TY - JOUR ID - 53172 TI - ارزیابی و مقایسۀ توانمندی دانشجو ـ معلمان با مدرسان آنان در بهره‌گیری از اینترنت در مراکز تربیت معلم JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - زمانی, بی بی عشرت AU - جعفری, عفت AU - محمدی, امین AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه اصفهان AD - کارشناسی ارشد برنامه‏ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. AD - کارشناسی ارشد برنامه‏ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 6 IS - 16 SP - 65 EP - 90 KW - فنّاوری اطلاعات KW - اینترنت KW - تربیت معلم KW - دانشجو ـ معلم KW - مدرس DO - N2 - چکیده هدف نوشتار حاضر ارزیابی و مقایسه توانمندیها ی دانشجو ـ معلمان و مدرسان مراکـز تربیـ ت معلـم در بهرهگیری از یا نترنت در زمینههای گوناگون آموزشی و تربیتی است. هدف دیگـر ایـن نوشـتار ، شناسـایی دلایل تفاوتها ی احتمالی توانمنـد یهـا در ایـن دو گـروه و شناسـایی موانـع موجـود بـرای اسـتفاده از نوآوریها ی نوین در مراکز تربیت معلم است. نیا پژوهش توص فی ی ـ پیمایشی و نمون ۀ آماری شـا مل 180 نفر از دانشجو ـ معلمان و مدرسان آنان بـود . دادههـا از طریـق پرسشـنامه محقـق سـاخته، مصـاحب ۀ نیمـه ساختاریافته و همچنین مشاهدهنامه گردآوری شدند. دادههای کمی با استفاده از فراوانی، میـانگین، آزمـون یت مستقل و تحلیل واریانس آنوا و دادههای کیفی با کدگذاری، سازماندهی و استخراج مقولههـا تجزیـه و تحلیل شدند. جینتا نشان داد که دانشجو ـ معلمان از ها مهارت ی کافی در بهرهگیری از اینترنت برخـوردار نبودند و مهارتشان در حیطههای گوناگون بهرهگیری از اینترنت از مدرسانشان کمتر بود. مهارت هـر دو گروه در زمین ۀ آموزشی کمتر از حد متوسط بوده است. تحلیل یافتههای کیفی نشان داد که نیتر مهم موانع به کارگیری اینترنـت از سـوی مدرسـان و دانشـجویان در مراکـز تربیـت معلـم : عـدم تلفیـق فنّـاوری در برنامههای درسی مراکز تربیت معلم، عادت به شیوههای سنتی یاددهی و یادگیری، عـدم اعتقـاد بـه نقـش فنّاوری در بهبود کیفیت تدریس، کمبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مراکز تربیت معلم بود. UR - https://www.jiera.ir/article_53172.html L1 - https://www.jiera.ir/article_53172_9ef36bf4bef72cb009b677a3b6fcdffc.pdf ER -