TY - JOUR ID - 52138 TI - بررسی رابطۀ خودپندارة تحصیلی با عملکرد ریاضی در دورة راهنمایی JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - یارمحمدی واصل, مسیب AU - قنادی, فاطمه AU - مقامی, حمید AD - دکترای تخصصی روانشناسی، هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان AD - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران AD - دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 7 IS - 20 SP - 143 EP - 161 KW - افت تحصیلی ریاضی KW - خودپندارة تحصیلی KW - خودپندارة ریاضی KW - دانش آموزان DO - N2 - چکیدههدف این پژوهش شناخت عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانش آموزان دورة راهنمایی دردرس ریاضی است؟ این پژوهش بر اساس روش توصیفی- همبستگی است، که بر روی 438نفر از دانشآموزان استان خراسان شمالی ( تعداد 288 نفر که در درس ریاضی نمره کمتر از10 و تعداد 150 نفر نمره بیشتر از 17 کسب کرده بودند) که در سال 1387 مشغول تحصیلبودند، انجام شد. و با استفاده از پرسشنامههای خودپندارة تحصیلی دلاور، خودپندارة تحصیلیمستقل، ضریب t ریاضی و افت تحصیلی ریاضی انجام گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهمبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها25 درصد است و بین / نشان داد نرخ افت تحصیلی ریاضی در استان خراسان شمالی 13با افت تحصیلی ریاضی رابط ۀ (R=0/ خودپندارة ریاضی( 62 ،(R=0/ خودپندارة تحصیلی( 41مثبت و مستقیم وجود دارد. یافتههای پژوهش حاضر نشانگر آن است که خودپندارة تحصیلی ،خودپندارة ریاضی، تجدید شدن در ریاضی، استفاد از تک ماده در درس ریاضی، معدل پاییندر پنجم ابتدایی، تلاش و کوشش کم دانشآموزان در درس ریاضی، با افت تحصیلی در درسریاضی همراه است. تلویح یافتههای پژوهش برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت، توجه بهنقش این عوامل در پیشگیری از افت تحصیلی در درس ریاضی است. UR - https://www.jiera.ir/article_52138.html L1 - https://www.jiera.ir/article_52138_7864bafc4934cbf142aad80d7aee81c2.pdf ER -