were divided into 5 main themes including restructuring of multigrade classrooms, students, parents, teachers and educational facilities and 17 sub-themes. The results show that in the days of the outbreak of coronary heart disease, education in multi-grade classes has been removed from being multi-grade and as a result, the benefits of this type of training have been reduced. Also, the limitations of e-learning in multi-grade classes due to lack of access to smartphones and the Internet have become more apparent.پژوهش حاضر باهدف تحلیل آموزش در کلاسهای چندپایه در ایام شیوع بیماری کرونا و آموزش مجازی صورت گرفته است. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعهی آماری شامل ۱۸۷ نفر از معلمان مدارس ابتدایی چندپایه در سالهای ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در استان مرکزی است که ۵ معلم بهصورت هدفمند انتخاب شدند، سپس ۱۰ معلم دیگر از طریق معرفی نفرات قبلی بهصورت نمونهگیری گلوله برفی شناسایی و موردمطالعه قرار گرفتند. اطلاعات این پژوهش از مصاحبه با ۱۵ نفر به حد اشباع رسید. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه سازمانیافته استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با الگوی کلایزی و در طی ۷ مرحله شامل: مطالعهی دقیق مصاحبهها، استخراج مضامین اصلی، فرموله کردن معانی شناخته شده، دستهبندی کدها، تلفیق کدها، روشن شدن ساختار پدیده، اعتبارسنجی نهایی؛ انجام شد. یافتههای حاصل از پژوهش در ۵ مضمون اصلی شامل تغییر ساختار کلاسهای چندپایه، دانشآموزان، والدین، معلمان و امکانات آموزشی و ۱۷ مضمون فرعی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد در ایام شیوع بیماری کرونا آموزش در کلاسهای چندپایه، از حالت چندپایه بودن خارج شده است و درنتیجه از مزایای این نوع آموزش کاسته شده است. همچنین محدودیتهای آموزش مجازی در کلاسهای چندپایه ناشی از عدم دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت بیشتر بروز پیدا کرده است.https://www.jiera.ir/article_145984_39d878ca50f542c3bee4b2a0a5e2fb3f.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105Investigating the Role of Emotion Regulation and Resilience in Students' Academic Adjustment and Quality of Life during the Covid-19 Pandemicبررسی نقش تنظیم هیجان و تابآوری در سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان در دوران همهگیری کووید- 19133142146252FAامیر کرمیدکتری روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران0000-0001-5764-4892زهرا ذبیحیکارشناسی روانشناسی، موسسه آموزش عالی حکیم طوس، مشهد، ایران0000-0003-0534-9220محسن راسخی رشخوارکارشناسی روانشناسی، موسسه آموزش عالی حکیم طوس، مشهد، ایران0000-0002-2658-4521معصومه طبسیکارشناسی روانشناسی، موسسه آموزش عالی حکیم طوس، مشهد، ایران0000-0003-4128-0080Journal Article20210918The aim of this study was to investigate the role of emotion regulation and resilience in academic adjustment and quality of life of students during the Covid-19 pandemic. This study was a descriptive correlational study. The statistical population included male and female of secondary high school students in Mashhad in the academic year 2020-2021, 400 students were selected as a sample by multi-stage cluster sampling. Research tools include Gross & John Emotion Regulation Questionnaire (2003), the Connor and Davidson Resilience Questionnaire (2003), the Baker and Siryk Academic Adjustment Questionnaire (1984), and the World Health Organization Quality of Life Questionnaire (1998). Data analysis was performed using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and linear regression of enter method. Data analysis showed that there was a significant positive relationship between emotion regulation with academic adjustment and quality of life. Also, there was a significant positive relationship between resilience and quality of life. But there was no significant relationship between resilience and academic adjustment of students. Based on the results of regression analysis, only emotion regulation was a significant predictor of academic adjustment. Also, emotion regulation and resilience were both good predictors of students quality of life. Based on the obtained results, it can be concluded that during the Covid-19 pandemic, emotion regulation skills in students play a significant role in academic adjustment, as well as high levels of emotion regulation and resilience in this period have a significant role in students' quality of life.<span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Lotus';">پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش تنظیم هیجان و تابآوری در سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان در دوران همهگیری کووید-19 انجام شد. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400 بودند، که 400 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل، پرسشنامههای تنظیم هیجان گراس و جان (2003)، تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1998) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان انجام شد. تحلیل دادهها نشان داد که بین تنظیم هیجان با سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی رابطه مثبت معناداری وجود داشت و همچنین بین تابآوری با کیفیت زندگی رابطه مثبت معناداری مشاهده شد؛ اما بین تابآوری و سازگاری تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری مشاهده نشد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، تنها تنظیم هیجان پیشبین معناداری برای سازگاری تحصیلی بود. همچنین تنظیم هیجان و تابآوری هر دو پیشبین خوبی برای کیفیت زندگی دانشآموزان بودند. براساس یافتههای به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که در دوران همهگیری کووید-19، مهارت تنظیم هیجان در دانشآموزان نقش معناداری در سازگاری تحصیلی دارد، همچنین تنظیم هیجان و تابآوری بالا در این دوران در کیفیت زندگی دانشآموزان نقش معناداری دارند.</span>https://www.jiera.ir/article_146252_c6f3d595d891a1326366fb02bb8db2a9.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105The Relationship between Teachers’ Attitudes Toward Change and Job Burnout in the period of the covid-19 pandemic with the Mediating Role of Virtual Education Acceptanceرابطه نگرش معلمان نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی در دوران کووید-19 با نقش واسطهای پذیرش آموزش مجازی143152146254FAماه آزادیان بجنوردیمدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه زهرا (س)، اهواز، ایران0000-0003-4832-3717سعید بختیارپوراستادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران0000-0002-3484-8435مهسا حاتمیآموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایرانقاسم سعدی مجدآموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایران.علی خلقتیآموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایران.سکینه بختیارپورآموزش و پرورش شهرستان دهلران، ایلام، ایران.مریم بختیارپورآموزش و پرورش شهرستان دهلران، ایلام، ایران.زهرا بختیارپورآموزش و پرورش شهرستان دهلران، ایلام، ایران.مریم بختیاریآموزش و پرورش شهرستان موسیان، ایلام، ایران.Journal Article20211008The purpose of this study was to investigate the relationship between teachers’attitudes toward change and job burnout in the Covid-19 pandemic with the mediating role of virtual education ac ceptance. The research method was descriptive-correlation and in particular modeling of structural equations. From the statistical population of teachers in Khuzestan and Ilam provinces in the academic year 2021-2022, 353 people were selected by cluster random sampling. The research instruments were the Dunham et al, standard questionnaire of attitude towards change, 1989; Hosseini et al.e admission e-learning questionnaire, 2014; Maslach & Jackson job burnout questionnaire, 1997. The results showed a significant direct relationship between teachers’attitudes toward change and virtual education acceptance(p<0.01), a direct relationship between virtual education acceptance and burnout was significant(p<0.01), but the direct relationship between attitudes toward change and burnout was not statistically significant (P >0.05). There was a significant indirect relationship between attitudes toward change and burnout through e-learning(p<0.01). Therefore, it can be said that a positive attitude towards change, by affecting the acceptance rate of e-learning in teachers, indirectly predicts burnout in the period of the covid-19 pandemic.هدف پژوهش بررسی رابطه بین نگرش نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی معلمان در دوران کووید-19 با نقش واسطهای پذیرش آموزش مجازی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و بهطور خاص مدلیابی معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری معلمان دو استان خوزستان و ایلام در سال تحصیلی 1400-1401، 353 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه استاندارد نگرش نسبت به تغییر (Dunham et al, 1989)؛ پرسشنامه پذیرش آموزش الکترونیک حسینی و همکاران، 1393؛ پرسشنامه فرسودگی شغلی (Maslach & Jackson, 1997). دادهها به روش مدل یابی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدند و یافتهها حاکی از معنیداری رابطه مستقیم بین نگرش نسبت به تغییر با پذیرش آموزش مجازی بود (01/0>P)، رابطه مستقیم بین پذیرش آموزش مجازی و فرسودگی شغلی معنیدار بود (01/0>P)، اما رابطه مستقیم بین نگرش نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی ازنظر آماری معنیدار نبود (05/0<P)؛ بین نگرش نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی از طریق پذیرش آموزش مجازی رابطه غیرمستقیم معنیداری وجود داشت (01/0>P). لذا میتوان گفت نگرش مثبت نسبت به تغییر، با تأثیر بر میزان پذیرش آموزش مجازی در معلمان بهصورت غیرمستقیم فرسودگی شغلی را در دوره همهگیری کووید-19 پیشبینی میکند.https://www.jiera.ir/article_146254_45c7cf54f56962c58ba66d6ba16bc0d0.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105Comparison of the Quality of Life, Mental Health, Alexithymia and Distress Tolerance of Nurses Working in Intensive Care Units of Covid-19 (Corona) Patients with Nurses in Other Wardsمقایسة کیفیت زندگی، سلامت روان، ناگویی هیجانی و تحمل پریشانی در پرستارانِ بخش مراقبت از بیماران کووید- 19 با پرستاران سایر بخش ها153164146922FAسعید طولابیدکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-5452-5828تینا ایطاکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران0000-0003-4965-1261Journal Article20210910The aim of this study was to compare the quality of life, mental health, and alexithymia and Distress tolerance of nurses working in intensive care units of Covid-19 (Corona) patients with nurses in other wards. Which was done by descriptive method of causal-comparative studies. The statistical population of this study was selected from all hospitals in Tehran's third district and the sample size was equal to 97 people (47 nurses in the intensive care unit and 50 nurses in the normal ward). Data collection tools in this study included the World Health Organization Quality of Life Questionnaire (short form) (1989), Goldberg and Hiller General Health Questionnaire (1979), Toronto Bagby et al (1994). Emotional Dysfunction Scale, Simmons and Gaher(2005). Methods of data analysis in this study using the questionnaires in the descriptive section including describing the demographic characteristics of the sample group, mean, standard deviation, and preparing a frequency distribution table, statistical graphs, and in the analysis of hypotheses. Achieving the result was analyzed using independent t-test by SPSS22 software. The results showed that there was a significant difference between quality of life in nurses working in intensive care units and nurses working in normal wards. The quality of life of nurses working in normal wards is higher than nurses in special wards and also mental health, emotional malaise and tolerance of anxiety of nurses working in special wards are higher than nurses in normal wards. According to the results of the present study, providing adequate personal protective equipment and creating the conditions for using counseling and psychological services in a timely manner, along with other security and incentive measures, can be useful in reducing the psychological overload of nurses.هدف از انجام این پژوهش مقایسه کیفیت زندگی، سلامت روان، ناگویی هیجانی و تحمل پریشانی پرستاران شاغل در بخشهای ویژه مراقبت از بیماران کووید-19(کرونا) با پرستاران سایر بخشها بود که با روش توصیفی از نوع مطالعات علی-مقایسهای انجام شد. جامعه آماری این پژوهش تمام پرستاران شاغل در بیمارستانهای منطقه سه تهران بود، که از بین آنها نمونهای برابر 97 نفر (47 نفر پرستار در بخش مراقبت از بیماران کووید-19، 50 نفر پرستار در بخش عادی) با روش در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی (فرم کوتاه) سازمان بهداشت جهانی (1989)، پرسشنامه سلامت عمومی Goldberg & Hilder (1979)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو Bagbay et al., 1994) (، مقیاس تحمل پریشانی Simons & Gaher (2005) بود. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمون t مستقل و نرمافزار SPSS22 استفاده شد. یافتهها نشان داد کیفیت زندگی و سلامت روان پرستاران شاغل در بخشهای عادی از پرستاران شاغل در بخشهای کرونا بالاتر است؛ اما تحمل پریشانی و ناگویی هیجانی پرستاران شاغل در بخش کرونا بالاتر از پرستاران شاغل در بخشهای عادی بود. براساس نتایج بررسی حاضر، تأمین تجهیزات محافظت شخصی کافی و ایجاد زمینه بهرهگیری از خدمات مشاوره و روانشناسی بهموقع، در کنار سایر اقدامات تأمینی و تشویقی، میتواند در کاهش اضافهبار روانی پرستاران مفید باشد.https://www.jiera.ir/article_146922_750712a2002b6c631669f127ca793be7.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105The effect of Corona Anxiety on Academic Well-Being with Respect to the Mediating Role of Academic Hopeرابطه اضطراب کرونا و بهزیستی تحصیلی با میانجیگری امید تحصیلی در دانشآموزان165177148350FAظریفه سهرابیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران0000000305798819سجاد طاهرزاده قهفرخیاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه باختر، ایلام، ایران0000000336351307ابراهیم حاتم پورکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه مهاباد، ارومیه، ایران: 0000-0003-1373-5025فریق میروقشلاقکارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000000343032136مهدی محمدپورکارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-1373-5025Journal Article20210930The spread of Corona disease and Corona anxiety has affected students' academic and educational lives by closing schools and rapidly changing teaching methods. The aim of this study was to investigate the relationship between Corona anxiety and students' academic well-being with respect to the mediating role of academic hope. The method of the present study was correlational method. The statistical population of the study was first and second high school students in Urmia. The research sample consisted of 400 people who were selected by the available sampling method. Research tools included method anxiety, academic well-being and academic hope, which were prepared online for students. SPSS and LISREL software were used for data analysis. The results showed that Corona anxiety affects students 'academic hope and academic well-being and academic hope has a mediating role between Corona anxiety and students' academic well-being. Based on the results, it is necessary for schools and the education system to take the necessary tools and counseling to improve coronary anxiety, academic well-being and students' academic hope after the end of Covid 19 disease and the reopening of schools.<span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 89%; font-family: 'B Lotus';">گسترش بیماری کرونا و اضطراب کرونا با تعطیلی مدارس و تغییر سریع شیوه آموزشی، بر زندگی تحصیلی و آموزشی دانشآموزان تأثیرگذار بوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب کرونا با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان با توجه به نقش میانجیگری امید تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر ارومیه است (حدوداً 20000 نفر)، نمونه پژوهش شامل 400 نفر است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه، مقیاس اضطراب کرونا ویروس (</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt; line-height: 89%;">CDAS</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 89%; font-family: 'B Lotus';">) (علی پور و همکاران، 1398)، مقیاس امید به تحصیل (</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt; line-height: 89%;">AHS</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 89%; font-family: 'B Lotus';">) (خرمایی و کمری، 1395)، و پرسشنامه استاندارد بهزیستی تحصیلی پیترینن و همکاران (2014) استفاده شد که بهصورت آنلاین در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. دادههای جمعآوریشده بهوسیله آزمون تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای به دست آمده در سطح (01/0 > </span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt; line-height: 89%;">P</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 89%; font-family: 'B Lotus';">) نشان داد بین اضطراب کرونا با امید تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی و معناداری وجود دارد و امید تحصیلی نقش میانجیگری را بین اضطراب کرونا و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند. درنتیجه افزایش اضطراب کرونا با کاهش امید به تحصیل همراه میشود و این کاهش امید تحصیلی منجر به کاهش بهزیستی دانشآموزان میگردد. بر این اساس، نیاز است تا مدارس و نظام آموزشی در زمان حضور بیماری کرونا و پسازآن، آموزشها، اقدامات و مشاورههای لازم را برای بهبود اضطراب کرونا، بهزیستی تحصیلی و امید تحصیلی دانشآموزان انجام دهند.</span>https://www.jiera.ir/article_148350_51870cc8c96dea688634a1439fd9059e.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105Students' Lived Experience of Academic Socialization during the COVID 19تجربه زیسته دانشجویان از جامعهپذیری دانشگاهی در دوران شیوع ویروس کووید 19178186148704FAمژگان خوشناماستادیار، گروه پژوهشی مطالعات نظری علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایرانJournal Article20210918The purpose of this study is to describe in depth the lived experience of doctoral students of Tehran, Allameh Tabatabai and Amirkabir universities of their university socialization during the Corona period. Using a qualitative approach and interrogative strategy and theoretical sampling, a semi-structured interview was conducted with 18 doctoral students (in 1399). The information obtained from the interviews was then coded and selected using MAXQDA11 software. 139 open codes, 20 central codes and 5 elective codes including education (5), research (4), interactions of scientific actors (6), daily life (3) and international scientific interactions (2) were extracted. Findings showed that using professors of other universities for teaching, comprehensive virtual exam, lack of skills through the virtual system, learning disabilities, delays in study opportunities abroad, limited access to required resources, limitations Disciplinary and interdisciplinary communication has been the experience of feeling lonely, reducing the opportunity for teaching assistants, reducing the sense of dynamism of students' experiences in the process of academic socialization during the outbreak of Corona virus. The Corona crisis has invalidated previous teaching methods and even some research methods. The need to prevent communities (scientific and non-scientific) has affected communication and communities. Students find the reduction of interdisciplinary and interdisciplinary interactions with other students harmful. On the other hand, the significant increase in conferences, seminars and virtual live due to low cost and the possibility of participation from different parts of the country and the world. Provides interactions between faculty, students, and professionals, and strengthens academic communities.هدف پژوهش حاضر توصیف عمیق از تجربه زیسته دانشجویان دکتری دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی و امیرکبیر از جامعهپذیری دانشگاهی خود در دوران کرونا است. با استفاده از رویکرد کیفی و استراتژی استفهامی و نمونهگیری نظری، مصاحبه نیمهساختاریافته با 18 دانشجوی دکتری (در سال 1399) انجام شد. سپس اطلاعات به دست آمده از مصاحبهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA11 و روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و درنهایت 139 کد باز، 20 کد محوری و 5 کد انتخابی شامل آموزش (با 5 کد محوری)، پژوهش (با 4 کد محوری)، تعاملات کنشگران علمی (با 6 کد محوری)، زیست روزمره (با 3 کد محوری) و تعاملات علمی بینالمللی (با 2 کد محوری) استخراج شد. یافتهها نشان داد استفاده از اساتید سایر دانشگاهها برای تدریس، امتحان جامع مجازی، عدم کسب مهارتها از طریق سیستم مجازی، افت یادگیری، تأخیر در فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور، دسترسی محدود به منابع موردنیاز، محدودیت ارتباطات رشتهای و بینرشتهای، تجربه احساس تنهایی، کاهش فرصت تدریس یاری اساتید، کاهش حس پویایی از تجربیات دانشجویان در فرایند جامعهپذیری دانشگاهی در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است. بحران کرونا شیوههای پیشین آموزش و حتی برخی شیوههای پژوهش را بیاعتبار ساخته است. ضرورت جلوگیری از اجتماعات (علمی و غیرعلمی) بر ارتباطات و اجتماعات تأثیرگذار بوده است. دانشجویان کاهش تعاملات رشتهای و بینرشتهای با دیگر دانشجویان را آسیبزننده میدانند از طرف دیگر، افزایش چشمگیر کنفرانسها، سمینارها و لایوهای مجازی به دلیل کمهزینه بودن و امکان مشارکت از نقاط مختلف کشور و دنیا زمینه تعاملات اعضای هیئتعلمی، دانشجویان و متخصصین و تقویت اجتماعات علمی را فراهم کرده است. این موارد نشان از تغییر در شیوه-های جامعهپذیری دانشجویان دکتری در دوران حضور فیزیکی اندک در دانشگاه میدهد.https://www.jiera.ir/article_148704_dcb80fa9bd2179dfd41ed987d6323edc.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220105Emerging Challenges of Education and Teaching in Corona from the Perspective of Teachers and Primary School Principalsچالشهای نوپدید آموزش و تدریس در ایام کرونا از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی187202148722FAعصمت نبی پورکارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانمریم براتعلیاستادیار گروه برنامهریزی درسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران1111111111111111Journal Article20211009The purpose of this study was to investigate the emerging challenges of education and teaching in Corona from the perspective of teachers and principals of primary schools in Isfahan. The research method is applied in terms of purpose and content analysis approach. Semi-structured interview tools were used to collect data. Participants in the study were teachers and principals of primary schools in Isfahan in the academic year 1399-1400, which through theoretical sampling and data collection process in ten interviews achieved theoretical saturation. Data were analyzed using data analysis steps through three steps of open coding, axial coding and selective coding using 10 MAX QDA software. In general, the number of open codes 150, central codes 137 and optional codes 4 were identified and obtained and showed that economic factors (cost and lack of sufficient equipment, lack of response to all students' problems, lack of family control, lack of communication between students, Not taking the class seriously, problems in the way of teaching), in-service education for teachers (teaching aid tools during the corona, holding training courses for teachers and creating an incentive program for students), content production (creating attractive educational content and program Virtual bug fixes (and interaction and communication), parent-teacher interaction, virtual incentive program, parent collaboration, strategic features, and software features were identified. The overall results of the study showed that due to the educational content and infrastructure problems and the creation of an incentive program, the emerging challenges of education and teaching in the corona can be minimized.<span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Lotus';">هدف این پژوهش، بررسی چالشهای نوپدید آموزش و تدریس در ایام کرونا از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با رویکرد تحلیل محتوا است. جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. مشارکتکنندگان در پژوهش معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و فرایند جمعآوری اطلاعات در ده مصاحبه به اشباع نظری دست یافت. دادهها با استفاده از مراحل تحلیل دادهها از طریق سه گام کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرمافزار 10</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%;">MAX QDA</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Lotus';"> <span lang="AR-SA">مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بهطورکلی تعداد کدهای باز 150، کدهای محوری 137 و کدهای انتخابی 4 شناسایی و به دست آمد و نشان داد که عوامل اقتصادی (هزینه و نبود تجهیزات کافی، عدم پاسخگویی به تمام مشکلات دانشآموزان، عدم کنترل خانواده، عدم ارتباطات بین دانشآموزان، جدی نگرفتن کلاس، مشکلات نحوه آموزش)، آموزش ضمن خدمت برای معلمان (ابزار کمکآموزشی در دوران کرونا، برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان و ایجاد برنامه تشویقی برای دانشآموزان)، تولید محتوا (ایجاد محتوای جذاب آموزشی و برنامههای رفع اشکال مجازی) و تعامل و ارتباطات ) ایجاد تعامل میان والدین و معلم، برگزاری برنامه تشویقی مجازی، همکاری والدین، ویژگیهای استراتژیک و ویژگیهای نرمافزار) شناسایی گردید. نتایج کلی پژوهش نشان داد که با توجه به محتوای آموزشی و مشکلات زیرساختی و ایجاد برنامه تشویقی میتوان چالشهای نوپدید آموزش و تدریس در ایام کرونا را به حداقل رساند.</span></span>https://www.jiera.ir/article_148722_270575d3025dc03f17c1aa0d42fa3edb.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520211222The Effectiveness of Moral Intelligence on Psychological Well-Being and Academic Ethics of Female Students in the Corona Epidemicاثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روانشناختی و اخلاق تحصیلی دانش آموزان دختر در دوره همه گیری کرونا203216149645FAفرحناز بهلولی چیچکلوی حاجی آقادانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000000179751226هیمن محمود فخهاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-4942-2039Journal Article20211007In addition to causing physical harm, coronavirus disease also has a serious impact on people's mental health so. This study aimed to investigate the effectiveness of moral intelligence on psychological well-being and academic ethics of female high school students in Urmia in the Corona Epidemic. The method of the present study was quasi-experimental in which the sample was divided into experimental and control groups and educational interventions were performed on the experimental group. The statistical population of the study was female high school students in Urmia in the academic year 2021-2022 Using a simple random sampling method, 40 female students were selected from among the high school students in Urmia and were randomly assigned to two experimental and control groups. First, both groups were tested using the Golparvar Academic Ethics Scale (2010) and the Reef Short Form Psychological Welfare Scale (2004). The experimental group then participated in 11 sessions of moral intelligence training, while the control group was placed on a waiting list and did not receive training. After the sessions, a post-test was taken from both groups. Finally, the collected data were analyzed using an analysis of covariance. Based on the results of the hypothesis test, it was found that 1) moral intelligence training affects psychological well-being and academic ethics. (05/0> P). Therefore, it is recommended to teach moral intelligence to students as a suitable intervention method to promote the psychological well-being of their academic ethics.بیماری کروناویروس علاوه بر ایجاد آسیبهای جسمی، بر سلامت روان افراد نیز تأثیر جدی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روانشناختی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر ارومیه در دوره همهگیری کرونا انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستان شاهد شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 40 دانشآموز دختر، از بین دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر ارومیه انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شد. ابتدا هر دو گروه با استفاده مقیاس اخلاق تحصیلی گلپرور (1389) و مقیاس بهزیستی روانشناختی فرم کوتاه ریف (2004) مورد پیشآزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در 11 جلسه 90 دقیقهای آموزش هوش اخلاقی شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل در فهرست انتظار قرار داده شد و آموزشی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. درنهایت، دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتههای به دست آمده مشخص شد که آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روانشناختی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد. (05/0>P). نظر به تاثیر آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روانشناختی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان و با توجه به نیاز جامعه و سیستم آموزشی، آموزش هوش اخلاقی میتواند یک روش مداخلهای مناسب جهت ارتقای عملکرد رفتاری و روابط اجتماعی دانشآموزان باشد و بستر تعاملات سالم و یادگیری باکیفیت و صادقانه را فراهم کند.https://www.jiera.ir/article_149645_1793d640cce5929affd31fb1b001c925.pdfانجمن پژوهشهای آموزشی ایرانپژوهش در نظامهای آموزشی2383-1324155520220111Structural Relationships between Covid 19 Fear Disease and Covid 19 Anxiety and Coping Methods: with the Mediating of Angerروابط ساختاری ترس از بیماری کووید 19 با اضطراب کووید 19 و روشهای مقابله: با نقش واسطهای خشم217229149674FAزهرا مقدمکارشناسی ارشد روان شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانحسن محمودیاندکتری، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0510-4816Journal Article20210912Critical conditions in covid can lead to negative psychological effects that affect the mental health of people. Accordingly, the aim of this study was to investigate the structural relationship between fear of covid and covid 's anxiety and coping strategies with the mediating role of anger. The present study was a descriptive-correlational study. The statistical population consisted of all students over 20 years old of South Tehran Branch Islamic Azad University, Faculty of Psychology in the academic year 1399-1400. Using the Convenience sampling 250 students were selected and responded to Fear of Disease Coronaviruses Scale by Ahorsu et al. (2020), Corona Disease Anxiety Scale by Alipoor et al. (1398), State-trait anger expression inventory by Spielberger (1988) And Endler & Parker Multidimensional Coping Inventory (1990). data were analyzed using Pearson correlation and path analysis. The results showed that there is a positive and significant relationship between covid anxiety and fear of covid and between anger and fear of covid. Also, there is an indirect and significant relationship between coping strategies and fear of covid (P <0.05). The results of path analysis also showed that structural model is a valid model and the data fit well with the theoretical model. According to the results of the present study, its needed to run appropriate educational workshops to reduce anxiety and anger in individuals, in order to prevent fear of covid.<span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">شرایط بحرانی کرونا میتواند باعث آثار منفی روانی شود که بهنوعی بر سلامت روان افراد جامعه اثرگذار هستند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری ترس از بیماری کووید 19 با اضطراب کووید 19 و روشهای مقابله با نقش واسطهای خشم بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد تهران جنوب در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل میدادند که بالاتر از 20 سال داشتند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 250 نفر، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای ترس از ابتلا به بیماری کرونا ویروس </span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">Ahorsu</span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"> <span lang="AR-SA">و همکاران (</span></span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">2020</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">)، مقیاس اضطراب بیماری کرونا علیپور و همکاران (1398)، پرسشنامه اظهار حالت-صفت خشم </span><span dir="LTR" style="font-size: 11.0pt;">Spielberger</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Lotus';"> </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">(</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">1988</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">) و پرسشنامه راههای مقابله </span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">Endler and Parker</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';"> (</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">1990</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">) را تکمیل کردند. تحلیل یافتهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای اضطراب کرونا و ترس از کرونا و بین متغیرهای خشم و ترس از کرونا رابطه مثبت و معناداری وجود دارد همچنین بین متغیرهای راهبردهای مقابله و ترس از کرونا رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. (</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt;">P<0.05</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Lotus';">). نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد مدل ترس از بیماری کووید 19 با اضطراب کووید 19 و روشهای مقابله: با نقش واسطهای خشم مدلی روا در جامعه موردپژوهش است و دادهها برازش مناسبی با مدل نظری دارند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، لزوم اجرای کارگاههای آموزشی مناسب جهت کاهش اضطراب و خشم در افراد، بهمنظور جلوگیری از بروز ترس از کرونا احساس میشود.</span>https://www.jiera.ir/article_149674_c0eafcf47b34a3c774db42c09d5f9af1.pdf