TY - JOUR ID - 65027 TI - بررسی و تحلیل کیفی انواع مدل های آموزش دانش آموزان دوزبانه JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - حمادی, حمید AU - فقیهی, علیرضا AU - سیفی, محمد AU - ناطقی, فائزه AD - دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت ، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 12 IS - ویژه‌نامه SP - 839 EP - 852 KW - تحلیل کیفی KW - مدل KW - دوزبانگی KW - دانش آموزان DO - N2 -    هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل کیفی انواع مدل های آموزش دانش آموزان دوزبانه است. روش پژوهش کیفی و به شیوه ی بررسی اسنادی است. این پژوهش از حیث هدف، جزء پژوهش‌های کاربردی محسوب می‌گردد. جامعه آماری پژوهش حاضر منابع مکتوب موجود در خصوص دوزبانگی است. ابزار مورد استفاده فیش برداری است. فیش ها ویاداشت های مکتوب جهت جمع آوری اطلاعات لازم از منابع مکتوب ،مواد دیداری وشنیداری ونرم افزارهای رایانه ای وفضای مجازی  است. روش گردآوری داده ها مراجعه به منابع مکتوب و کتابخانه ای برای بهره مندی ازآرا واندیشه های صاحبنظران و محتوای متون مربوط به  تعلیم وتربیت بوده است. یافته های پژوهش نشان داد که تعلیم وتربیت دوزبانه در دنیا بر اساس  9 مدل  کلی شامل : 1.انتقالی2.غوطه‌ورسازی3.دوسویه4.نگهداشت5.پرستیژ6.تجدیدحیات‌غوطه‌ورسازی7.رشدی8.آموزش زبان مبتنی بر محتوا و 9.چندزبانه صورت می‌گیرد که در این میان 3 روش اول پرکاربردترین روشها در دنیا هستند. مشاهده رتبه تمام مدل‌های آموزش دوزبانه نشان می دهد که روش آموزش زبان مبتنی بر محتوا بالاترین رتبه را کسب کرده و بعد از آن روش رشدی قرار دارد و در رتبه سوم روش چند زبانه قرارگرفته است. رتبه بندی روش های بعدی به ترتیب عبارتند از روش دوسویه ، روش نگهداشت ، روش پرستیژ ، روش غوطه ورسازی ، روش انتقالی و در پایان روش تجدید حیات قرار گرفته است. UR - https://www.jiera.ir/article_65027.html L1 - https://www.jiera.ir/article_65027_14c697a69f418f914be0a59ee80fa563.pdf ER -