TY - JOUR ID - 93056 TI - کلاس معکوس: کارایی آموزشی و تأثیر آن بر عملکرد درسی و بار شناختی ادراک شده دانشجویان(مورد مطالعه: درس فناوری اطلاعات در روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور) JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - عبدی, علی AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 13 IS - 45 SP - 45 EP - 58 KW - بار شناختی KW - روش معکوس KW - عملکرد درسی KW - کارایی آموزشی DO - 10.22034/jiera.2019.144872.1593 N2 - این پژوهش با هدف مقایسه کارایی آموزش به روش معکوس و روش معمول بر عملکرد درسی و میزان بار شناختی ادراک‌شده دانشجویان رشته روان‌شناسی در درس فناوری اطلاعات در روان‌شناسی انجام شد. در این بررسی از روش پژوهش شبه آزمایشی، طرح دوگروهی با پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته روان‌شناسی دانشگاه پیام نور مرکز کرمانشاه در نیم سال اول تحصیلی (1397-1396) بود. برای انتخاب نمونه ابتدا بر اساس ملاک­های ورود افراد انتخاب شدند و سپس به‌تصادف در گروه­های کنترل و آزمایش جایگزین شدند. این مطالعه در نیم سال اول تحصیلی 1396/1397 در هشت جلسه اجرا شد. قبل بعد اجرا، از آزمون پژوهشگر ساخته عملکرد درسی در درس فناوری اطلاعات در روان‌شناسی در دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. همچنین در پایان هر جلسه تدریس در دو گروه پرسشنامه خودگزارش­دهی بار شناختی پاس و ون­مرینبوئر (1993) اجرا گردید. جهت تحلیل داده­های آماری از تحلیل کوواریانس یک‌راهه (ANCOVA)، سنجش تکرار، نمره z و آزمون t مستقل به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 23 بهره گرفته شد. یافته­ها نشان داد که گروه آزمایشی، عملکرد درسی بالاتر و بار شناختی پایین­تر از گروه کنترل داشتند. همچنین یافته­ها نشان داد که کارایی آموزشی در گروه آزمایشی بالاتر از گروه کنترل است؛ بنابراین آموزش به روش کلاس معکوس، رویکردی مفید در آموزش عالی محسوب می­شود. UR - https://www.jiera.ir/article_93056.html L1 - https://www.jiera.ir/article_93056_2a72a330f0dbecfeb334649c0aa77aaa.pdf ER -