TY - JOUR ID - 59733 TI - ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی شهر تهران با مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده‌های بازه‌ای JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - غفاری, سعید AU - شیروانی, عاطفه AD - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور AD - دانشجوی دکترای مهندسی صنایع – تحقیق در عملیات و مدیریت سیستم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 11 IS - 38 SP - 195 EP - 217 KW - کلید واژه: ارزیابی عملکرد مدارس غیر دولتی KW - کارت امتیازی متوازن KW - تحلیل پوششی داده های بازه ای DO - 10.22034/jiera.2017.59733 N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی مدارس غیردولتی به‌عنوان سازمانی مشارکتی و نو‌پدید در ایران، با هدف تفویض اختیار به صاحبان اصلی آموزش‌وپرورش یعنی اولیا و ایجاد فضای همیاری و همکاری تشکیل شد. سنجش اثربخشی این مدارس، از ابعاد درونی و بیرونی زمینه توسعه یا عدم توسعه آن و رفع نقاط قوت و ضعف را فراهم می­آورد. به این منظور در این مقاله از مدل ترکیبی کارت امتیاز متوازن و تحلیل پوششی داده‌های بازه‌ای استفاده شده است. پژوهش حاضر از نوع‌ کاربردی- تحلیلی و از جنبه روش گردآوری اطلاعات، یک پژوهش کتابخانه‌ای – میدانی است. در بخش گردآوری داده‌های کیفی، داده‌ها از افراد جامعه‌ی موردمطالعه که شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه کیفیت مدارس بوده، گردآوری شد. روش گردآوری داده­ها در بخش کیفی اغلب مصاحبه است. در پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف تحقیق از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده خواهد شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با توجه به ماهیت کیفی اطلاعاتی که از مصاحبه به دست آمده و استخراج مفاهیم مشابه در آن‌ها از روش کدگذاری داده­های کیفی استفاده شده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 30 مدرسه از مناطق 20 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند و از این تعداد 10 مدرسه دوره ابتدایی، 10 مدرسه دوره متوسطه اول و 10 مدرسه متوسطه دوم بودند. با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS استفاده شده است. این پژوهش مدل مناسب و کاربردی را برای رتبه‌بندی، برنامه‌ریزی و بهبود عملکرد مدارس ارائه می‌کند که می‌تواند در سازمان‌های دیگر مانند بانک‌ها، آب و غیره به کار گرفته شود. UR - https://www.jiera.ir/article_59733.html L1 - https://www.jiera.ir/article_59733_1b7ad7b5b26317d9f17bac0a8aaa881f.pdf ER -