TY - JOUR ID - 66568 TI - ارائه الگوی کارآفرینی دانشگاهی برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - حسنی, زهره AU - ابوالقاسمی, محمود AU - مشبکی اصفهانی, اصغر AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت، واحد امارات عربی، دانشگاه آزاد اسلامی، امارات متحده عربی AD - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه آموزشی؛ رهبری و توسعه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 12 IS - ویژه‌نامه SP - 1213 EP - 1234 KW - کارآفرینی دانشگاهی KW - بعد ساختاری KW - بعد فرایندی KW - بعد رفتاری و بعد توسعه‌ای DO - N2 - هدف اصلی این تحقیق ارائه­ی الگویی جهت کارآفرینی دانشگاهی برای دانشگاه فنی و حرفه­ای بود. پژوهش حاضر از منظر هدف توسعه­ای- کاربردی، از نظر داده­ها کیفی و از نظر ماهیت و روش اجرا داده بنیاد بود. جامعه مورد مطالعه خبرگان حوزه کارآفرینی دانشگاهی و کادر آموزشی (اعضاء هیات علمی و مدرسین) دانشگاه فنی و حرفه­ای در سال 95-94 بودند که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی نمونه گیری انجام شد و با آنها مصاحبه نیمه ساختار یافته ترتیب داده شد. جهت تحلیل داده­های کیفی از نظریه داده بنیاد و به روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که حاصل مصاحبه­های انجام شده و کدگذاری آنها، استخراج 4 بعد، 10 مؤلفه و 70 شاخص برای کارآفرینی دانشگاهی دانشگاه فنی و حرفه­ای می­باشد. بعد ساختاری شامل سه مؤلفه چشم­انداز کارآفرینانه (8 شاخص)، ساختار حمایتی (5 شاخص) و نظام پژوهشی (7 شاخص)؛ بعد فرایندی شامل دو مؤلفه رهبری کارآفرینانه (8 شاخص) و فرایند تجاری سازی (6 شاخص)؛ بعد رفتاری شامل دو مؤلفه قابلیت ارتباطی و شبکه سازی (5 شاخص) و فرهنگ نوآوری (10 شاخص) و بعد توسعه­ای شامل سه مؤلفه شایستگی‌های کارآفرینانه (5 شاخص)، برنامه ریزی درسی (8 شاخص) و فرایند یاددهی-یادگیری (8 شاخص) می‌باشد. UR - https://www.jiera.ir/article_66568.html L1 - https://www.jiera.ir/article_66568_851db9afd2e5dc3b5598a2fd3e31b155.pdf ER -