TY - JOUR ID - 53126 TI - علل قوام‌نایافتگی هویت دانشگاهی در میان دانشجویان متعلق به طبقات متوسط مدرن در ایران JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - فاضلی, نعمت االله AU - طالبیان, حامد AD - استادیار علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی AD - کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 6 IS - 18 SP - 133 EP - 180 KW - هویت دانشجویی KW - گنجینه های تفسیری دانشجویی KW - تجربۀ زیسـته دانشـجویی KW - روانشناسی گفتمانی KW - روش تحلیلی نظریه مبنایی DO - N2 - چکیده هدف اصلی این پژوهش ، شناسایی سازههای مختلفی است که برسازندة هویت دانشـجویی در میان دانشجویان است. با اتکا به نظریۀ روانشناسی گفتمانی که یکی از نظریههای پساساختارگرا و گفتمانی هویت است، فرض ما دربارة وجود سه سازة هویتی دانشگاهی، نسلی و شهروندی در میان دانشجویان بر اساس کار میدانی حاصل از مصاحبههای مردمنگارانه تأیید شده اسـت . در ادامه ، این پژوهش با شناسایی و استناد به دو منبع اصلی هویتسـاز در نظریـۀ روانشناسـی گفتمانی (گنجینههای تفسیری و تجربۀ زیسته) به دلایل قوامنایافتهبودن هویتهای دانشـجویی و شهروندی در مقابل هویت نسلی پرداخته شده است. بر این اساس، یافتههای ایـن پـژوهش کیفی نشان میدهد که مهمترین دلیل قوامنایافتگی هویت دانشگاهی در میان دانشجویان متعلق به طبقات متوسط مدرن در ایران تطابق نداشتن گنجینههای تفسیری دانشگاهی با تحربـه هـای زیست ۀ دانشجویان در دانشگاه است. UR - https://www.jiera.ir/article_53126.html L1 - https://www.jiera.ir/article_53126_d7b39b98671bb2a3d41786377b928270.pdf ER -