TY - JOUR ID - 53170 TI - بررسی تأثیر استفاده از رسانه‌های آموزشی متنوع در یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک حالت جامد JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - اسماعیلپور, ایوب AU - بدریان, عابد AU - رجبی, فاطمه AD - استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی AD - استادیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی AD - کارشناس ارشد آموزش فیزیک از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 6 IS - 16 SP - 43 EP - 63 KW - رسانه‌های آموزشی KW - نگرش KW - انگیزش KW - یادگیری مفاهیم انتزاعی KW - آموزش فیزیک DO - N2 - چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استفاده از رسانهها ی آموزش ی متنوع در یادگیری مفاهیم انتزاعی یـ زیف ک حالت جامد ژهیو یزیف ک ـ مکانیک رشت یرۀ اضی ـ یزیف ک دورة پیشدانشگاهی است. جامعۀآمـاری پـژوهش را دانشآموزان دختر دور ة پیشدانشگاهی منطق ۀ بوستان و گلستان رباط کریم تشکیل میدهند که در ین مسـال دوم سال تحص یلی 90 -89 مشغول تحص لی بودند. نمون ۀآماری پژوهش شامل 60 نفر دانشآمـوز بـود کـه از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و در طرح آزمایشی، به طـور مسـاوی در دو گـروه آزمـایش و کنتـرل جای داده شدند. گروه آزمایش دانشآموزانی بودند که در تدریس خود از انواع رسانهها ی آموزشـ ی(اسـلا ید، فیلم، آزمایشگاه مجازی، شبیهسازی رایانهای و...) استفاده کردند؛ در حـالی کـه گـروه کنتـرل بـرا ی یـ ادگ ری ی مفاه می انتزاعی یزیف ک حالت جامد از وهیش سنت ی و معمول تدریس استفاده نمودند. برای گردآوری دادههـا از یک آزمون یپ شرفت تحص یلی محققساخته و یک پرسشـنام ۀ استانداردشـده بـرا ی سـنجش نگـرش و انگیـ زه استفاده شد. ابزارها ی ساختهشده از روایی و اعتبار مناسب ی برخوردار بودند. بـرای تجزیـه و تحلیـل داده هـا از آمار توصیفی و استنباطی بهره برده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نیب یم انگ نی نمرات دانـش آمـوزان گروه آزمایش و کنترل در آزمون یپ شرفت تحص یلی (پس آزمون) تفاوت معنیدار ی وجود ندارد، امـا میـانگین نمرات نگرش و انگیزش گروه آزمایش، تفاوت معنیداری با گروه کنترل داشت یمو توان گفت که با وجـود تأثیر نداشتن استفاده از رسانهها ی آموزش ی در یپ شرفت تحص یلی دانشآموزان، نگرش و یانگ زش آنان به طـور قابل یا ملاحظه تحت تأثیر قرار گرفته است UR - https://www.jiera.ir/article_53170.html L1 - https://www.jiera.ir/article_53170_5cc877f439b2a181a7159eec9b066a97.pdf ER -