روشن احمدی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ داریوش نوروزی؛ علی دلاور؛ فریبرز درتاج
دوره 10، شماره 32 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 1-22
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، شامل دانشجو معلمان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی بود. نمونههای تحقیق دانشجو معلمانی بودند که در نیمسال آخر تحصیلی و در آستانه فارغالتحصیلی به سر ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، شامل دانشجو معلمان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی بود. نمونههای تحقیق دانشجو معلمانی بودند که در نیمسال آخر تحصیلی و در آستانه فارغالتحصیلی به سر می برده و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. حجم نمونه نهایی بر اساس دیدگاه کلاین (2003)، 65 نفر در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش شامل؛ الف) پرسشنامه سنجش صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استاندارد یونسکو ب) پرسشنامه آزمون عملکردی و چک لیستی برای سنجش وضعیت موجود، بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف و t تک گروهی) استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو در هر سه مؤلفه سواد فناوری، تعمیق دانش و خلق دانش در سطح متوسط به پایین قرار دارد. همچنین میانگین سؤال کلی تحقیق 18/2 به دست آمد که با استفاده از آزمون t معنادار بوده و در دامنه متوسط به پایین قرار دارد.
فریبا درتاج؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ خدیجه علی آبادی؛ مهران فرج اللهی؛ علی دلاور
دوره 10، شماره 35 ، بهمن 1395، ، صفحه 1-20
چکیده
هدف از پژوهش حاضر،تعیین تأثیرآموزش از راه دور(مبتنی برموک)برعملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نورمرکز کرمان می باشد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در این پژوهش از نمونهگیری خوشهای با حجم مناسب (یک کلاس در گروه آزمایش ویک کلاس در گروه کنترل) استفاده شده ،روش انتخاب نمونه، بهصورت نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای می باشد. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر،تعیین تأثیرآموزش از راه دور(مبتنی برموک)برعملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نورمرکز کرمان می باشد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در این پژوهش از نمونهگیری خوشهای با حجم مناسب (یک کلاس در گروه آزمایش ویک کلاس در گروه کنترل) استفاده شده ،روش انتخاب نمونه، بهصورت نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای می باشد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمان می باشند که 40 نفر از آن ها) 20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری برای تعدیل اختلافات اولیه ( کنترل آماری اختلافات اولیه) گروه آزمایش و گروه کنترل استفاده شد. برای بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان ازآزمون استاندارد کتاب تکنولوژی آموزشی استفاده گردید.یافته های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد تحصیلی گروه آزمایش وگروه گواه در مرحله پس آزمون،پس از حذف اثر پیش آزمون،تفاوت معناداری وجود داردومیانگین تعدیل شده نمرات عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش،بالاتر از میانگین تعدیل شده نمرات پس آزمون در گروه گواه بود. متغیر آزمایشی با اندازه اثر 52/0، 52 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را پیش بینی کرد. بنابراین آموزش با موکبر افزایش میزان عملکرد تحصیلی دانشجویان در درس تکنولوژی آموزشی تاثیر مثبت دارد.براساس نتایج حاصله ،پیشنهاد می شوداز فناوری موکبرای غنی سازی آموزش سایردروس دانشجویان دانشگاه پیام نوراستفاده شود.
افسانه لطفی عظیمی؛ غلامعلی افروز؛ فریبرز درتاج؛ محترم نعمت طاوسی
دوره 9، شماره 31 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه مسند مهارگری و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستانهای دخترانه و پسرانه دولتی بود که در سال تحصیلی 93-92 در تهران مشغول تحصیل بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. با توجه به طرح ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه مسند مهارگری و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستانهای دخترانه و پسرانه دولتی بود که در سال تحصیلی 93-92 در تهران مشغول تحصیل بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. با توجه به طرح پژوهش 200 نفر انتخاب و به مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989)، مقیاس درونی بودن، افراد قدرتمند و شانس (لوینسون، 1981)، و پرسشنامه خودکارآمدی تعمیم یافته (جاج و همکاران، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند دو متغیر مسند مهارگری و خودکارآمدی توانایی تبیین 13 درصد از واریانس انگیزش درونی، 7 درصد از واریانس انگیزش بیرونی و 9 درصد از واریانس بیانگیزشی را دارند. در پایان، یافتهها بر مبنای اهمیت انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد بحث قرار گرفت.
علی دلاور؛ سعید عسکری
دوره 10، شماره 34 ، آبان 1395، ، صفحه 1-34
چکیده
پژوهشی که پیش رو دارید تلاشی بود در حد بضاعت علمی یک دانشجوی علوم ارتباطات و در راستای پاسخ به مؤلفههای تأثیرگذار بر استفاده هدفمند از تلفن همراه. کلیه ساکنین شهر تهران جامعه آماری این پژوهش بودند که با در نظر گرفتن آیتمهای خاص، حجم نمونه آماری 250 نفر در نظر گرفته شد. مهمترین یافتههای این پژوهش که بر اساس روش پیمایش صورت گرفت، ...
بیشتر
پژوهشی که پیش رو دارید تلاشی بود در حد بضاعت علمی یک دانشجوی علوم ارتباطات و در راستای پاسخ به مؤلفههای تأثیرگذار بر استفاده هدفمند از تلفن همراه. کلیه ساکنین شهر تهران جامعه آماری این پژوهش بودند که با در نظر گرفتن آیتمهای خاص، حجم نمونه آماری 250 نفر در نظر گرفته شد. مهمترین یافتههای این پژوهش که بر اساس روش پیمایش صورت گرفت، حاکی از آن بود که با افزایش ساعات میزان استفاده روزانه از تلفن همراه، روابط اجتماعی متعارف و نامتعارف هردو اندکی افزایش مییابند، اعتماد رسانه تغییر محسوسی نداشته اما میزان پایبندی به دین به مرور دچار کاهش شده، دسترسی مذهبی نیز در استفادههای بالاتر از 10 ساعت کاهش مییابد و مصرف رسانه ابتدا یک روند نزولی سپس روند صعودی مییابد، همچنین بعد ارتباطی نیز تا استفادههای پنج تا ده ساعته افزایش و در استفادههای بالاتر از ده ساعت کاهش مییابد. در این پژوهش پنج فرضیه اصلی که منتج شده از چارچوب نظری(مصرف ارتباطجمعی در مدل وینداهال) بود مطرح شد که نتایج تحلیل آماری داده نشان از تأیید ارتباط و همبستگی میان متغیرهای دخیل در استفاده و رضایتمندی از تلفن همراه داشت. این پژوهش در انتها حاوی پیشنهادهای کاربردی است که میتواند در ارائه یک مدل در خصوص استفاده بهینه از تلفن همراه مفید واقع گردد.
سعید طالبی؛ حسین زارع؛ احمد رستگار؛ امین حسین پور
دوره 8، شماره 24 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-16
چکیده
درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که در سالهای اخیر توسط پژوهشگران مختلف بهکاربرده شده و بهکیفیت درگیری دانشجویان در فعالیتهای هدفمند آموزشی اشاره میکند سنجش میزان درگیری دانشجویاندر افزایش میزان یادگیری آنان و خصوصاً در مورد دانشجویانی که درخطر مردود شدن قرار دارند، نقشمحوری دارد. این پژوهش باهدف تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مقیاس ...
بیشتر
درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که در سالهای اخیر توسط پژوهشگران مختلف بهکاربرده شده و بهکیفیت درگیری دانشجویان در فعالیتهای هدفمند آموزشی اشاره میکند سنجش میزان درگیری دانشجویاندر افزایش میزان یادگیری آنان و خصوصاً در مورد دانشجویانی که درخطر مردود شدن قرار دارند، نقشمحوری دارد. این پژوهش باهدف تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مقیاس درگیری تحصیلی انجام شد.روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس می باشندبرای تعیین حجم نمونه، از فرمول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری خوشه ای استفا ده شد. داده ها ازطریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. تحلیل عاملی اکتشافی، به کشف سه خرده مقیاس منجرشد و تحلیل عاملی قرار گرفتن مؤلفههای مذکور را در زیر سازههای درگیری تحصیلی تأیید کرد. درمجموع ،مقیاس اصلاحشده درگیری تحصیلی از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابیباورهای درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.
مرضیه موحدی؛ محمود مهر محمدی؛ علیرضا صادق زاده؛ حسن نقی زاده
دوره 7، شماره 22 ، آذر 1392، ، صفحه 1-22
چکیده
به کارگیری رویکرد معیوب در ارزشیابی تربیت دینی میتواند به صدمه ای جبرانناپذیر بر پیکرة تربیتدینی و انحراف جدی آن از اهداف قصد شده منجر شود. مسئله اساسی این پژوهش آن است کهرویکرد ارزشیابی نتیجهمحور رایج در تربیت دینی، با نظر به آیات قرآن مجید و دلایل عقلی تا چه حددرست است وچه جایگزینی برای آن وجود دارد. در این پژوهش علاوه بر استدلال ...
بیشتر
به کارگیری رویکرد معیوب در ارزشیابی تربیت دینی میتواند به صدمه ای جبرانناپذیر بر پیکرة تربیتدینی و انحراف جدی آن از اهداف قصد شده منجر شود. مسئله اساسی این پژوهش آن است کهرویکرد ارزشیابی نتیجهمحور رایج در تربیت دینی، با نظر به آیات قرآن مجید و دلایل عقلی تا چه حددرست است وچه جایگزینی برای آن وجود دارد. در این پژوهش علاوه بر استدلال های عقلی برگرفتهاز متون مرتبط، برخی آیات قرآن مجید به عنوان سند متقن و اصیل اسلام با روش تحلیل محتوای کیفیدستهبندی و واکاوی شد. چهار دسته از آیات قرآن کریم و برخی دلایل عقلی، نشان میدهند که به طورکلی و بدون در نظر گرفتن موارد خاص، ارزشیابی نتیجهمحور از تربیت دینی با روح دین و هدف ازتربیت دینی ناسازگار است . نتیجه آنکه ارزشیابی در نظام تربیت دینی باید از سنجش نتایج(نتیجهمحوری) به سمت ارزیابی فرایندها (فرآیندمحوری) معطوف گردد. ارزشیابی فرایندمحور نیز بهمعنی بررسی و مراقبت از سلامت حرکت فرایند یاددهی یادگیری در مسیر صحیح تربیت دینی و نهبررسی فرایند نیل به نتیجه قصد شده درنظر گرفته شود.
مهدی حاجی شمسایی؛ حسین کارشکی؛ سید امیر امین یزدی
دوره 7، شماره 21 ، شهریور 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
چکیدههدف مطالعه حاضر بررسی رابطۀ خودتنظیمی و سازگاری دانش آموزان است. روش تحقیق ازنوع توصیفی است که با روش همبستگی انجام و تحلیل شده است . نمونه شامل 414دانش آموز پایه سوم مدارس راهنمایی شهر سبزوار (شامل 202 پسر و 212 دختر) است که بهروش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه خود تنظیمی یادگیری کنلو ریان و پرسشنامه سازگاری ...
بیشتر
چکیدههدف مطالعه حاضر بررسی رابطۀ خودتنظیمی و سازگاری دانش آموزان است. روش تحقیق ازنوع توصیفی است که با روش همبستگی انجام و تحلیل شده است . نمونه شامل 414دانش آموز پایه سوم مدارس راهنمایی شهر سبزوار (شامل 202 پسر و 212 دختر) است که بهروش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه خود تنظیمی یادگیری کنلو ریان و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان س ی نها و سینگ برای جمع آوری داده ها مورداستفاده قرار گرفت. روایی و پایایی این پرسشنامه ها قبلاً احراز شده بود. برای آزمون رابطۀ بینناسازگاری و خودتنظیمی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد .،p=0/ یافته ها نشان میدهد که خودتنظیمی با ناسازگاری رابطه منفی معناداری دارد ( 001نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان میدهد خودتنظیمی میتواند ناسازگاری عاطفی .(r= -0/30و اجتماعی را پیش بینی کند. نتایج مقایسه خودتنظیمی و ناسازگاری دانش آموزان دختر و پسرنشان داد که خودتنظیمی و ناسازگاری دانش آموزان دختر و پسر با هم متفاوت است و دخترانبا توجه به یافته های تحقیق میتوان گفت که در .(p<0/ نمرات بالاتری به دست آورده اند ( 05افراد یا محیط هایی که خودتنظیمی بالا است، ناسازگاری کاهش می یابد. بنابراین باید نسبت بهطراحی چنین مح یط ها ی آموزشی اقدام شود و آموزش ها ی خودتنظیمی برای کاهشناسازگاریها در اولویت قرار گیرد.
فریبرز درتاج
دوره 7، شماره 20 ، خرداد 1392، ، صفحه 1-14
چکیده
به منظور بررسی اثرات آموزش بحث گروهی و ایفای نقش بر توانا یی ابراز وجود 68دانش آموز ( 34 پسر و 34 دختر) پایۀ دوم راهنمایی شهر همدان به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و در قالب یک طرح پیش آزمون پسآزمون دوگروهی مورد بررسی قرارگرفتند. ابتدا با استفاده از پرسشنامه جرئت ورزی پیشآزمون اجرا و سپس مهارت جرئتورزیبرای یک گروه با روش بحث گروهی و برای ...
بیشتر
به منظور بررسی اثرات آموزش بحث گروهی و ایفای نقش بر توانا یی ابراز وجود 68دانش آموز ( 34 پسر و 34 دختر) پایۀ دوم راهنمایی شهر همدان به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و در قالب یک طرح پیش آزمون پسآزمون دوگروهی مورد بررسی قرارگرفتند. ابتدا با استفاده از پرسشنامه جرئت ورزی پیشآزمون اجرا و سپس مهارت جرئتورزیبرای یک گروه با روش بحث گروهی و برای گروه دیگر با روش ایفای نقش آموزش دادهوابسته t شد. در بخش آخر آزمایش پس آزمون اجرا شد. تحلیل نتایج با استفاده از آزمونهایمستقل نشان داد هر دو روش آموزشی بحث گروهی و ایفای نقش بر مهارت های t وجرئتورزی اثرگذارند، اما از نظر میزان تأثیرگذاری بر توانایی ابراز وجود تفاوتی بینروشهای بحث گروهی و ایفای نقش وجود نداشت. به نظر می رسد در بحث گروهی و ایفاینقش فرایندهای شناختی و عاطفی تغییر کرده و از این رو توانایی ابراز وجود تحت تأثیر قرارم یگیرد.
علی شیخ الاسلامی؛ فریبرز درتاج؛ علی دلاور؛ صغری ابراهمی یقوام
دوره 6، شماره 18 ، آذر 1391، ، صفحه 1-15
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بـر ذهـن آگـاه ی بـر اضـطراب امتحان دانشآموزا ن است. روش پژوهش از نوع آزما شی ی با طرح یپ شآزمـو ن ـ پـس آزمـون بـا گـروه کنترل است. جامع ۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان پسر مقطـع یپـ شدانشـگاه ی شـهر شـهریار در سالتحص یلی 92-1391 تشکیل یم دادند که از میان آنها با استفاده از ...
بیشتر
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بـر ذهـن آگـاه ی بـر اضـطراب امتحان دانشآموزا ن است. روش پژوهش از نوع آزما شی ی با طرح یپ شآزمـو ن ـ پـس آزمـون بـا گـروه کنترل است. جامع ۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان پسر مقطـع یپـ شدانشـگاه ی شـهر شـهریار در سالتحص یلی 92-1391 تشکیل یم دادند که از میان آنها با استفاده از روش ریگ نمونه ی تصـادفی سـاده، دانشآموزان ک ی ه نمرات اضطراب امتحان بالایی داشتند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه)، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جـایگزین شـدند . به گروه آزمایش، 8 جلسه برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاه ی آموزش داده شد. برای جمعآوری ها داده از پرسشنام ۀ اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. داده ها از طریـق آزمـون آمـاری کواریـانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که فرض یۀ پژوهش مبنـی بـر تـأثیر آمـوزش برنامـ ۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاه ی بر اضطراب امتحان دانشآموزان مورد تأییـد قـرار گرفتـه اسـت و دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون به طور معناداری اضـطراب امتحان کمتری داشتند. پس یم توان نتیجه گرفت که آموزش برنام ۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگـاه ی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان تأثیر معناداری دارد
عبدالرضا شیخ الاسلامی؛ کیوان صالحی؛ حسن رضا زین آبادی
دوره 6، شماره 17 ، شهریور 1391، ، صفحه 1-24
چکیده
چکیده مطالعۀ حاضر، با هدف قضاوت در خصوص کیفیت برنامههای کـارآفرینی و نقـش آن در اشـتغال مولـد ، در سـه مرحله، میزان توفیق هنرستانهای دخترانۀ شهر تهران را به عنوان یکی از زیرمجموعههـای نظـام مهـارت آمـوزی رسمی در سطح پیش از دانشگاه، مورد ارزیابی قرار داده است. در مرحله «پیشارزشیابی»، نشـانگ رها و معیارهـای قضاوت در سطوح «نامطلوب، ...
بیشتر
چکیده مطالعۀ حاضر، با هدف قضاوت در خصوص کیفیت برنامههای کـارآفرینی و نقـش آن در اشـتغال مولـد ، در سـه مرحله، میزان توفیق هنرستانهای دخترانۀ شهر تهران را به عنوان یکی از زیرمجموعههـای نظـام مهـارت آمـوزی رسمی در سطح پیش از دانشگاه، مورد ارزیابی قرار داده است. در مرحله «پیشارزشیابی»، نشـانگ رها و معیارهـای قضاوت در سطوح «نامطلوب، نسبتاًمطلوب و مطلوب» تدوین شد. در مرحلۀ «ارزشیابی»، با استفاده از نشانگرهای تدوین شده، و تدوین ابزارهای مورد نیاز، دادهها از زیرجامعههای هنرجویان، هنرآموزان، مدیران، دانشآموختگـان و کارفرمایان گردآوری شد. نتایج نشان داد که میزان توفیق هنرستانهای دخترانۀ نواحی شمال و مرکز شهر تهـران در برنامههای کارآفرینی، در سطح «نامطلوب» و در هنرستانهای دخترانۀ نواحی جنوب، شرق و غرب شهر تهران در سطح «نسبتاً مطلوب» قرار دارد. به طور کلی و در مجموع کلیۀ نواحی مورد بررسی، میزان توفیق هنرستانهـای دخترانۀ شهر تهران در برنامههای کارآفرینی، در سطح «نامطلوب» ارزشیابی شد. در مرحلۀ «پسارزشیابی»، ضـمن استفاده از نتایج تحلیل محتوای سؤالات بازپاسخ پرسشنامۀ دانشآموختگان و کارفرمایان و مصاحبه با هنرجویـان، هنرآموزان، و کارشناسان نظام مهارتآموزی، علل نتایج بدست آمده در مرحله ارزشیابی، مورد بحث قرار گرفته و راهکارهای بهبود، پیشنهاد شد.
سیدرضا سیدجوادین؛ طهمورث حسنقلی پور؛ فرجاله رهنورد؛ محمد تاب
دوره 6، شماره 16 ، خرداد 1391، ، صفحه 1-27
چکیده
چکیده واژة مرجعیت علم ی در اذهان عمومی شبکه یا از معان و ی مفاه می را به وجود یم آورد، کـه یـ ا ن تعـدد معان و ی مفاه می موجب تضارب آراء و عدم وحدت نظر صاحبنظران برای تعریف واحـد از آن شـده است. نیا پژوهش با هدف مفهومپردازی مرجعیت علم ی به منظور دست ابی ی بـه یـ ک تعریـ ف جـامع و بررس ی معادل آن در فرهنگ نیلات صورت یپذ رفته است. روش تحق قی ...
بیشتر
چکیده واژة مرجعیت علم ی در اذهان عمومی شبکه یا از معان و ی مفاه می را به وجود یم آورد، کـه یـ ا ن تعـدد معان و ی مفاه می موجب تضارب آراء و عدم وحدت نظر صاحبنظران برای تعریف واحـد از آن شـده است. نیا پژوهش با هدف مفهومپردازی مرجعیت علم ی به منظور دست ابی ی بـه یـ ک تعریـ ف جـامع و بررس ی معادل آن در فرهنگ نیلات صورت یپذ رفته است. روش تحق قی یفیک ، از نوع نظر ۀی برخاسـته از داده و ها همچن نی گروه کانون ی بوده و از جهت هدف اکتشاف ی است. جامعـۀ آمـار ی، شـامل ده نفـر از افراد صاحبنظر در قالب خبرگان یریمد ت و نظام علم ی کشور بوده و ابزار جمع آوری ها داده مصاحبه اکتشافی و همچن نی بنا به ضرورت با انجام مطالعات یا کتابخانه صورت یپذ رفتـه اسـت . بـا اسـتفاده از جینتا تجز و هی تحل لی روش نظر هی برخواسته از داده ها سه مقولۀ اصل ی مربوط به مفهوم مرجعیت علم ی شامل یو ژگیهای شخص یتی ، معنویت و یشا ستگیهای علمـ ی احصـاء و همچنـ نی عـلاوه بـر تعریـ ف مرجعیت علمی، واژگان نیلات برای معادلساز ی این مفهوم از نگاه خبرگان، استخراج شد. جینتا حاصل از گروه کانون ی پس از یپ شنهاد سه روش شامل یرو کرد استفاده از استعاره، ید دگاه یپ روان و یرو کرد ایـ تجربه «هاوک ینیز سکی» در معرف ی مراجع مـد یری ت، تـاً ینها یرو کـرد اسـتفاده از اسـتعاره سـاز ی بـرا ی مفهومپردازی مرجعیت علم ی پس از تحل لی مورد تأیید قرار گرفت
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 1-12
چکیده
صفحات ابتدایی نشریه پژوهش در نظام های آموزشی (ویژه نامه)
فصلنامۀ پژوهش در نظامهای آموزشی
سال داوزدهم، ویژهنامه
بیشتر
صفحات ابتدایی نشریه پژوهش در نظام های آموزشی (ویژه نامه)
فصلنامۀ پژوهش در نظامهای آموزشی
سال داوزدهم، ویژهنامه
دوره 3، شماره 6 ، فروردین 1388، ، صفحه 1-15
چکیده
The main purpose of this study was to introduce a new non-dichotomous scoring procedure for the multiple-choice test method, called Parledge. The research also aimed to determine Parledge characteristics through a psychometric study comparing it with the “Number Correct” and “Correction for Guessing” scoring methods. There were 35 students participating in the study who were given a vocabulary and a structure tests. The results revealed favorable characteristics for parledge although it involves penalty threat. Further, positive psychometric, educational and cognitive implications ...
بیشتر
The main purpose of this study was to introduce a new non-dichotomous scoring procedure for the multiple-choice test method, called Parledge. The research also aimed to determine Parledge characteristics through a psychometric study comparing it with the “Number Correct” and “Correction for Guessing” scoring methods. There were 35 students participating in the study who were given a vocabulary and a structure tests. The results revealed favorable characteristics for parledge although it involves penalty threat. Further, positive psychometric, educational and cognitive implications were provided.
محمدرضا بهرنگی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1386، ، صفحه 1-22
چکیده
در بیست سال گذشته، افراد بسیاری از کاربرد ساخت گرایی 1 در تدریس آگاه شده اند، آن را جانشین تدریس سنتی کرده اند و امروز پس از گذار از عصر رفتار گرایی و رشد شناختی به مقبولیت آن در عرصه آموزش و پرورش پی برده اند. با این وجود دلالت های معنایی و کاربردی ساخت گرایی برای یاددهی/ یادگیری و تدریس دروس مختلف بسیار متنوع، نامنظم و با شبهه و ابهام ...
بیشتر
در بیست سال گذشته، افراد بسیاری از کاربرد ساخت گرایی 1 در تدریس آگاه شده اند، آن را جانشین تدریس سنتی کرده اند و امروز پس از گذار از عصر رفتار گرایی و رشد شناختی به مقبولیت آن در عرصه آموزش و پرورش پی برده اند. با این وجود دلالت های معنایی و کاربردی ساخت گرایی برای یاددهی/ یادگیری و تدریس دروس مختلف بسیار متنوع، نامنظم و با شبهه و ابهام مواجه بوده است. نمونه های عملی کاربرد ساخت گرایی توسط معلمان و دانش پژوهان آنقدر شفاف نبوده که معنای واقعی آن در یاددهی/ یادگیری را بشناساند. در این مقاله، ذات گرایی در یادگیری به عنوان جانشین شفاف تر، کامل تر و مدلل تر ساخت گرایی معرفی شده و ادعا می شود که آن نظریه به دور از کم و کاست های ساخت گرایی می تواند ذات یادگیران را محور تلاش های آموزشی همه موضوع ها و رشته های درسی قرار دهد و موجب تاثیرات آموزشی و پرورشی عمیقی گردد. این مقاله با مقدمه ای کوتاه، پیشینه ای برای الگوی ذات گرایی در تدریس به جای معلم محوری و محتوا محوری فراهم می آورد، نمودهای عمده ذات گرایی را از تحلیلی برخی از زمینه های نظری موضوع کشف و فهرست می کند، به منظور عملیاتی کردن نمودهای ذات گرایی در یاددهی/ یادگیری نحوه استفاده از چهار خانواده الگوهای تدریس را معرفی می کند، حرکت به سوی استفاده از ذات گرایی در یاددهی/ یادگیری را آغاز می کند، برای نشان دادن اجرایی بودن الگوی ذات گرایی و بستر خیزش دارا بودن قابلیت تحول آموزشی آن، نمونه هایی از تدریس علوم تجربی سال های سوم و چهارم ابتدایی، جغرافیای پنجم ابتدایی، زبان انگلیسی و عربی و خواندن و نوشتن سال اول ابتدایی که در آنها از این الگو استفاده شده و با روش نیمه تجربی سنجیده شده اند را معرفی می کند. و سرانجام بیان پیشنهادها و توصیه ها پایان بخش مقاله می شود.نتایج کاربردی این الگو را با اصطلاحات آماری، همچون اندازه اثر بیش از دو انحراف استاندارد و یا صدک بیش از 80 درصد تفاوت نمرات با نمرات گروه کنترل می توان بیان کرد. این نتایج تحقیقات حامی این الگوی تدریس است و موفقیت آن را در محک تجربه تضمین می نماید و بر این امید است که آرزوی توسعه شناخت و رشد همه جانبه به سوی انسان کامل بر اساس شکوفایی استعدادهای ذاتی و نظم و توسعه ساخت شناخت دانش آموزان، در آموزش و پرورش سازمان یابد و بر اساس این الگو، آموزش مناسب در کلاس ها با بهره گیری از ذات گرایی و تسلط چیدمان تفکر معملمان جامه عمل بپوشد.
سیمین حسینیان؛ زهرا نادری نوبندگانی؛ مهرآور مؤمنی جاوید
دوره 8، شماره 25 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-15
چکیده
پژوهش حاضر به منظور تبیین تفاوت وضعیت تنظیم شناختی هیجان در دو گروه فرزندان خانوادههای طلاق و عادی بود. جامعهی موردمطالعه دانشآموزان دختر و پسر پایهی اول دبیرستان در سال 11 بودند؛ بنابراین، برای این منظور گروه نمونهای شامل 01 دانشآموز از خانوادههای - تحصیلی 10 طلاق و 01 دانشآموز از خانوادههای عادی به روش نمونهگیری در ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور تبیین تفاوت وضعیت تنظیم شناختی هیجان در دو گروه فرزندان خانوادههای طلاق و عادی بود. جامعهی موردمطالعه دانشآموزان دختر و پسر پایهی اول دبیرستان در سال 11 بودند؛ بنابراین، برای این منظور گروه نمونهای شامل 01 دانشآموز از خانوادههای - تحصیلی 10 طلاق و 01 دانشآموز از خانوادههای عادی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور ارزیابی وضعیت تنظیم شناختی هیجان گروههای موردمطالعه، از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) استفاده گردید. به منظور مقایسه سبکهای مختلف تنظیم شناختی هیجان در دو گروه موردمطالعه از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای ) پس رویدادی(بود. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره گویای آن بود که در متغیر ترکیبی تنظیم شناختی هیجان، تفاوت دو گروه دانشآموزان عادی و طلاق معنادار است. نتایج نشان داد که دانشآموزان خانوادههای طلاق در تنظیم شناختی هیجان خود، بیشتر از دانشآموزان خانوادههای عادی، از سبکهای پذیرش، ملامت دیگران، نشخوارگری و فاجعه سازی استفاده و ملامت دیدگاه گیری میکنند. همچنین برحسب جنسیت در ملامت خویش وجود دارد. به عبارتی مقایسه میانگینها نشان داد که دختران میانگین بالاتری در دیگران این متغیرها دارند. بر اساس نتایج به دست آمده میتوان گفت که فرزندان خانوادههای طلاق به دلیل شرایط تنشزایی که تجربه کردهاند بیشتر امکان دارد که از راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان استفاده کنند و دراینبین دختران ممکن است بیش از پسران تحت تأثیر قرار گیرند.
Nazila Khatib Zanjani؛ Bahman Zandi؛ Mehran Farajollahi؛ Essa Ebrahim Zadeh؛ Mohammad Reza Sarmadi
دوره 5، شماره 14 ، آذر 1390، ، صفحه 3-24
چکیده
Considering the emergence of brand-new educational needs, non-formal education as a prerequisite of a knowledge-based society is increasingly going popular among nations in view of its continual nature. However, life-long learning as a key concept of the modern education system stands clearly at odds with traditional learning in every way of philosophy, objectives, strategies and policy-making. This research aims to compare the efficiency of electronic non formal education with that of other types of education for Tehran Municipality employees in 2009.This quasi-experimental ...
بیشتر
Considering the emergence of brand-new educational needs, non-formal education as a prerequisite of a knowledge-based society is increasingly going popular among nations in view of its continual nature. However, life-long learning as a key concept of the modern education system stands clearly at odds with traditional learning in every way of philosophy, objectives, strategies and policy-making. This research aims to compare the efficiency of electronic non formal education with that of other types of education for Tehran Municipality employees in 2009.This quasi-experimental study is an instrumental-developmental research based on a pre-test/post-test plan for two groups. The sample of this research consists of (N= 114) voluntary people from the permanent employees of municipality. The nonelectronic learning group was provided with a pamphlet on verbal communication and four sessions and the other group trained electronically. The data-gathering instrument was a researcher`s questionnaire. The data gathered was analyzed through both descriptive and inferential statistical techniques using SPSS V.11 software. Findings suggest that both electronic and non-electronic methods have been effective in learning but electronic education would be more effective in citizenship and non formal education. Therefore, the electronic (web-based) method is recommended as an effective method, for designing and delivering some topics ofnon formal education programs for citizenships.
مهدی لسانی؛ مریم دهقانی
دوره 2، شماره 4 ، فروردین 1387، ، صفحه 5-18
چکیده
نظام آموزش و پرورش به منظور تحقق اهداف فردی و اجتماعی به وجود آمده است. سازمانهای آموزشی در سرتاسر دنیا مسئولیت مهم تامین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه برای رشد و توسعه اجتماعی را بر عهده دارند. مدیریت واحدهای آموزشی از اهمیت زیادی برخوردارند؛ زیرا که مدیران مدارس میتوانند در راستای هدایت فعالیتها و رهبری فرایندهای آموزش و پرورش، ...
بیشتر
نظام آموزش و پرورش به منظور تحقق اهداف فردی و اجتماعی به وجود آمده است. سازمانهای آموزشی در سرتاسر دنیا مسئولیت مهم تامین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه برای رشد و توسعه اجتماعی را بر عهده دارند. مدیریت واحدهای آموزشی از اهمیت زیادی برخوردارند؛ زیرا که مدیران مدارس میتوانند در راستای هدایت فعالیتها و رهبری فرایندهای آموزش و پرورش، نقش تعیین کنندهای داشته باشند. در تحقیقی که توسط (مک میلان و شولر) انجام شده است، این نتیجه به دست آمد آنچه که در توسعه منابع انسانی و اثربخشی سازمانی مؤثر است، دانش و مهارتهای نیروی انسانی است(مشبکی، 361:1377). فردلوتانز (1375) نیز بر مهارتهای مدیران به عنوان عامل اساسی بر اثربخشی سازمان ها تاکید دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین مهارتهای مدیران و اثربخشی مدارس متوسطه و پیشدانشگاهی ناحیه 2 شهرستان کرمان انجام گرفته است. محققان با در نظر گرفتن هشت بعد اثربخشی و سه جنبه مهارتهای مدیران به انجام تحقیق پرداختهاند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. در این زمینه سؤال اصلی بدین صورت مطرح شده است: آیا رابطهای بین مهارتهای مدیران و اثربخشی مدارس متوسطه و پیشدانشگاهی ناحیه 2 شهرستان کرمان وجود دارد؟ به منظور جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای مهارت مدیران و اثربخشی مدارس در اختیار 105 نفر از مدیران شهرستان کرمان قرار گرفت. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای غیر پارامتریک از جمله ضریب همبستگی اسپیرمن و تاوb کندال و آزمون من ـ ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین از نمودارهای پراکنش و جعبهای برای نشان دادن نتایج استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه قابل ملاحظهای بین مهارتهای مدیران و اثربخشی مدارس متوسطه و پیشدانشگاهی ناحیه 2 شهرستان کرمان وجود دارد.
کورش فتحی واجارگاه؛ فهیمه نصیری
دوره 1، شماره 2.3 ، مهر 1386، ، صفحه 5-18
چکیده
این مقاله، به دلیل گستردگی پژوهش اصلی تنها به عوامل محدودکننده و تسهیلکننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی میپردازد. هدف اصلی در انجام کار، بررسی و شناسایی عوامل محدودکننده و همچنین عوامل تسهیلکننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی از دیدگاه متخصصان آموزش مجازی و نیز کارشناسان آموزش ضمن خدمت وزارت آموزش و پرورش است. تحقیق ...
بیشتر
این مقاله، به دلیل گستردگی پژوهش اصلی تنها به عوامل محدودکننده و تسهیلکننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی میپردازد. هدف اصلی در انجام کار، بررسی و شناسایی عوامل محدودکننده و همچنین عوامل تسهیلکننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی از دیدگاه متخصصان آموزش مجازی و نیز کارشناسان آموزش ضمن خدمت وزارت آموزش و پرورش است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی است. تجزیه و تحلیل نتایج مشخص کرد، آشنایی ناکافی مدیران ارشد نسبت به ICT از مهمترین عوامل محدودکننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی و داشتن برنامه مدیریت توسعه ICT در سطح وزارت آموزش و پرورش از مهمترین عوامل تسهیلکننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی به شمار میروند
طاهره محمدی؛ عادل زاهد بابلان؛ علی خالق خواه؛ مهدی معینی کیا
دوره 15، شماره 53 ، تیر 1400، ، صفحه 5-22
چکیده
صدای دانش آموز استراتژی برای توسعهی دلبستگی، تعلقخاطر و غلبه بر سکوت دانشآموزان است. هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل تحقق صدای دانشآموز ابر اساس ادراک مدیران در مدارس ابتدایی به شیوهی پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی 20 مدیر نمونه با سابقهی مدیریت بالاتر از 15 سال در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 ...
بیشتر
صدای دانش آموز استراتژی برای توسعهی دلبستگی، تعلقخاطر و غلبه بر سکوت دانشآموزان است. هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل تحقق صدای دانشآموز ابر اساس ادراک مدیران در مدارس ابتدایی به شیوهی پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی 20 مدیر نمونه با سابقهی مدیریت بالاتر از 15 سال در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر قم، به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری و به روش تحلیل محتوای استقرایی با کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی بررسی شدند که روایی صوری و محتوایی آن را 4 نفر از اساتید تأیید کردند و برای پایایی، روش توافق بین دو کدگذار استفاده شد. درباره مؤلفههای صدای دانشآموز، درنهایت 5 مقوله اصلی شامل مدیریت بر مبنای ارزش، بصیرت، رهبری توزیعی، مدیریت عالی و مدیریت میانی با 31 کد باز و 7 کد گزینشی به دست آمد. بخش کمی نیز شامل 160 مدیر بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محقق ساخته صدای دانشآموز با 31 گویه و با روایی همگرای بالای 50/0 و پایایی ترکیبی 90/0، جمعآوری شد. در اعتبارسنجی مدل، تحلیل دادههای کمی با روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، نشاندهندهی دقت لازم گویهها برای اندازهگیری مقولههاست. درنهایت میتوان گفت تمرکز بیشتر بر شنیدن صدای دانشآموز بهعنوان یک کاتالیزور برای تغییر در مدارس و برای بهبود مدیریت مدرسه، عمل میکند.
اعظم رحیم زاده کلاله؛ سعید غیاثی ندوشن؛ حمید رحیمیان؛ علی خورسندی طاسکوه؛ فضل اله احمدی
دوره 15، شماره 54 ، مهر 1400، ، صفحه 5-18
چکیده
دانشگاههای علوم پزشکی بهعنوان سازمانهای تأمینکننده نیروی انسانی نظام سلامت نیازمند رهبرانی اثربخش بهمنظور ارتقاء جایگاه پزشکی کشور بودهاند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی متون مرتبط با رهبری آکادمیک و تعیین شکافهای پژوهشی مرتبط با آن در دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود. این مطالعه نظاممند با بررسی متون ...
بیشتر
دانشگاههای علوم پزشکی بهعنوان سازمانهای تأمینکننده نیروی انسانی نظام سلامت نیازمند رهبرانی اثربخش بهمنظور ارتقاء جایگاه پزشکی کشور بودهاند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی متون مرتبط با رهبری آکادمیک و تعیین شکافهای پژوهشی مرتبط با آن در دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود. این مطالعه نظاممند با بررسی متون مرتبط با رهبری آکادمیک اثربخش در فاصله زمانی سالهای 2009 تا 2020 در پایگاههای دادهای اریک، پابمد، اسکوپوس، وب آو ساینس، امرالد، سید، پروکوئست و گوگل اسکالر و با استفاده از کلیدواژههای مرتبط برگرفته از سر عنوانهای موضوعی (مش) انجام گرفت. متون مرتبط انتشاریافته (505 مقاله) بررسی و پس از حذف موارد تکراری تعداد 20 مقاله بر اساس معیارهای ورود و خروج از مطالعه انتخاب و موردبررسی قرار گرفت. کیفیت مقالات واجد شرایط برای ورود به مطالعه با ابزار مرسکی موردبررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه حاضر مؤید آن است که پژوهشهای انجامشده در حوزه رهبری آکادمیک در کشورمان عمدتاً مربوط به دانشگاههای علوم انسانی است. مطالعات انجامشده در زمینه رهبری آکادمیک در دانشگاههای علوم پزشکی، بیشتر به بررسی ویژگی رهبران آکادمیک و سبکهای رهبری پرداخته است. مدیران که عمدتاً پزشک بودند هیچیک از دورههای مدیریت و رهبری را نگذراندهاند و خود را نیازمند گذراندن این دورهها نمیدانند. ازآنجاکه بر اساس یافتههای این پژوهش تنها یک مطالعه به بررسی چالشها و الزامات رهبری آکادمیک اثربخش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخته بود انجام مطالعاتی با رویکرد کیفی در زمینه رهبری آکادمیک اثربخش در دانشگاههای علوم پزشکی که امکان بررسی عمیق تجارب، عقاید و نگرش رهبران آکادمیک را میسر مینماید ضروری بود.
انسیه سادات مصطفوی؛ مهناز اخوان تفتی؛ مریم محسن پور
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 5-16
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک بهصورت مجازی بر تنظیم هیجان و نشاط ذهنی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرحِ پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری را دانشآموزان پایهی سوم تا ششم دارای ناتوانی یادگیری شهرستان بیرجند در سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک بهصورت مجازی بر تنظیم هیجان و نشاط ذهنی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرحِ پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری را دانشآموزان پایهی سوم تا ششم دارای ناتوانی یادگیری شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داده است که دارای مشکلات هیجانی بوده و به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه کردهاند. تعداد 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامههای تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (Gross & John, 2003) و نشاط ذهنی (Ryan & Frederick, 1997) را تکمیل کردند. محتوای آموزشی بازیدرمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک، در 10 جلسه به والدین گروه آزمایش، بهصورت مجازی ارائه شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره نشان داد درمان مدنظر بر تنظیم هیجان و نشاط ذهنی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری تأثیر معناداری داشته است، اما بر تعامل ترکیبی تنظیم هیجان و نشاط ذهنی اثرگذار نبود. لذا، اگرچه استفاده مؤثر از تمام راهبردهای تنظیم هیجان بر بهزیستی و نشاط تأثیر داشت اما با استفاده از تنها دو راهبرد ارزیابی مجدد و سرکوبی نمیتوان بهطورقطع نشاط ذهنی را در این دانشآموزان افزایش داد. درنتیجه این درمان بر تنظیم هیجان و نشاط ذهنی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر داشته و استفاده از آن، جهت کمک به این دانشآموزان پیشنهاد میشود.
گلپر مهرابی؛ عباس عباس پور؛ علی دلاور؛ علی خورسندی طاسکوه
دوره 16، شماره 56 ، فروردین 1401، ، صفحه 5-21
چکیده
بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت پژوهشها موضوعی نیازمند توجه به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است. با توجه به متفاوت بودن معیارهای کیفیت پژوهش در حوزههای مختلف علمی، هدف پژوهش حاضر شناسایی ارزشهای غالب و مضامین مرتبط با کیفیت پژوهش در حوزه علومانسانی و اجتماعی است. از این رو، پژوهش حاضر با استفاده از دو روش مرور نظاممند ...
بیشتر
بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت پژوهشها موضوعی نیازمند توجه به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است. با توجه به متفاوت بودن معیارهای کیفیت پژوهش در حوزههای مختلف علمی، هدف پژوهش حاضر شناسایی ارزشهای غالب و مضامین مرتبط با کیفیت پژوهش در حوزه علومانسانی و اجتماعی است. از این رو، پژوهش حاضر با استفاده از دو روش مرور نظاممند ادبیات و تحلیل مضمون انجام شده است. با استفاده از روش مرور نظاممند ادبیات، تمامی پژوهشهای مرتبط در پایگاههای اطلاعاتی معتبر بینالمللی و داخلی بازیابی شده و مورد غربالگری قرار گرفتند؛ سپس، بر اساس منابعِ مرتبطِ گزینش شده، همه معیارها و مضامین اثرگذار بر کیفیت پژوهش شناسایی و استخراج شدند. معیارهای استخراج شده به عنوان کد یا مضمون در سه مرحله کدگذاری شدند. در نتیجه، سه دسته کد شامل مضامین فراگیر، مضامین سازماندهنده و مضامین پایه شکل گرفتند. اعتبارسنجی مضامین نیز از طریق مشارکت و همفکری با متخصصان علوم انسانی واجتماعی محقق گردید. یافتههای این پژوهش نشان داد که، مضامین فراگیر عبارتند از: زیرساخت پژوهش، جو سازمانی، طرح علمی دقیق، مطلوبیت علمی و مولد بودن پژوهش، نفوذ و اقتدار علمی و تصویرسازی خلاقانه. انتظار میرود یافتههای این پژوهش یاریگر پژوهشگرانی باشد که درصدد انجام پژوهش باکیفیت هستند و از سوی دیگر این یافتهها، تسهیلگر ارتقا نظام مدیریت پژوهش دانشگاهی به هنگام ارزیابی دقیق پژوهشها به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی باشد. کلیدواژهها: کیفیت پژوهش دانشگاهی، علوم انسانی و اجتماعی، مرور نظاممند ادبیات، تحلیل مضمون
زینب رشیدی؛ حسن رشیدی
دوره 16، شماره 57 ، تیر 1401، ، صفحه 5-20
چکیده
تعیین جایگاه و اهمیت گروههای آموزشی در ساختار عملیاتی دانشگاه و نقش به سزای آن در ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشکدههای یک دانشگاه، یکی از مسائل مهم برای دانشگاهها بوده است. برخی دانشگاهها مدلهای سادهای برای رتبهبندی گروههای آموزشی ارائه کردهاند، اما هنوز نظام منسجم و کاملی برای رتبهبندی گروههای ...
بیشتر
تعیین جایگاه و اهمیت گروههای آموزشی در ساختار عملیاتی دانشگاه و نقش به سزای آن در ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشکدههای یک دانشگاه، یکی از مسائل مهم برای دانشگاهها بوده است. برخی دانشگاهها مدلهای سادهای برای رتبهبندی گروههای آموزشی ارائه کردهاند، اما هنوز نظام منسجم و کاملی برای رتبهبندی گروههای آموزشی در دانشگاهها وجود ندارد. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل مناسبی جهت رتبهبندی گروههای آموزشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در سطح کشور بود. در این پژوهش کیفی روشهای تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمهساختاریافته مورداستفاده قرار گرفت. تحلیل محتوای کیفی به شیوه استقرایی انجام شد و مصاحبه نیمهساختاریافته پیرامون موضوع و نحوه امتیازدهی و رتبهبندی طبقهها و زیر طبقهها با مشارکتکنندگان پژوهش صورت گرفت. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه نیمهساختاریافته، از روش تحلیل تفسیری استفاده شد و درنهایت مؤلفههای مدل و امتیازهای آنها استخراج گردید. رسالت، اهداف و جایگاه سازمانی؛ دورههای آموزشی و برنامههای درسی و غیردرسی؛ هیئتعلمی؛ دانشجویان؛ راهبردهای یادگیری/یاددهی؛ امکانات و تجهیزات آموزشی؛ پایاننامهها و رسالهها، سمینارها، قراردادهای پژوهشی و کرسیها و دانشآموختگان مؤلفههای مدل رتبهبندی گروههای آموزشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران بودند. نتایج حاصل از این مدل رتبهبندی، میتواند برای همه گروههای آموزشی و رشتههای تحصیلی مورداستفاده قرار گیرد. همچنین تدوین این مدل در قالب یک سیستم مکانیزه برای استفادههای مختلف نظیر مقایسه گروههای علمی در دانشگاهها و سطحبندی دانشکدهها نیز مفید خواهد بود.
هاجرالسادات قاسمی؛ صغری ابراهیمی قوام؛ فریبرز درتاج؛ نورعلی فرخی
دوره 16، شماره 58 ، مهر 1401، ، صفحه 5-19
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر انعطافپذیری شناختی و کنترل بازداری کودکان پیشدبستان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل حدوداً 8400 مادر دارای پسر 4-6 سال بود که فرزندان خود را در سال تحصیلی 1401-1400 در مراکز پیشدبستان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر انعطافپذیری شناختی و کنترل بازداری کودکان پیشدبستان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل حدوداً 8400 مادر دارای پسر 4-6 سال بود که فرزندان خود را در سال تحصیلی 1401-1400 در مراکز پیشدبستان یکی از مناطق بیست و دوگانه تهران ثبتنام کرده بودند. نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای انجام گرفت و با توجه به معیارهای ورود و خروج پژوهش 32 نفر انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایش و کنترل، قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد و سبکهای فرزندپروری (PSDQ) (Robinson et al., 1995) و سیاهه رتبهبندی رفتاری کنشهای اجرایی کودکان پیشدبستان (BRIEF-P) (Gioia et al., 2003) استفاده شد. بسته فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی (قاسمی و همکاران، 1401) برای گروه آزمایش در هشت جلسه 70 دقیقهای اجرا شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و آزمونهای آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، آزمون بنفرونی صورت گرفت. نتایج نشان داد بین میانگین نمره انعطافپذیری شناختی و کنترل بازداری کودک، در مرحله پیشآزمون با پسآزمون (01/0>p) و مرحله پیشآزمون با پیگیری (01/0>p)، تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون بنفرونی برای نمرات در سه مرحله اندازهگیری نشان داد ثبات در نتایج وجود دارد؛ بنابراین اگر والدین در معرض این مداخله فرزندپروری قرار گیرند، انتظار میرود انعطافپذیری شناختی و کنترل بازداری فرزندانشان ارتقاء پیدا کند.
سودابه ابراهیمی؛ عادل زاهد بابلان؛ مهدی معینی کیا؛ حسین تقوی
دوره 16، شماره 59 ، دی 1401، ، صفحه 5-19
چکیده
مدیریت ترومای سازمانی یک بحران بهداشت عمومی نادیده گرفته شده است در حالی که به نظر میرسد موضوع بسیار مهمی باشد که باید به درستی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی عوامل مؤثر بر مدیریت ترومای سازمانی نو معلمان با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی (ANN) انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر راهبرد کمی و از نظر تکنیک توصیفی – همبستگی بود. ...
بیشتر
مدیریت ترومای سازمانی یک بحران بهداشت عمومی نادیده گرفته شده است در حالی که به نظر میرسد موضوع بسیار مهمی باشد که باید به درستی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی عوامل مؤثر بر مدیریت ترومای سازمانی نو معلمان با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی (ANN) انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر راهبرد کمی و از نظر تکنیک توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش نو معلمان استان گیلان، البرز و تهران با جمعیت 15000 نفر بود. از این جامعه نمونهای به حجم 375 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته (1401) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از شبکه عصبی مصنوعی با روش پرسپترون چند لایه (MLP) با استفاده از نرمافزار SPSS25 استفاده شد. یافتهها نشان داد مدیریت ترومای سازمانی دارای یک لایه ورودی با 21 گره و یک لایه پنهان با 9 گره است که توانمندسازی روانشناختی بیشترین تأثیر و ایمنسازی روانی کمترین ضریب اهمیت را در مدیریت ترومای سازمانی را در بر میگیرد. با توجه به بررسیهای صورت گرفته، بحرانهای روانشناختی در سازمانها به یک تجربه رایج برای مدیران و کارکنان در سراسر جهان تبدیل شده است. برخی از این بحرانها نشانههایی از تجربه آسیبزا را نشان میدهند. اگر به درستی مدیریت نشود به نظر میرسد که تجربه آسیب جمعی در قالب بسیاری از عوامل سازمانی بروز میدهد که منجر به رفتار نارکارآمد در سازمان میشود.