TY - JOUR ID - 53140 TI - رابطۀ ابعاد انگیزش ‌تحصیلی با اشتیاق ‌تحصیلی دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان‌های شهر اهواز JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - نعامی, عبدالزهرا AU - پیریایی, صالحه AD - دانشیار گروه روان‏شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز AD - کارشناس ارشد روان‏شناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 6 IS - 16 SP - 29 EP - 42 KW - انگیزش تحصیلی KW - بیانگیزگی تحصیلی KW - اشتیاق تحصیلی DO - N2 - چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابط ۀ ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحص یلی است. نمونـ ۀ این پژوهش شامل 187 نفر از دانشآموزان سال سوم دبیرستان شـهر اهـواز بـود کـه بـا روش تصادفی چندمرحله یا انتخـاب شـدند . بـرای سـنجش متغیرهـای مـورد مطالعـه از پرسشـنام ۀ انگیزش تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و پرسشنامه اشتیاق تحصـ یلی اسـتفاده شـد . دادههـا بـا روشها ی همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتـایج حـاکی از وجود رابط ۀ مثبت و معنیدار بین ابعاد انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی با اشتیاق تحصیلی و رابط ۀ منفی معنیدار بین ابعاد یب انگیزگ ی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی بود. علاوه بر این، نتـایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند که از میان ابعـاد مخ تلـف انگیـزش تحصـیلی ، ابعاد باورهای تـلاش، ارزشـمندی تکـالیف، یو ژگـ یهـا ی تکلیـف و انگیـزش درونـی تجربـه برانگیختگی بیشترین نقش را در تبیین واریانس ابعاد اشتیاق تحصیلی دارند UR - https://www.jiera.ir/article_53140.html L1 - https://www.jiera.ir/article_53140_5c2c500dd04acceaf679ea263c91d731.pdf ER -